Sandton neemt gedwongen afscheid van Hotel Broel in Kortrijk

21 januari 2016 |
Sandton neemt gedwongen afscheid van Hotel Broel in Kortrijk<

Woensdag is onverwacht het faillissement uitgesproken over Hotel Broel in Kortrijk. Het Belgische hotel maakte sinds eind 2010
deel uit van de Sandton Hotels portfolio. Destijds waren de verwachtingen optimistisch voor een rendabele exploitatie, gezien het potentieel van dit charmante hotel. Sandton Hotels heeft daartoe in de afgelopen jaren volop geïnvesteerd in operationele zaken. Tegelijkertijd werden noodzakelijke investeringen aan en in het sterk verouderde pand niet uitgevoerd. Een jarenlang slepend "conflict hierover":http://www.hospitality-management.nl/?q=kortrijk&x=zoeken met de vastgoedeigenaren heeft er nu toe geleid dat het doek is gevallen voor Hotel Broel.
Hard gevochten
Rogier Braakman, oprichter en directeur Sandton Hotels: “We hebben er hard voor gevochten om het hotel overeind te houden en zelfs recentelijk nog een bod gedaan op het vastgoed om het heft in eigen hand te kunnen nemen en de broodnodige vastgoedinvesteringen zelf te verrichten. Helaas gingen de eigenaren daar niet in mee, noch verrichtten zij deze investeringen zelf. Wij hebben tot onze grote spijt niet de kans gekregen een andere oplossing voor te stellen en betreuren deze gang van zaken enorm. Het is vooral voor onze loyale medewerkers een harde klap dat er op deze manier een einde komt aan wat een bloeiende toekomst had kunnen worden.”

Geen gevolgen voor andere hotels
Het einde van Hotel Broel in Kortrijk heeft geen gevolgen voor de andere hotels in de Sandton-portfolio – de exploitatie van Broel is ondergebracht in een volledig losstaande entiteit - en komt op een moment dat de Nederlandse hotelketen positief in beweging is. Met onder andere de reeds ingezette transitie van een aantal hotels naar het vernieuwde luxemerk Pillows, waarmee alleen al in 2016 in Nederland en België ruim 7 miljoen euro is gemoeid. Zo wordt het Amsterdamse hotel De Filosoof momenteel geheel vernieuwd en zal het komende zomer als Pillows Amsterdam Vondelpark haar deuren openen.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Financieel Ondernemen
Checklist naheffingsaanslag btw helpt ondernemers na gemiste btw-deadline

Het afgelopen kwartaal misten ca. 64.000 ondernemers de deadline om hun btw-aangifte en bijbehorende betaling te doen. Dit is zonde, want wie de deadline heeft gemist, ontvangt een dezer dagen een naheffingsaanslag, veelal met boete. Vooral startende ondernemers zijn nog niet gewend aan de terugk...

Duurzaamheid
a&o Hostels biedt gasten gratis drankje aan in plaats van kamerschoonmaak

Hostelgasten kunnen vanaf nu bij alle a&o Hostels vrijwillig afzien van een dagelijkse schoonmaak van hun kamer. In ruil hiervoor krijgen zij een gratis drankje in de bar aangeboden. De hostelketen, met 39 vestigingen in 23 Europese steden, is tot deze beslissing gekomen na een uitgebreide proef...

Economie
Dit zijn de hotelvastgoed transacties van 2018

In 2018 is in Nederland voor ruim € 910 miljoen aan hotelvastgoed verkocht. Dit is een verwachte daling ten opzichte van het recordjaar van 2017, toen ruim € 1,7 miljard aan hotelvastgoed werd verkocht. Gezien het grote aantal unieke transacties in 2017 kon niet worden verwacht dat 2018 di...

Interview Longread
Outsourcing (deel 1): Volledig ontzorgen door outsourcing is een illusie

Hotels kunnen niet zonder outsourcing. Maar waar de één zonder blikken of blozen een externe partij inhuurt voor de F&B, doet de ander uit volle overtuiging zelf de schoonmaak. Of je nu in- of uitbesteedt, in beide gevallen blijft er voor de opdrachtgever een belangrijke rol weggel...

Columns Ewout Hoogendoorn
Go, Dutch Hotel Cities!

De Dutch Hotel City Index heeft dit jaar weer Amsterdam als de verrassende nummer één. Niet spannend? Nee, nu nog niet. Maar voor hoe lang nog? Amsterdam doet z’n stinkende best om van die pole position af te komen. Geen ‘I Amsterdam’, wordt het ‘Hi Lemmermeer&r...

Tech Advertorial
Meer tijd voor gasten met minder leveranciers

Met nieuwe technologie en smart data kun je rechtstreeks boeken bevorderen, doeltreffend upsellen en service op maat bieden. Maar als je al die mogelijkheden wilt benutten, heb je vaak met veel verschillende leveranciers te maken. PMS-aanbieder Guestline breidt het bestaande platform uit met de nieu...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: