Tijdelijk horecaconcept in Amsterdam

17 augustus 2015 |
Tijdelijk horecaconcept in Amsterdam<

Partners in Hospitality en East Village Concepts mogen de tijdelijke invulling van de ruimte in de plint van het oude stadsdeelkantoor van
Westerpark in Amsterdam vormgeven. Beide partijen hebben elkaar in dit pop-up project, genaamd Gustafson, gevonden. De verschillende expertises zijn gebundeld en gaan leiden tot een designplatform waar op een innovatieve manier een tijdelijk horecabedrijf wordt opgezet en gerund.

Spannend concept
In het oude stadsdeelkantoor op de Westergasfabriek opent in 2017 een hotel, de verbouwing hiervoor start echter pas op 1 oktober 2016. Een deel van het pand kwam daardoor ruim een jaar vrij. Deze periode van 1 jaar wil de Westergasfabriek-directie niet onopgemerkt laten: Westergasfabriek viert de ingebruikname van het gebouw door een spannend concept de ruimte te geven om ruim twaalf maanden een onvergetelijk concept neer te zetten. Gustafson gaat 7 september open als 12 maanden ‘work in progress’, de bar en restaurant zijn begin oktober volledig klaar.

Gewoon direct beginnen
Gustafson wordt het schoolvoorbeeld van een onconventionele manier om een horecaruimte te exploiteren. Er zal uiteindelijk gegeten, gedronken en geslapen worden in een inspirerende omgeving met opvallend design. Elvira Wilthagen, één van de initiatiefnemers, licht toe: “Om te beginnen gaan we draaien vanaf het moment dat we de sleutel krijgen. Natuurlijk kun je van te voren alles plannen, bouwen en met een perfect product openen, dat is ook helemaal goed. Wij hebben echter besloten dat we in een pop-up project anno 2015 zo niet meer hoeven te werken. De wereld is gewend aan zaken die nog niet perfect zijn.” De renovatie van Hotel The Neighbour's Magnolia hebben zij ook op die manier gedaan en zo zijn er nog steeds gasten van toen die alles wat in het hotel gebeurt op de voet volgen en steunen.

Frithjof de Waard van Partners in Hospitality vult aan: “Belangrijk is wel dat een aantal basiszaken vanaf dag 1 kloppen zoals goede koffie, beperkte, maar kwalitatieve menukaart, de juiste dranken en cocktails en natuurlijk enthousiast personeel. Daarnaast is het voor ons enorm spannend om samen met gasten, de aannemer en leveranciers te werken aan de opbouw van het project met een echte opening een maand later.”

Verrassend interieurconcept
Vanuit de directie van de Westergasfabriek lagen een aantal hele duidelijke eisen waaraan het project moet voldoen. Frank ter Horst, de andere eigenaar van East Village Concepts, somt op: “Het moest een vernieuwend concept worden dat reuring, beweging en publiciteit veroorzaakt en er moest een mogelijkheid zijn om te slapen. Ook mag de 24-uursvergunning van het terrein gebruikt worden.” Veel voorwaarden, maar die wakkeren de creativiteit alleen maar verder aan. Ter Horst licht toe: “De kunst is om ons interieurontwerp vooral anders te laten voelen dan de overige concepten op het park. We willen op alle vlakken complementair zijn binnen de Westergasfabriek. Men gaat spreken over iets wat zelfs in het verwende Amsterdam bijzonder vooruitstrevend gaat zijn. Interieur en alles wat daarin en omheen gebeurt wordt een uitvergroting van wat wij al jaren testen op ons eigen kantoor”. De eerste resultaten van de gewaagde aanpak en verbouwing zijn in de week van 7 september te zien.

Westergasfabriek Amsterdam
De Westergasfabriek heeft zich in de afgelopen 10 jaar ontwikkeld tot een plek waar cultuur en creativiteit ruimte krijgen. Een belangrijke toevoeging aan het geheel is het hotel dat er wordt gevestigd. Voordat met de verbouwing wordt gestart werkt de Westergasfabriek samen met East Village Concepts en Partners in Hospitality aan een tijdelijk invulling van dit monumentale gebouw. Mark de Kruijk, directeur van de Westergasfabriek: ”Gegeven het track record van deze beide partijen is onze overtuiging dat met de tijdelijke invulling als designpodium, bar, restaurant en pop-up hotel daarmee een nieuwe dynamiek ontstaat bij de Westergasfabriek. Interessant en aantrekkelijk voor de buurt, maar ook voor mensen die voor het eerst kennismaken met de Westergasfabriek.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Economie Interview
Barbara Baarsma: "Amsterdamse hotels moeten serieus nadenken over transformatie"

Barbara Baarsma is econome en directievoorzitter van Rabobank Amsterdam. Bovendien is zij hoogleraar economie aan de Universiteit van Amsterdam. Naast haar werk bij de Rabobank is Barbara Baarsma hoogleraar toegepaste economie aan de Universiteit van Amsterdam. Ook is zij voorzitter van de Bankraad ...

Internationaal Coronacrisis
Coronacrisis: 5 grootste hotelketens ter wereld verloren 25 miljard aan waarde

De uitbraak van het coronavirus heeft elke sector over de hele wereld getroffen, maar de hotelindustrie behoort tot de zwaarst getroffen sectoren. Hoewel de hotels verhoogde veiligheids- en hygiënemaatregelen hebben genomen, en voorzichtig zijn heropend voor het zomerse reisseizoen, kan het her...

Branded Content
The Slaak Rotterdam strak beveiligd

The Slaak Rotterdam is gevestigd in een oud monumentaal pand waar vroeger Rotterdam’s grootste krant “Het Vrije Volk” gehuisvest was. Na een flinke verbouwing opende het hotel in 2019 haar deuren met alle glorie en sfeer die ook op het hoogtepunt midden jaren 50 daar aanwezig was. ...

Amsterdam Achtergronden
Sir Hotels ruilt luxe bedden in voor bureaus

Vanaf vandaag biedt hotel collectie Sir Hotels flexibele werkplekken aan. Waar de vraag naar bedden voor de zakelijke markt drastisch afgenomen is, stijgt de vraag naar rustige werkplekken. Meer kantoren zoals Nike en Google houden hun kantoren tot zeker het einde van het jaar gesloten. Sir Hotels s...

Personeel
Preston Palace lanceert nieuwe werkcampagne

In tijden waarin werkgevers noodgedwongen hun gewaardeerde werknemers moeten laten gaan, lanceert Preston Palace juist een campagne om nieuwe collega's te werven. Van fulltime, parttime tot bijbaantje. Zelfs een combinatie van diverse afdelingen binnen in één functie is mogelijk. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: