U heeft gezocht op : ANWB

29 juli 2020
Verbind de ouderen aan je hotel

In juli is de Nederlandse vertaling van het boek Grey Ocean Strategy van Edgar Keehnen van Grey Ocean AGEnSee verschenen met als titel De Grey Ocean Strategie: Marketing voor het grootste marktsegment ooit. Over het DNA van de oudere consument gebaseerd op wetenschappelijk en praktisch onderzoek met ...

6 maart 2020 Columns David Bakker Corona
Column: wat leren we van de coronacrisis?

De wereld gaat gebukt onder de uitbraak van het coronavirus. Grootschalige evenementen worden verplaatst of geannuleerd, zoals het International Hotel Investment Forum in Berlijn. De hotellerie tast ondertussen in het duister. Gerespecteerde virologen spreken elkaar tegen. Wat mag wel, wat mag niet? ...

28 februari 2020 Achtergronden Internationaal
Coronavirus: checklist en veelgestelde ondernemersvragen. Wie betaalt de rekening?

In Nederland loopt het aantal besmettingen met het coronavirus op. Volgens experts is er nog geen reden tot paniek, maar wat heeft de internationale uitbraak van het virus voor impact op de Nederlandse horeca en logiesverstrekkers? Het RIVM en KHN hebben de meest gestelde vragen en antwoorden ove ...

16 oktober 2019 Mensen
Leonardo Royal Hotel Amsterdam ontvangt  700e Green Key certificaat van Nederland

Het onlangs geopende Leonardo Royal Hotel in Amsterdam heeft vandaag het 700e Green Key certificaat uitgereikt gekregen. Het hotel in Amsterdam heeft met hun inspanningen op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen het hoogst haalbare niveau weten te behalen, namelijk ni ...

10 januari 2018
Fontana Resort Bad Nieuweschans is Het Leukste Uitje van Groningen

Fontana Resort Bad Nieuweschans mag zich net als vorig jaar het ‘Leukste uitje van Groningen’ noemen. Dat blijkt uit de ANWB-verkiezing van het ‘Leukste uitje’. Jos Keizer van Fontana Resort Bad Nieuweschans ontving gistermiddag de gouden award uit handen van Frits van Brugge ...

29 september 2017 Toerisme
Landal GreenParks en ANWB gaan samenwerken

Landal GreenParks en de ANWB gaan een langdurig partnerschap aan. Beide bedrijven hebben veel overeenkomstige thema’s: eropuit, ontdekken, beleven, bewegen en genieten. Daarnaast hebben bij zowel Landal GreenParks als de ANWB duurzaam ondernemerschap en maatschappelijk verantwoord ondernemen t ...

13 maart 2017 Toerisme Achtergronden
Sector presenteert Toerisme in Nederland: Welkom!

Vandaag publiceert Gastvrij Nederland, mede namens de trekkers van de sleutelprojecten, de slotrapportage Toerisme in Nederland: Welkom. Met deze publicatie rondt zij de actieagenda en sleutelprojecten af. Op uitnodiging van minister Kamp heeft de sector in 2013 een sectorvisie ‘Vinden Verrass ...

23 augustus 2016 Toerisme
Protest tegen verhoging toeristenbelasting

De ANWB, Consumentenbond, Koninklijke Horeca Nederland en Recron lieten zaterdag 20 augustus in de media hun protest horen tegen de verhoogde toeristenbelasting en het oneigenlijk gebruik daarvan. De SVR (Stichting Vrije Recreatie) meldt dat zij dit protest van harte onderschrijft omdat zij zich ...

26 juli 2016
Hutten genomineerd voor Beste Werkgever 2016

Hutten is genomineerd voor Beste Werkgever 2016 in de branche vrije tijd, reizen en cultuur. De cateraar en leverancier van hospitality & receptiediensten neemt het op tegen ANWB en Sportfondsen Rotterdam. Tijdens het Beste Werkgevers Event op 4 oktober maken Effectory en Intermediair de winna ...

4 maart 2016
Hospitality Management 25 jaar: Onderzoek naar hotels en internet in 2001

Hoteliers bleken in 2001 traag in het oppakken van internetmogelijkheden. Samen met Deloitte & Touche heeft Hospitality Management onderzoek gedaan naar hoteliers en internet. De resultaten waren lichtelijk alarmerend: bijna de helft van de hoteliers ziet in internet geen toepassingsmogelijkheden ...

21 juli 2014
Gastvrijheids7daagse aanstaande

Van 15 tot en met 21 september vindt de eerste Gastvrijheids7daagse plaats. De in dit voorjaar 145 genomineerden voor Het Meest Gastvrije Restaurant en leden van het Gastvrijheidsgilde krijgen de mogelijkheid de rode loper uit te leggen en hun excellente gastvrijheid ten toon te spreiden. Exce ...

22 april 2014
Slapen met Johnny & Jan

Mannen gaan er graag even tussenuit met Johnny de Mol. Vrouwen geven, misschien iets minder verrassend, de voorkeur aan Jan Kooijman. Desondanks gaan Nederlanders toch het allerliefst even lekker weg met de eigen partner en/of het gezin. Dat blijkt uit onderzoek van VVV Nederland onder 2000 bezoek ...

14 januari 2014
Ciel Bleu meest gastvrije restaurant

Ciel Bleu, het tweesterrenrestaurant van het Okura Hotel in Amsterdam, is tijdens Horecava 2014 verkozen tot Meest Gastvrije Restaurant van Nederland. Guido van Woerkom, directeur van ANWB, reikte aan Pasquinel Kolk, servicemanager van Ciel Bleu, de Restaurant Gastvrijheid Award (zie foto) met oor ...

5 december 2013
Horecava: Innoveer, ontmoet en beleef

Van 13 tot en met 16 januari 2014 vormt de Horecava weer hét trefpunt voor alles wat met de horeca te maken heeft. De Horecava is voor professionals in de foodservice branche sinds jaar en dag de ontmoetingsplek om nieuwe ideeën op te doen en op de hoogte te blijven van de marktontwikkelingen. Kl ...

30 augustus 2013
Landal GreenParks in race voor titel

Landal GreenParks is voor het vierde achtereenvolgende jaar genomineerd als ‘Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland’. Van de tien bedrijven die jaarlijks in de race zijn voor deze titel, eindigde Landal in de drie voorgaande jaren in de top 3. Landal is de enige genomineerde uit de hospita ...

24 juni 2013
Nieuwe koers Gastvrijheidsgilde

Het Gastvrijheidsgilde gaat een nieuwe koers varen. Dat is bekend gemaakt tijdens De dag van de Gastvrijheid op 24 juni. Het gilde viert tevens het 10-jarig jubileum en kondigt een samenwerking aan met de ANWB door het ondertekenen van een intentieverklaring. Regionale netwerken In zijn voordr ...

7 november 2012
Hotelsterren.nl geeft eerlijk totaalbeeld

Hotelgasten kennen het rode 'classificatieschildje' naast de entree van een hotel; vanaf 1 november kunnen zij op de website Hotelsterren.nl alle hotels van Nederland met elkaar vergelijken. De website geeft een eerlijk en volledig overzicht, bovendien kan men rechtstreeks bij het hotel van hun keu ...

22 september 2012 Interview Longread
Frieslandhotel Weidumerhout; Jimme Binne Tige Wolkom

Temidden van grazige weiden, in het hart van Fryslân, ligt WeidumerHout, een landgoed van drie en een halve hectare. Locatie: zes kilometer ten zuiden van Leeuwarden, aan het riviertje de Zwette. Op dat landgoed bevindt zich een 'eigenzinnig charmehotel'. De charme van Weidum en ommela ...

6 september 2012
Interview: Frieslandhotel Weidumerhout

Temidden van grazige weiden, in het hart van Fryslân, ligt WeidumerHout, een landgoed van drie en een halve hectare. Locatie: zes kilometer ten zuiden van Leeuwarden, aan het riviertje de Zwette. Op dat landgoed bevindt zich een 'eigenzinnig charmehotel'. De charme van Weidum en ommelanden, of van ...

17 december 2010 Interview Longread
De vliegende hotelier wacht op vliegtuigen

Het is een spannend adres: Airport Plaza 1, Lelystad Airport. In ieder geval makkelijk te vinden, maar een 'plaza'? Nou nee, zeker niet in de leegte van de polder, en in de leegte van de luchthaven. Jawel, het is een vliegveld, maar de meeste activiteit - zo lijkt het - ontspint zich in het ...

16 augustus 2010
Tulip Inn Maastricht beste wegrestaurant

Tulip Inn Maastricht Aachen Airport is door de ANWB uitgeroepen tot lekkerste wegrestaurant van Nederland. Met een 7,9 behaalde het restaurant aan de A2 veruit de hoogste score van de in totaal 26 bezochte locaties. Het panel van de ANWB bezocht tussen 11 februari en 29 maart in totaal 26 wegrestaur ...

7 juni 2010
Hotel De Lutt verkocht

Eigenaar Jan Meijerink van het viersterrenhotel De Lutt in Twente, heeft zijn hotel-restaurant deze week verkocht aan collega Frits Hulshof. Per 2 augustus dit jaar komt het viersterrenhotel in handen van Hulshof, die in Delden Hotel de Zwaan exploiteert. Met 25 tweepersoonskamers, een lounge, resta ...

22 december 2009 F&B
Hotel-Restaurant Belvédère: Teamgeest en de kracht van nostalgie

Op een zonnige winterochtend aanrijden op het idyllische Schoonhoven is geen straf: het weidse uitzicht vanaf de Lekdijk, de optrekkende mist... Een binnenvaartschip navigeert langzaam door een bochtig stuk. Aan de rand van het historische centrum van de zilverstad doemt Belvédère op. ...

13 november 2009
Heemskerk: 'Vooruitzichten hospitality veelbelovend'

Onlangs vond in het Kurhaus te Scheveningen een internationale conferentie plaats ter gelegenheid van het 80-jarig jubileum van Hotelschool Den Haag. De conferentie werd geopend door Frank Heemskerk, staatssecretaris van Economische Zaken. Na zijn felicitaties voor de jubilaris zei Heemskerk: "De vo ...

10 oktober 2008 Interview Longread
Hotel-Café-Restaurant Hoffmann's Vertellingen

'Drenthe doet wat met je.' Dat is de zinspreuk waarmee deze provincie ten strijde is getrokken. Wat valt er meer te zeggen over het deel van ons land dat door velen geassocieerd wordt met gepensioneerden? Op school leerden we al dat de vorm van dit gewest doet denken aan een oud vrouwtje. En ...

3 november 2005
Na tien jaar compensatie hotelbrand

De Nederlandse slachtoffers en nabestaanden van een hotelbrand in 1994 in Antwerpen krijgen samen 900.000 euro schadevergoeding. Bij de brand in het Switel Hotel op oudejaarsavond kwamen 15 mensen om het leven, waaronder twee Nederlanders. Er waren 164 gewonden. De brand ontstond toen een kerstboom ...

2 oktober 2005 Toerisme Longread
Inkomend toerisme naar Nederland

Het inkomend toerisme is van groot belang voor de Nederlandse economie; er gaat heel wat geld in deze sector om. Steeds meer toeristen ontdekken dat Nederland veel meer is dan de drugshoofdstad van Europa, en veel meer dan het land 'van dat jongetje die een vinger in de dijk stopte'. Toer ...

17 oktober 2004 Economie Toerisme
De vestigingsplaats heeft meer effect op de kamerprijs dan het sterrenniveau

Een hotelier wil graag een product aanbieden dat zoveel mogelijk tegemoetkomt aan de wensen van zijn gasten. Een sauna, een goed restaurant, een beautysalon ... Veel is mogelijk, maar wat heeft het voor invloed op de kamerprijs? Om de relatie tussen prijzen (voor een overnachting; twee personen) en ...

7 oktober 2004
Reis- en luchtvaartsector kiest 'Politicus van het Jaar'

De reis- en luchtvaartsector kiest de Politicus van het Jaar. Het initiatief van journalisten van de Travel Press Society, een genootschap van vakjournalisten, is bedoeld om reizen en luchtvaart hoger op de politieke agenda te zetten. 'Onze bedrijfstak is een stiefkindje op het Haagse binnenhof', mo ...

22 december 2003 Wet- en regelgeving KHN
Hotelclassificatie

Vanaf eind jaren negentig klinkt er een steeds luidere roep vanuit de hotellerie om meer flexibiliteit binnen de hotelclassificatie. De Benelux-Hotelclassificatie is te veel gericht op beoordeling van ‘hardware’ en heeft te weinig oog voor kwaliteitsaspecten van hotels. Om aan de kritisc ...

22 december 2003 Toerisme Interview
De Hoofdige Boer, Almen; Eten met het stempel van de streek

’Elk weet, waar ’t Almensch kerkje staat en kent de laan die derwaart gaat...’ Zo begint A.C.W. Staring zijn uit 1820 stammende gedicht ‘De Hoofdige Boer’. Dat kerkje vormt nog steeds het hart van Almen, gelegen in het coulisselandschap van de Gelderse Achterhoek. Bij ...

11 december 2003
ANWB Hotelkampioen 2004

Edwin en Henriet Cretier van Hotel de Gouden Molen in Rossum hebben de titel ANWB Hotelkampioen 2004 in de wacht gesleept. Jaarlijks reikt de ANWB een prijs uit aan een hotel dat zich onderscheidt in goed gastheerschap, goede kwaliteit en goed ondernemerschap. ANWB inspecteurs zijn een heel jaar op ...

17 september 2003 KHN Ondernemen
Horecaondernemers met een gouden hart

Sinds kort siert een Gouden Medizon Hart de gevel van dorpscafé Odeon in het Groningse Oldehove. Het Gouden Hart geeft aan dat de eerstehulpverlening op die locatie 70% overlevingskans biedt, in geval van een hartstilstand. Dat is vier- tot vijfmaal zo hoog als de gemiddelde overlevingskans. ...

15 september 2003 Hotelketens Interview
Verlost van oubollig imago

‘Een hoog Heugafelttegel-gehalte,’ zo typeerde een kenner van de branche het samenwerkingsverband Holland Hotels enkele jaren terug. Volgens voorzitter John Moreu en bestuurslid Jos Jansen hebben de hotels dat stadium echter definitief achter zich gelaten. ‘Er heeft een ingrijpende ...

27 april 2003 KHN
Gastvrijheid en Gastheerschap

Een jaar geleden werd de hôteliers, in een onderzoek over de gastvrijheid binnen de hotellerie, een spiegel voorgehouden. Via Hospitality Management kon iedereen kennis nemen van de uitslag: een verbazingwekkend hoge waardering. Of misschien eigenlijk niet zo verrassend, want mag je van iemand ...

13 februari 2003
Nieuwe hotelclasssifiactie komt eraan

Onder de hoteliers heersten er al langere tijd veel vragen over het huidige Benelux Hotel classificatiesysteem en was er de wens om tot een moderner en flexibeler systeem te komen. Als voorbeeld werd vaak het Best Western-systeem genoemd, omdat dit meer compensatiemogelijkheden kent dan de huidige ...

2 oktober 2002 Achtergronden Ondernemen
Hotel grondig doorgelicht: horecaScan opent de ogen

Dat een hôtelier zich bereid toont om zijn bedrijf door anderen te laten doorlichten, is al een compliment waard: hij beseft kennelijk dat iedereen bloot staat aan bedrijfsblindheid. Dat dezelfde hôtelier ook nog eens de deuren en gordijnen opengooit middels een beschrijvend artikel in z ...

2 oktober 2002 Achtergronden Longread
Gastvrijheid: geen verbeterpunten...?!

Gastvrijheid is de basis van de hotelbranche en dat willen de hôteliers weten ook. Het zelfvertrouwen ten aanzien van hun eigen gastvrijheid lijkt welhaast onbegrensd. Als ze zichzelf een rapportcijfer mogen geven, komt het gemiddelde boven de 8 uit; niemand geeft zichzelf minder dan een 7. Ee ...

29 juni 2002 Columns
Column: Geen idee wat het is, maar we willen niet zonder!

Het volk heeft gesproken: niemand weet wat de hotelclassificatie inhoudt, maar we kunnen en willen niet zonder. Alles en iedereen is erbij gehaald: de NATM (Travel Managers), ANVR- incoming touroperators, de ANWB- leden en uiteraard de hôteliers zelf (de leden van Koninklijk Horeca Nederland). ...

30 maart 2002 Ondernemen
Effecten van marketing worden slecht gemeten

Marketing is één, maar kijken of dit effect heeft is van een heel andere orde. Zo maakt 89 procent van de hôteliers gebruik van internet, maar proberen twee op de vijf vervolgens niet meer of men in cyberspace ook te vinden is. Wat traditioneler: driekwart van de ondervraagden in ...

15 maart 2002 Food F&B
Pieken met pannenkoeken in een kort seizoen

Hotel-restaurant De Pergola ligt aan het Peerdepad in Giethoorn; langs het water natuurlijk, want wat ligt niet aan het water in dit toeristendorp? In vroeger tijden werden turf en veen door middel van trekschuiten via deze vaarroute richting Amsterdam verscheept. De heer Bakker zag een gat in de ma ...

18 februari 2002 Interview Ondernemen
Nooit narigheid in het rustieke Ruurlo

In het voorwoord van dit blad zijn wel eens ‘harde woorden’ gevallen over de verarming van de Nederlandse taal. Gasthof, slaapstede, taverne, herberg - wie kent ze nog? Te min? Die woorden mogen we best ‘upgraden’ tot een driesterrenniveau. Waarom zeggen we ‘barman&rsqu ...

18 december 2001 KHN
Classificatie

De Benelux Hotel Classificatie bestaat vanaf het begin van de jaren zeventig en wordt sindsdien uitgevoerd door het Bedrijfschap Horeca en Catering. Aan de hand van de normen van de Benelux Hotel Classificatie worden hotels ingedeeld in sterrencategorieën. In zijn huidige vorm dateert deze hote ...

5 november 2001
Hotel Continu Onderzoek: De kwestie kwaliteit

Dankzij het vijfde Hotel Continu Onderzoek kunnen we goed nieuws brengen: hôteliers hebben voldoende aandacht voor kwaliteitscontrole. De gastgerichte instelling - die zich op het gebied van financieel management en strategische planning soms wreekt - is een pluspunt als het om kwaliteit gaat. ...

25 februari 2001
Hôteliers traag in het oppakken van internetmogelijkheden

Samen met Deloitte & Touche heeft Hospitality Management onderzoek gedaan naar hôteliers en internet. De resultaten waren lichtelijk alarmerend: bijna de helft van de hôteliers ziet in internet geen toepassingsmogelijkheden voor kamerreserveringen. Eén op de drie ziet zelfs ge ...

2 september 2000 Interview Longread
Mastbosch Hotel (Breda): je moet het durven laten gebeuren

Straks, als het wespennest definitief verwijderd is, wordt het torenklokje weer in een werkende staat gebracht. Dan zal, net als lang geleden, de ‘bel’ van het oudtijdse hotel weer luiden voor wandelaars en fietsers, voor grote en kleine luyden. ‘Etenstijd,’ zal de klok zegge ...

14 april 2000 Interview Longread
Hotel De Admiraal: waarin een klein hotel groot kan zijn

Ooit heeft in dit blad de ANWB, bij monde van de manager kwaliteitsbeoordelingen Marike van den Berg, een aardige uitspraak gedaan met betrekking tot het ANWB-bordje voor hotels: ‘Het zou goed zijn als de consument weet dat onze erkenning gericht is op de kwaliteit en op de belevingsaspecten, ...

14 april 2000 OTA's Tech
Drie online boekingskantoren met elkaar vergeleken

In deze column worden internetdiensten onder de loep genomen worden. We starten met het ‘real-time’ boeken van een hotelkamer. Drie aanbieders (boekingskantoren en/of gidsen) die momenteel actief zijn op de Nederlandse markt worden hier met elkaar vergeleken. Nederlands Reserverings C ...

10 juni 1998 Hotelketens Achtergronden
Familie Hotels en Holland Hotels gaan samen verder

De Stichting Samenwerkingsverband Familie Hotels en de Stichting Holland Hotels fuseren op 1 januari 1999. De nieuwe naam luidt: Holland Hotels Hartverwarmend. Het nieuwe samenwerkingsverband voegt 96 (Familie) en 21 (Holland) hotels samen, maar de woordvoerders van de twee stichtingen hopen dat d ...

10 juni 1998 Wet- en regelgeving
Hotelclassificatie en ANWB-erkenning vullen elkaar mooi aan

De ANWB verzorgt al bijna vanaf haar oprichting een erkenning - op basis van vrijwilligheid - van hotels. Bij die ANWB-erkenning wordt vooral gekeken naar de ’zachte’ criteria: het gastheerschap, de dienstverlening en de kwaliteit van de voorzieningen. 'Onze erkenning is daarmee ee ...

10 april 1998 KHN
Hotelclassificatiesysteem Verenigd Koninkrijk 3

De Automobile Association Developments Ltd. (AA), is een organisatie die vergelijkbaar is met de ANWB in Nederland. De organisatie bestaat sinds 1905 en heeft momenteel ongeveer negen miljoen leden. De inspecties en het daaruit volgende classificatiesysteem voorzien de leden van informatie over ...

10 april 1998 KHN
Hotelclassificatiesysteem Verenigde Staten 1

De American Automobile Association (AAA) is een organisatie die vergelijkbaar is met de ANWB in Nederland. De organisatie bestaat sinds 1902 en heeft momenteel ongeveer 39 miljoen leden en meer dan duizend kantoren in de Verenigde Staten en Canada. De inspecties en het daarbij behorende classif ...

4 april 1998
De vakantiemarkt tussen nu en 2001

Eind november 1997 zijn de meest recente uitkomsten van het Toermodel gepresenteerd. Het Toermodel is een econometrisch rekenmodel waarmee de nabije toekomst van de toeristisch?recreatieve sector in Nederland voorspeld kan worden. Met behulp van het Toermodel wordt onder meer een beeld geschetst van ...

11 februari 1998
Droste's Hotel Hotelkampioen 1998

Voor de zesde keer in successie werd in januari de ANWB Hotelkampioen bekend gemaakt. De winnaar was Droste’s Hotel in Tubbergen. De prijs zag in 1992 het licht en is inmiddels uitgeroeid tot een waar instituut. De kampioenen van de afgelopen jaren weten dat adel verplicht: wie de trofee eenma ...

13 november 1997 Hotelketens
Het verhaal van duizend en één overnachtingen

In 1995 werd Best Western ontbonden: Nederland en België gingen elk zelfstandig verder, terwijl de Luxemburgse hotels zich aansloten bij de Duitse Best Western organisatie. De nieuwe Neder­landse organisa­tie, die vorig jaar werd opge­zet, telt momenteel 26 leden in de klassen met ...

13 april 1997 Economie
De normen gemoderniseerd

Het Bedrijfschap Horeca heeft de brochure ’Normen Benelux-Hotelclassificatie’ uitgebracht. De brochure bevat de normen voor de Benelux-Hotelclassificatie zoals die volgens planning zullen worden ingevoerd op 1 januari 1999. De normenlijst vervangt dan de huidige lijst met normen die sind ...

13 februari 1997
Selectie Hotels van Koninklijk Horeca Nederland

Koninklijk Horeca Nederland is de organisatie voor ondernemers in de Horeca en aanverwante bedrijven. Zij houdt zich bezig met belangenbehartiging voor haar leden. Dit gebeurt op regionaal niveau door afdelingen en districten; landelijk geschiedt dit per bedrijfstype door de secties. Naast de sectie ...

11 februari 1996 Economie Wet- en regelgeving
Duidelijkheid voor hotelier en gast

Op 1 januari was het precies tien jaar geleden dat de Benelux Hotelclassificatie in zijn huidige vorm van start ging. Alle hotels hebben er mee te maken. Bij de hoofdingangen van meer dan tweeduizend Nederlandse hotels hangt het karakteristieke blauw-witte schild. Variërerend van é&eacut ...

19 november 1995
Het automatiserings-evenement voor de horeca

Automatisch beter uit! Onder dat motto organiseert het Bedrijfschap Horeca op 20 november 1995 in Hotel Mercure in Nieuwegein de vijfde AsH Beurs, dit keer mèt een Digitale Informatie Markt. Op de AsH Beurs '95 kunnen hoteliers en andere belangstellenden kennis maken met de nieuwste ontwi ...

Laad meer resultaten

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: