Reissector: Google wordt nu echt een maatje te groot

26 februari 2020 | Thijs Jacobs

Ruim dertig bedrijven uit de reissector dienen een klacht tegen Google in bij de Europese Commissie. Google geeft namelijk de resultaten uit de eigen zoekmachine voorrang op het aanbod van reisbedrijven, zo meldt de Financial Times. Met andere woorden: als je googelt naar een hotel in Praag, dan zie je eerst de advertenties van bedrijven als Trivago, Airbnb en Skyscanner en andere diensten voor hotelkamers en direct daarna het aanbod van Google. Pas daarna volgen de 'gewone' zoekresultaten.

De krant las een brief, afkomstig van 34 bedrijven uit de reissector, die verzonden wordt naar mededingingscommissaris Margrethe Vestager van de Europese Commissie. Eerder boog zij zich over een casus die grote vergelijkingen met deze heeft, die van webwinkels die klaagden over Google Shopping.

Google geeft eigen reiszoeker voorrang

Google geeft zijn eigen reiszoeker (Google Vacation Rentals), waar sinds 2018 niet alleen hotels, maar ook vakantiehuisjes op te vinden zijn, voorrang. Daardoor is de reiszoeker verzekerd van meer clicks en een betere zichtbaarheid. Hierdoor krijgen concurrenten logischerwijs minder clicks, behalve als zij gaan betalen voor advertenties.

De bedrijven die de brief hebben ondertekend, waaronder Expedia Group, Tripadvisor, Wimdu, eDreams en HomeToGo, wijzen de mededinginscommissaris op het feit dat Google haar eigen diensten voorrang geeft. Zowel grote als kleine reisbedrijven trekken hiermee gezamenlijk aan de bel. Ze signaleren dat Google haar dominantie als zoekmachine inzet om eenzelfde dominantie te vergaren in separate markten, in dit geval die van intermediairs voor vakantieverhuur. Op 5 oktober 2019 kondigde Google aan dat het haar ‘zoekervaring’ uit zou breiden door een breder assortiment aan vakantiewoningen wereldwijd op te nemen. In de praktijk houdt dit in dat Google vanaf dat moment vakantiewoningen is gaan weergeven van partners, waaronder van ondertekenaars van de brief. De aanbiedingen kunnen binnen Google’s platform gezien, vergeleken en ook geboekt worden. Google omschrijft het zelf als ‘find and book rentals, with help from Google’.

Google ‘steelt’ clicks

De ondertekenaars van de brief hebben zorgen over het feit dat Google haar nieuwe product in een visueel zeer rijke ‘OneBox’ aan de bovenzijde van de zoekpagina toont. Deze plek is uitsluitend gereserveerd voor de eigen dienst van Google en omvat foto’s, een kaartvoorvertoning, beoordelingen en prijzen. Daarmee biedt de zoekgigant eenzelfde functionaliteit als iedere andere zoekdienst voor vakantiewoningen en hotels. Op die manier is Google verzekerd van meer clicks en aandacht dan elke andere concurrerende dienst kan verwerven, zelfs als die relevanter zijn voor de zoekopdracht van de gebruiker. Google Vacation Rentals is hiermee een directe concurrent van de gespecialiseerde dienstenleveranciers, terwijl er tegelijkertijd een vorm van samenwerking kan zijn, zoals bij de inkoop van advertentieruimte. Zowel Google Vacation Rentals als de platforms die de brief aan de mededingingscommissaris hebben gestuurd, hebben dezelfde belangen en zijn op alle fronten directe concurrenten van elkaar: ze strijden om de aandacht van dezelfde gebruikers. Met als grote verschil dat geen enkele partij behalve Google kan bepalen welke positie binnen de zoekresultaten getoond wordt bij een normale zoekactie. De marktpartijen hebben er sterke aanwijzingen voor dat Google een competitieve strategie heeft ontwikkeld om de intermediairs voor vakantieverhuur te reduceren tot content providers voor de ‘one-stop-shop’ van Google’s nieuwe product. Er is simpelweg geen optie om de zoekmachine van Google te gebruiken voor een accommodatie-zoekopdracht zonder de resultaten van Google Vacation Rentals prominent te zien. De zoekgigant is voor vrijwel alle consumenten de favoriete zoekmachine, waardoor service providers afhankelijk zijn van hun vindbaarheid in Google Search.

Het feit dat Google zonder kosten haar eigen service hoger kan positioneren op de zoekpagina, leidt tot een economisch voordeel dat op geen enkele wijze bestreden kan worden door andere marktpartijen. Bovendien leidt dit ertoe dat de concurrerende marktpartijen geen data kunnen verzamelen die de algoritmes kunnen verbeteren. Dit is noodzakelijk om de bezoeker van de service de juiste content te tonen, hetgeen de gebruikerservaring verhoogt.

Kleinere partijen de dupe

Wat de situatie voor veel bedrijven binnen de reissector bijzonder ingewikkeld maakt, is het feit dat Google slechts enkele grote bedrijven in staat heeft gesteld om content te delen met Google Vacation Rentals. Google beweert dat een gebrek aan personeel en technische issues daaraan ten grondslag liggen, maar de kleinere partijen zwichten nu onder de dubbele bedreiging van Google: enerzijds is er het gebrek aan traffic vanuit Google Vacation Rentals en anderzijds de afname van het aantal clicks vanwege de OneBox. Zowel betaald als organisch verkeer neemt hierdoor af. Eenzelfde probleem is al ontstaan in de hotelindustrie (bij de OTA’s), maar in dat geval is het vrijwel zeker al te laat om in te grijpen, terwijl Google pas recent de markt voor vakantieverhuur heeft betreden. Het proces is hier misschien nog omkeerbaar met behulp van de Europese Commissie.

Op dit moment vraagt Google nog geen financiële bijdrage om opgenomen te worden in Google vacation Rentals, maar uit het (recente) verleden blijkt dat Google bij shopping, airlines en hotels succesvol overgestapt is naar betaalde opname in het programma. Het lijkt dus enkele een kwestie van tijd voordat dit gebeurt.

HM302020

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Onderwijs
Amrâth en MBO College Hilversum slaan handen ineed

Afgelopen februari hebben Amrâth Hotel Lapershoek – Arenapark en MBO College Hilversum de handen ineen geslagen om horecastudenten in de huidige omstandigheden toch een stageplaats te kunnen bieden in een representatieve werkomgeving. Hiervoor tekenden zij een samenwerkingsovereenkomst d ...

Achtergronden
25 jaar geleden in Hospitality Management: Camille Oostwegel

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Dit keer een artikel uit 1996. Camille Oostwegel is dat jaar 46 en staat in de kracht van zijn ...

Hotelketens Internationaal
Nederlands getint Rosewood Hotel opent in Japan

Rosewood Hotels & Resorts opent in 2024 een luxe hotelresort op het Mikayo eiland in Japan. Het 55-villa, ultra-luxe resort is het eerste Rosewood hotel in het land van de rijzende zon. Miyako eiland en nabijgelegen eilanden bieden kilometers zacht, wit zand met eindeloze vergezichten van tur ...

Economie Hotelketens
Egeria neemt meerderheidsbelang in Fletcher Hotels, vizier op internationale groei

Vandaag hebben de aandeelhouders van Fletcher Hotels een meerderheidsbelang verkocht aan de Amsterdamse investeringsmaatschappij Egeria. NIBC en Xead verkopen beide hun minderheidsbelang, het management van Fletcher blijft aan als aandeelhouder. Met de hands-on betrokkenheid en de ervaring met in ...

Achtergronden
De Timmerfabriek heeft haar torentje teruggekregen

Op woensdag 21 april is een van de meest iconische industriële Rijksmonumenten van Nederland, De Timmerfabriek in Vlissingen, opnieuw gekroond. De Timmerfabriek, een uniek gebouw uit 1914, heeft haar torentje teruggekregen. Deze was tijdens een bombardement in 1943 gesneuveld en wordt nu in ...

Inge van de Ven is trots op haar pas geopende hotel

Inge van de Ven, eigenaresse van het op 12 april geopende Hotel Flora Batava in Nieuwersluis, aan de rand van Breukelen, is trots op haar hotel. Alhoewel het uitdagende tijden zijn binnen onze branche, is ze optimistisch gestemd. “Zaterdag beleefden we onze eerste drukke dag, met 27 van de 45 ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: