Time to WAKE-UP?

4 april 1998 | Redactie
Time to WAKE-UP?

Een 'foodmultinational' heeft alweer enige tijd geleden met veel tamtam een drinkbaar ontbijt op de markt gebracht. Dat product hoort helemaal bij een maatschappij waarin vrijwel niemand nog rustig de tijd neemt om te ontbijten. Aan de keukentafel is het haastwerk, 's ochtends vroeg, maar hoe 'zit' het in de hotels?

Het wel of niet gebruik maken van een (uitgebreid) ontbijt hangt in hotels samen met een groot aantal factoren; dat maakt het bespeuren van een nieuwe trend niet zo eenvoudig. Allereerst hebben we te maken met een marketingmix: de verschillende segmenten hebben verschillende gewoonten en bestedingspatronen. De prijsstelling speelt uiteraard een belangrijke rol: als het ontbijt inclusief is, zal de gast er meestal wel gebruik van maken, ook al ontbijt hij thuis gewoonlijk niet. Verder moet de locatie van het hotel ingecalculeerd worden, want in het centrum van een stad hebben hotels te kampen met directe competitie: op de hoek van elke straat kun je een croissant kopen.

Toch is het niet te miskennen dat men ook in hotels steeds minder ontbijt. Zelfs de traditionele 'ontbijt-inclusieve' segmenten (de leisure- en groepenmarkt) kiezen in toenemende mate voor de 'room-only rates'. Slechts weinig hotels ontkomen aan dalende ontbijtomzetten. Is daar iets aan te doen?

Veel hotelketens denken de oplossing gevonden te hebben in het aanbieden van een 'expressontbijt' naast het uitgebreide ontbijt. Zo'n expressontbijt bestaat veelal uit een kop koffie of thee met een croissant en wat 'pastries'. Het lijkt een aardig idee, maar in de praktijk zou het weleens kunnen tegenvallen. Stel dat de gasten die voorheen gebruik maakten van het gewone, uitgebreide ontbijt - omdat er geen alternatief was - nu massaal overstappen op het expressontbijt.

Rekensom: per dag 100 x fl 30,- (de prijs van een uitgebreid ontbijt) = fl 3000,-. Voorheen liepen 25 mensen zonder ontbijt de deur uit. Die worden nu overgehaald om een expressontbijt (fl 9,50) te nuttigen. Dat levert fl 237,50 op. Maar ... na het introduceren van het expressontbijt kiezen plotseling 25 andere gasten, die tot dan toe uitgebreid ontbeten, ook voor het expressontbijt. Daardoor loopt de hôtelier ruim fl 750,- aan omzet mis. Na het succesvol implementeren van het snelle ontbijt blijkt de omzet dus te zijn gedaald van fl 3000,- naar fl 2725,-.

En dat terwijl het aantal ontbijtende gasten - en daarmee de kostenpost bediening - flink is toegenomen. Conclusie: de oplossing voor veranderende gewoonten van hotelgasten is lang niet altijd voorradig. Hoewel we natuurlijk ook gewoon het drinkbare WAKE-UP in de minibar kunnen plaatsen.

HM30JAAR HM301998

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Corona
Swissôtel op Damrak dwingt huurkorting af

Het Swissôtel op het Amsterdamse Damrak dwingt bij rechter 50 procent huurkorting af, zo lezen we op de website van het Parool. Het hotel telt 114 kamers en een restaurant. De huur bedraagt jaarlijks ruim één miljoen euro. Het hotel stelt dat het hard wordt getroffen door de coro ...

Corona
Hier te downloaden: werkgeversverklaring avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Hotels mogen gasten blijven ontvangen, maar ook gasten moeten zich aan de avondklok houden. Van en naar het werk reizen is wel ...

10 jaar geleden in Hospitality Management: Digitaal betalen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. In de herfst van 2011 publiceerde de redactie van Hospitality Management een artikel voer de toe ...

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

OTA's Achtergronden
Personeel belangrijkste aspect bij beoordeling accommodaties

Op 19 januari reikte Booking.com 10.408 Traveller Review Awards voor 2021 in Nederland uit, die op basis van miljoenen klantrecensies zijn toegekend. Met de Awards zet Booking.com partners uit 220 landen en gebieden wereldwijd in het zonnetje, die de reiservaring van reizigers meer gedenkwaardig maa ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: