Starwood trekt zich mogelijk terug na 'nee' van franchisers

1 juli 2009 |
Starwood trekt zich mogelijk terug na 'nee' van franchisers<

De franchisenemers van de failliette hotelketen Golden Tulip weigeren in zee te gaan met de Britse investeerder Starwood Capital. Woordvoerder van de Nederlandse franchisenemers van Golden Tulip, Harry Westers, liet aan het Financieele Dagblad weten: "Het is onbespreekbaar. Wij willen niet bij een financiële club geparkeerd worden die zijn investeerders 15 tot 17 procent rendement belooft." Hetzelfde geldt voor het bod van H2, dat volgens Westers zelfs 22 procent belooft.

Op de achtergrond sluimert mogelijk ook het bod dat de franchisenemers zelf hebben gedaan en door bewindvoerder Rinke Dulack is afgewezen. Dulack twijfelt aan Westers' woorden. "Ik geloof hem niet en hoorde van iemand die bij de vergadering aanwezig was dat hij geen medestanders kreeg. Hij is bezig op alle mogelijke manieren zand in de machine te strooien, omdat hij het merk zelf wil kopen." De curator gaat er vanuit dat de deal met Starwood gewoon doorgaat. "Franchisenemers kunnen niet zomaar uit Golden Tulip stappen." Westers klaagt over een vuil spelletje dat wordt gespeeld over de hoofden van de franchisers. "Door bepaalde bedrijven worden we uitgesloten van boekingen."

Voor Starwood maakt de boycot het kopen van de keten tot een lastige zaak. Zonder medewerking van de franchisenemers koopt het investeringsfonds immers een formule zonder bijbehorende ondernemers. "Golden Tulip, dat zijn de franchisers, en verder niets", aldus Westers. De directeur van Starwood reageerde met "dan kopen we niet". Aanstaande vrijdag neemt Starwood een beslissing over het al dan niet kopen van de Golden Tulip Hospitaliy Group.


:mailto:?SUBJECT=Abonneren%20op%20de%20gratis%20nieuwsbrief%20van%20Hotellerie.nl&BODY=De%20afzender%20van%20deze%20e-mail%20wil%20u%20graag%20attenderen%20op%20de%20nieuwsbrief%20van%20Hotellerie.nl,%20de%20gratis%20nieuwsdienst%20van%20Hospitality%20Management.nl.%20Schrijf%20u%20nu%20in%20via%20deze%20link.%0A%0Ahttp://www.hospitality-management.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Inschrijftermijn Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs 2020 verlengd

De inschrijftermijn voor de 19e editie van de Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs voor de beste jonge gastvrouw of gastheer van Nederland is verlengd als gevolg van de corona-crisis. Kandidaten tussen de 20 en 26 jaar kunnen nu nog tot en met 30 juni 2020 inschrijven. De uitreiking van de National...

Events Coronacrisis
Independent Hotel Show afgelast en verplaatst naar 2021

De Independent Hotel Show is vanwege de aanhoudende coronapandemie afgelast, zo laat de organisatie weten. Ruim drie weken geleden werd het hotelevent in de Amsterdamse RAI al verplaatst van halverwege maart naar eind juni. Nu heeft de organisatie ook besloten om de uitegestelde Independent Hotel Sh...

Interview Coronacrisis
"De reddingsboeien zijn er wel, maar te weinig"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit dertiende hoofdstuk...

Food Amsterdam
Paascreaties van Hotel Jakarta verkocht in Bakkerij Westers

Pastry chef Ramona Rütti van Hotel Jakarta Amsterdam maakt bijzondere paascreaties om te paastafel op te fleuren. Dit jaar zal de tafel voor minder mensen gedekt worden, maar daardoor is er des te meer aandacht voor wat er op tafel staat. Er zijn verschillende creaties te verkrijgen in Bakke...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? (Deel 2)

Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? Volgens Arne Sorenson, CEO van Marriott, zijn de effecten van de coronacrisis op de korte termijn al groter dan die van 9/11 en de bankencrisis tezamen. Bezettingsgraden zijn gedaald tot 90% in de sterk getroffen gebieden en tot 75% in mi...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: