Ciel Bleu meest gastvrije restaurant

14 januari 2014
Ciel Bleu meest gastvrije restaurant

Ciel Bleu, het tweesterrenrestaurant van het Okura Hotel in Amsterdam, is tijdens Horecava 2014 verkozen tot Meest Gastvrije Restaurant van Nederland. Guido van Woerkom, directeur van ANWB, reikte
aan Pasquinel Kolk, servicemanager van Ciel Bleu, de Restaurant Gastvrijheid Award (zie foto) met oorkonde uit.

*Initiatief*
De verkiezing is een initiatief van het Gastvrijheidsgilde, de ANWB en IENS. Zij willen met dit initiatief het belang van excellente gastvrijheid in Nederland ondersteunen en een podium geven. De genomineerde restaurants dienen als voorbeeld voor collega’s in de horeca maar ook voor het gehele Nederlandse bedrijfsleven.

*Nominaties*
In totaal zijn 145 restaurants genomineerd op basis van gegevens van IENS op het gebied van service. Er zijn twee categorieën onderscheiden: restaurants met een menuprijs tot €50,- en restaurants met een menuprijs boven €50,-. De bedrijven die het hoogst scoren op het aspect ‘service’ zijn door professionals van het Gastvrijheidsgilde bezocht. De mystery-guests beoordeelden het bedrijf uitsluitend op het gastvrije gedrag, van reservering, welkom en verblijf tot en met afscheid.

*Kiescommissie*
Een verkiezingscommissie, bestaande uit vertegenwoordigers van de ANWB, IENS en het Gastvrijheidsgilde, bepaalde op basis van de rapportages van de mystery-guests en gegevens van IENS voor beide prijsklassen een top vijf.

De top-5 restaurants beneden € 50 bestond uit:
- Herberg van Smallingerland in Rottevalle
- Royal Mandarin in Hilversum
- Mekar Sari in Den Haag
- Rhodos in Leiden
- Het Jachthuis in Hoog Soeren.

In deze categorie eindigde Het Jachthuis op nr. 1, Herberg van Smallingerland op nr. 2 en Royal Mandarin op nr. 3.

De top 5 restaurants boven € 50 bestond uit:
- Boreas in Heeze
- Le Restaurant in Amsterdam
- Ciel Bleu (Okura Hotel) in Amsterdam
- Inter Scaldes in Kruiningen
- Vinkeles (the Dylan hotel) in Amsterdam

In deze categorie eindigde Ciel Bleu op nr.1, Boreas op nr. 2 en Vinkeles op nr. 3.

*Commentaar*
De jury was uiterst lovend in haar verkorte rapportage: “De ontvangst is zeer professioneel. Vanaf het moment dat we binnenkomen worden we maximaal ontzorgd en in de watten gelegd. De uitleg van de gerechten is exceptioneel! De sommelier vertelt vol passie over de wijnen. De service verloopt op een natuurlijke wijze, zonder dat het plichtmatig overkomt. Zelfs het afscheid is uitzonderlijk, de lift wordt voor je geopend. In dit restaurant is sprake van werkelijk excellente beleving en excellent teamwork”.

Overig nieuws