Column: wat leren we van de coronacrisis?

6 maart 2020 | David Bakker

De wereld gaat gebukt onder de uitbraak van het coronavirus. Grootschalige evenementen worden verplaatst of geannuleerd, zoals het International Hotel Investment Forum in Berlijn. De hotellerie tast ondertussen in het duister. Gerespecteerde virologen spreken elkaar tegen. Wat mag wel, wat mag niet? Wordt het een serieuze epidemie of is het ‘gewoon’ een heftige griep? Maar vooral: hoe zorg ik ervoor dat ik mijn onderneming ertegen bewaak? En wie betaalt de rekening?

Tegenstrijdige berichten daarover. Op deze website viel het volgende te lezen: 'We weten inmiddels dat vakantiegasten/reizigers zelf voor de kosten moeten opdraaien in geval van quarantaine. "De extra nachten, maaltijden en terugvlucht(en) worden in de meeste gevallen niet vergoed door de verzekering", zo meldt Frank Oostdam, voorzitter van bestuur van de ANVR, tegenover BN DeStem. De reisverzekering van de ANWB vergoedt wel een deel van de gemaakte kosten, met een plafond, maar Allianz Global Assistence vergoedt bijvoorbeeld niets, aangezien het een wereldwijd virus betreft. Kosten worden door deze verzekeraar alleen vergoed in geval van ziekte.'

Hotels en cruiseschepen over de hele wereld kregen een ‘total lockdown’ en dagenlang mocht niemand het hotel of schip verlaten. Dat is in Nederland op het moment van schrijven gelukkig nog niet het geval. Het zou een ramp voor het betreffende hotel zijn. De financiële schade van een aantal dagen/weken van een ‘total lockdown’ valt te overzien. Maar wie boekt nog ‘dat ene coronahotel’?

Mijn gedachte gaan terug naar de uitbraak van het SARS-virus in 2003. De internationale hotellerie hing als een bokser tegen de touwen nog na te hijgen na de aanslagen op het World Trade Center in New York op 11 september 2001. De uitbraak van het SARS-virus zou de genadeklap zijn. Het kwam niet. De uitbraak van de Mexicaanse griep in 2009, middenin de crisis, was een katalysator voor die crisis. Het herstel duurde lang, maar kwam wel en de hotellerie bloeide weer op.

De vraag is wat we ervan kunnen leren. Ik heb niet het idee dat we als branche na de verschillende crises die we de afgelopen twintig jaar hebben meegemaakt, de lessen ‘embedden’ in de bedrijfsvoering, als dat niet wettelijk verplicht is. Gaat het weer goed? Dan vergeet men snel en gaat men over tot de orde van de dag. Een pandemie lijkt al snel uit het collectief geheugen te zijn verdwenen. Hoe kijken we over een paar jaar terug op deze crisis en welke lessen kunnen we eruit trekken?

David Bakker is redacteur van uw vakblad Hospitality Management. Reageren? Graag! david.bakker@uitgeverijps.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Toerisme Coronacrisis
Nederlanders willen weer op reis volgens verzekeraars

De Nederlandse reislust komt weer terug. Na de uitbraak van corona liep het aantal afgesloten reisverzekeringen fors terug. Maar juni liet een ommekeer zien. Uit een analyse van Independer blijkt dat er in juni driemaal meer reisverzekeringen werden afgesloten dan in mei. Maar mensen lijken het wel ...

NH Hotels
Sporten in stijl in nhow Amsterdam RAI en nhow Rotterdam

De Nederlandse nhow hotels, onderdeel van het lifestylemerk vanNH Hotel Group, zijn een samenwerking gestart met sportplatform OneFit. Vanaf 7 juli kunnen er in nhow Rotterdam door OneFit members diverse sportlessen gevolgd worden, waaronder yoga en Pilates lessen. Bij nhow Amsterdam RAI zullen de l...

Columns
Column Tanja Seegers: Het C-woord

Obeying the rules… Zo ben ik grootgebracht. En dat ging me de eerste zes weken van de quarantaine erg goed af. Na de persconferentie van 15 maart waarin de ‘slimme lockdown’ van Nederland werd aangekondigd, heb ik me - zij het eerst nog beduusd - volledig geschaard achter de besli...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: