White paper: Hoe ziet de hotellerie er in 2020 uit?

10 mei 2019 | Thijs Jacobs

Op 28 en 29 maart 2019 organiseerde Hotelschool Den Haag een onderzoekssymposium over de toekomst van de gastvrijheid, met als thema: talenten voorbereiden en de technologie begrijpen om zinvolle ontmoetingen te creëren. In lijn met de onderzoeksvisie van de school was het symposium bedoeld om de kloof te overbruggen tussen academisch onderzoek en de inzichten en zorgen van praktijkmensen. In de white paper lees je er meer over.

Tijdens het symposium besprak een panel bestaande uit Dirk Bakker (Chief Executive Officer voor Colliers in Nederland), Veerle Donders (Concept- en Merkdirecteur bij Zoku), Bruce Tracey (Cornell University) en Jeroen Oskam (Hotelschool Den Haag) de toekomstperspectieven voor de horecasector vanuit deze combinatie van praktijk en wetenschap.

De volgende stellingen, ingediend door onderzoekers van Hotelschool Den Haag en externe deskundigen, werden door het panel besproken:


1. Hoe ziet authentieke, persoonlijke gastvrijheid eruit in een hightech omgeving?
2. De GAFAM (Google, Apple, Facebook, Amazon, Microsoft), vijf, niet de toonaangevende hotelmerken, vormen de echte concurrentiedreiging.
3. Technologie zal de menselijke interactie vervangen en onze industrie herdefiniëren als een verwaarloosbare werkgever.
4. In 2030 telt de accommodatiebranche slechts vijf, voornamelijk Chinese, wereldwijde merken.
5. Onze industrie moet een voorloper zijn op het gebied van duurzaamheid om de legitimiteit in belangrijke markten te behouden.


De algemene conclusies van het debat waren dat het panel een toekomst zag die menselijke interactie en klantgerichtheid combineert met faciliterende technologieën.

Gastvrijheidsexpertise zal daarom waarschijnlijk niet worden vervangen door technologie. De consolidatie en globalisering van de markt zal worden voortgezet, naast de aanwezigheid van lokale innovatieve merken met specifieke marktkennis. Duurzaam beleid is onmisbaar geworden, niet alleen als ethisch principe, maar ook als financieringsbehoefte.

In de white paper, die wij aanbieden als gratis download, lees je er meer over. Hoe ziet de hotellerie er in 2020 uit? Je leest het in de white paper.

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personalia
Transfers binnen Hotel Okura

Met het aantreden van Michiel Roelfsema als general manager van Hotel Okura Amsterdam vinden er verschuivingen binnen het managementteam plaats. Michiel Roelfsema maakt bekend dat Femke Groeneveld-Weller en Jos Pallandt, beiden reeds werkzaam in het hotel, nieuwe verantwoordelijkheden op zich nemen....

Opening
Bühne vrij voor Ruby Leni Hotel Düsseldorf

Niet ver van de beroemde Königsallee opende de Ruby Group afgelopen maandag 13 mei met Ruby Leni haar tweede hotel in Düsseldorf. Het hotel heeft 170 kamers, een bar, een café en een buitenterras. De ruimtes die vroeger als kantoorruimte van het Mischimmobilie dienden, herbergen teg...

Events
Van Hessen viert honderd jarig bestaan met speciaal event

Ronald Huiskamp is conceptontwikkelaar, eigenaar van H-Hospitality en eigenaar van het restaurant Arles. Drie goede redenen om Ronald uit te nodigen om te spreken tijdens het 100-jarig event van Van Hessen. Een restaurant starten is één. Je doelstellingen realiseren is twee. Ronald ...

Video Achtergronden
Politie deelt beelden van aanslag in hotel Zaandijk

De politie heeft beelden van de gigantische explosie in een hotel in Zaandijk openbaar gemaakt. De poltie meldt dat het een wonder is dat niemand gewond is geraakt. De bewuste video, waarin je ziet hoe de dader op een scooter zonder kentekenplaat te werk gaat, geeft duidelijk weer hoe groot de schad...

Achtergronden
Dit is wat je wil weten over de sterrenclassificatie, deel 1

In het verleden hoefde het niet zo te zijn dat je in een viersterrenhotel in Duitsland hetzelfde kon verwachten als in een viersterrenhotel in Nederland. Dit kwam doordat ieder Europees land er een eigen classificatiesysteem op nahield. Om meer eenheid te krijgen binnen de Europese landen is er besl...

Personalia
Alfred Bree vertrekt na 35 jaar bij Carlton Hotel Collection

Na bijna 35 jaar neemt Alfred Bree deze zomer afscheid als Managing Director van de Carlton Hotel Collection. Wat op 1 april 1985 begon met het Carlton Beach Hotel in Scheveningen, is nu een groeiende collectie van twaalf bijzondere hotels in Nederland, België en het Verenigd Koninkrijk. Elk ho...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: