Oproep KHN aan gemeenten en Tweede Kamer: stop oneerlijke concurrentie horeca

3 april 2018 | David Bakker

Oneerlijke concurrentie in de horeca blijft een hardnekkig probleem. Dat blijkt uit een onderzoek van KHN onder meer dan 1100 horecaondernemers. Steeds vaker worden horecaondernemers geconfronteerd met oneerlijke concurrentie door gesubsidieerde instellingen, zoals buurthuizen, schouwburgen en sportkantines. KHN roept gemeenten en de Tweede Kamer daarom op om maatregelen te nemen.

Meer dan 1100 horecaondernemers (restaurants, hotels, cafés, catering, daghoreca, fastservicebedrijven en vrije-tijdsgelegenheden) namen deel aan het onderzoek.

Uit de resultaten blijkt dat 83% van de horecaondernemers last heeft van oneerlijke concurrentie, met name van gesubsidieerde instellingen die met overheidsgeld horeca activiteiten ontplooien.

image

 

Ondanks regionale verschillen, wordt in bijna alle provincies oneerlijke concurrentie door sportkantines en dorps- of buurthuizen hierbij als het grootste probleem benoemd. Het gaat hier bijvoorbeeld om het organiseren van verjaardagsfeesten en bruiloften in de kantine van de voetbalvereniging of het buurthuis. De meeste gemeenten stellen hier paal en perk aan via de paracommerciële verordening, maar het ontbreekt volgens horecaondernemers vaak aan (goede) handhaving door de gemeente.

ShareDnD en Airbnb

Uit het onderzoek blijkt verder dat 38% van de respondenten oneerlijke concurrentie ondervindt van particuliere aanbieders die niet gecontroleerd worden door de overheid en daarmee regels en belastingverplichtingen ontlopen. Dit zijn bijvoorbeeld thuiskoks die gebruikmaken van platforms als ShareDnD en particulieren die hun woning commercieel verhuren via platforms als Airbnb.

Culturele instellingen

In het hele land lopen de politieke spanningen over oneerlijke concurrentie door culturele instellingen steeds vaker hoog op. Ruim 30% van de horecaondernemers heeft te maken met  schouwburgen, filmhuizen en poppodia die bijvoorbeeld een restaurant exploiteren met subsidie van de overheid. Bijzonder genoemd probleem hierbij is dat deze instellingen alle regels ontduiken door een aparte horeca BV op te richten.

29% van de respondenten geeft aan te maken te hebben met oneerlijke concurrentie van zuipketen. Dit zijn illegale plekken waar zonder enige vergunning alcohol wordt verstrekt. Ondanks het feit dat zuipketen in het hele land voorkomen, komen de meeste klachten van buiten de Randstad.

Winkels

Tot slot benoemen veel horecaondernemers de toename van horeca in winkels en de verkoop van alcohol door winkeliers als een fikse uitdaging. Het gaat hier onder meer om winkeliers die zonder horecavergunning overgaan tot het schenken van alcohol. Dat is niet alleen in strijd met de wet, het is volkomen onverantwoord: de regels zijn er immers om verantwoord schenken van alcohol te kunnen waarborgen.

Toenemend probleem

Vanaf 2013 zijn gemeenten verplicht om in een verordening maatregelen te nemen tegen oneerlijke concurrentie. Toch namen de problemen voor horecaondernemers sindsdien niet af. 58% van de ondervraagde ondernemers gaf aan dat deze onveranderd is gebleven. Volgens 35% van de ondernemers nam de concurrentie zelfs toe. Slechts 7% van de ondernemers ervaart minder oneerlijke concurrentie.

Opmerkelijk is dat slechts 5% van de ondervraagde horecaondernemers het idee heeft dat de gemeente echt goed naar hen luistert op het gebied van oneerlijke concurrentie. 35% van de ondernemers vindt enigszins een luisterend oor. Maar liefst 40% van de ondernemers voelt zich niet gehoord door haar gemeente.

Oproep KHN aan gemeenten

KHN roept gemeenteraadsleden en wethouders op om maatregelen te nemen voor een betere horecaverordening in relatie tot sportclubs, culturele centra en buurthuizen. Ook kan lokaal beleid worden gemaakt om de deeleconomie in goede banen te leiden en zuipketen tegen te gaan. KHN gaat hierover natuurlijk graag met de lokale gemeentebesturen in gesprek.

Tweede Kamer: pas de Drank- en Horecawet aan

Daarnaast roept KHN de Tweede Kamer op om de Drank- en Horecawet aan te passen en daarmee een einde te maken aan gesubsidieerde instellingen die de plaatselijke verordening ontduiken door gebruik te maken van een horeca BV.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Personalia
Niels Hoek nieuwe sales manager U Parkhotel

Niels Hoek is per 1 december 2018 begonnen als Sales Manager bij het nieuw te openen U Parkhotel in Enschede. Na bijna twee jaar keert Niels weer terug naar de hotel- en congresbranche. Met meer dan acht jaar ervaring brengt Niels veel kennis mee naar het nieuwe U Parkhotel op de campus van de Unive...

NH Hotels Interview Longread
Interview: vierde nhow geopend in Marseille

nhow, het nieuwste merk van de Spaanse hotelketen NH, begint serieuze vormen aan te nemen. Na Rotterdam, Berlijn en Milaan, opende afgelopen september nhow Marseille. Hospitality Management was erbij en aanschouwde de ambitieuze toekomstplannen van een merk dat zich liever niet laat bundelen. &ldquo...

OTA's Airbnb
Gemeente Amsterdam staakt onderhandelingen met Airbnb en OTA's

De onderhandelingen tussen de gemeente Amsterdam en de grote vakantieverhuursites Airbnb, Booking.com en Expedia zijn gestaakt. Dit komt omdat de platforms meer duidelijkheid willen hebben van de gemeente omtrent de gemeentelijke regelgeving voordat ze verder willen onderhandelen. 1 januari Op...

Tech Advertorial
Generation-Z hotelslot opent de deur naar de techniek van de toekomst

Begin dit jaar lanceerde Hotek het eerste model van de nieuwe generatie hotelsloten, Hotek Cloud Low Energy, het systeem dat werkt met mobile key via de cloud. Ondertussen is de productontwikkeling in sneltreinvaart verdergegaan, en werd precies op tijd voor Equip’Hotel in Parijs de nieuwste l...

Interieur Advertorial
Interieurarchitect Arnie van Dun maakt statement met Grand Hotel Valies

Op het moment van schrijven van deze bijdrage zet interieurarchitect Arnie van Dun de laatste 'puntjes op de i' van de inrichting van Grand Hotel Valies in Roermond. De inspiratiebron voor de inrichting van dit hotel vindt hij in de Amerikaanse Art Deco stijl uit de jaren ’30. We sprek...

Advertorial
All-in-One oplossingen: een zegen voor de moderne hotelier

De moderne hotelier heeft de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in informatietechnologie. De groeiende afhankelijkheid van OTA’s als Booking.com en Expedia, de prijsdruk van privé-verhuurders en de veeleisendheid van klanten vragen om een efficiënte en kostenbesparende operati...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: