Stop de kopieerheffing voor ondernemers

20 januari 2017 | Thijs Jacobs

10.000 machtigingen. Dat is het aantal reacties dat MKB Belangen heeft ontvangen op hun actie ?Stop de kopieerheffing voor ondernemers?. In korte tijd gaven zo?n 10.000 ondernemers aan geen kopieën te maken en machtigden MKB Belangen om namens hen bezwaar te maken tegen de factuur die Stichting Reprorecht jaarlijks stuurt. Ook de horecaondernemer kan deze factuur in de bus verwachten. 
 
Uit groot onderzoek uitgevoerd door MKB Belangen bleek dat minder dan tien procent van alle ondernemers ooit nog een auteursrechtelijk beschermde uitgave kopieert of scant. Sterker nog: het merendeel van de ondernemers wist niet waarover men geld aan Stichting Reprorecht verschuldigd was. Aanleiding voor MKB Belangen om een petitie op de website te zetten met het verzoek duidelijk op de factuur te omschrijven waarover de vergoeding verschuldigd is en hoe je kunt aangeven niet te kopiëren of scannen. Daarnaast konden ondernemers via de website van MKB Belangen aangeven niet te kopiëren en te scannen. Donderdag 12 januari overhandigde MKB Belangen de bijna 10.000 reacties en de bijbehorende petitie persoonlijk aan de heer M.P. Bakker Schut van de Stichting Reprorecht.
 
De heer Bakker Schut nam deze graag in ontvangst, maar wilde op dat moment nog niet vertellen over wat zij ermee gaan doen. ?Wij willen graag eerst kijken naar de overhandigde informatie, alvorens wij vervolgstappen zullen ondernemen.?
 

Duidelijkheid over de aantallen
Jaarlijks worden er tientallen miljoenen door ondernemers afgedragen aan Stichting Reprorecht. Naar aanleiding van de resultaten van het onderzoek, probeert MKB Belangen al maanden duidelijkheid te krijgen over een aantal zaken. Vragen die zijn gesteld gaan onder andere over de aantallen en bedragen waar het over gaat, maar ook over het onderzoek naar kopieergedrag op grond waarvan Stichting Reprorecht stelt dat het gerechtvaardigd zou zijn om aan alle ondernemers de heffing op te leggen.

Adrienne van Veen: ?We hebben het eerst rechtstreeks aan Stichting Reprorecht gevraagd, maar dat is gewoon genegeerd. Vervolgens hebben we de vragen ingeschoten op grond van een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur (Wob-verzoek, red), maar het blijkt dat niemand relevante informatie kan geven. Zelfs de formele opdrachtgever, het ministerie van Justitie en Veiligheid, wist geen antwoord te geven op onze vragen. Dus deze stichting, die een wet uitvoert en tientallen miljoenen euro?s incasseert, doet dit zonder dat er ook maar iemand duidelijkheid kan geven over haar werkzaamheden.? Tijdens het bezoek op donderdag 12 januari werd door de heer M.P. Bakker Schut de belofte gemaakt om met een formele reactie te komen op de door MKB Belangen gestelde vragen.

Bezwaar maken móet transparanter
Als bijna niemand nog kopieert, waarom betaalt de meerderheid dan toch gewoon de jaarlijkse factuur? Het grootste probleem van de jaarlijkse licentiefactuur volgens MKB Belangen is dat nergens staat aangegeven dat deze niet betaald hoeft te worden als er niet gekopieerd wordt. Het document is zo opgesteld dat er alleen maar op allerlei manieren wordt benadrukt dat betaling vereist is. De oplossing volgens MKB Belangen is simpel: voeg één duidelijke zin op een prominente positie aan de factuur toe.  10.000 ondernemers tekenden deze petitie:
 
?Ik roep Stichting Reprorecht op om de volgende zin aan de jaarlijkse licentiefactuur toe te voegen en deze op een duidelijke en prominente positie te plaatsen:
 
Maakt u geen kopieën of scans? Dan heeft u geen licentie nodig en is deze factuur niet op u van toepassing. U hoeft alleen maar even in te loggen met [onderstaande gegevens] en dit aan te geven.?
 
?Het principe ?iedereen betaalt, tenzij?? zou je alleen mogen toepassen als de overgrote meerderheid de heffing verschuldigd is, en alleen uitzonderingen niet. In deze situatie is het precies andersom?, aldus Adrienne van Veen. ?Minder dan tien procent is de kopieerheffing immers verschuldigd. Toch worden alle ondernemers onverbiddelijk aangeslagen, zonder dat op enige wijze wordt duidelijk gemaakt dat de heffing waarschijnlijk niet van toepassing is en hoe je dat voor jouw bedrijf kunt aangeven. Wij verwachten met de bijna 10.000 bezwaren de eerste stap te hebben gezet naar verandering en gaan ervan uit dat ze dit in alle redelijkheid niet kunnen negeren.?

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Alles over legionella en dode leidingen

Legionella… Veteranen onder de hoteliers zullen zich herinneren hoe deze ziekteverwekker naam en ‘faam’ kreeg dankzij een congres van het American Legion (Philadelphia, 1976). Dat was nog ver weg, maar in 1999 sloeg de bacterie hard toe in Nederland: 32 mensen overleden door de zi...

Ewout Hoogendoorn spreekt zich uit

Op het Van Hessen relatie event van 6 juni komen een aantal interessante sprekers. Onder wie Ronnie Hinrichs (directeur Van Hessen), Ronald Huiskamp (eigenaar van H-Hospitality en restaurant Arles) en Ewout Hoogendoorn. Ewout is managing eigenaar en managing director van Horwarth HTL Benelux en ...

Interview Utrecht Longread
Interview: BUNK Hotels geeft het Nederlandse hotellandschap extra glans

Robin Hagedoorn (links op de openingsfoto) en Joachim de Looij stralen van oor tot oor. Hun BUNK Hotel in Utrecht opent op 20 juni de deuren voor de allereerste gasten en wij mochten alvast een kijkje nemen in de Westerkerk die omgetoverd wordt tot hotel. Eenmaal binnen, blijken de bouwvakkers nog d...

Achtergronden
Op deze manier houd je je aan de privacyregels in je hotel

Ben jij bang om ongastvrij te zijn als je je aan privacyregels houdt? Denk jij dat het een enorme rompslomp is om de privacy in je hotel op orde te krijgen? Heb je geen idee waar en hoe je moet beginnen? Lees dan vooral even verder, want we hebben een aantal bruikbare tips voor je. Het zorgvuldi...

Hotel
Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam lanceren We are Amsterdam

Gelegen aan de Prins Hendrikkade, direct tegenover het Centraal Station, is een uniek aanbod van twee fantastische hotels: Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam, die samen alle voordelen van een complete ervaring bieden. Een schat aan verbonden faciliteiten op één loc...

Advertorial
Walk-In met accessoires: een design met veel toegevoegde waarde

De veelzijdige accessoires van HÜPPE Select+ vullen nu elke moderne Walk-In douche perfect aan. Één design met veel toegevoegde waarde, esthetisch, tijdloos mooi en functioneel. De veelzijdige accessoires zijn niet alleen nuttig voor uw gasten, ze zorgen ook voor veel extra comfor...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: