Column: wat leren we van de coronacrisis?

6 maart 2020 | David Bakker

De wereld gaat gebukt onder de uitbraak van het coronavirus. Grootschalige evenementen worden verplaatst of geannuleerd, zoals het International Hotel Investment Forum in Berlijn. De hotellerie tast ondertussen in het duister. Gerespecteerde virologen spreken elkaar tegen. Wat mag wel, wat mag niet? Wordt het een serieuze epidemie of is het ‘gewoon’ een heftige griep? Maar vooral: hoe zorg ik ervoor dat ik mijn onderneming ertegen bewaak? En wie betaalt de rekening?

Tegenstrijdige berichten daarover. Op deze website viel het volgende te lezen: 'We weten inmiddels dat vakantiegasten/reizigers zelf voor de kosten moeten opdraaien in geval van quarantaine. "De extra nachten, maaltijden en terugvlucht(en) worden in de meeste gevallen niet vergoed door de verzekering", zo meldt Frank Oostdam, voorzitter van bestuur van de ANVR, tegenover BN DeStem. De reisverzekering van de ANWB vergoedt wel een deel van de gemaakte kosten, met een plafond, maar Allianz Global Assistence vergoedt bijvoorbeeld niets, aangezien het een wereldwijd virus betreft. Kosten worden door deze verzekeraar alleen vergoed in geval van ziekte.'

Hotels en cruiseschepen over de hele wereld kregen een ‘total lockdown’ en dagenlang mocht niemand het hotel of schip verlaten. Dat is in Nederland op het moment van schrijven gelukkig nog niet het geval. Het zou een ramp voor het betreffende hotel zijn. De financiële schade van een aantal dagen/weken van een ‘total lockdown’ valt te overzien. Maar wie boekt nog ‘dat ene coronahotel’?

Mijn gedachte gaan terug naar de uitbraak van het SARS-virus in 2003. De internationale hotellerie hing als een bokser tegen de touwen nog na te hijgen na de aanslagen op het World Trade Center in New York op 11 september 2001. De uitbraak van het SARS-virus zou de genadeklap zijn. Het kwam niet. De uitbraak van de Mexicaanse griep in 2009, middenin de crisis, was een katalysator voor die crisis. Het herstel duurde lang, maar kwam wel en de hotellerie bloeide weer op.

De vraag is wat we ervan kunnen leren. Ik heb niet het idee dat we als branche na de verschillende crises die we de afgelopen twintig jaar hebben meegemaakt, de lessen ‘embedden’ in de bedrijfsvoering, als dat niet wettelijk verplicht is. Gaat het weer goed? Dan vergeet men snel en gaat men over tot de orde van de dag. Een pandemie lijkt al snel uit het collectief geheugen te zijn verdwenen. Hoe kijken we over een paar jaar terug op deze crisis en welke lessen kunnen we eruit trekken?

David Bakker is redacteur van uw vakblad Hospitality Management. Reageren? Graag! david.bakker@uitgeverijps.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
Horeca 22.00 uur dicht, maximaal dertig gasten binnen

De horeca is verplicht om vanaf dinsdag 29 september de deuren om 22.00 uur te sluiten. Vanaf 21.00 uur mag er niemand meer naar binnen. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. In de buitenruimte gaat landelijk een maximum van 40 personen gelden voor bijeenkomsten. Daarbij ...

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie KHN
KHN pleit voor extra steunmaatregelen

De snelle toename in het aantal besmettingen was de aanleiding voor een extra persconferentie van premier Rutte en minister De Jonge vanavond. Het aantal coronabesmettingen blijft stijgen, het kabinet grijpt daarom landelijk keihard in. Opnieuw krijgt de horeca harde klappen. Aanvullend op de maa...

Achtergronden Tech
Horeca gebruikt relatief vaak online platformen

Circa 8 procent van de Nederlandse bedrijven met twee of meer werkzame personen gaf aan in 2018 online platformen te hebben gebruikt om hun goederen en diensten af te zetten. De belangrijkste redenen waren de toegang tot een grotere afzetmarkt (83 procent) en gemak (75 procent). Dit blijkt uit het o...

Economie
"Horeca 22.00 uur dicht, maximale groepsgrootte naar 30"

Tijdens de persconferentie van vanavond zal premier Mark Rutte bekendmaken dat de horeca iedere dag verplicht om 22.00 uur de deuren zal moeten sluiten. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. Dat geldt dus ook in restaurants. Daarbij wordt het personeel niet meegerekend. D...

Toerisme Coronacrisis
''Dit jaar 70 procent minder buitenlanders naar Nederland''

Het aantal buitenlanders dat dit jaar naar Nederland komt, ligt 70 procent lager dan vorig jaar. Bovendien gaan ongeveer 40 procent minder Nederlanders op vakantie in eigen land, waarmee het niveau van het toerisme terug op het niveau is van de jaren negentig, zo schetst het Nederlands Bureau voor T...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: