NH en Hesperia ondertekenen overeenkomst

5 november 2009 |
NH en Hesperia ondertekenen overeenkomst<

NH Hoteles en Hesperia hebben eind oktober een overeenkomst gesloten over de integratie van hun respectievelijke hotel-management-activiteiten. Door deze overeenkomst wordt NH Hoteles verantwoordelijk voor het beheer van 51 hotels die op dit moment nog in bezit van Hesperia zijn of door Hesperia worden beheerd. De multinationale hotelketen zal het aantal hotels onder zijn beheer hiermee zien stijgen tot 400 en het aantal kamers tot 60.000. De plannen zijn niet nieuw. Eind september spraken beide ondernemingen al uit hun beider managementafdelingen verder te willen integreren.
NH Hoteles verwerft met deze overeenkomst de beheermaatschappij van de Grupo Hesperia. De aankoopprijs bedraagt 3,75 maal het bedrijfsresultaat op jaarbasis over de tweede helft van 2009. NH Hoteles neemt het beheer van alle hotels van Hesperia over, maar wordt niet de eigenaar van de hotels die Hesperia bezit of huurt. De overeenkomst versterkt de nationale en internationale aanwezigheid van NH Hoteles zonder dat de onderneming extra kapitaal hoeft aan te trekken of de schulden vergroot.

Tegelijk krijgt Hesperia een vertegenwoordiger in de raad van bestuur van NH Hoteles. Javier Illa Ruiz, de CEO van Hesperia, treedt toe tot de raad van bestuur van NH Hoteles als vervanger van Manuel Herrando y Prat de la Riba, die voor NH behouden blijft in zijn huidige functie als president van Sotogrande, de vastgoeddivisie van de groep.

Om de synergieën die door de samenbundeling van het beheer van alle hotels kunnen worden bereikt maximaal te benutten is een integratiecommissie opgericht. Deze commissie zal een efficiency- en optimalisatieplan voor beide ondernemingen opstellen, dat volgens de planning nog voor het eerste kwartaal van 2010 gereed zou moeten zijn. In dit plan worden de activiteiten vastgelegd die moeten worden ondernomen met betrekking tot kwesties als, onder meer, het in- en verkoopbeleid, de operationele efficiëntie van de twee merken en de creatie van een technologisch platform. De doelstelling van het plan is om significante synergieën te genereren, zowel aan de inkomstenkant als aan de kostenkant, waardoor NH Hoteles aan concurrentiekracht zal winnen.

Nu de integratie formeel is bekrachtigd, zal NH Hoteles op 3 december een buitengewone vergadering van aandeelhouders bijeenroepen, waarin zal worden voorgesteld om de beperking van het stemrecht van aandeelhouders uit te breiden van 10% naar 20 procent en om het quorum dat nodig is om deze beperking te wijzigen of op te heffen, te verlagen van 75 procent naar 51 procent.

Hospitality Management, Frank Lindner





Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Booking.com Coronacrisis
Booking.com ontving een megabedrag van 61 miljoen euro vanuit de NOW-regeling

KLM is met afstand de grootste ontvanger van steun uit de NOW-regeling. De regeling voorziet in het dorbetalen van een deel van het loon door het rijk. De luchtvaartmaatschappij ontving in totaal 301 miljoen euro, zo bleek uit gegevens van het UWV. Binnen onze branche is Booking.com een zeer grote o...

Hotelbouwplannen Opening
Stayokay Maastricht heropent deuren na grondige renovatie

Vandaag heropent Stayokay Maastricht officieel de deuren na een complete renovatie. Het vernieuwde hostel biedt plaats aan gezinnen, individuele reizigers, groepen en zakelijke gasten. Daarnaast wil Stayokay met bar-restaurant The 5th een fijne hotspot aan de Maas bieden om te eten, drinken, relaxen...

Economie Coronacrisis
Rabobank: blijvende omzetdaling door coronacrisis

De lagere omzetten voor bijna alle bedrijfssectoren in Nederland gaan nog zeker een jaar aanhouden. Met name in de horeca, industrie, automotive en delen van de retailsector blijft de omzetdaling groot. Dat blijkt uit de analyse van omzetprognoses voor alle sectoren die Rabobank vandaag heeft gepubl...

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: