V(r)aag

16 april 2012 |
V(r)aag<

Als me iets opvalt de laatste tijd, dan is het dat de horecabranche eigenlijk niet meer bestaat. Die ouwe vertrouwde indeling van hotel, restaurant en café; dat zegt echt helemaal niets meer.

Restaurants stampen aanpalende suites uit de grond, hotels worden buurthuizen, en cafés zitten op de meest vreemde plaatsen, vermengd met retail. Zoals een koffiecafé annex boekenwinkel in een kerkgebouw.

Eén ding moge duidelijk zijn. Alle concepten, van hoog tot laag en van breed tot smal, op traditionele leest geschoeid of megamodern, ze vissen allemaal in hetzelfde vijvertje met gasten. Door de crisis en het dalende consumentenvertrouwen is het watertje even wat minder breed dan voorheen, maar dat vult zich vast wel weer.
En de gasten dan? Hen maakt het niet uit waar ze naartoe gaan, als ze maar het beste geboden krijgen. Of in ieder geval tegen de juiste prijs-kwaliteitverhouding. Of men nu slaapt in een hotel, of in een luxe b&b. Of men ontbijt in een hotel-restaurant of in een lunchroom. Of men nu vergadert in een hotellobby of in een op zichzelf staande 'meeting plaza'.

Nu heb ik in het voorgaande één en ander aangestipt waarover u verder in dit nummer meer kun lezen. We hebben een thema-artikel Interior Styling & Design. Hiervoor is redactrice Myrtille Vromans op zoek gegaan naar de ‘do's’ en ‘don’ts’ waar het gaat om hotelinrichtingen. Handig, voor als u aan het nadenken bent over een nieuw anticyclisch cross-over hotelconcept… Het tweede thema-artikel in dit nummer gaat in op de laatste internationale ontwikkelingen op ontbijt- en lunchgebied.

In de rubriek Sector Hotels vraagt Frans Hazen zich af hoe het komt dat media zomaar getallen en nieuws overnemen zonder daarbij kritische vragen te stellen. Ik ben het helemaal met hem eens. De kranten en media staan er tegenwoordig vol mee. Halfbakken onderzoekjes waaruit nietszeggende conclusies en losse verbanden worden getrokken. Au!

In Hospitality Management vragen we door, al meer dan twintig jaar. Daarom worden de interviews van Jason van de Veltmaete telkens gretig gelezen. Voor dit nummer sprak hij met Marc Boeljon van Suitehotel Restaurant De Posthoorn in Monnickendam (een cross-over concept) en Willem Jan van den Dijssel van Apollo Hotels & Resorts.

Over de kamerprijzen van hotels en b&b’s gesproken... Wij komen na lectuuronderzoek tot de conclusie dat de afgelopen vijf jaar de prijzen van hotelkamers zijn gedaald en die van b&b’s zijn gestegen. In de rubriek Achter het nieuws vertellen we onder meer dat het verschil tussen een kamer in een b&b en een hotel nog maar 28 euro is, komend van 41 euro.
Dat geeft te denken.

Frank Lindner, hoofdredacteur Hospitality Management


Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Awards
World Travel Awards: Pulitzer beste hotel van Nederland

Pulitzer Amsterdam is uitgekozen tot het beste hotel van Nederland. De prijs werd voor de 26ste keer uitgereikt door de World Travel Awards tijdens de jaarlijkse ceremonie, dit jaar gehouden op Madeira. De World Travel Awards wordt beschouwd als één van de meest prestigieuze erkenninge...

Achtergronden
Juni-editie Hospitality Management: Hans Vugts hekelt stadsbestuur Amsterdam

In de juni-uitgave van Hospitality Management presenteren we je uiteenlopende onderwerpen en interviews. Op de cover zie je Hans Vugts, de man die eind 2019 afscheid neemt van de hotellerie. Hij stond de afgelopen veertien jaar aan het roer van Hotel Casa Amsterdam. Jeroen Oskam neemt ons mee naa...

Amsterdam Opening Culinair
Mediterrane gardenbistro Oriole opent deuren

Op 18 juni vindt de soft opening van gardenbistro Oriole - onderdeel van Sofitel Legend The Grand Amsterdam - plaats; dé nieuwe hotspot om naartoe te gaan voor Mediterrane gerechten in een easygoing sfeer. Via de ingang aan de Oudezijds Voorburgwal maken gasten hun entree in de uitnodigende g...

Amsterdam Hotelketens
QO Amsterdam behaalt ‘LEED Platinum’ certificaat voor duurzaamheid

In het voorjaar van 2018 opende QO Amsterdam: een hotel wiens filosofie draait om consistente duurzame keuzes in ontwerp, constructie en uitvoer – zonder te compenseren op de ervaring van haar gasten. Het was deze filosofie die het hotel als een van de eerste hotels binnen Europa de hoogst mog...

Amsterdam Achtergronden
Tatoeage voor gasten INK Hotel Amsterdam

Gasten van INK Hotel Amsterdam - MGallery kunnen hun verblijf vanaf 17 juni 2019 nog onvergetelijker maken met een echte tatoeage. Alle MGallery hotels wereldwijd stellen een 'Memorable Moment' pakket samen voor hun gasten: een bijzondere ervaring die past bij het hotel en de stad. De tatoea...

Hotelbouwplannen Amsterdam
Wordt Double Tree Hotel Centraal in Amsterdam verkocht?

De Chinese investeerder Anbang zou in gesprek zijn om één van de grootste hotels in het centrum van Amsterdam te verkopen aan de Franse verzekeraar AXA. Persbureau Bloomberg meldt dit. Ingewijden zouden spreken over een bod van 425 miljoen euro voor Double Tree Hotel by Hilton Amsterda...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: