Stop de kopieerheffing voor ondernemers

20 januari 2017 | Thijs Jacobs

10.000 machtigingen. Dat is het aantal reacties dat MKB Belangen heeft ontvangen op hun actie ?Stop de kopieerheffing voor ondernemers?. In korte tijd gaven zo?n 10.000 ondernemers aan geen kopieën te maken en machtigden MKB Belangen om namens hen bezwaar te maken tegen de factuur die Stichting Reprorecht jaarlijks stuurt. Ook de horecaondernemer kan deze factuur in de bus verwachten. 
 
Uit groot onderzoek uitgevoerd door MKB Belangen bleek dat minder dan tien procent van alle ondernemers ooit nog een auteursrechtelijk beschermde uitgave kopieert of scant. Sterker nog: het merendeel van de ondernemers wist niet waarover men geld aan Stichting Reprorecht verschuldigd was. Aanleiding voor MKB Belangen om een petitie op de website te zetten met het verzoek duidelijk op de factuur te omschrijven waarover de vergoeding verschuldigd is en hoe je kunt aangeven niet te kopiëren of scannen. Daarnaast konden ondernemers via de website van MKB Belangen aangeven niet te kopiëren en te scannen. Donderdag 12 januari overhandigde MKB Belangen de bijna 10.000 reacties en de bijbehorende petitie persoonlijk aan de heer M.P. Bakker Schut van de Stichting Reprorecht.
 
De heer Bakker Schut nam deze graag in ontvangst, maar wilde op dat moment nog niet vertellen over wat zij ermee gaan doen. ?Wij willen graag eerst kijken naar de overhandigde informatie, alvorens wij vervolgstappen zullen ondernemen.?
 

Duidelijkheid over de aantallen
Jaarlijks worden er tientallen miljoenen door ondernemers afgedragen aan Stichting Reprorecht. Naar aanleiding van de resultaten van het onderzoek, probeert MKB Belangen al maanden duidelijkheid te krijgen over een aantal zaken. Vragen die zijn gesteld gaan onder andere over de aantallen en bedragen waar het over gaat, maar ook over het onderzoek naar kopieergedrag op grond waarvan Stichting Reprorecht stelt dat het gerechtvaardigd zou zijn om aan alle ondernemers de heffing op te leggen.

Adrienne van Veen: ?We hebben het eerst rechtstreeks aan Stichting Reprorecht gevraagd, maar dat is gewoon genegeerd. Vervolgens hebben we de vragen ingeschoten op grond van een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur (Wob-verzoek, red), maar het blijkt dat niemand relevante informatie kan geven. Zelfs de formele opdrachtgever, het ministerie van Justitie en Veiligheid, wist geen antwoord te geven op onze vragen. Dus deze stichting, die een wet uitvoert en tientallen miljoenen euro?s incasseert, doet dit zonder dat er ook maar iemand duidelijkheid kan geven over haar werkzaamheden.? Tijdens het bezoek op donderdag 12 januari werd door de heer M.P. Bakker Schut de belofte gemaakt om met een formele reactie te komen op de door MKB Belangen gestelde vragen.

Bezwaar maken móet transparanter
Als bijna niemand nog kopieert, waarom betaalt de meerderheid dan toch gewoon de jaarlijkse factuur? Het grootste probleem van de jaarlijkse licentiefactuur volgens MKB Belangen is dat nergens staat aangegeven dat deze niet betaald hoeft te worden als er niet gekopieerd wordt. Het document is zo opgesteld dat er alleen maar op allerlei manieren wordt benadrukt dat betaling vereist is. De oplossing volgens MKB Belangen is simpel: voeg één duidelijke zin op een prominente positie aan de factuur toe.  10.000 ondernemers tekenden deze petitie:
 
?Ik roep Stichting Reprorecht op om de volgende zin aan de jaarlijkse licentiefactuur toe te voegen en deze op een duidelijke en prominente positie te plaatsen:
 
Maakt u geen kopieën of scans? Dan heeft u geen licentie nodig en is deze factuur niet op u van toepassing. U hoeft alleen maar even in te loggen met [onderstaande gegevens] en dit aan te geven.?
 
?Het principe ?iedereen betaalt, tenzij?? zou je alleen mogen toepassen als de overgrote meerderheid de heffing verschuldigd is, en alleen uitzonderingen niet. In deze situatie is het precies andersom?, aldus Adrienne van Veen. ?Minder dan tien procent is de kopieerheffing immers verschuldigd. Toch worden alle ondernemers onverbiddelijk aangeslagen, zonder dat op enige wijze wordt duidelijk gemaakt dat de heffing waarschijnlijk niet van toepassing is en hoe je dat voor jouw bedrijf kunt aangeven. Wij verwachten met de bijna 10.000 bezwaren de eerste stap te hebben gezet naar verandering en gaan ervan uit dat ze dit in alle redelijkheid niet kunnen negeren.?

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Leo Hollman: ''Al die nieuwe hotelkamers zijn funest voor de bezettingsgraad''

Grand Hotel Karel V is het meest iconische hotel van Utrecht, alhoewel pas in 1992 werd begonnen aan de grondige renovatie van het Rijksmonument dat daarvoor nog een in verval geraakt - en gekraakt - complex was. Hoe anders is het nu: alle 121 kamers worden dadelijk grondig gerenoveerd en qua statuu...

Personalia
Eric van der Heijden nieuwe General Manager resort Hof van Saksen

Bij resort Hof van Saksen in Drenthe, onderdeel van Landal GreenParks, is Eric van der Heijden benoemd tot General Manager. Hij volgt Roland Rozenbroek op, die zich per 1 mei a.s. gaat richten op hospitality-ondersteuning van nieuwe projecten en op uitbreiding van Hof van Saksen. Eric van der Hei...

Hotelbouwplannen
Nieuwbouw van hotel met 349 kamers in Hoofddorp

Voor een locatie op bedrijventerrein De President te Hoofddorp is door Trae Architect een duurzaam hotel ontworpen. Naast 349 kamers van wisselende grootte omvat het complex onder andere een receptie met lobby, ontbijtzaal, restaurant, bar, keukens, vergaderruimten, fitnessruimte en amusementsruimte...

Bezorgen Achtergronden
Open brief TheFork naar aanleiding van ophef uitzending Rambam

Naar aanleiding van de Rambam-uitzending van januari wil TheFork reageren op beschuldigingen die tijdens de uitzending werden geuit. Hierbij delen we deze brief van TheFork, waarin ook de werkwijze van KHN richting de media wordt bekritiseerd. Om een gedetailleerd en volledig beeld te kunnen sch...

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Hilton Hotelketens
Hilton lanceert nieuw merk: Tempo

Hilton heeft met Tempo een nieuw merk in de markt gezet. De Amerikaanse keten meldt echter nog niet wanneer het eerste Tempo-hotel zal openen. Inmiddels telt Hilton achttien merken, waaronder DoubleTree en Waldorf Astoria, zo lezen we op zakenreis.nl. Verenigde Staten Tempo richt zich op de jo...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: