Reissector: Google wordt nu echt een maatje te groot

26 februari 2020 | Thijs Jacobs

Ruim dertig bedrijven uit de reissector dienen een klacht tegen Google in bij de Europese Commissie. Google geeft namelijk de resultaten uit de eigen zoekmachine voorrang op het aanbod van reisbedrijven, zo meldt de Financial Times. Met andere woorden: als je googelt naar een hotel in Praag, dan zie je eerst de advertenties van bedrijven als Trivago, Airbnb en Skyscanner en andere diensten voor hotelkamers en direct daarna het aanbod van Google. Pas daarna volgen de 'gewone' zoekresultaten.

De krant las een brief, afkomstig van 34 bedrijven uit de reissector, die verzonden wordt naar mededingingscommissaris Margrethe Vestager van de Europese Commissie. Eerder boog zij zich over een casus die grote vergelijkingen met deze heeft, die van webwinkels die klaagden over Google Shopping.

Google geeft eigen reiszoeker voorrang

Google geeft zijn eigen reiszoeker (Google Vacation Rentals), waar sinds 2018 niet alleen hotels, maar ook vakantiehuisjes op te vinden zijn, voorrang. Daardoor is de reiszoeker verzekerd van meer clicks en een betere zichtbaarheid. Hierdoor krijgen concurrenten logischerwijs minder clicks, behalve als zij gaan betalen voor advertenties.

De bedrijven die de brief hebben ondertekend, waaronder Expedia Group, Tripadvisor, Wimdu, eDreams en HomeToGo, wijzen de mededinginscommissaris op het feit dat Google haar eigen diensten voorrang geeft. Zowel grote als kleine reisbedrijven trekken hiermee gezamenlijk aan de bel. Ze signaleren dat Google haar dominantie als zoekmachine inzet om eenzelfde dominantie te vergaren in separate markten, in dit geval die van intermediairs voor vakantieverhuur. Op 5 oktober 2019 kondigde Google aan dat het haar ‘zoekervaring’ uit zou breiden door een breder assortiment aan vakantiewoningen wereldwijd op te nemen. In de praktijk houdt dit in dat Google vanaf dat moment vakantiewoningen is gaan weergeven van partners, waaronder van ondertekenaars van de brief. De aanbiedingen kunnen binnen Google’s platform gezien, vergeleken en ook geboekt worden. Google omschrijft het zelf als ‘find and book rentals, with help from Google’.

Google ‘steelt’ clicks

De ondertekenaars van de brief hebben zorgen over het feit dat Google haar nieuwe product in een visueel zeer rijke ‘OneBox’ aan de bovenzijde van de zoekpagina toont. Deze plek is uitsluitend gereserveerd voor de eigen dienst van Google en omvat foto’s, een kaartvoorvertoning, beoordelingen en prijzen. Daarmee biedt de zoekgigant eenzelfde functionaliteit als iedere andere zoekdienst voor vakantiewoningen en hotels. Op die manier is Google verzekerd van meer clicks en aandacht dan elke andere concurrerende dienst kan verwerven, zelfs als die relevanter zijn voor de zoekopdracht van de gebruiker. Google Vacation Rentals is hiermee een directe concurrent van de gespecialiseerde dienstenleveranciers, terwijl er tegelijkertijd een vorm van samenwerking kan zijn, zoals bij de inkoop van advertentieruimte. Zowel Google Vacation Rentals als de platforms die de brief aan de mededingingscommissaris hebben gestuurd, hebben dezelfde belangen en zijn op alle fronten directe concurrenten van elkaar: ze strijden om de aandacht van dezelfde gebruikers. Met als grote verschil dat geen enkele partij behalve Google kan bepalen welke positie binnen de zoekresultaten getoond wordt bij een normale zoekactie. De marktpartijen hebben er sterke aanwijzingen voor dat Google een competitieve strategie heeft ontwikkeld om de intermediairs voor vakantieverhuur te reduceren tot content providers voor de ‘one-stop-shop’ van Google’s nieuwe product. Er is simpelweg geen optie om de zoekmachine van Google te gebruiken voor een accommodatie-zoekopdracht zonder de resultaten van Google Vacation Rentals prominent te zien. De zoekgigant is voor vrijwel alle consumenten de favoriete zoekmachine, waardoor service providers afhankelijk zijn van hun vindbaarheid in Google Search.

Het feit dat Google zonder kosten haar eigen service hoger kan positioneren op de zoekpagina, leidt tot een economisch voordeel dat op geen enkele wijze bestreden kan worden door andere marktpartijen. Bovendien leidt dit ertoe dat de concurrerende marktpartijen geen data kunnen verzamelen die de algoritmes kunnen verbeteren. Dit is noodzakelijk om de bezoeker van de service de juiste content te tonen, hetgeen de gebruikerservaring verhoogt.

Kleinere partijen de dupe

Wat de situatie voor veel bedrijven binnen de reissector bijzonder ingewikkeld maakt, is het feit dat Google slechts enkele grote bedrijven in staat heeft gesteld om content te delen met Google Vacation Rentals. Google beweert dat een gebrek aan personeel en technische issues daaraan ten grondslag liggen, maar de kleinere partijen zwichten nu onder de dubbele bedreiging van Google: enerzijds is er het gebrek aan traffic vanuit Google Vacation Rentals en anderzijds de afname van het aantal clicks vanwege de OneBox. Zowel betaald als organisch verkeer neemt hierdoor af. Eenzelfde probleem is al ontstaan in de hotelindustrie (bij de OTA’s), maar in dat geval is het vrijwel zeker al te laat om in te grijpen, terwijl Google pas recent de markt voor vakantieverhuur heeft betreden. Het proces is hier misschien nog omkeerbaar met behulp van de Europese Commissie.

Op dit moment vraagt Google nog geen financiële bijdrage om opgenomen te worden in Google vacation Rentals, maar uit het (recente) verleden blijkt dat Google bij shopping, airlines en hotels succesvol overgestapt is naar betaalde opname in het programma. Het lijkt dus enkele een kwestie van tijd voordat dit gebeurt.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Coronacrisis
Gevoelig punt: “Misschien moeten werknemers ook wat inleveren”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit twaalfde hoofdstuk ...

Tech
Opnieuw grote hack bij Marriott

De Amerikaanse hotelketen Marriott is alweer slachtoffer geworden van een hack. Hackers hebben namelijk toegang gekregen tot de gegevens van 5,2 miljoen gasten, zo maakte het bedrijf dinsdag bekend op haar website. In 2018 kregen hackers al toegang tot de gegevens van 500 miljoen Marriott-gasten....

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom eigenlijk?

Booking-topman Glenn Fogel reageert gepikeerd op de vraag of hij vanwege de crisis de commissies gaat verlagen. Hij heeft een ander idee: hotels moeten de kamerprijzen verlagen. Wees daar heel voorzichtig mee. Het verlagen van kamerprijzen is echt onwenselijk, ook al kan het helaas wel eens onvermij...

Coronacrisis
Hotellerie op slot: Vier hoteliers uiten hun zorgen (deel 1)

De hotellerie zit op slot. Boekingen worden massaal geannuleerd, nieuwe boekingen blijven uit en veel hotels zijn genoodzaakt de deuren te sluiten. In een digitaal rondetafelgesprek bespreken vier hoteliers wat de coronacrisis voor gevolgen heeft op hun onderneming. Hoe kijken zij aan tegen de rol ...

Interview Coronacrisis
Overlevingskansen voor je hotel: "Het glipt nu tussen je vingers door"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit elfde hoofdstuk bes...

Coronacrisis
Horeca zeker dicht tot en met 28 april

Zojuist heeft premier Rutte bekendgemaakt dat de Nederlandse horeca zeker tot en met 28 april gesloten blijft. Hij raadt Nederlanders daarnaast ten zeerste af een meivakantie te plannen, wat voor hotels en B&B's duidelijk geen positief nieuws is, maar het komt niet onverwacht. Ook schole...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: