Tijdelijk horecaconcept in Amsterdam

17 augustus 2015 |
Tijdelijk horecaconcept in Amsterdam

Partners in Hospitality en East Village Concepts mogen de tijdelijke invulling van de ruimte in de plint van het oude stadsdeelkantoor van
Westerpark in Amsterdam vormgeven. Beide partijen hebben elkaar in dit pop-up project, genaamd Gustafson, gevonden. De verschillende expertises zijn gebundeld en gaan leiden tot een designplatform waar op een innovatieve manier een tijdelijk horecabedrijf wordt opgezet en gerund.

Spannend concept
In het oude stadsdeelkantoor op de Westergasfabriek opent in 2017 een hotel, de verbouwing hiervoor start echter pas op 1 oktober 2016. Een deel van het pand kwam daardoor ruim een jaar vrij. Deze periode van 1 jaar wil de Westergasfabriek-directie niet onopgemerkt laten: Westergasfabriek viert de ingebruikname van het gebouw door een spannend concept de ruimte te geven om ruim twaalf maanden een onvergetelijk concept neer te zetten. Gustafson gaat 7 september open als 12 maanden ‘work in progress’, de bar en restaurant zijn begin oktober volledig klaar.

Gewoon direct beginnen
Gustafson wordt het schoolvoorbeeld van een onconventionele manier om een horecaruimte te exploiteren. Er zal uiteindelijk gegeten, gedronken en geslapen worden in een inspirerende omgeving met opvallend design. Elvira Wilthagen, één van de initiatiefnemers, licht toe: “Om te beginnen gaan we draaien vanaf het moment dat we de sleutel krijgen. Natuurlijk kun je van te voren alles plannen, bouwen en met een perfect product openen, dat is ook helemaal goed. Wij hebben echter besloten dat we in een pop-up project anno 2015 zo niet meer hoeven te werken. De wereld is gewend aan zaken die nog niet perfect zijn.” De renovatie van Hotel The Neighbour's Magnolia hebben zij ook op die manier gedaan en zo zijn er nog steeds gasten van toen die alles wat in het hotel gebeurt op de voet volgen en steunen.

Frithjof de Waard van Partners in Hospitality vult aan: “Belangrijk is wel dat een aantal basiszaken vanaf dag 1 kloppen zoals goede koffie, beperkte, maar kwalitatieve menukaart, de juiste dranken en cocktails en natuurlijk enthousiast personeel. Daarnaast is het voor ons enorm spannend om samen met gasten, de aannemer en leveranciers te werken aan de opbouw van het project met een echte opening een maand later.”

Verrassend interieurconcept
Vanuit de directie van de Westergasfabriek lagen een aantal hele duidelijke eisen waaraan het project moet voldoen. Frank ter Horst, de andere eigenaar van East Village Concepts, somt op: “Het moest een vernieuwend concept worden dat reuring, beweging en publiciteit veroorzaakt en er moest een mogelijkheid zijn om te slapen. Ook mag de 24-uursvergunning van het terrein gebruikt worden.” Veel voorwaarden, maar die wakkeren de creativiteit alleen maar verder aan. Ter Horst licht toe: “De kunst is om ons interieurontwerp vooral anders te laten voelen dan de overige concepten op het park. We willen op alle vlakken complementair zijn binnen de Westergasfabriek. Men gaat spreken over iets wat zelfs in het verwende Amsterdam bijzonder vooruitstrevend gaat zijn. Interieur en alles wat daarin en omheen gebeurt wordt een uitvergroting van wat wij al jaren testen op ons eigen kantoor”. De eerste resultaten van de gewaagde aanpak en verbouwing zijn in de week van 7 september te zien.

Westergasfabriek Amsterdam
De Westergasfabriek heeft zich in de afgelopen 10 jaar ontwikkeld tot een plek waar cultuur en creativiteit ruimte krijgen. Een belangrijke toevoeging aan het geheel is het hotel dat er wordt gevestigd. Voordat met de verbouwing wordt gestart werkt de Westergasfabriek samen met East Village Concepts en Partners in Hospitality aan een tijdelijk invulling van dit monumentale gebouw. Mark de Kruijk, directeur van de Westergasfabriek: ”Gegeven het track record van deze beide partijen is onze overtuiging dat met de tijdelijke invulling als designpodium, bar, restaurant en pop-up hotel daarmee een nieuwe dynamiek ontstaat bij de Westergasfabriek. Interessant en aantrekkelijk voor de buurt, maar ook voor mensen die voor het eerst kennismaken met de Westergasfabriek.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Ondernemen
Jonge Honden: Michelle Zandbergen ziet eerste hotel niet als eindstation

De hotellerie is net als iedere andere branche. Veteranen vertrekken en jong ambitieus talent staat te trappelen om hun ontwikkelde visie uit te rollen. Hoe kijkt de jonge generatie hotelmanagers tegen deze dynamische branche aan? In de serie Jonge Honden portretteert Hospitality Management jonge ho ...

Tech Longread
Kunstmatige intelligentie in de hotellerie (deel 2)

Veel horecamanagers erkennen de potentie van kunstmatige intelligentie voor hun bedrijfstak, maar zijn terughoudend bij het daadwerkelijk implementeren ervan, zo schreven wij onlangs op deze website. Ze twijfelen welke toepassing het beste past bij hun bedrijfsmodel of concept en hebben niet alti ...

Hotelketens Internationaal
Faena en Accor gaan wereldwijde samenwerking aan

Faena, een van 's werelds meest invloedrijke merken in de luxe levensstijl en horeca-industrie, en Accor, een toonaangevende hospitalitygroep met een uitgebreide merkenportefeuille en meer dan 5.000 accommodaties in 110 landen, zijn een samenwerking aangegaan om het Faena merk uit te breiden naa ...

Achtergronden Internationaal
Amsterdams gezin haalt anderhalve ton op voor de realisatie van hotel op Sardinië

De ondernemers achter Soul Valley hebben inmiddels ruim 150.000 euro opgehaald dankzij een crowdfunding via het platform CrowdAboutNow. Hiermee is het minimale streefbedrag behaald en wordt het conscious hotel volledig duurzaam gebouwd en ingericht. Daarmee gaat hun droom om een plek te creëren ...

Hotel & Recht
Huurrecht en onvoorziene omstandigheden; 3 uitspraken

Na de eerste lockdown en reeks van daaropvolgende procedures tussen huurders en verhuurders, bespraken wij in ons artikel van augustus 2020 een kort geding vonnis van de rechtbank Amsterdam. Kortgezegd oordeelde de rechter daarin voorlopig – en grotendeels in lijn met de overige uitspraken to ...

Economie Corona
Swissôtel op Damrak dwingt huurkorting af

Het Swissôtel op het Amsterdamse Damrak dwingt bij rechter 50 procent huurkorting af, zo lezen we op de website van het Parool. Het hotel telt 114 kamers en een restaurant. De huur bedraagt jaarlijks ruim één miljoen euro. Het hotel stelt dat het hard wordt getroffen door de coro ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: