Nederlanders willen weer op reis volgens verzekeraars

8 juli 2020 | Thijs Jacobs

De Nederlandse reislust komt weer terug. Na de uitbraak van corona liep het aantal afgesloten reisverzekeringen fors terug. Maar juni liet een ommekeer zien. Uit een analyse van Independer blijkt dat er in juni driemaal meer reisverzekeringen werden afgesloten dan in mei. Maar mensen lijken het wel dichter bij huis te zoeken want het aantal afgesloten werelddekkingen nam af.

Vooral 35 plussers sluiten weer reisverzekeringen af

Uit de cijfers van Independer lijken vooral 35-plussers vakantieplannen maken. Was deze groep vorig jaar goed voor 44 procent van alle afgesloten reisverzekeringen, dit jaar zijn 35-plussers verantwoordelijk voor 55 procent hiervan.  

Minder mensen kiezen voor werelddekking

Het lijkt erop dat we dit jaar dichter bij huis blijven, want reisverzekeringen met werelddekking zijn minder populair. Vorig jaar werd in mei en juni nog bij 46 procent van de reisverzekeringen een werelddekking afgesloten. In dezelfde maanden van dit jaar ging dat om nog maar 27 procent. Wel lijken mensen meer belangstelling te hebben voor doorlopende reisverzekeringen dan voor kortlopende pakketten. Vorig jaar zocht 62 procent van de vergelijkers naar een doorlopende reisverzekering. Dit jaar steeg dat percentage naar 76 procent.

Minder lang op reis

Consumenten die reisverzekeringen vergelijken bij Independer krijgen de vraag hoeveel aaneengesloten dagen zij willen reizen. Doorlopende reisverzekeringen hanteren namelijk een verschillend aantal dagen waarop je maximaal aaneengesloten in het buitenland mag zijn. Mensen geven hiervoor dit jaar een kortere periode op dan vorig jaar. In mei en juni van dit jaar sloot 38 procent een verzekering af voor een periode langer dan 60 dagen. Dat is 10% minder dan vorig jaar.

Tips:

Nu veel Europese landen het hoogtepunt van de Covid-19 achter de rug lijken te hebben, zijn grenzen voorzichtig geopend en worden de regels versoepeld. Independer heeft 3 belangrijke verzekeringstips voor mensen die plannen hebben om deze zomer naar het buitenland te gaan.

Komt er een nieuwe corona-uitbraak? Dan haalt de Nederlandse overheid je niet terug naar Nederland. Ook de reisverzekeraar doet dit niet, omdat je vooraf kon weten dat de kans aanwezig was. Wil je toch met een veilig gevoel op reis? Kies dan voor een pakketreis. Dit is een pakket waarin je verblijf én de reis ernaartoe gecombineerd zijn. Hierbij is de reisorganisatie verplicht om je in geval van nood eerder naar huis te brengen.

Annuleringsverzekeringen vergoeden geen kosten meer van vanwege door corona geannuleerde reizen. Maar voor alle andere annuleringsredenen geldt deze verzekering nog wel. 

Spoedeisende hulp in het buitenland wordt altijd gedekt door de basis zorgverzekering. Maar wel tot maximaal het in Nederland geldende tarief. Soms is zorg in het buitenland duurder. Wil je je tegen kostenverschil verzekeren? Dan kan dit in een aanvullende zorgverzekering of via de reisverzekering

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Energie besparen doe je zo

In crisistijd wordt bespaard. Het energieverbruik in de hotellerie is hoog en daarom ook een kostenpost om op te besparen. Hospitality Management zet een aantal tips op een rij. Energie zorgt voor de juiste gastbeleving die u als hotelier aan uw gasten wil bieden. Het zorgt echter ook voor hoge r...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: