Reissector: Google wordt nu echt een maatje te groot

26 februari 2020 | Thijs Jacobs

Ruim dertig bedrijven uit de reissector dienen een klacht tegen Google in bij de Europese Commissie. Google geeft namelijk de resultaten uit de eigen zoekmachine voorrang op het aanbod van reisbedrijven, zo meldt de Financial Times. Met andere woorden: als je googelt naar een hotel in Praag, dan zie je eerst de advertenties van bedrijven als Trivago, Airbnb en Skyscanner en andere diensten voor hotelkamers en direct daarna het aanbod van Google. Pas daarna volgen de 'gewone' zoekresultaten.

De krant las een brief, afkomstig van 34 bedrijven uit de reissector, die verzonden wordt naar mededingingscommissaris Margrethe Vestager van de Europese Commissie. Eerder boog zij zich over een casus die grote vergelijkingen met deze heeft, die van webwinkels die klaagden over Google Shopping.

Google geeft eigen reiszoeker voorrang

Google geeft zijn eigen reiszoeker (Google Vacation Rentals), waar sinds 2018 niet alleen hotels, maar ook vakantiehuisjes op te vinden zijn, voorrang. Daardoor is de reiszoeker verzekerd van meer clicks en een betere zichtbaarheid. Hierdoor krijgen concurrenten logischerwijs minder clicks, behalve als zij gaan betalen voor advertenties.

De bedrijven die de brief hebben ondertekend, waaronder Expedia Group, Tripadvisor, Wimdu, eDreams en HomeToGo, wijzen de mededinginscommissaris op het feit dat Google haar eigen diensten voorrang geeft. Zowel grote als kleine reisbedrijven trekken hiermee gezamenlijk aan de bel. Ze signaleren dat Google haar dominantie als zoekmachine inzet om eenzelfde dominantie te vergaren in separate markten, in dit geval die van intermediairs voor vakantieverhuur. Op 5 oktober 2019 kondigde Google aan dat het haar ‘zoekervaring’ uit zou breiden door een breder assortiment aan vakantiewoningen wereldwijd op te nemen. In de praktijk houdt dit in dat Google vanaf dat moment vakantiewoningen is gaan weergeven van partners, waaronder van ondertekenaars van de brief. De aanbiedingen kunnen binnen Google’s platform gezien, vergeleken en ook geboekt worden. Google omschrijft het zelf als ‘find and book rentals, with help from Google’.

Google ‘steelt’ clicks

De ondertekenaars van de brief hebben zorgen over het feit dat Google haar nieuwe product in een visueel zeer rijke ‘OneBox’ aan de bovenzijde van de zoekpagina toont. Deze plek is uitsluitend gereserveerd voor de eigen dienst van Google en omvat foto’s, een kaartvoorvertoning, beoordelingen en prijzen. Daarmee biedt de zoekgigant eenzelfde functionaliteit als iedere andere zoekdienst voor vakantiewoningen en hotels. Op die manier is Google verzekerd van meer clicks en aandacht dan elke andere concurrerende dienst kan verwerven, zelfs als die relevanter zijn voor de zoekopdracht van de gebruiker. Google Vacation Rentals is hiermee een directe concurrent van de gespecialiseerde dienstenleveranciers, terwijl er tegelijkertijd een vorm van samenwerking kan zijn, zoals bij de inkoop van advertentieruimte. Zowel Google Vacation Rentals als de platforms die de brief aan de mededingingscommissaris hebben gestuurd, hebben dezelfde belangen en zijn op alle fronten directe concurrenten van elkaar: ze strijden om de aandacht van dezelfde gebruikers. Met als grote verschil dat geen enkele partij behalve Google kan bepalen welke positie binnen de zoekresultaten getoond wordt bij een normale zoekactie. De marktpartijen hebben er sterke aanwijzingen voor dat Google een competitieve strategie heeft ontwikkeld om de intermediairs voor vakantieverhuur te reduceren tot content providers voor de ‘one-stop-shop’ van Google’s nieuwe product. Er is simpelweg geen optie om de zoekmachine van Google te gebruiken voor een accommodatie-zoekopdracht zonder de resultaten van Google Vacation Rentals prominent te zien. De zoekgigant is voor vrijwel alle consumenten de favoriete zoekmachine, waardoor service providers afhankelijk zijn van hun vindbaarheid in Google Search.

Het feit dat Google zonder kosten haar eigen service hoger kan positioneren op de zoekpagina, leidt tot een economisch voordeel dat op geen enkele wijze bestreden kan worden door andere marktpartijen. Bovendien leidt dit ertoe dat de concurrerende marktpartijen geen data kunnen verzamelen die de algoritmes kunnen verbeteren. Dit is noodzakelijk om de bezoeker van de service de juiste content te tonen, hetgeen de gebruikerservaring verhoogt.

Kleinere partijen de dupe

Wat de situatie voor veel bedrijven binnen de reissector bijzonder ingewikkeld maakt, is het feit dat Google slechts enkele grote bedrijven in staat heeft gesteld om content te delen met Google Vacation Rentals. Google beweert dat een gebrek aan personeel en technische issues daaraan ten grondslag liggen, maar de kleinere partijen zwichten nu onder de dubbele bedreiging van Google: enerzijds is er het gebrek aan traffic vanuit Google Vacation Rentals en anderzijds de afname van het aantal clicks vanwege de OneBox. Zowel betaald als organisch verkeer neemt hierdoor af. Eenzelfde probleem is al ontstaan in de hotelindustrie (bij de OTA’s), maar in dat geval is het vrijwel zeker al te laat om in te grijpen, terwijl Google pas recent de markt voor vakantieverhuur heeft betreden. Het proces is hier misschien nog omkeerbaar met behulp van de Europese Commissie.

Op dit moment vraagt Google nog geen financiële bijdrage om opgenomen te worden in Google vacation Rentals, maar uit het (recente) verleden blijkt dat Google bij shopping, airlines en hotels succesvol overgestapt is naar betaalde opname in het programma. Het lijkt dus enkele een kwestie van tijd voordat dit gebeurt.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Corona
Hier te downloaden: werkgeversverklaring avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Hotels mogen gasten blijven ontvangen, maar ook gasten moeten zich aan de avondklok houden. Van en naar het werk reizen is wel ...

10 jaar geleden in Hospitality Management: Digitaal betalen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. In de herfst van 2011 publiceerde de redactie van Hospitality Management een artikel voer de toe ...

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

OTA's Achtergronden
Personeel belangrijkste aspect bij beoordeling accommodaties

Op 19 januari reikte Booking.com 10.408 Traveller Review Awards voor 2021 in Nederland uit, die op basis van miljoenen klantrecensies zijn toegekend. Met de Awards zet Booking.com partners uit 220 landen en gebieden wereldwijd in het zonnetje, die de reiservaring van reizigers meer gedenkwaardig maa ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Ondernemen
Tips voor een onweerstaanbare hotelwebsite

De Hotel Website of the Year verkiezing 2021 zit erop. Tijdens een feestelijke, online ceremonie werd op 14 januari jl. de winnaar bekendgemaakt: Max Brown Hotels heeft de eer om deze titel een jaar lang te mogen voeren. Een fantastische prestatie. Wat kunnen we leren van de winnende website en de a ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: