Je hebt gezocht op: boekingen
Dirk Lips opent nieuw hotel bij Land van Ooit: “Het eerste jaar draaien we al winst”
Na bijna twintig jaar leegstand komt het voormalige roze kasteel van het Land van Ooit weer tot leven. Vanaf september fungeert het als vergaderlocati...

Booking.com bevriest commissie voor hotels na btw-verhoging
Per 1 januari 2026 stijgt het btw-tarief op logies in Nederland van 9 procent naar 21 procent. Deze verhoging geldt ook voor boekingen die in 2025 wor...

a&o Hostels noteert 3,1 miljoen overnachtingen en omzet van 116 miljoen
Europa’s grootste particuliere hostelketen a&o noteerde in de eerste helft van 2025 in totaal 3,1 miljoen overnachtingen en 1,4 miljoen gast...

Meer dan 10.000 hotels doen mee aan claim tegen Booking.com
Inmiddels hebben ruim 10.000 Europese hotels zich aangesloten bij een massaclaim tegen Booking.com. De collectieve claim wordt ondersteund door K...

“Dit is het grote onderbelichte onderdeel van het openen van hotels”
Iedere hotelier weet: de pre-openingsfase is intens. Juist in die hectiek sluipen fouten erin die je maanden later nog achtervolgen. Wat zijn de valku...

Airbnb: Nederlandse gezinnen kiezen vaker voor niet-stedelijke bestemmingen
Nu de zomervakantie in volle gang is, deelt Airbnb nieuwe cijfers over gezinsvakanties. De trend wordt vooral gedreven door een groeiend aantal verbli...

Toekomstig vijfsterren superior Hotel Kasteel Gemert biedt vanaf nu unieke overnachtingsmogelijkheden
Om de toch al feestelijke opening van restaurant GEM. nog meer luister bij te zetten, heeft de directie van Hotel Kasteel Gemert besloten om, vooruitl...
“Als het restaurant niet op orde is, betalen gasten geen 200 tot 400 euro per nacht”
Hoe houd je een hotel-restaurant rendabel, hoe haal je het meeste uit het ontbijt en hoeveel vrijheid heeft de chef-kok bij het samenstellen van de me...

Btw-verhoging logies kan tot 30% minder boekingen leiden
De geplande btw-verhoging op logies, van 9 procent naar 21 procent per 1 januari 2026, kan tot aanzienlijke daling in het aantal boekingen leiden. Dat...

Consumentenbond start massaclaim tegen Booking.com
De Consumentenbond en de stichting Consumenten Competition Claims (CCC) starten een massaclaim tegen Booking.com. Volgens beide organisaties heeft het...

Eerste weken Van Oys Maastricht Retreat
Van Oys Maastricht Retreat — het nieuwe luxehotel met in totaal 81 kamers en suites in de Zuid-Limburgse gemeente Eijsden-Margraten – kan...

“Het merk is de doorslaggevende factor”
De hotellerie is een internationale business. In de rubriek 'De Correspondenten' vertellen vijf Nederlandse hoteliers – werkzaam in het buitenla...

AI-Agents - Van appstore naar autonomie
Waarom AI Agents de volgende gamechanger zijn voor hoteloperaties We hebben de tools, de dashboards, de integraties. Maar eerlijk? Veel van die techn...

Slimme AI-tools voor hoteliers: directe boekingen stimuleren én commissiekosten besparen
In een tijd waarin distributiekosten steeds verder oplopen en OTA’s een stevig deel van de marges opslokken, zoeken steeds meer hotels naar mani...

Vooruitblik op GRF 2025: inzichten, inspiratie en leiderschap voor de hospitality van morgen
Op 4 juni komt de hospitalitybranche bijeen in Amsterdam voor het allereerste Global Revenue Forum in Nederland. Wat kunnen deelnemers verwachten? Een...
"Grote hotels nemen beslissingen die invloed hebben op kleinere hotels"
In april opende het Haagse Paleis Hotel weer de deuren. Na een verbouwing van vijf maanden is het een echt Arq Hotel geworden: huiselijk, warm é...

Charme Hotels groeit verder met karakteristieke hoeve in Zoetermeer
Charme Hotels is verheugd om de sfeervolle Hoeve Kromwijk aan haar collectie te mogen toevoegen. Deze charmante locatie in Zoetermeer bevindt zich in...
Hotel krijgt boete van bijna 150.000 euro na annulering NAVO-topboekingen
Het Holiday Inn hotel in Voorburg is door de rechter veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding van bijna 150.000 euro aan Worldmeetings, he...

De her-uitvinding van loyaliteit: hoe first-party data het spel verandert
Loyaliteit is dood. Lang leve loyaliteit! In een tijd waarin klanten met één swipe naar de concurrent gaan, volstaat een puntenprogramma...

Aantal boekers vakantieplatformen stijgt met 18%
Het aantal Nederlanders dat een vakantie boekte via een vakantieplatform steeg afgelopen jaar met 18 procent. In de afgelopen drie jaar maakten 8,5 mi...
De NAVO-top: congres met enorme impact op de Haagse hotellerie
Op 24 en 25 juni is het World Forum in Den Haag dé bestemming voor de NAVO-top. Deze top brengt niet alleen logistieke uitdagingen en een veili...

Een loyale hotelgast levert marge en kapitaal
In een tijd waarin boekingsplatforms een groot deel van de hotelboekingen domineren en marges onder druk staan, zoeken hotelketens wereldwijd naar man...
Vernieuwde Minor Hotels onthult nieuwe masterbrandstrategie
Minor Hotels heeft een strategische herpositionering aangekondigd waarin het bedrijf haar masterbrand herpositioneert als een direct herkenbaar gastge...

Feestelijke heropening Stayokay Amsterdam Stadsdoelen: historisch erfgoed in een nieuw jasje
Gisteren, dinsdag 18 maart, vond de officiële heropening van Stayokay Amsterdam Stadsdoelen aan de Kloveniersburgwal plaats. Dit iconische hostel...

Annuleringen voorspellen met AI
Zoals begrijpelijk is, is er sinds de lancering van ChatGPT en andere Large Language Models een stortvloed aan studies geweest waarin mogelijke toepas...

Vacature van de week: revenue manager bij Hotel Okura Amsterdam
Hotel Okura Amsterdam staat bekend om haar uitstekende service. Wij streven er naar om onze gastervaring dagelijks te verbeteren en onze bedrijfsresul...

Independent Hotel Show 2025 biedt maar liefst 50 procent nieuwe merken
Maar liefst 50 procent van de bedrijven die hun producten of services laten zien op de Independent Hotel Show volgende week, op 11 en 12 maart in RAI...

Revolutionaire Conversational Booking Engine transformeert directe boekingen voor hotels
De hotelindustrie maakt een grote sprong vooruit in digitale gastinteractie met de lancering van de Conversational Booking Engine (CBE). Deze geavance...

De stille kracht achter de terugkeer van live bijeenkomsten
Tijdens, en vooral na, de pandemie dachten veel mensen dat fysieke bijeenkomsten en evenementen passé waren. Hybride en zelfs volledig digitale...

a&o Hostels kent recordjaar en investeert 500 miljoen euro in verdere groei
a&o Hostels, Europa's grootste hostelketen, heeft voor 2024 een recordprestatie geleverd en overtrof daarmee het record van het voorgaande jaar. M...

Nederlanders boekten voor €32,3 miljard via vakantieplatformen
Vakantiegangers gaven de afgelopen drie jaar 32,3 miljard euro uit aan boekingen via vakantieplatformen. Gemiddeld besteedden ze 697 euro per boeking....

HLN 2025 brengt top Nederlandse hotellerie samen en bekroont innovatief talent
De Beurs van Berlage was het decor voor Hotel Leaders Network (HLN) 2025, waar toonaangevende hotel-professionals samenkwamen om de toekomst van de br...
"Ik kon makkelijker een hotel kopen dan een huis"
Zestien jaar zwaaiden Edwin van der Meijde en Karen Hamerlynck de scepter bij het door hen opgerichte Suite Hotel Pincoffs in Rotterdam. Sinds 1 juli...

Radisson Hotel Group markeert 35-jarig jubileum hoofdkantoor Benelux met aankondiging nieuwe hotels
Radisson Hotel Group, een van de grootste internationale hotelketens, viert het 35-jarig jubileum van haar hoofdkantoor in de Benelux. Al sinds 1989 v...

Gerecyclede zeecontainers, cinema suites, boomhutten en een robotarm
Vanwege het grote aanbod is het voor hotels niet altijd even makkelijk zich te onderscheiden van de concurrentie. De moderne gast is veeleisend en is...

13 procent minder zakenreizigers naar Amsterdam - maar ze blijven 16 procent langer
In 2020 voorspelde Bill Gates dat het aantal zakenreizen na de covidpandemie met 50 procent zou afnemen. We hadden immers allemaal geleerd dat we veel...

Training revenue management: nu alvast 7 tips
Stan Josephi - Senior Lecturer Revenue Management aan de BUAS - geeft zeven waardevolle tips over revenue management. Josephi verzorgt, spec...

The Social Hub blijft groeien met drie openingen begin 2025
Het hybride hospitality-bedrijf The Social Hub zal voor het eerst de Portugese markt betreden en zijn aanwezigheid in Italië verdubbelen met plan...

De OTA als businesspartner: meer omzet en rendement
Als een hotelier of vakantieparkeigenaar zegt dat hij 80 procent direct boekt en (bijna) geen OTA’s nodig heeft, moet ik altijd glimlachen en de...

“Wij zijn het hart van het héle hotel, maar we moeten wel kunnen uitleggen waarom”
Nieuwe systemen en technologieën hebben in de afgelopen tijd een grote rol ingenomen binnen de hotellerie en er zijn maar weinig rollen zo ingrij...