Toerist zorgt voor hogere bezettingsgraden

5 juni 2012 |
Toerist zorgt voor hogere bezettingsgraden<

De hogere bezettingsgraden in 2011 zijn vooral te danken aan een toename van het aantal toeristen. Het aandeel zakenreizigers en conferentiegasten nam af, aldus het HOSTA 2012 rapport.

In de regio Amsterdam en Schiphol nam het aantal zakelijke groepen nog wel iets toe, maar daarbuiten is de conferentiemarkt opnieuw sterk gedaald. Het aandeel zakenreizigers nam af van 33 procent naar 32 procent en het aandeel conferentiegasten van 17 procent naar 8 procent. het percentage van aantal individuele toeristen nam landelijk gezien echter toe van 37 procent naar 39 procent. Toergroepen (8 procent) en overige segmenten (5 procent) bleven stabiel.

Toenemende macht boekingssites
Het aantal boekingen via boekingssites, zoals Booking.com of Expedia, nam opnieuw toe, van 24 procent tot 27 procent. Het aantal boekingen via de sites van hotels of hotelketens stabiliseerde op 12 procent. Waar zakenreizen vaak worden geboekt op de directe contracten met het ontvangende bedrijf, of gebruik maken van de loyalty cards van hotelketens, gebruiken toeristen juist vooral de online boekingssites, waar grote aantallen hotelaanbiedingen kunnen worden vergeleken.
Door de groei van het aantal boekingen via de boekingssites, zijn deze sites in de loop der jaren steeds machtiger geworden. De ranglijst van hotelaanbiedingen op deze sites wordt vaak bepaald door de hoogte van de provisie die het hotel bereid is te betalen. Als een hotel op de eerste pagina wil staan, verlangt een boekingssite vaak een provisie van 15 procent tot 20 procent.

Hoge commissies
Het rendement van de Nederlandse hotelkamers staat onder druk door de hoge commissies die betaald moeten worden. In 2011 moest, bij een gemiddelde kamerprijs van 98 euro, rekening gehouden worden met 37 euro directe kosten (receptie, schoonmaak, wasserij, etc.). Gemiddeld werd hierbij 5 procent commissie afgedragen. Van de resterende 51 euro worden de overheadkosten betaald (sales en marketing, administratie, onderhoud, energie) en de huisvestingskosten (onder andere huur, afschrijvingen, belastingen). Het gemiddelde bedrijfsresultaat, voor de huisvestingskosten, was 35,9 procent in 2011.

Lagere rendementen
Voor boekingen via boekingssites als Booking.com en Expedia gelden echter veel lagere rendementen. Enerzijds zijn de prijzen veel lager, doordat de hotels in directe concurrentie met elkaar worden gebracht. Anderzijds kan de commissie voor de boekingssites oplopen tot ruim 20 procent, vooral als het hotel op een gunstige plaats in de ranglijst wil komen. "Omdat de personeels- en schoonmaakkosten gelijk blijven, neemt het rendement op een hotelkamer hierdoor af tot vrijwel nihil", zegt Marco van Bruggen, senior consultant van Horwath HTL. Nog nijpender wordt het wanneer boekingen binnenkomen via veilingsites, waar vaak zeer lage prijzen worden gerealiseerd, of sites als Groupon, die maar liefst 50 procent commissie rekenen. Hier levert een boeking voor het hotel vaak een negatief rendement op, dat het moet proberen terug te verdienen op bijvoorbeeld diners.

Regionale resultaten
De hotels in de regio Amsterdam en Schiphol presteerden ook in 2011 aanzienlijk beter dan de hotels in de rest van Nederland. De bezettingsgraad in de hoofdstad is gestegen tot 77,8 procent, bijna 3 procentpunten hoger dan in 2010 en ruim boven het niveau van 2008. In de rest van Nederland steeg de bezettingsgraad met 1,4 procentpunt naar 60,3 procent, nog steeds ruim onder de bezettingsgraad die in 2008 behaald werd.
Ook de gemiddelde kamerprijs steeg in Amsterdam en Schiphol, met 8,3 procent naar 118 euro. In de rest van het land steeg de kamerprijs met 1,3 procent naar 81 euro.



HOSTA 2012
Het HOSTA 2012 rapport is een publicatie van adviesbureau Horwath HTL. Het rapport geeft de resultaten weer van de hotellerie in Nederland, België en Luxemburg. Aan het onderzoek hebben ruim 400 drie-, vier- en vijfsterrenhotels in de Benelux meegewerkt.

Myrtille Vromans

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Interview
Camille Oostwegel: "We gaan van beleving naar betekenis"

Jong, energiek en ambitieus, zo ontmoeten wij Camille Oostwegel onder het schip van de voormalige kerk waar sinds 2005 het Kruisherenhotel is gevestigd. Onderwerpen als herformuleren van de hotelfunctie, openstaan voor de nieuwe werkethiek van co-working, anticiperen op nieuwe verwachtingen van gast...

Achtergronden
In memoriam: Michel Geurts

Het droevige bericht van het overlijden van Michel Geurts (1944) heeft de Nederlandse hotellerie geschokt. De hotelier legde in 1982 in Zutphen de basis voor Inntel Hotels. In 1986 werd het tweede hotel geopend in Zaandam: Inntel Hotels Amsterdam Zaandam. Het hotel kent sinds de verbouwing in 2010 e...

Hotelketens Internationaal
Scandic lanceert nieuw hotelmerk 

Scandic GO is een nieuw hotelmerk dat een speelser en slanker concept biedt binnen het groeiende economische hotelsegment. Met Scandic GO streeft het bedrijf naar een sterke aanwezigheid in de stad op alle Scandinavische markten. Scandic zal in eerste instantie vijf hotels lanceren onder het nieuwe ...

Interview Longread
Twee bankiers over de 'herontdekking van de hotellerie'

Op de drempel van een nieuw decennium bespreken twee bankiers de staat van de hotellerie. Lianne Zondervan, Sector directeur Leisure van de ABN AMRO en Jos Klerx, Sectorspecialist Horeca & Recreatie van de Rabobank, blikken terug en kijken vooruit in een uitgebreid dubbelinterview. Dit interv...

Achtergronden
Hoe likable is jouw hotel?

We willen allemaal leuk gevonden worden. Niets menselijks is ons vreemd. Voor ondernemingen geldt hetzelfde. Sterker nog, als consumenten jouw bedrijf leuk vinden, betaalt zich dat altijd terug. Maar hoe pak je dat aan? Hoe zet je dat in gang? En wat betekent dat voor je kernwaarden? Likability. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: