White paper: Hoe ziet de hotellerie er in 2020 uit?

10 mei 2019 | Thijs Jacobs

Op 28 en 29 maart 2019 organiseerde Hotelschool Den Haag een onderzoekssymposium over de toekomst van de gastvrijheid, met als thema: talenten voorbereiden en de technologie begrijpen om zinvolle ontmoetingen te creëren. In lijn met de onderzoeksvisie van de school was het symposium bedoeld om de kloof te overbruggen tussen academisch onderzoek en de inzichten en zorgen van praktijkmensen. In de white paper lees je er meer over.

Tijdens het symposium besprak een panel bestaande uit Dirk Bakker (Chief Executive Officer voor Colliers in Nederland), Veerle Donders (Concept- en Merkdirecteur bij Zoku), Bruce Tracey (Cornell University) en Jeroen Oskam (Hotelschool Den Haag) de toekomstperspectieven voor de horecasector vanuit deze combinatie van praktijk en wetenschap.

De volgende stellingen, ingediend door onderzoekers van Hotelschool Den Haag en externe deskundigen, werden door het panel besproken:


1. Hoe ziet authentieke, persoonlijke gastvrijheid eruit in een hightech omgeving?
2. De GAFAM (Google, Apple, Facebook, Amazon, Microsoft), vijf, niet de toonaangevende hotelmerken, vormen de echte concurrentiedreiging.
3. Technologie zal de menselijke interactie vervangen en onze industrie herdefiniëren als een verwaarloosbare werkgever.
4. In 2030 telt de accommodatiebranche slechts vijf, voornamelijk Chinese, wereldwijde merken.
5. Onze industrie moet een voorloper zijn op het gebied van duurzaamheid om de legitimiteit in belangrijke markten te behouden.


De algemene conclusies van het debat waren dat het panel een toekomst zag die menselijke interactie en klantgerichtheid combineert met faciliterende technologieën.

Gastvrijheidsexpertise zal daarom waarschijnlijk niet worden vervangen door technologie. De consolidatie en globalisering van de markt zal worden voortgezet, naast de aanwezigheid van lokale innovatieve merken met specifieke marktkennis. Duurzaam beleid is onmisbaar geworden, niet alleen als ethisch principe, maar ook als financieringsbehoefte.

In de white paper, die wij aanbieden als gratis download, lees je er meer over. Hoe ziet de hotellerie er in 2020 uit? Je leest het in de white paper.

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Leo Hollman: ''Al die nieuwe hotelkamers zijn funest voor de bezettingsgraad''

Grand Hotel Karel V is het meest iconische hotel van Utrecht, alhoewel pas in 1992 werd begonnen aan de grondige renovatie van het Rijksmonument dat daarvoor nog een in verval geraakt - en gekraakt - complex was. Hoe anders is het nu: alle 121 kamers worden dadelijk grondig gerenoveerd en qua statuu...

Personalia
Eric van der Heijden nieuwe General Manager resort Hof van Saksen

Bij resort Hof van Saksen in Drenthe, onderdeel van Landal GreenParks, is Eric van der Heijden benoemd tot General Manager. Hij volgt Roland Rozenbroek op, die zich per 1 mei a.s. gaat richten op hospitality-ondersteuning van nieuwe projecten en op uitbreiding van Hof van Saksen. Eric van der Hei...

Hotelbouwplannen
Nieuwbouw van hotel met 349 kamers in Hoofddorp

Voor een locatie op bedrijventerrein De President te Hoofddorp is door Trae Architect een duurzaam hotel ontworpen. Naast 349 kamers van wisselende grootte omvat het complex onder andere een receptie met lobby, ontbijtzaal, restaurant, bar, keukens, vergaderruimten, fitnessruimte en amusementsruimte...

Bezorgen Achtergronden
Open brief TheFork naar aanleiding van ophef uitzending Rambam

Naar aanleiding van de Rambam-uitzending van januari wil TheFork reageren op beschuldigingen die tijdens de uitzending werden geuit. Hierbij delen we deze brief van TheFork, waarin ook de werkwijze van KHN richting de media wordt bekritiseerd. Om een gedetailleerd en volledig beeld te kunnen sch...

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Hilton Hotelketens
Hilton lanceert nieuw merk: Tempo

Hilton heeft met Tempo een nieuw merk in de markt gezet. De Amerikaanse keten meldt echter nog niet wanneer het eerste Tempo-hotel zal openen. Inmiddels telt Hilton achttien merken, waaronder DoubleTree en Waldorf Astoria, zo lezen we op zakenreis.nl. Verenigde Staten Tempo richt zich op de jo...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: