'We moeten het aankunnen'

Auteur: Redactie
Hotelketens 13 december 1997
'We moeten het aankunnen'

Mede dankzij de activiteiten in het MECC kampt Maastricht regelmatig met een tekort aan hotelkamers. Lange tijd hield de gemeente uitbreiding van de hotelcapaciteit tegen. Nu men van inzicht is veranderd, hebben de aannemers weer volop werk in de Maastrichtse hotellerie. Zo'n zeshonderd kamers worden aan de circa duizend toegevoegd. De nog te reali­seren uitbreiding van Gol­den Tulip Barbizon is zelfs al bijna volgeboekt.

 

Eén van de hotelgroepen die jarenlang hebben gepoogd terrein te krijgen in Maastricht, is de Duitse Dorint groep. Johan van der Hoek, verkoopleider Benelux: 'We hebben lang gelobbyd, maar kregen geen vergunning. Er was één hotel in de planning: dat van Benoit Wesly. Hij heeft het terrein waarop zijn hotel gebouwd zou worden, verkocht aan Libertel. Nu bouwt hij op de plek die wij in ge­dachten hadden: naast het MVV-stadion. Dat is niet erg. Onze plannen voor Maastricht zijn een gepasseerd station.'

Weslys Apple Park Maastricht, met 166 kamers, na­dert inmiddels zijn voltooiing. Een eerste gast was er al: een parachutist die door onverwachte rukwinden afdreef en aan de gevel bleef hangen. Hij werd door bouwvak­kers bevrijd.

Luchthaven

Golden Tulip Barbizon, pal naast het MECC, werd vijf jaar geleden het grootste hotel van Zuid-Neder­land toen net voor de Eurotop de eerste uitbrei­ding plaatsvond tot 180 kamers; tegelijkertijd met de uit­brei­ding van het MECC Business Centrum. Toen al waren er plannen voor meer uitbreiding. De gemeente is nu eindelijk accoord, maar het nieuwe deel (Tulip Inn) mag niet aan de bestaande units worden 'vastgebouwd'. Daarom is gekozen voor een glazen overkappende verbinding. Toine Scheerens, verantwoordelijk voor de Golden Tulip hotels in Zuid-Nederland: 'Voor de TEFAF van 1999 hebben we de uitbreiding al volgeboekt. We heb­ben er alle vertrouwen in. Die uitbreiding is nodig voor zowel de zakelijke als de toeristische markt. Er is al een tijdje vraag naar iets goedkopere kamers, in combinatie met een 5-ster­renservice in de bar en de lobby.'

Het MECC is direct goed voor 15% van de kamerboekin­gen, de rest van de zakelijke boekingen komt voor rekening van bedrijven in Maastricht, en van Maastricht Aachen Airport. 'Dat laatste zou veel meer kunnen zijn als de uitbreidingsplannen al gerealiseerd waren,' meent Scheerens. 'De luchthaven is beslist de grootste aanjager van onze provincie. Golden Tulip heeft ook een hotel op Schip­hol; ook daar is de spin-off geweldig.'

Eigen gezicht

Hotel Bergère, in de Stationsstraat, br­eidde al snel na de opening in 1990 het aantal kamers uit naar vijftig. Sinds juni 1997 zijn het er zeventig, op vier ster­ren ni­veau, al telt het hotel maar drie sterren. Direc­teur-eigenaar Paul Rinkens: 'We moes­ten te vaak nee verko­pen. Dat past niet echt in de gast­vrij­heidsge­dachte.'

Rinkens groeide op in het familiehotel van zijn ou­ders. Dat telde dertien kamers. Zelf werkte hij voor grote hotelketens in het buiten­land. 'Ik heb gekozen voor de middenweg, het hotel hier uitgebreid en gemo­derniseerd en een andere naam gegeven. Een hotel met een eigen gezicht vind ik belangrijk. Wij spelen hier altijd in op de wen­sen van de individuele gast, of dat nu een zakenman is of een toerist. We hebben veel contact met onze gas­ten en voldoen aan allerlei gekke wensen.'

Driekwart van de hotelbezetting komt uit de zakelijke sector. 'De hotelgast stelt steeds hogere eisen. Daar spelen we op in, met een 24-uurs bezetting van de receptie, roomservice en het ontvangen en verzenden van E-mail. Uitchecken kan vanaf de kamer. Voor gas­ten die wat langer willen blijven of behoefte hebben aan wat meer ruimte, zijn er de "Appartementen Bergère".'

