SVH presenteert de Top 10 van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca  

9 november 2019 | Thijs Jacobs

Op vrijdag 8 november heeft SVH de top 10 van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca bekend gemaakt. Voor deze jaarlijkse wedstrijd werden dit jaar 150 leerbedrijven genomineerd. Tot maandag 4 november zijn deelnemende leerbedrijven met elkaar de strijd aangegaan om de eerste mijlpaal van de wedstrijd te bereiken: de top 10 van beste leerbedrijven. Met de bekendmaking van de top 10 zijn de eerste twee fasen van de wedstrijd afgesloten en zal in december bekend zijn welke van deze leerbedrijven zich hebben geplaatst voor de top 3.  

De wedstrijd startte begin dit jaar met de nominatieronde. Leermeesters, leerlingen en de bij het leerbedrijf betrokken docenten konden tijdens deze ronde hun favoriete leerbedrijven opgeven voor de felbegeerde titel.

Het opleidingsklimaat, de betrokkenheid van het leerbedrijf bij de leerling, de visie op opleiden en het opleidingsplan, zijn punten waarop de leerbedrijven tijdens de eerste ronde van de wedstrijd beoordeeld zijn. Daarnaast konden zij extra punten scoren met deelname aan de geheime opdracht. De punten van al deze onderdelen samen bepaalden de plek van het leerbedrijf in de ranking.

Dit is de top 10 in alfabetische volgorde:

Brasserie De Koperen Kees       Sneek
De Ertepeller                               Papendrecht
Het Noorden                                Aalten
Horeca Groep Leiden                  Leiden
Le Brasseur                                 Maarssen
Parc Broekhuizen                        Leersum
Pulitzer Amsterdam                     Amsterdam
Restaurant La Fleurie                  Oirschot
SMAAK&MEER                           Maassluis
’t Havenmantsje                           Harlingen

SVH is erg blij met de enorme betrokkenheid van de leerbedrijven die dit jaar de strijd aan zijn gegaan. SVH directeur Ricardo Eshuis en voorzitter van de commissie: “We merken dat leerbedrijven die deelnemen aan de wedstrijd vaak al een ontzettend goed opleidingsklimaat hebben en enorm betrokken zijn bij hun leerlingen. Dit zien we onder andere terug in de opleidingsplannen, waar veel aandacht is voor persoonlijke ontwikkeling en groei van de leerling. We zien ook een aantal oude bekenden terug in de top 10. Deze bedrijven blijven zichzelf continue verder ontwikkelen als leerbedrijf en vallen hierdoor ook dit jaar in positieve zin weer op binnen de wedstrijd.”

Verdere wedstrijdverloop

De leerbedrijven uit de top 10 worden deze maand bezocht door commissieleden van de wedstrijd. Om een goede indruk te krijgen van het leerbedrijf, krijgen de leerbedrijven de opdracht hen tijdens dit bezoek te ontvangen als een leerling op zijn eerste werkdag. Daarnaast gaat het commissielid tijdens het bezoek in gesprek met leerlingen en leermeesters over de uitvoering van de opleidingsplannen en de opleidingsvisie.

De ervaringen van de commissieleden worden gerapporteerd aan de voltallige wedstrijdcommissie, bestaande uit vertegenwoordigers van SVH, KHN, SBB, de MBO Raad, FNV Horecabond en oud winnaars van de wedstrijd Het Hooihuis en Van der Valk Sassenheim-Leiden. Deze partijen zien allen het belang van opleiden op de werkvloer en ondersteunen bedrijven om leerlingen en andere medewerkers via begeleiding en opleiding beter te maken. Tijdens de commissievergadering waarin de ervaringen met de leerbedrijven worden doorgenomen, bepalen zij welke drie leerbedrijven een plek in de finale bereiken.

Geheime opdracht

Op social media deelden de leerbedrijven de meest creatieve video’s en foto’s voor de geheime opdracht. Deze opdracht stond dit jaar in het teken van het waarderen en leren kennen van de leermeester. De leerlingen serveerden het favoriete gerecht of drankje aan hun eigen leermeester en legden dit vast op beeld. De inzendingen laten zien dat er naast hard werken ook veel ruimte is voor fun en creativiteit bij de leerbedrijven.

We zoeken ook: de beste leermeester

De rol van de leermeester wordt dit jaar extra onder de aandacht gebracht: zij maken kans op de titel Beste Leermeester Horeca 2019/2020. De beste leermeester komt in beeld bij het jurybezoek aan de leerbedrijven die de top 10 van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca bereiken. Dat de beste leermeesters vaak bij één van deze beste leerbedrijven werken, is niet zo gek. Deze leerbedrijven beseffen hoe waardevol de leermeester is en investeren daarom ook in zijn of haar vaardigheden. Opleiden geldt namelijk niet alleen voor leerlingen, ook de leermeester zelf is nooit uitgeleerd. De beste leermeesters nemen de tijd en ruimte om zowel uit zichzelf, als uit hun leerlingen het beste naar boven te halen.

Winnaar 2019/2020

Het winnende leerbedrijf en de winnende leermeester worden tijdens de finale op de Horecava in 2020 bekendgemaakt. Dit leerbedrijf mag niet alleen een jaar lang de titel Beste Leerbedrijf Horeca 2019/2020 dragen, maar wint ook de award met bijbehorend muurbordje. Daarnaast mogen zij een dag meelopen met een SVH Meester naar keuze en een persoon afvaardigen voor de branchevaststellingscommissie van SVH. In deze commissie wordt met andere grote branchepartijen een belangrijke stempel gedrukt op het vaststellen van de kwaliteitsstandaarden in de horecabranche.

Waarom deze wedstrijd zo belangrijk is

Het doel van de wedstrijd sluit goed aan bij de visie en het doel van SVH: Het vergroten van de vakbekwaamheid in de branche als geheel en van individuele medewerkers in het bijzonder. “Leerbedrijven en goede leermeesters zijn van groot belang om dit doel te bereiken. Voor een leerling die voor het eerst ervaring opdoet als horecamedewerker, kunnen zij een groot verschil maken. Zij hebben een voorbeeldrol en drukken daarnaast een belangrijke stempel op de vaardigheden en houding van de leerling ten opzichte van het horecavak. Goede leermeesters en leerbedrijven zijn daarom onmisbaar om een nieuwe generatie op te leiden. Dat is dan ook de reden dat SVH deze wedstrijd namens de branche organiseert", aldus Ricardo Eshuis, directeur van SVH.?

Kijk voor meer informatie over de wedstrijd op besteleerbedrijfhoreca.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: