Stop de kopieerheffing voor ondernemers

20 januari 2017 | Thijs Jacobs

10.000 machtigingen. Dat is het aantal reacties dat MKB Belangen heeft ontvangen op hun actie ?Stop de kopieerheffing voor ondernemers?. In korte tijd gaven zo?n 10.000 ondernemers aan geen kopieën te maken en machtigden MKB Belangen om namens hen bezwaar te maken tegen de factuur die Stichting Reprorecht jaarlijks stuurt. Ook de horecaondernemer kan deze factuur in de bus verwachten. 
 
Uit groot onderzoek uitgevoerd door MKB Belangen bleek dat minder dan tien procent van alle ondernemers ooit nog een auteursrechtelijk beschermde uitgave kopieert of scant. Sterker nog: het merendeel van de ondernemers wist niet waarover men geld aan Stichting Reprorecht verschuldigd was. Aanleiding voor MKB Belangen om een petitie op de website te zetten met het verzoek duidelijk op de factuur te omschrijven waarover de vergoeding verschuldigd is en hoe je kunt aangeven niet te kopiëren of scannen. Daarnaast konden ondernemers via de website van MKB Belangen aangeven niet te kopiëren en te scannen. Donderdag 12 januari overhandigde MKB Belangen de bijna 10.000 reacties en de bijbehorende petitie persoonlijk aan de heer M.P. Bakker Schut van de Stichting Reprorecht.
 
De heer Bakker Schut nam deze graag in ontvangst, maar wilde op dat moment nog niet vertellen over wat zij ermee gaan doen. ?Wij willen graag eerst kijken naar de overhandigde informatie, alvorens wij vervolgstappen zullen ondernemen.?
 

Duidelijkheid over de aantallen
Jaarlijks worden er tientallen miljoenen door ondernemers afgedragen aan Stichting Reprorecht. Naar aanleiding van de resultaten van het onderzoek, probeert MKB Belangen al maanden duidelijkheid te krijgen over een aantal zaken. Vragen die zijn gesteld gaan onder andere over de aantallen en bedragen waar het over gaat, maar ook over het onderzoek naar kopieergedrag op grond waarvan Stichting Reprorecht stelt dat het gerechtvaardigd zou zijn om aan alle ondernemers de heffing op te leggen.

Adrienne van Veen: ?We hebben het eerst rechtstreeks aan Stichting Reprorecht gevraagd, maar dat is gewoon genegeerd. Vervolgens hebben we de vragen ingeschoten op grond van een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur (Wob-verzoek, red), maar het blijkt dat niemand relevante informatie kan geven. Zelfs de formele opdrachtgever, het ministerie van Justitie en Veiligheid, wist geen antwoord te geven op onze vragen. Dus deze stichting, die een wet uitvoert en tientallen miljoenen euro?s incasseert, doet dit zonder dat er ook maar iemand duidelijkheid kan geven over haar werkzaamheden.? Tijdens het bezoek op donderdag 12 januari werd door de heer M.P. Bakker Schut de belofte gemaakt om met een formele reactie te komen op de door MKB Belangen gestelde vragen.

Bezwaar maken móet transparanter
Als bijna niemand nog kopieert, waarom betaalt de meerderheid dan toch gewoon de jaarlijkse factuur? Het grootste probleem van de jaarlijkse licentiefactuur volgens MKB Belangen is dat nergens staat aangegeven dat deze niet betaald hoeft te worden als er niet gekopieerd wordt. Het document is zo opgesteld dat er alleen maar op allerlei manieren wordt benadrukt dat betaling vereist is. De oplossing volgens MKB Belangen is simpel: voeg één duidelijke zin op een prominente positie aan de factuur toe.  10.000 ondernemers tekenden deze petitie:
 
?Ik roep Stichting Reprorecht op om de volgende zin aan de jaarlijkse licentiefactuur toe te voegen en deze op een duidelijke en prominente positie te plaatsen:
 
Maakt u geen kopieën of scans? Dan heeft u geen licentie nodig en is deze factuur niet op u van toepassing. U hoeft alleen maar even in te loggen met [onderstaande gegevens] en dit aan te geven.?
 
?Het principe ?iedereen betaalt, tenzij?? zou je alleen mogen toepassen als de overgrote meerderheid de heffing verschuldigd is, en alleen uitzonderingen niet. In deze situatie is het precies andersom?, aldus Adrienne van Veen. ?Minder dan tien procent is de kopieerheffing immers verschuldigd. Toch worden alle ondernemers onverbiddelijk aangeslagen, zonder dat op enige wijze wordt duidelijk gemaakt dat de heffing waarschijnlijk niet van toepassing is en hoe je dat voor jouw bedrijf kunt aangeven. Wij verwachten met de bijna 10.000 bezwaren de eerste stap te hebben gezet naar verandering en gaan ervan uit dat ze dit in alle redelijkheid niet kunnen negeren.?

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Internationaal
Accor presenteert nieuw lifestyle loyalty-programma

Accor transformeert haar loyalty-programma tot een integraal wereldwijd platform dat rewards, diensten en belevingen integreert over de hele hospitality-omgeving. De nieuwe opzet biedt onze gasten in hun dagelijks leven unieke belevingen en concrete meerwaarde, of ze nu werken, onderweg zijn of onts...

OTA's Longread
Dit is waarom de waarde van je hotel daalt als je last-minute deals aanbiedt

De impact van het gebruik van ‘promotional OTAs’ op de waarde van een hotel In de VS zijn tussen 2009 en 2012 de commissiekosten voor hotels twee keer zo snel gestegen als de omzet. Daardoor is het gemiddelde percentage van acquisitiekosten gestegen naar 15 tot 25 procent van het bedr...

Awards Hotel Duurzaamheid
QO Amsterdam wint Sustainability Award

QO Amsterdam, een IHG hotel, heeft gisteravond de publieksprijs van de Sustainability Award gewonnen tijdens de jaarlijkse Frame Awards. Het duurzame lifestyle hotel, gelegen in het Amstelkwartier, laat zien dat een duurzame, circulaire benadering dé manier is om daadwerkelijk een positief ef...

Hotel Opening
The Student Hotel opent in 2020 in Delft

The Student hotel gaat in 2020 haar achste vestiging openen in Delft. Het hotel krijgt 350 kamers met de mogelijkheid voor studenten om kamers te huren, zo lezen we op greatervenues.com. De hotelketen is in 2006 opgericht door Charlie Macgregor met als doel om een stimulerende omgeving voor stude...

trends Duurzaamheid
'The Future 50': gewassen met een lage foodprint

‘The Future 50 Foods’ is een lijst van 50 plantaardige voedingsmiddelen die de voedingswaarde van onze maaltijden kunnen verhogen terwijl tegelijkertijd het negatieve effect van de voedselproductie op de planeet drastisch wordt verminderd. Gisteren presenteerde Knorr, in samenwerking met...

Internationaal Marriott
Gasten Marriott kunnen stadionomroeper bij Manchester United worden

Marriott International en Manchester United kondigen vandaag een meerjarige samenwerking met elkaar aan. De 120 miljoen leden van het reisprogramma Marriott Bonvoy profiteren door deze samenwerking van exclusieve en unieke voetbalbelevenissen van Manchester United, waaronder de kans om voor é...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: