Oproep KHN aan gemeenten en Tweede Kamer: stop oneerlijke concurrentie horeca

3 april 2018 | David Bakker

Oneerlijke concurrentie in de horeca blijft een hardnekkig probleem. Dat blijkt uit een onderzoek van KHN onder meer dan 1100 horecaondernemers. Steeds vaker worden horecaondernemers geconfronteerd met oneerlijke concurrentie door gesubsidieerde instellingen, zoals buurthuizen, schouwburgen en sportkantines. KHN roept gemeenten en de Tweede Kamer daarom op om maatregelen te nemen.

Meer dan 1100 horecaondernemers (restaurants, hotels, cafés, catering, daghoreca, fastservicebedrijven en vrije-tijdsgelegenheden) namen deel aan het onderzoek.

Uit de resultaten blijkt dat 83% van de horecaondernemers last heeft van oneerlijke concurrentie, met name van gesubsidieerde instellingen die met overheidsgeld horeca activiteiten ontplooien.

image

 

Ondanks regionale verschillen, wordt in bijna alle provincies oneerlijke concurrentie door sportkantines en dorps- of buurthuizen hierbij als het grootste probleem benoemd. Het gaat hier bijvoorbeeld om het organiseren van verjaardagsfeesten en bruiloften in de kantine van de voetbalvereniging of het buurthuis. De meeste gemeenten stellen hier paal en perk aan via de paracommerciële verordening, maar het ontbreekt volgens horecaondernemers vaak aan (goede) handhaving door de gemeente.

ShareDnD en Airbnb

Uit het onderzoek blijkt verder dat 38% van de respondenten oneerlijke concurrentie ondervindt van particuliere aanbieders die niet gecontroleerd worden door de overheid en daarmee regels en belastingverplichtingen ontlopen. Dit zijn bijvoorbeeld thuiskoks die gebruikmaken van platforms als ShareDnD en particulieren die hun woning commercieel verhuren via platforms als Airbnb.

Culturele instellingen

In het hele land lopen de politieke spanningen over oneerlijke concurrentie door culturele instellingen steeds vaker hoog op. Ruim 30% van de horecaondernemers heeft te maken met  schouwburgen, filmhuizen en poppodia die bijvoorbeeld een restaurant exploiteren met subsidie van de overheid. Bijzonder genoemd probleem hierbij is dat deze instellingen alle regels ontduiken door een aparte horeca BV op te richten.

29% van de respondenten geeft aan te maken te hebben met oneerlijke concurrentie van zuipketen. Dit zijn illegale plekken waar zonder enige vergunning alcohol wordt verstrekt. Ondanks het feit dat zuipketen in het hele land voorkomen, komen de meeste klachten van buiten de Randstad.

Winkels

Tot slot benoemen veel horecaondernemers de toename van horeca in winkels en de verkoop van alcohol door winkeliers als een fikse uitdaging. Het gaat hier onder meer om winkeliers die zonder horecavergunning overgaan tot het schenken van alcohol. Dat is niet alleen in strijd met de wet, het is volkomen onverantwoord: de regels zijn er immers om verantwoord schenken van alcohol te kunnen waarborgen.

Toenemend probleem

Vanaf 2013 zijn gemeenten verplicht om in een verordening maatregelen te nemen tegen oneerlijke concurrentie. Toch namen de problemen voor horecaondernemers sindsdien niet af. 58% van de ondervraagde ondernemers gaf aan dat deze onveranderd is gebleven. Volgens 35% van de ondernemers nam de concurrentie zelfs toe. Slechts 7% van de ondernemers ervaart minder oneerlijke concurrentie.

Opmerkelijk is dat slechts 5% van de ondervraagde horecaondernemers het idee heeft dat de gemeente echt goed naar hen luistert op het gebied van oneerlijke concurrentie. 35% van de ondernemers vindt enigszins een luisterend oor. Maar liefst 40% van de ondernemers voelt zich niet gehoord door haar gemeente.

Oproep KHN aan gemeenten

KHN roept gemeenteraadsleden en wethouders op om maatregelen te nemen voor een betere horecaverordening in relatie tot sportclubs, culturele centra en buurthuizen. Ook kan lokaal beleid worden gemaakt om de deeleconomie in goede banen te leiden en zuipketen tegen te gaan. KHN gaat hierover natuurlijk graag met de lokale gemeentebesturen in gesprek.

Tweede Kamer: pas de Drank- en Horecawet aan

Daarnaast roept KHN de Tweede Kamer op om de Drank- en Horecawet aan te passen en daarmee een einde te maken aan gesubsidieerde instellingen die de plaatselijke verordening ontduiken door gebruik te maken van een horeca BV.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Leo Hollman: ''Al die nieuwe hotelkamers zijn funest voor de bezettingsgraad''

Grand Hotel Karel V is het meest iconische hotel van Utrecht, alhoewel pas in 1992 werd begonnen aan de grondige renovatie van het Rijksmonument dat daarvoor nog een in verval geraakt - en gekraakt - complex was. Hoe anders is het nu: alle 121 kamers worden dadelijk grondig gerenoveerd en qua statuu...

Personalia
Eric van der Heijden nieuwe General Manager resort Hof van Saksen

Bij resort Hof van Saksen in Drenthe, onderdeel van Landal GreenParks, is Eric van der Heijden benoemd tot General Manager. Hij volgt Roland Rozenbroek op, die zich per 1 mei a.s. gaat richten op hospitality-ondersteuning van nieuwe projecten en op uitbreiding van Hof van Saksen. Eric van der Hei...

Hotelbouwplannen
Nieuwbouw van hotel met 349 kamers in Hoofddorp

Voor een locatie op bedrijventerrein De President te Hoofddorp is door Trae Architect een duurzaam hotel ontworpen. Naast 349 kamers van wisselende grootte omvat het complex onder andere een receptie met lobby, ontbijtzaal, restaurant, bar, keukens, vergaderruimten, fitnessruimte en amusementsruimte...

Bezorgen Achtergronden
Open brief TheFork naar aanleiding van ophef uitzending Rambam

Naar aanleiding van de Rambam-uitzending van januari wil TheFork reageren op beschuldigingen die tijdens de uitzending werden geuit. Hierbij delen we deze brief van TheFork, waarin ook de werkwijze van KHN richting de media wordt bekritiseerd. Om een gedetailleerd en volledig beeld te kunnen sch...

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Hilton Hotelketens
Hilton lanceert nieuw merk: Tempo

Hilton heeft met Tempo een nieuw merk in de markt gezet. De Amerikaanse keten meldt echter nog niet wanneer het eerste Tempo-hotel zal openen. Inmiddels telt Hilton achttien merken, waaronder DoubleTree en Waldorf Astoria, zo lezen we op zakenreis.nl. Verenigde Staten Tempo richt zich op de jo...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: