Uit de kunst! Zet us hotel op de kaart door exposities

Auteur: Redactie
Ondernemen 17 november 2010
Uit de kunst! Zet us hotel op de kaart door exposities

De Lichttoren, voormalige Philipsfabriek en ‘de eyecatcher’ van Eindhoven, is sinds een klein jaar de spectaculaire thuishaven van het Best Western Premier ART Hotel Eindhoven. Standaard, dat is alles wat het viersterrenhotel niet is. Als trendy hotel in het centrum van art- en designstad Eindhoven wil directeur Roel Rol (beginnende) kunstenaars de gelegenheid bieden eigen kunst te exposeren. Volgens Rol een perfecte manier om je als hotel te onderscheiden en een individueel karakter uit te stralen: “Ons hotel ademt kunst uit.”

Overal andere uitstraling

Twee futuristisch vormgegeven statafels met beeldschermen vullen de ruimte bij binnenkomst. Het hotel heeft geen receptiebalie, want Rol heeft een hekel aan balies. “Een paar jaar geleden liep ik op de markt en zag opeens een prachtige stenen bloem. Toen dacht ik: zo’n receptie wil ik maken!” En zo gezegd, zo gedaan. De reusachtige bloemen dienen als incheckbalie. Gasten kunnen meekijken op de beeldschermen. “Bevalt het interieur niet, dan laten we gelijk zien wat er nog meer beschikbaar is.” Het hotel is deels opgebouwd uit nieuwbouw, deels ondergebracht in de Philips Lichttoren, met als bijzonderheid: elke kamer, maar ook elke badkamer is anders ingericht. Het Best Western Hotel heeft ontwerpbureau Muurbloem uit Utrecht gevraagd om, samen met de vrouw van de eigenaar, alle kamers uniek te stylen en ontwerpen. “Voor de aankleding hebben we verschillende materialen gebruikt waardoor elke kamer een andere uitstraling heeft”, zegt Rol. 

Levendig karakter

Het interieur is onderscheidend, maar vooral de kunstexposities geven een levendigheid aan het hotel vertelt de eigenaar. “De schilderkunst wordt echt onderdeel van het bedrijf, dat is een aanwinst voor beiden partijen.” Hij probeert de stijl van de kunstenaars dan ook enigszins uit te kiezen bij de uitstraling van het ART Hotel. “De passie en beleving van de kunstenaars vormt het hotel, de atmosfeer kan je voelen. Ik vind kunst prachtig en we krijgen goede reacties op de exposities. Als we exposities organiseren geeft dat roering; het creëert naamsbekendheid en zet je hotel weer op de kaart. Het leuke is dat de kunstwerken om de zoveel tijd verschillen. Een goede reden voor gasten om terug te komen”, zegt Rol.

In samenwerking met Best Western Nederland heeft het hotel het platform ‘Art & Design Einhoven’ opgezet. Dit fungeert als een soort verzamelplek voor het Nederlandse publiek om te weten waar ze kunst en cultuur kunnen snuiven in de omgeving van Eindhoven.

Kunst als binding

Steeds meer hotels maken gebruik van exposities om meer klanten te binden of een andere uitstraling te creëren. In Hotel Arena in Amsterdam zijn regelmatig exposities te zien van bekende en minder bekende lokale en nationale kunstenaars. En als u denkt aan een conferentiehotel op de Veluwe, midden in het bos, met de naam NH Conference Centre Sparrenhorst, ziet u wellicht een ouderwets hotel voor u met een gedateerde inrichting. Niets is minder waar. Ook dit hotel in Nunspeet staat en hangt vol kunstwerken die voor het grootste deel uniek zijn. De collectie (glasobjecten, bronzen beelden en schilderijen)  is zorgvuldig voor het hotel samengesteld en een aantal stukken zelfs exclusief voor NH Sparrenhorst gemaakt. De beelden worden in de galerij voor de receptie tentoongesteld. “Wij zijn er van overtuigd dat de sfeer en vormgeving van de omgeving waarin gewerkt wordt grote invloed heeft op creativiteit. Wij hebben er dan ook naar gestreefd een inspirerende werkomgeving te creëren voor onze gasten”, aldus de directie van het hotel.

Alles is kunst

Hoogwaardige kunst zit volgens hoteleigenaar Rol niet alleen in exposities of sculpturen. “Bij ons is alles kunst: van de balie tot de bar en van het etensbord tot de betegelde vloer. Whisky proeven is ook kunst”, vindt hij. Het Eindhovense hotel is een samenspel van kleuren en lijnen. “Veel hotels vind ik saai. Door het matig omgaan met kleur beginnen alle hotels op elkaar te lijken. En laat ik nu net een enorme hekel hebben aan massaproductie.” Om die reden zijn de meer dan 200 kamers allemaal anders ingericht. “Het heeft me heel wat bloed, zweet en tranen gekost. Om maar te zwijgen over de slapeloze nachten. Maar ik wist precies wat ik niet wilde: een designhotel opzetten gemaakt door grote namen. Nee, ik heb gebruik gemaakt van een klein, jong maar bovenal creatief team. Dan krijg je pas echt kunst”, aldus Rol.

Levenswerk

Het ging niet altijd zo gemakkelijk als Rol doet voorkomen. “Natuurlijk heeft het project heel wat voeten in de aarde gehad. De bedden, het meubilair, de kamerplaatjes, het sanitair; alles is afkomstig van verschillende bedrijven uit verschillende landen.” Samen met zijn vrouw is hij altijd bezig met het bedenken van nieuwe uitdagingen. Ze rijden stad en (buiten)land af om dat te realiseren. “Voor één meubel rijden we over landweggetjes en onbegane paden naar een piepkleine meubelmaker in Spanje om precies datgene te realiseren wat ik in mijn hoofd had. Het is mijn levenswerk geworden. Op deze manier maak ik het hotel perfect. Precies zoals ik het wil.”

De hotelier blijft in beweging en zoeken naar details. “Op een gegeven moment word je wel ‘ontwerpmoe’ hoor”, zegt Rol. “Tijdens de verbouwing gebeurt zoveel tegelijk, ik was het overzicht af en toe echt even kwijt. Er liepen honderden mensen rond en ik was maar aan het calculeren. Pas als alles écht klaar is, kan ik genieten.”

HM302010

Overig nieuws