Rinkens is ook voorzitter van Samenwerkende Hotels Maastricht (SAHOT): 'We zijn een concurrerende vrien­denclub. We vertellen elkaar wat we van elkaar vinden, maar snoepen elkaar ook handel af. Ons hoofddoel is echter samen mensen naar Maastricht te trekken. In dat kader is het MECC natuurlijk belangrijk. Maar van alleen het MECC, met pakweg twee grote congressen per maand, kun je niet leven.'

Zelfstandig

Holiday Inn Crowne Plaza voegt dertig kamers langs de Maas toe aan het bestand van 131. Directeur Maurice Geld­ers: 'De bouw­vergunning is rond, ook voor een parke­ergarage. De plannen liggen er trouwens al een tijdje, gewoon omdat er behoefte is aan meer hotel­ruimte.'

De nieuwe kamers zijn zogenaamde 'junior suites'. Er is duidelijk behoefte aan grotere en luxere kamers. Holiday Inn Crowne Plaza Maastricht beschikt al over 22 van zulke suites, met een doorsnee over­nachtingsprijs van fl 420,-. De kamers kijken uit op de Maas, of op een fraai nieuw binnenplein van de nieuwe Maastrichtse wijk Céramique.

Overigens zullen de Crowne Plaza hotels van Holiday Inn Crowne Plaza vanaf april 1998 zelfstandig verder gaan als luxe groep binnen Crowne Plaza. Mede daarom wordt het hotel ingrijpend gerenoveerd. Naast de dertig kamers wordt er een luxe zaal van ruim 450 vierkante meter bij­ge­bouwd, en een parkeergarage.

Gelders, uitkijkend op de plek waar de nieuwbouw is gepland: 'De uitbreidingsplannen bestonden al een tijdje. Het is de laatste uitbreidingsmogelijkheid die we hebben in het centrum van Maastricht. We hopen in augustus 1998 over de extra ruimte te kunnen beschikken.'

Niet bang

Hotel Beaumont ging enkele jaren geleden tijdens een fikse renovatie terug van 92 naar 77 kamers. Daar­van zijn er enkele ondergebracht in een vlakbij gele­gen residence. Door uitbreiding in een aanleunend pand voegt Harry Beaumont daar 37 kamers aan toe (begin 1999).

Beaumont: 'De nieuwe kamers voldoen al aan de nieuwe vier sterren normen die in 1999 ingaan. Tot de kamers behoren ook twee junior suites. Met de uitbreiding willen we het verlies aan kamers van enkele jaren gele­den compenseren. We zijn nu eenmaal een wat groter aantal gewend. En de marktpositie is goed. De vraag naar kamers in Hotel Beaumont stijgt.'

De hoteleigenaar en secretaris van de SAHOT is er niet bang voor dat het aantal kamers in Maastricht te groot wordt: 'Maastricht heeft een uitstekende naam in ons land. We nemen echt een toppositie in. Ons hotel is een oud begrip, op eigentijdse leest geschoeid. De zaken­markt blijft een beetje achter, doordat in Maastricht de nadruk is verlegd van industrie naar dienstverle­ning, maar er is absoluut ruimte voor uitbreiding; dat zul­len alle hôteliers beamen. We stimuleren het zelfs samen. We moeten het aanbod aanpassen aan de vraag. Er komen nu wel wat veel kamers bij in korte tijd, maar dat moeten we aan kunnen.'

René Persoon, eigenaar van Maison Du Chêne, het oudste hotel van Maastricht, verbouwt de voormalige Mabi-bioscoop tot een nieuw hotel met 55 kamers. Persoon heeft alle vertrouwen in de toekomst: 'Maison Du Chêne telt maar 25 kamers. We hebben een hoge bezet­tings­graad en moeten nu veel gasten doorsturen naar elders. Ik loop al een tijdje rond met ideeën over hoe een hotel zich moet manifesteren. Die kan ik hier, in dit oude pand, niet helemaal realiseren. Hier moet de historie blijven.'

Telt Du Chêne twee hotelsterren, Mabi moet een viersterrenhotel worden. Persoon: 'Een optima forma-ho­tel, waarin communicatie centraal staat. We willen dicht bij de mensen staan. We willen royaal de tijd nemen om in te checken; we willen een ontbijt met bediening aanbieden, voor wie dat wenst. Je kunt straks kiezen tussen een eenvoudig ontbijt en een Mabi-Star-ontbijt. We nemen het oude filmgebeuren daarin mee. Tijdens het ontbijt draaien we een film over Maastricht.'

Hotel Mabi Maastricht (de naam 'MAastrichtse BIo­scoop' staat nu voor 'MAastrichtse BInnenstad') opent op 1 augustus 1998 inofficieel. Na een inwerkperiode van twee maanden zal de officiële opening plaatsvinden.

Auteur: Bert Salden

HM30JAAR HM301997

Overig nieuws