Spraakmakende interviews uit de 25-jarige geschiedenis van Hospitality Management

19 december 2016 | Jorien Slager

Hospitality Management bestaat dit jaar 25 jaar. In al die jaren kwam er een aantal opvallende interviews voorbij. Voor deze decembereditie van Hospitality Management zetten we drie wel heel opvallende interviews voor u up een rijtje.

1.    Peter Verhoeven houdt zijn schoenen aan

Verhoeven werkt momenteel voor Booking.com, maar was in 2007 werkzaam bij Accor. In 2007 schreven we onder andere: “deze Franse hotelketen mag zich verheugen in de aandacht van positief gestemde beursanalisten en beleggers. Van alle Nederlandse hotels behoort ongeveer 16 procent tot een keten/hotelgroep; geen opmerkelijk hoog percentage, maar samen bezitten zij bijna de helft van het aantal hotelkamers. Voor wat betreft het aantal kamers is Accor de grootste hotelketen in ons land (ca. 7 procent). Dat zijn cijfers waar Peter Verhoeven, de nieuwe managing director van Accor Nederland, zijn tanden in mag zetten. Want Accor heeft ambities.” Vooral de foto bij het interview zorgde voor ophef. Verhoeven ligt namelijk duidelijk zichtbaar met schoenen aan op een hotelbed.

2.    De ‘grote drie’ die nog groter worden

De grote drie? We hebben het natuurlijk over het interview uit 2000 met Robert de Vink (Accor), Gerrit van der Valk (Van der Valk) en Willem-Jan van den Dijssel (Krasnapolsky). Dit schreven we 16 jaar geleden: “Toch hebben de drie veel gemeen; dat bleek op een mooie donderdagmiddag in Grand Hotel Karel V in Utrecht. De liefde voor het vak, natuurlijk. Maar er is meer: ze willen bouwen, kopen, plannen maken. Ze zien mogelijkheden waar anderen alleen een stuk grauwe grond, een slecht lopende zaak of obstakels zien. En ze hebben het volste vertrouwen in de nabije toekomst. De markt is er en zal alleen maar ruimer worden. Wel wordt bouwen steeds lastiger en duurder en zijn investeringen in technologie hoognodig. Maar wie de mogelijkheden goed benut, kan zijn nering blijven uitbreiden.”

3.    Robert Kranenborg

Ook dit interview met Kranenborg mag niet ontbreken. In 2007 schreven we: “Deze sterrenkok heeft ooit het Amstelhotel twee Michelinsterren bezorgd; daar heeft hij naam en faam gemaakt. Inmiddels werkt hij naar volle tevredenheid in Le Cirque (met ster), maar hij heeft een duidelijke boodschap voor de jongere generatie: ‘neem een verlopen café over en toon op het bord hoe goed je kunt koken. Knap de zaak op als je geld verdiend hebt; niet eerder. Direct het gedroomde decor neerzetten, met een fraai meubilair en duur porselein, heeft weinig zin; de opbouw van een restaurant duurt sowieso vijf jaar. In een mooie, beleende ambiance heb je vijf jaar lang veel slapeloze nachten, in een sober eethuisje werk je fluitend naar je doelstelling toe.' 

Hier vindt u een dossier genaamd ’25 jaar Hospitality Management’ waarin elke week een spraakmakend interview uit het verleden verschijnt. 

Overig nieuws

Hotelbouwplannen Amsterdam Opening
Q-factory Hotel opent in juli

Bij Q-Factory in Amsterdam Oost, het grootste muziekmakerscentrum van Europa, kan vanaf juli 2017 ook overnacht worden. Vanaf die datum worden er 50 hotelkamers in het muziekmakerscentrum in gebruik genomen. Met de opening van het hotel wordt Q-Factory nog meer de multifunctionele ontmoetingsplek...

Hotelbouwplannen Amsterdam
City ID Group opent TWENTY EIGHT in Amsterdam

In april opende City ID Group TWENTY EIGHT, het eerste appartementenhotel onder het nieuwe label City ID Suites. Het gebouw op het Amsterdamse Stadionplein is ontworpen door Prof. Hans Kollhoff Architekten, een gerenommeerd en internationaal opererend architectenbureau. City ID Suites zijn full serv...

Culinair
Groupon Culi Weken van start gegaan

Nederland heeft op culinair gebied veel te bieden. Wie uit eten wil, kan kiezen uit talloze restaurants, bistro’s en andere eetgelegenheden. Uit onderzoek van Groupon blijkt dat 21% van de Nederlanders ook g...

Hotelbouwplannen
Rotterdams Mainport Hotel achtervolgd door pech

De hoofdaannemer van het Rotterdamse Mainport Hotel heeft het geluk niet aan zijn zijde. In 2011 stortte tijdens de bouw al een deel van het pand in en nu moet een stuk gevel vervangen worden, zo lazen wij in het AD. Nieuwe kozijnen vanwege lekkage Het hotel ligt aan de voet van de Erasmusbr...

Hotelbouwplannen Advertorial
Dutch Brand Hotel Gooiland kiest voor Hollands slapen op Auping

Hotel Gooiland in Hilversum is het eerste Dutch Brand Hotel in Nederland en zij geloven in oer-Hollandse merken. Voor het slaapcomfort hebben zij daarom gekozen voor Auping. Gooiland heeft gekozen voor het Original bedmodel van Auping. De Auping Original is een compleet bed met een helder ontwerp...

Advertorial Duurzaamheid
‘ECOtap versterkt ons duurzame karakter’

Louisa de Ridder, banqueting managerbij KIT Royal Tropical Institute voor KIT Meetings & Events, Amsterdam Tropen Hotel en café De Tropen. "KIT Royal Tropical Institute bevindt zich in een prachtig monumentaal gebouw in Amsterdam-Oost. Bij ons kunnen mensen evenementen houden, vergaderen, dinere...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: