Oproep KHN aan gemeenten en Tweede Kamer: stop oneerlijke concurrentie horeca

3 april 2018 | David Bakker

Oneerlijke concurrentie in de horeca blijft een hardnekkig probleem. Dat blijkt uit een onderzoek van KHN onder meer dan 1100 horecaondernemers. Steeds vaker worden horecaondernemers geconfronteerd met oneerlijke concurrentie door gesubsidieerde instellingen, zoals buurthuizen, schouwburgen en sportkantines. KHN roept gemeenten en de Tweede Kamer daarom op om maatregelen te nemen.

Meer dan 1100 horecaondernemers (restaurants, hotels, cafés, catering, daghoreca, fastservicebedrijven en vrije-tijdsgelegenheden) namen deel aan het onderzoek.

Uit de resultaten blijkt dat 83% van de horecaondernemers last heeft van oneerlijke concurrentie, met name van gesubsidieerde instellingen die met overheidsgeld horeca activiteiten ontplooien.

image

 

Ondanks regionale verschillen, wordt in bijna alle provincies oneerlijke concurrentie door sportkantines en dorps- of buurthuizen hierbij als het grootste probleem benoemd. Het gaat hier bijvoorbeeld om het organiseren van verjaardagsfeesten en bruiloften in de kantine van de voetbalvereniging of het buurthuis. De meeste gemeenten stellen hier paal en perk aan via de paracommerciële verordening, maar het ontbreekt volgens horecaondernemers vaak aan (goede) handhaving door de gemeente.

ShareDnD en Airbnb

Uit het onderzoek blijkt verder dat 38% van de respondenten oneerlijke concurrentie ondervindt van particuliere aanbieders die niet gecontroleerd worden door de overheid en daarmee regels en belastingverplichtingen ontlopen. Dit zijn bijvoorbeeld thuiskoks die gebruikmaken van platforms als ShareDnD en particulieren die hun woning commercieel verhuren via platforms als Airbnb.

Culturele instellingen

In het hele land lopen de politieke spanningen over oneerlijke concurrentie door culturele instellingen steeds vaker hoog op. Ruim 30% van de horecaondernemers heeft te maken met  schouwburgen, filmhuizen en poppodia die bijvoorbeeld een restaurant exploiteren met subsidie van de overheid. Bijzonder genoemd probleem hierbij is dat deze instellingen alle regels ontduiken door een aparte horeca BV op te richten.

29% van de respondenten geeft aan te maken te hebben met oneerlijke concurrentie van zuipketen. Dit zijn illegale plekken waar zonder enige vergunning alcohol wordt verstrekt. Ondanks het feit dat zuipketen in het hele land voorkomen, komen de meeste klachten van buiten de Randstad.

Winkels

Tot slot benoemen veel horecaondernemers de toename van horeca in winkels en de verkoop van alcohol door winkeliers als een fikse uitdaging. Het gaat hier onder meer om winkeliers die zonder horecavergunning overgaan tot het schenken van alcohol. Dat is niet alleen in strijd met de wet, het is volkomen onverantwoord: de regels zijn er immers om verantwoord schenken van alcohol te kunnen waarborgen.

Toenemend probleem

Vanaf 2013 zijn gemeenten verplicht om in een verordening maatregelen te nemen tegen oneerlijke concurrentie. Toch namen de problemen voor horecaondernemers sindsdien niet af. 58% van de ondervraagde ondernemers gaf aan dat deze onveranderd is gebleven. Volgens 35% van de ondernemers nam de concurrentie zelfs toe. Slechts 7% van de ondernemers ervaart minder oneerlijke concurrentie.

Opmerkelijk is dat slechts 5% van de ondervraagde horecaondernemers het idee heeft dat de gemeente echt goed naar hen luistert op het gebied van oneerlijke concurrentie. 35% van de ondernemers vindt enigszins een luisterend oor. Maar liefst 40% van de ondernemers voelt zich niet gehoord door haar gemeente.

Oproep KHN aan gemeenten

KHN roept gemeenteraadsleden en wethouders op om maatregelen te nemen voor een betere horecaverordening in relatie tot sportclubs, culturele centra en buurthuizen. Ook kan lokaal beleid worden gemaakt om de deeleconomie in goede banen te leiden en zuipketen tegen te gaan. KHN gaat hierover natuurlijk graag met de lokale gemeentebesturen in gesprek.

Tweede Kamer: pas de Drank- en Horecawet aan

Daarnaast roept KHN de Tweede Kamer op om de Drank- en Horecawet aan te passen en daarmee een einde te maken aan gesubsidieerde instellingen die de plaatselijke verordening ontduiken door gebruik te maken van een horeca BV.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Corona
Hier te downloaden: werkgeversverklaring avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Hotels mogen gasten blijven ontvangen, maar ook gasten moeten zich aan de avondklok houden. Van en naar het werk reizen is wel ...

10 jaar geleden in Hospitality Management: Digitaal betalen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. In de herfst van 2011 publiceerde de redactie van Hospitality Management een artikel voer de toe ...

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

OTA's Achtergronden
Personeel belangrijkste aspect bij beoordeling accommodaties

Op 19 januari reikte Booking.com 10.408 Traveller Review Awards voor 2021 in Nederland uit, die op basis van miljoenen klantrecensies zijn toegekend. Met de Awards zet Booking.com partners uit 220 landen en gebieden wereldwijd in het zonnetje, die de reiservaring van reizigers meer gedenkwaardig maa ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Ondernemen
Tips voor een onweerstaanbare hotelwebsite

De Hotel Website of the Year verkiezing 2021 zit erop. Tijdens een feestelijke, online ceremonie werd op 14 januari jl. de winnaar bekendgemaakt: Max Brown Hotels heeft de eer om deze titel een jaar lang te mogen voeren. Een fantastische prestatie. Wat kunnen we leren van de winnende website en de a ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: