Stijlvolle medewerkers Waldorf Astoria

24 april 2014 |
Stijlvolle medewerkers Waldorf Astoria<

Daar staan ze dan, trots en verwachtingsvol. Het personeel van Waldorf Astoria Amsterdam voelt zich zelfverzekerd in de outfits van ontwerper Jan Taminiau (JANTAMINIAU). Op 1 mei opent het
hotel aan de Herengracht 542 – 556 haar deuren. De gasten worden ontvangen door stijlvol geklede medewerkers, die het grachtenhuishouden van weleer tot leven lijken te brengen.

Historie
Jan Taminiau liet zich bij het ontwerp en de styling van de bedrijfskleding inspireren door de locatie en rijke historie van de voormalige patriciërshuizen. De beweeglijkheid van het kabbelende water is een terugkerend element in de outfits voor de verschillende functies – van keukenpersoneel en technische dienst, huishouding, service en bediening, tot de Guerlain Spa- en Front of the House-medewerkers. Jan Taminiau creëerde één beeld voor het team: ”Het hotel is een intieme setting, ik wilde niet op iedere plek een ander personage.”

Donkerblauw
De basiskleur voor de kleding is donkerblauw; stijlvol en complementair aan de sfeer en inrichting van het hotel. Het geheel heeft een light tailoring touch, met zachte, ronde vormen. Details versterken de uitgangspunten van het ontwerp. Ronde boorden onder hoog gesloten kragen, soepel vallende lichtblauwe stropdassen, golvend als een rimpeling in het water. De outfit van de kamermeisjes, met haarband en strikje en comfortabele ruime rok, is een knipoog naar het romantische verleden.
Opvallend en een en al zwierige beweging, is de gracieuze jurk van zijde met een print van de historische grachtengordel. Jan Taminiau vond dit dessin op een prent van Balthasar Florisz. van Berckenrode in de Rijksstudio, de openbare digitale collectie van het Rijks Museum. Deze jurk voor de front office dames is Jan Taminiau’s persoonlijke verbeelding van heden en verleden. Op spannende wijze verweeft hij de historie met een eigentijdse modieuze stofverwerking.

Kwaliteit
De kleding is van hoogwaardige kwaliteit, zeer comfortabel, geschikt voor toepassing in allerlei functies en voor intensief gebruik. De outfits zijn geproduceerd in Co-Creation met ETP (Emergo Textile Projects), onderdeel van het toonaangevende Nederlandse modebedrijf McGregor Fashion Group en gespecialiseerd in exclusieve corporate wear collecties.

Trots
Over de opdracht zei ontwerper Jan Taminiau eerder al: “Het was heerlijk om mij te laten inspireren door de vele ingrediënten die het eerste Waldorf Astoria in Nederland te bieden heeft. De historie versterkt met eigentijdse elementen de verborgen plekjes en onverwachte kamers. Ik kan hier helemaal bij wegdromen en zie het team van het Waldorf Astoria Amsterdam al vol trots door de gangen van dit hotel lopen.”



Roberto Payer
General manager van Waldorf Astoria Amsterdam Roberto Payer - op de foto als ‘heer van het huis’ tussen medewerkers - is erg blij met het resultaat: “Jan Taminiau, onze nationale ‘couture-trots’ heeft heel goed aangevoeld wat wij wensten. Zijn gracieuze en persoonlijke signatuur past prachtig bij de elegante stijl van Waldorf Astoria Amsterdam.”

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Hilton Hotelketens
Hilton lanceert nieuw merk: Tempo

Hilton heeft met Tempo een nieuw merk in de markt gezet. De Amerikaanse keten meldt echter nog niet wanneer het eerste Tempo-hotel zal openen. Inmiddels telt Hilton achttien merken, waaronder DoubleTree en Waldorf Astoria, zo lezen we op zakenreis.nl. Verenigde Staten Tempo richt zich op de jo...

Economie Achtergronden
Vitale ouderen en stijgende welvaart stuwen groei Leisure

De sector Leisure groeit in 2020 en 2021 gematigd met 2,5 procent, waarbij een sterke groei van bestedingen van ouderen in de toeristische sector wordt waargenomen. Het aantal hotelovernachtingen van binnen- en buitenlandse toeristen groeit met 6 procent. Dit zijn de kernpunten van de sectorprognose...

Accor Internationaal
Accor doet plastic in de ban

Accor kondigt vandaag haar toezegging aan om als eerste hotelgroep ter wereld toe te treden tot de UN Global Tourism Plastics Initiative. Hiermee tekent de hotelgroep voor het verwijderen van alle plastic wegwerpartikelen voor gasten uit alle hotels voor het einde van 2022. Dit initiatief van Accor ...

Toerisme KHN
KHN wil toeristendrukte spreiden door het jaar, maar kan dat wel?

Het aantal toeristen in Nederland groeit de komende jaren van 42 miljoen in 2017, naar bijna 60 miljoen in 2030. Volgens Koninklijke Horeca Nederland (KHN) biedt deze groei gouden kansen voor de Nederlandse economie. KHN wil er dan ook voor zorgen dat deze groei positief uitpakt voor bedrijven, bew...

Interview Longread
Leo Hollman: ''Al die nieuwe hotelkamers zijn funest voor de bezettingsgraad''

Grand Hotel Karel V is het meest iconische hotel van Utrecht, alhoewel pas in 1992 werd begonnen aan de grondige renovatie van het Rijksmonument dat daarvoor nog een in verval geraakt - en gekraakt - complex was. Hoe anders is het nu: alle 121 kamers worden dadelijk grondig gerenoveerd en qua statuu...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: