Column: wat leren we van de coronacrisis?

6 maart 2020 | David Bakker

De wereld gaat gebukt onder de uitbraak van het coronavirus. Grootschalige evenementen worden verplaatst of geannuleerd, zoals het International Hotel Investment Forum in Berlijn. De hotellerie tast ondertussen in het duister. Gerespecteerde virologen spreken elkaar tegen. Wat mag wel, wat mag niet? Wordt het een serieuze epidemie of is het ‘gewoon’ een heftige griep? Maar vooral: hoe zorg ik ervoor dat ik mijn onderneming ertegen bewaak? En wie betaalt de rekening?

Tegenstrijdige berichten daarover. Op deze website viel het volgende te lezen: 'We weten inmiddels dat vakantiegasten/reizigers zelf voor de kosten moeten opdraaien in geval van quarantaine. "De extra nachten, maaltijden en terugvlucht(en) worden in de meeste gevallen niet vergoed door de verzekering", zo meldt Frank Oostdam, voorzitter van bestuur van de ANVR, tegenover BN DeStem. De reisverzekering van de ANWB vergoedt wel een deel van de gemaakte kosten, met een plafond, maar Allianz Global Assistence vergoedt bijvoorbeeld niets, aangezien het een wereldwijd virus betreft. Kosten worden door deze verzekeraar alleen vergoed in geval van ziekte.'

Hotels en cruiseschepen over de hele wereld kregen een ‘total lockdown’ en dagenlang mocht niemand het hotel of schip verlaten. Dat is in Nederland op het moment van schrijven gelukkig nog niet het geval. Het zou een ramp voor het betreffende hotel zijn. De financiële schade van een aantal dagen/weken van een ‘total lockdown’ valt te overzien. Maar wie boekt nog ‘dat ene coronahotel’?

Mijn gedachte gaan terug naar de uitbraak van het SARS-virus in 2003. De internationale hotellerie hing als een bokser tegen de touwen nog na te hijgen na de aanslagen op het World Trade Center in New York op 11 september 2001. De uitbraak van het SARS-virus zou de genadeklap zijn. Het kwam niet. De uitbraak van de Mexicaanse griep in 2009, middenin de crisis, was een katalysator voor die crisis. Het herstel duurde lang, maar kwam wel en de hotellerie bloeide weer op.

De vraag is wat we ervan kunnen leren. Ik heb niet het idee dat we als branche na de verschillende crises die we de afgelopen twintig jaar hebben meegemaakt, de lessen ‘embedden’ in de bedrijfsvoering, als dat niet wettelijk verplicht is. Gaat het weer goed? Dan vergeet men snel en gaat men over tot de orde van de dag. Een pandemie lijkt al snel uit het collectief geheugen te zijn verdwenen. Hoe kijken we over een paar jaar terug op deze crisis en welke lessen kunnen we eruit trekken?

David Bakker is redacteur van uw vakblad Hospitality Management. Reageren? Graag! david.bakker@uitgeverijps.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Inschrijftermijn Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs 2020 verlengd

De inschrijftermijn voor de 19e editie van de Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs voor de beste jonge gastvrouw of gastheer van Nederland is verlengd als gevolg van de corona-crisis. Kandidaten tussen de 20 en 26 jaar kunnen nu nog tot en met 30 juni 2020 inschrijven. De uitreiking van de National...

Independent Hotel Show afgelast en verplaatst naar 2021

De Independent Hotel Show is vanwege de aanhoudende coronapandemie afgelast, zo laat de organisatie weten. Ruim drie weken geleden werd het hotelevent in de Amsterdamse RAI al verplaatst van halverwege maart naar eind juni. Nu heeft de organisatie ook besloten om de uitegestelde Independent Hotel Sh...

Interview Coronacrisis
"De reddingsboeien zijn er wel, maar te weinig"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit dertiende hoofdstuk...

Food Amsterdam
Paascreaties van Hotel Jakarta verkocht in Bakkerij Westers

Pastry chef Ramona Rütti van Hotel Jakarta Amsterdam maakt bijzondere paascreaties om te paastafel op te fleuren. Dit jaar zal de tafel voor minder mensen gedekt worden, maar daardoor is er des te meer aandacht voor wat er op tafel staat. Er zijn verschillende creaties te verkrijgen in Bakke...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? (Deel 2)

Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? Volgens Arne Sorenson, CEO van Marriott, zijn de effecten van de coronacrisis op de korte termijn al groter dan die van 9/11 en de bankencrisis tezamen. Bezettingsgraden zijn gedaald tot 90% in de sterk getroffen gebieden en tot 75% in mi...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: