V(r)aag

16 april 2012 |
V(r)aag<

Als me iets opvalt de laatste tijd, dan is het dat de horecabranche eigenlijk niet meer bestaat. Die ouwe vertrouwde indeling van hotel, restaurant en café; dat zegt echt helemaal niets meer.

Restaurants stampen aanpalende suites uit de grond, hotels worden buurthuizen, en cafés zitten op de meest vreemde plaatsen, vermengd met retail. Zoals een koffiecafé annex boekenwinkel in een kerkgebouw.

Eén ding moge duidelijk zijn. Alle concepten, van hoog tot laag en van breed tot smal, op traditionele leest geschoeid of megamodern, ze vissen allemaal in hetzelfde vijvertje met gasten. Door de crisis en het dalende consumentenvertrouwen is het watertje even wat minder breed dan voorheen, maar dat vult zich vast wel weer.
En de gasten dan? Hen maakt het niet uit waar ze naartoe gaan, als ze maar het beste geboden krijgen. Of in ieder geval tegen de juiste prijs-kwaliteitverhouding. Of men nu slaapt in een hotel, of in een luxe b&b. Of men ontbijt in een hotel-restaurant of in een lunchroom. Of men nu vergadert in een hotellobby of in een op zichzelf staande 'meeting plaza'.

Nu heb ik in het voorgaande één en ander aangestipt waarover u verder in dit nummer meer kun lezen. We hebben een thema-artikel Interior Styling & Design. Hiervoor is redactrice Myrtille Vromans op zoek gegaan naar de ‘do's’ en ‘don’ts’ waar het gaat om hotelinrichtingen. Handig, voor als u aan het nadenken bent over een nieuw anticyclisch cross-over hotelconcept… Het tweede thema-artikel in dit nummer gaat in op de laatste internationale ontwikkelingen op ontbijt- en lunchgebied.

In de rubriek Sector Hotels vraagt Frans Hazen zich af hoe het komt dat media zomaar getallen en nieuws overnemen zonder daarbij kritische vragen te stellen. Ik ben het helemaal met hem eens. De kranten en media staan er tegenwoordig vol mee. Halfbakken onderzoekjes waaruit nietszeggende conclusies en losse verbanden worden getrokken. Au!

In Hospitality Management vragen we door, al meer dan twintig jaar. Daarom worden de interviews van Jason van de Veltmaete telkens gretig gelezen. Voor dit nummer sprak hij met Marc Boeljon van Suitehotel Restaurant De Posthoorn in Monnickendam (een cross-over concept) en Willem Jan van den Dijssel van Apollo Hotels & Resorts.

Over de kamerprijzen van hotels en b&b’s gesproken... Wij komen na lectuuronderzoek tot de conclusie dat de afgelopen vijf jaar de prijzen van hotelkamers zijn gedaald en die van b&b’s zijn gestegen. In de rubriek Achter het nieuws vertellen we onder meer dat het verschil tussen een kamer in een b&b en een hotel nog maar 28 euro is, komend van 41 euro.
Dat geeft te denken.

Frank Lindner, hoofdredacteur Hospitality Management


Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: