Column: wat leren we van de coronacrisis?

6 maart 2020 | David Bakker

De wereld gaat gebukt onder de uitbraak van het coronavirus. Grootschalige evenementen worden verplaatst of geannuleerd, zoals het International Hotel Investment Forum in Berlijn. De hotellerie tast ondertussen in het duister. Gerespecteerde virologen spreken elkaar tegen. Wat mag wel, wat mag niet? Wordt het een serieuze epidemie of is het ‘gewoon’ een heftige griep? Maar vooral: hoe zorg ik ervoor dat ik mijn onderneming ertegen bewaak? En wie betaalt de rekening?

Tegenstrijdige berichten daarover. Op deze website viel het volgende te lezen: 'We weten inmiddels dat vakantiegasten/reizigers zelf voor de kosten moeten opdraaien in geval van quarantaine. "De extra nachten, maaltijden en terugvlucht(en) worden in de meeste gevallen niet vergoed door de verzekering", zo meldt Frank Oostdam, voorzitter van bestuur van de ANVR, tegenover BN DeStem. De reisverzekering van de ANWB vergoedt wel een deel van de gemaakte kosten, met een plafond, maar Allianz Global Assistence vergoedt bijvoorbeeld niets, aangezien het een wereldwijd virus betreft. Kosten worden door deze verzekeraar alleen vergoed in geval van ziekte.'

Hotels en cruiseschepen over de hele wereld kregen een ‘total lockdown’ en dagenlang mocht niemand het hotel of schip verlaten. Dat is in Nederland op het moment van schrijven gelukkig nog niet het geval. Het zou een ramp voor het betreffende hotel zijn. De financiële schade van een aantal dagen/weken van een ‘total lockdown’ valt te overzien. Maar wie boekt nog ‘dat ene coronahotel’?

Mijn gedachte gaan terug naar de uitbraak van het SARS-virus in 2003. De internationale hotellerie hing als een bokser tegen de touwen nog na te hijgen na de aanslagen op het World Trade Center in New York op 11 september 2001. De uitbraak van het SARS-virus zou de genadeklap zijn. Het kwam niet. De uitbraak van de Mexicaanse griep in 2009, middenin de crisis, was een katalysator voor die crisis. Het herstel duurde lang, maar kwam wel en de hotellerie bloeide weer op.

De vraag is wat we ervan kunnen leren. Ik heb niet het idee dat we als branche na de verschillende crises die we de afgelopen twintig jaar hebben meegemaakt, de lessen ‘embedden’ in de bedrijfsvoering, als dat niet wettelijk verplicht is. Gaat het weer goed? Dan vergeet men snel en gaat men over tot de orde van de dag. Een pandemie lijkt al snel uit het collectief geheugen te zijn verdwenen. Hoe kijken we over een paar jaar terug op deze crisis en welke lessen kunnen we eruit trekken?

David Bakker is redacteur van uw vakblad Hospitality Management. Reageren? Graag! david.bakker@uitgeverijps.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Corona
Swissôtel op Damrak dwingt huurkorting af

Het Swissôtel op het Amsterdamse Damrak dwingt bij rechter 50 procent huurkorting af, zo lezen we op de website van het Parool. Het hotel telt 114 kamers en een restaurant. De huur bedraagt jaarlijks ruim één miljoen euro. Het hotel stelt dat het hard wordt getroffen door de coro ...

Corona
Hier te downloaden: werkgeversverklaring avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Hotels mogen gasten blijven ontvangen, maar ook gasten moeten zich aan de avondklok houden. Van en naar het werk reizen is wel ...

10 jaar geleden in Hospitality Management: Digitaal betalen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. In de herfst van 2011 publiceerde de redactie van Hospitality Management een artikel voer de toe ...

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

OTA's Achtergronden
Personeel belangrijkste aspect bij beoordeling accommodaties

Op 19 januari reikte Booking.com 10.408 Traveller Review Awards voor 2021 in Nederland uit, die op basis van miljoenen klantrecensies zijn toegekend. Met de Awards zet Booking.com partners uit 220 landen en gebieden wereldwijd in het zonnetje, die de reiservaring van reizigers meer gedenkwaardig maa ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: