White paper: Hoe ziet de hotellerie er in 2020 uit?

10 mei 2019 | Thijs Jacobs

Op 28 en 29 maart 2019 organiseerde Hotelschool Den Haag een onderzoekssymposium over de toekomst van de gastvrijheid, met als thema: talenten voorbereiden en de technologie begrijpen om zinvolle ontmoetingen te creëren. In lijn met de onderzoeksvisie van de school was het symposium bedoeld om de kloof te overbruggen tussen academisch onderzoek en de inzichten en zorgen van praktijkmensen. In de white paper lees je er meer over.

Tijdens het symposium besprak een panel bestaande uit Dirk Bakker (Chief Executive Officer voor Colliers in Nederland), Veerle Donders (Concept- en Merkdirecteur bij Zoku), Bruce Tracey (Cornell University) en Jeroen Oskam (Hotelschool Den Haag) de toekomstperspectieven voor de horecasector vanuit deze combinatie van praktijk en wetenschap.

De volgende stellingen, ingediend door onderzoekers van Hotelschool Den Haag en externe deskundigen, werden door het panel besproken:


1. Hoe ziet authentieke, persoonlijke gastvrijheid eruit in een hightech omgeving?
2. De GAFAM (Google, Apple, Facebook, Amazon, Microsoft), vijf, niet de toonaangevende hotelmerken, vormen de echte concurrentiedreiging.
3. Technologie zal de menselijke interactie vervangen en onze industrie herdefiniëren als een verwaarloosbare werkgever.
4. In 2030 telt de accommodatiebranche slechts vijf, voornamelijk Chinese, wereldwijde merken.
5. Onze industrie moet een voorloper zijn op het gebied van duurzaamheid om de legitimiteit in belangrijke markten te behouden.


De algemene conclusies van het debat waren dat het panel een toekomst zag die menselijke interactie en klantgerichtheid combineert met faciliterende technologieën.

Gastvrijheidsexpertise zal daarom waarschijnlijk niet worden vervangen door technologie. De consolidatie en globalisering van de markt zal worden voortgezet, naast de aanwezigheid van lokale innovatieve merken met specifieke marktkennis. Duurzaam beleid is onmisbaar geworden, niet alleen als ethisch principe, maar ook als financieringsbehoefte.

In de white paper, die wij aanbieden als gratis download, lees je er meer over. Hoe ziet de hotellerie er in 2020 uit? Je leest het in de white paper.

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Internationaal
Charme Hotels breidt uit met Kasteel Solhof en Hotel Ter Elst in België

Charme Hotels heeft het hotel Ter Elst te Edegem en het kasteel Solhof te Aartselaar aan haar collectie mogen toevoegen. Hotel Ter Elst is gelegen aan de rand van de stad Antwerpen, heeft 53 ruime kamers, voorzien van gratis koffie en thee, airconditioning en wifi. ’s Ochtends kan de gast geni...

Hotelketens Achtergronden
Pulitzer maakt customer journey compleet met webshop

De Pulitzer ervaring maar dan thuis. Het is vanaf nu mogelijk met de lancering van de nieuwe Pulitzer Home collection van Pulitzer Amsterdam. Het populaire vijfsterrenhotel lanceert deze week een eigen online shop waarin typische Pulitzer producten worden verkocht. Online Shop Het idee van de ...

Awards Amsterdam
PRESSROOM Amsterdam wint drie World Luxury Restaurant Awards

PRESSROOM Amsterdam, het restaurant van INK Hotel Amsterdam - MGallery, valt in de prijzen en wint maar liefst drie World Luxury Restaurant Awards. Het restaurant staat onder leiding van F&B Manager Ruth Engels-Siegers, vorig jaar door de vakjury van AF&BM benoemd tot 'F&B profession...

Wet- en regelgeving Amsterdam
Hotel Parkview Amsterdam gesloten door burgemeester vanwege incidenten met handgranaten

Gisteren is op last van burgemeester Halsema Hotel Parkview aan de Korte Van Eeghenstraat in Amsterdam gesloten. De sluiting is voor onbepaalde tijd en op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). In de nacht van 5 op 6 juli is er een explosie geweest in de Korte Van Eeghenstraat. Het...

Achtergronden Tech
Gen Z: sociale media belangrijkste inspiratiebron voor vakantiebestemming

Er wordt veel gespeculeerd over Generatie Z en het gebruik van sociale media. Zijn Gen Z’ers het al zat? Delen ze nog steeds content? Zijn ze echt zo afhankelijk van influencers? Nieuw onderzoek van Booking.com wijst uit dat, alhoewel Gen Z-reizigers visueel ingesteld zijn, hun vakantiekeuzes ...

Amsterdam Interview Longread
Afscheidsinterview Hans Vugts, Hotel Casa Amsterdam

Het begrip ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ is dusdanig ingeburgerd dat de afkorting MVO telkens opduikt in allerlei marketingstrategieën. Veel bedrijven gaan kort door de bocht om zich dat predicaat toe te eigenen. Dus laten we maar eens kijken naar een hotel dat niet enkel...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: