Ciel Bleu meest gastvrije restaurant

14 januari 2014 |
Ciel Bleu meest gastvrije restaurant

Ciel Bleu, het tweesterrenrestaurant van het Okura Hotel in Amsterdam, is tijdens Horecava 2014 verkozen tot Meest Gastvrije Restaurant van Nederland. Guido van Woerkom, directeur van ANWB, reikte
aan Pasquinel Kolk, servicemanager van Ciel Bleu, de Restaurant Gastvrijheid Award (zie foto) met oorkonde uit.

Initiatief
De verkiezing is een initiatief van het Gastvrijheidsgilde, de ANWB en IENS. Zij willen met dit initiatief het belang van excellente gastvrijheid in Nederland ondersteunen en een podium geven. De genomineerde restaurants dienen als voorbeeld voor collega’s in de horeca maar ook voor het gehele Nederlandse bedrijfsleven.

Nominaties
In totaal zijn 145 restaurants genomineerd op basis van gegevens van IENS op het gebied van service. Er zijn twee categorieën onderscheiden: restaurants met een menuprijs tot €50,- en restaurants met een menuprijs boven €50,-. De bedrijven die het hoogst scoren op het aspect ‘service’ zijn door professionals van het Gastvrijheidsgilde bezocht. De mystery-guests beoordeelden het bedrijf uitsluitend op het gastvrije gedrag, van reservering, welkom en verblijf tot en met afscheid.

Kiescommissie
Een verkiezingscommissie, bestaande uit vertegenwoordigers van de ANWB, IENS en het Gastvrijheidsgilde, bepaalde op basis van de rapportages van de mystery-guests en gegevens van IENS voor beide prijsklassen een top vijf.

De top-5 restaurants beneden € 50 bestond uit:
- Herberg van Smallingerland in Rottevalle
- Royal Mandarin in Hilversum
- Mekar Sari in Den Haag
- Rhodos in Leiden
- Het Jachthuis in Hoog Soeren.

In deze categorie eindigde Het Jachthuis op nr. 1, Herberg van Smallingerland op nr. 2 en Royal Mandarin op nr. 3.

De top 5 restaurants boven € 50 bestond uit:
- Boreas in Heeze
- Le Restaurant in Amsterdam
- Ciel Bleu (Okura Hotel) in Amsterdam
- Inter Scaldes in Kruiningen
- Vinkeles (the Dylan hotel) in Amsterdam

In deze categorie eindigde Ciel Bleu op nr.1, Boreas op nr. 2 en Vinkeles op nr. 3.

Commentaar
De jury was uiterst lovend in haar verkorte rapportage: “De ontvangst is zeer professioneel. Vanaf het moment dat we binnenkomen worden we maximaal ontzorgd en in de watten gelegd. De uitleg van de gerechten is exceptioneel! De sommelier vertelt vol passie over de wijnen. De service verloopt op een natuurlijke wijze, zonder dat het plichtmatig overkomt. Zelfs het afscheid is uitzonderlijk, de lift wordt voor je geopend. In dit restaurant is sprake van werkelijk excellente beleving en excellent teamwork”.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving KHN
KHN: Alcoholklok hotels wederom toppunt van symboolpolitiek

KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. Volgens dit besluit mag er vanaf vanavond in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol meer worden geschonken of genuttigd in publieke ruimten zoals in het restaurant o ...

Achtergronden Coronacrisis
Horecaondernemers krijgen eenmalig 2500 euro overheidssteun

De horecabedrijven die vanwege de coronacrisis gesloten zijn, kunnen een eenmalige uitkering van gemiddeld 2500 euro tegemoetzien. Het bedrag is afhankelijk van het geleden omzetverlies. Dit meldt de NOS op basis van verklaringen van Haagse ingewijden. De maatregel zal deel uitmaken van het derde st ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Ook in hotels geen alcohol meer na 20.00 uur

In bars en restaurants van hotels mag vanaf vanavond 20.00 uur geen alcohol meer worden geserveerd. Ook niet via roomservice. Hiermee trekt het kabinet de lijn met het verbod op de verkoop van alcohol in winkels tussen 20.00 en 07.00 uur door. In winkels is dat sinds vorige week woensdag niet meer t ...

Interview Longread
Martin Lindelauf met pensioen: een interview in 41 vragen, deel 4

Na 41 dienstjaren houdt Martin Lindelauf (61) het voor gezien. Hij laat de hotellerie achter zich. In 41 vragen portretteert Hospitality Management de gedreven hotelier. Dit is deel 4 uit de reeks, die uit vier delen bestaat. Let je extra op de kwaliteit van de bouw van een hotel? ...

Columns
Column Ewout Hoogendoorn: Het nut van data is nul

‘72 procent van de grotere ondernemingen is er nog niet in geslaagd om een datagedreven cultuur te creëren. Dat getal zal onder MKB-bedrijven nog veel hoger uitvallen’. Veel bedrijven investeren erin, maar zijn dus niet niet in staat een cultuurverandering tot stand te brengen. Hoe ...

Opening Internationaal
Ruby Hotels: een derde hotel in Londen én uitbreiding in Wenen

Ruby Hotels heeft vertrouwen in de toekomst. Ondanks de huidige uitdagende tijd waarin ook deze hotelgroep hard geraakt wordt door de gevolgen van Covid-19, wordt er nog steeds uitgebreid. Zowel in het openen van nieuwe hotels als in het uitbreiden van bestaande. Meet Ruby Zoe! Na de succesvol ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: