Vind de route naar jouw gasten

27 mei 2020 | David Bakker

Eindelijk, de restaurants gaan binnenkort weer open. Dat geldt ook voor veel hotels. Langzaam komt de Nederlandse gastvrijheidsindustrie weer tot leven. Wij zien ook weer een stijgende lijn in reserveringen, met name voor hotels buiten de grote steden. Voor alle hotels geldt dat slimme marketing een 'must' is om reserveringen te krijgen. De afgelopen weken hebben wij voor verschillende hotels uitgekiende online marketinginstrumenten ingezet. Deze campagnes leverden broodnodige reserveringen op.

In dit artikel delen wij de stappen die ook jij kunt zetten om jouw gasten te bereiken en directe reserveringen te krijgen. Inclusief concrete 'best practices'. Doe hiermee je voordeel en zorg ervoor dat gasten de weg naar jouw hotel weer vinden.

Heb je een vraag over je website of online marketing? Wil je hulp bij het vinden van de route naar jouw gasten? Wij staan klaar om je te helpen.

Becurious – Digital Marketing Strategies for Hotels

Welke stappen kun je zetten om hotelgasten te bereiken en te verleiden tot het maken van een reservering.

1. Bepaal jouw unieke kenmerken. Wat heb je te bieden en wat onderscheidt jouw hotel van de concurrentie. Geen eigen restaurant? Geen probleem, ga de samenwerking aan met bedrijven uit de buurt. Denk hierbij ook aan fietshuur, boothuur, wandelroutes, buitensporten, attracties, etc. Wees creatief!

2. Wie zijn jouw gasten? Waar komen jouw potentiële gasten vandaan? Wat zijn de interesses? Wat houdt ze bezig en waarom zouden ze voor jouw hotel kiezen? Aan de hand van jouw doelgroepen kan je actief met marketing aan de slag.

3. Stel arrangementen op die aansluiten bij de interesses en wensen van jouw doelgroep. Kijk uit met korting of het 'dumpen' van prijzen. Zet in op een uniek en compleet arrangement en bied gemak, een gevoel van veiligheid en een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Denk daarbij mee in termen van flexibiliteit en voorwaarden.

4. Verwerk het arrangement in je reserveringssysteem en plaats deze op jouw hotelwebsite. Maak het reserveren zo makkelijk mogelijk. Niet tevreden over je reserveringssysteem? Dit is het moment om te switchen naar een gebruiksvriendelijk alternatief.

5. Maak het arrangement duidelijk zichtbaar op jouw website. Plaats een vermelding op de homepage, eventueel met opvallende banner of notificatie. Zorg voor de juiste koptekst, meta-titel en bestandsnaam zodat het arrangement goed geïndexeerd kan worden door zoekmachines.

6. Vermeld op je website welke maatregelen het hotel treft voor een veilig en aangenaam verblijf. Kijk hierbij uit met afbeeldingen van het virus en/of een 'over kill' aan verwijzingen naar corona, covid-19, virus, etc.. Dit komt niet gastvrij over en kan een negatief gevoel veroorzaken.

7. Promoot je arrangementen en aanbiedingen online. Zorg voor zichtbaarheid en zet daarbij de juiste instrumenten in. Verstuur een mailing naar gasten die in het verleden in jouw hotel hebben overnacht. Hierbij geldt hoe beter de segmentatie is uitgevoerd, hoe gerichter je jouw mailing naar de juiste doelgroep kunt versturen en hoe groter het rendement zal zijn.

Plaats je arrangement op al je social media kanalen, overweeg om met social media advertentiecampagnes aan de slag te gaan om het bereik te vergroten. In het verleden getwijfeld over de inzet van Google Ads? Dit is het moment. Slimme en afgestemde SEA-campagnes leveren direct relevant zoekverkeer naar jouw website op.

8. Promoot je arrangementen en aanbiedingen ook offline. Laat alle mensen uit je eigen netwerk weten dat je een superaanbieding hebt en vraag ze deze door te sturen naar vrienden en bekenden. Wie zijn je partners? Waar is jouw doelgroep te vinden? Zorg ervoor dat jij daar ook bent en vermeldt jouw aanbieding.

9. Meet en optimaliseer. Zorg dat de gehele 'customer journey' gemeten wordt? Werk met promotiecodes voor verschillende instrumenten en doelgroepen. Bekijk waar jouw bezoekers vandaan komen en wie de reserveringen maken. Leer en optimaliseer.

Best practices nu de maatregelen worden versoepeld

Communiceer duidelijk welke maatregelen je treft in je hotel. Stel gasten gerust, volg de richtlijnen van het RIVM en je veiligheidsregio. Communiceer duidelijk van te voren welke faciliteiten eventueel wel of niet gebruikt kunnen worden.

Vrijwel al onze opdrachtgevers hebben deze informatie duidelijk verwerkt, wij zien aan de statistieken dat deze pagina's goed worden bezocht. Let erop deze informatie up-to-date te houden.

Kijk uit met korting of het dumpen van prijzen. De (Nederlandse) consument heeft (vakantie)geld te besteden, wil eropuit en zoekt daarbij 'value for money'.

De mailing met een culinair arrangement die wij vorige week verstuurden voor een klein en exclusief hotel in de achterhoek, leverde binnen drie dagen 50 reserveringen op.

Zet in op directe reserveringen via jouw eigen website. OTA's hebben veel respect verloren. Maak gebruik van dit sentiment. Zorg dat je de beste tarieven op je eigen website biedt, geef interessante voordelen aan directe boekers, sta gasten (telefonisch) te woord en bied ze ook dan de beste prijs. Elke directe reservering is er een en zorgt voor commissiebesparing.

Bij een opdrachtgever op de Wadden zien wij in de maand mei een forse groei (+80%) van de directe reserveringen ten opzichte van vorig jaar. Hiermee bespaart dit hotel duizenden euro's commissiekosten, wel zo prettig.

Zet promotiecodes in voor gerichte doelgroepen. Omzeil hiermee de rate parity clausule en maak goed meetbaar wie er via welk kanaal een reservering maakt.

Een hotelarrangement inclusief fietshuur en picknickmand dat met een promotiecode exclusief op facebook en instagram wordt aangeboden, werd binnen een week ruim 80 keer geboekt.

Werk samen met lokale ondernemers. Help elkaar en maak een arrangement inclusief diner in een restaurant of op de kamer. Zorg voor een leuke goodiebag op de kamer met producten van lokale ondernemers. Biedt een arrangement inclusief fietsen van lokale verhuurder of museumkaartje inclusief reservering van een time slot. Wees creatief en biedt geweldige service voor een onvergetelijke ervaring.

Een opdrachtgever van ons in Hilversum biedt een arrangement in samenwerking met een bekende sterrenchefkok. Deze samenwerking zorgt voor extra exposure.

Combineer je online marketing. Zorg dat je Google Ads draaien en vermeld eventuele acties. Ga aan de slag met een mailing naar oud gasten en stuur ze een persoonlijke aanbieding. Communiceer dat je weer open bent op de sociale media en vermeld je openingsaanbieding. Retarget bezoekers die al eerder je hotel website bezochten via Google Ads of Facebook Ads.

Diverse opdrachtgevers hebben de online marketingactiviteiten weer opgestart. Juist de inzet van verschillende instrumenten zorgt direct voor meer reserveringen.

Verkoop je cadeaubonnen via jouw website? Verstuur een mailing naar iedereen die een bon of voucher gekocht heeft. Wees dankbaar en verwijs naar de arrangementen en mogelijkheden om de bon te verzilveren.

Een opdrachtgever van ons geeft op social media aan dat men bij het verzilveren van de aangeschafte cadeaubon een leuke verrassing op de kamer geplaatst wordt.

Upgrade je hotelwebsite

Niet tevreden over je huidige website? Upgrade nu naar een nieuwe Porter hotelwebsite. Met lage eenmalige setupkosten en een overzichtelijk abonnement is geen grote investering nodig en beschik je snel over jouw perfecte marketingtool voor het genereren van directe reserveringen.

Gemiddelde conversietoename: +85%
Gemiddelde terugverdientijd abonnementskosten: 5 dagen
Gemiddelde score laadsnelheid bij lancering: desktop: 98%, mobiel: 93%

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Toerisme Coronacrisis
Nederlanders willen weer op reis volgens verzekeraars

De Nederlandse reislust komt weer terug. Na de uitbraak van corona liep het aantal afgesloten reisverzekeringen fors terug. Maar juni liet een ommekeer zien. Uit een analyse van Independer blijkt dat er in juni driemaal meer reisverzekeringen werden afgesloten dan in mei. Maar mensen lijken het wel ...

NH Hotels
Sporten in stijl in nhow Amsterdam RAI en nhow Rotterdam

De Nederlandse nhow hotels, onderdeel van het lifestylemerk vanNH Hotel Group, zijn een samenwerking gestart met sportplatform OneFit. Vanaf 7 juli kunnen er in nhow Rotterdam door OneFit members diverse sportlessen gevolgd worden, waaronder yoga en Pilates lessen. Bij nhow Amsterdam RAI zullen de l...

Columns
Column Tanja Seegers: Het C-woord

Obeying the rules… Zo ben ik grootgebracht. En dat ging me de eerste zes weken van de quarantaine erg goed af. Na de persconferentie van 15 maart waarin de ‘slimme lockdown’ van Nederland werd aangekondigd, heb ik me - zij het eerst nog beduusd - volledig geschaard achter de besli...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: