U heeft gezocht op : reservering

27 mei 2020 Toerisme Coronacrisis
Boekingen in Nederland overtreffen het wereldgemiddelde

Nu overheden over de hele wereld hun beperkingen verder versoepelen, blijkt uit gegevens van SiteMinder, een platform voor het verwerven van gasten in de wereldwijde hotelindustrie, dat hoteliers niet langer hoeven te voorspellen hoe snel consumenten zullen handelen om te reizen na de COVID-19-pande...

27 mei 2020 Branded Content
Vind de route naar jouw gasten

Eindelijk, de restaurants gaan binnenkort weer open. Dat geldt ook voor veel hotels. Langzaam komt de Nederlandse gastvrijheidsindustrie weer tot leven. Wij zien ook weer een stijgende lijn in reserveringen, met name voor hotels buiten de grote steden. Voor alle hotels geldt dat slimme marketing een...

26 mei 2020 Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

20 mei 2020 KHN Coronacrisis
KHN: Horeca mag voorzichtig open, steunpakket blijft noodzakelijk

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is blij dat de eerste stap richting de heropening van de horeca is gezet. De gisteren aangekondigde verlichting van de coronamaatregelen tijdens de persconferentie van het kabinet bieden een bescheiden perspectief voor de horeca. De gevolgen van de intelligente loc...

19 mei 2020 Coronacrisis
Horeca per 1 juni open: dertig mensen exclusief personeel weer welkom

De horeca in Nederland mag op 1 juni vanaf 12.00 uur weer open. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens de persconferentie. In tegenstelling tot de eerder afgekondigde versoepelingen van de maatregelen, worden personeelsleden niet meegetelt in de '30-mensenregel'. Dat betekent dat er...

11 mei 2020 Wet- en regelgeving KHN Coronacrisis
KHN geeft uitleg: wat mag wel, wat mag niet per 1 juni?

Het kabinet maakte tijdens de persconferentie van woensdagavond 6 mei 2020 bekend dat de horeca met ingang van 1 juni 2020, mits het coronavirus voldoende onder controle is, gedeeltelijk weer open mag. Wat zijn de voorwaarden? Met welke beperkingen hebben we te maken? Wat mag er binnen? En wat zij...

11 mei 2020 Interview Longread
"Het anker is los, de vraag is hoe we gaan varen"

De horeca mag weer (beperkt) open. De uitzichtloze situatie zonder perspectief heeft plaatsgemaakt voor de stip op de horizon. Voorzichtig optimisme heerst. De hotellerie kruipt uit zijn schulp en pakt de handschoen op. In de derde aflevering van het ‘Rondetafelgesprek, hoteliers in crisistijd...

8 mei 2020 Airbnb Coronacrisis
Airbnb: boekingen in Nederland alweer op 80 procent ten opzichte van vorig jaar

De coronacrisis heeft de logiesmarkt hard geraakt, maar Airbnb meldt een positieve ontwikkeling: het aantal Airbnb-boekingen door Nederlanders in Nederland stijgt weer. Gedurende de afgelopen maand werd zo'n tachtig procent van het aantal reserveringen ten opzichte van dezelfde periode (april) v...

6 mei 2020 Coronacrisis
Horeca per 1 juni weer open

De Nederlandse horeca mag per 1 juni weer de deuren openen. Dat maakte premier Mark Rutte zojuist bekend in een persconferentie. De horeca heeft zich wel te houden aan duidelijke voorwaarden. Zo mogen horecazaken maximaal dertig mensen ontvangen, inclusief personeel. Daarbij moet de anderhalvemet...

6 mei 2020 KHN Coronacrisis
KHN voorzichtig positief, noodplan horeca essentieel

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is voorzichtig positief. De vandaag aangekondigde verlichting van de coronamaatregelen tijdens de persconferentie van het kabinet biedt voor het eerst concreet perspectief voor de horeca. De gevolgen van de intelligente lockdown in Nederland hebben de branche ke...

6 mei 2020 Coronacrisis
Verwachting: terrassen open op 1 juni, cafés en restaurants open voor 30 gasten

Het kabinet komt naar verwachting vanavond met een nieuwe verlichting van de coronamaatregelen. De horeca zou volgens Haagse bronnen onder voorwaarden weer gedeeltelijk open kunnen per 1 juni. Die datum is overigens niet bevestigd, maar ligt wel voor de hand. Wanneer horecagasten anderhalve meter...

29 april 2020 Coronacrisis
Tips voor hoteliers: Zo ga je de crisis te lijf [Liveblog]

Alle drink,- en eetgelegenheden in Nederland zijn minstens tot en met 28 april 2020 gesloten. Een zware periode voor de de horecaondernemers en -medewerkers. Door het hele land onstaan in deze donkere dagen prachtige initiatieven om de branche overeind te houden. 'We are in this together'. ...

28 april 2020
Ibis Styles Haarlem City hotel opent haar deuren weer voor gasten

Na 6 weken gesloten te zijn opent het Ibis Styles Haarlem City hotel haar deuren weer voor hotelgasten. Vanaf dinsdag 28 april is iedereen welkom en arriveren de eerste vaste gasten reeds. “Uiteraard wel met een aantal regels naar aanleiding van de adviezen van de RIVM, maar ook door het door ...

23 april 2020 Interview Coronacrisis
"Voor veel bedrijven is het einde oefening zonder extra steun"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

20 april 2020
FNV Horeca betreurt berichtgeving KHN over afbreken overleg

FNV Horeca en CNV Vakmensen betreuren ten zeerste dat Koninklijke Horeca Nederland (KHN) heeft aangegeven het overleg met hen te staken. FNV Horeca en CNV Vakmensen hebben met KHN maar eenmaal formeel overleg gevoerd de afgelopen periode. Dit overleg ging vooral over de maatregelen om uitstel van de...

20 april 2020 Hotelketens Coronacrisis
Accor en Bureau Veritas ontwikkelen label hygiënemaatregelen horeca

Accor, leider op het gebied van hospitality wereldwijd en Bureau Veritas, wereldleider op het gebied van testen, inspectie en certificeringen, hebben de handen ineen geslagen en samen een label ontwikkelt dat aantoont dat de juiste veiligheidsnormen en reinigingsprotocollen in acht zijn genomen om b...

19 april 2020 Columns
Column Hans van Spronsen: Hoe gaan we het doen n.C.?

Ik schrijf deze column midden in roerige tijden, waarin wij voor onze klanten druk aan het werk zijn om alle mogelijke hulp te mobiliseren. Op 15 maart stond de horeca even stil en daarna is een groot deel van de ondernemers druk aan het werk gegaan met oplossingen. Gaan bezorgen, sluiten en gaan kl...

1 april 2020 Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom eigenlijk?

Booking-topman Glenn Fogel reageert gepikeerd op de vraag of hij vanwege de crisis de commissies gaat verlagen. Hij heeft een ander idee: hotels moeten de kamerprijzen verlagen. Wees daar heel voorzichtig mee. Het verlagen van kamerprijzen is echt onwenselijk, ook al kan het helaas wel eens onvermij...

26 maart 2020 Verbouwen
Hotel verbouwen? Johan Mallo adviseert

De hotellerie staat zo goed als stil door de coronacrisis. Wanneer de mobiliteit stokt wordt ook deze branche hard getroffen. Investeringen worden even niet gedaan, de hand blijft op de knip. Meerjaren onderhoudsprojecten en andere initiatieven worden qua noodzaak opnieuw tegen het licht gehoud...

26 maart 2020
Coronadagboek Bart Reints Bok: "Ik ontving een absurde e-mail van Emesa"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit zevende hoofdstuk b...

26 maart 2020 Hotelketens
Hotelketen onder de loep: InterContinental Hotels Group

In deze rubriek presenteert Hospitality Management de bekendere hotelketens. Een historisch overzicht met actuele cijfers. In deze uitgave behandelen we IHG, een toonaangevend merk met wereldwijd 400.000 werknemers die werkzaam zijn in meer dan 100 landen. De merken IHG telt 16 merken, waarbij...

25 maart 2020 Blog Coronacrisis
Coronadagboek Bart Reints Bok: "Communicatie rondom coronamaatregelen is onvolledig en KHN onderschat haar verantwoordelijkheid"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit zesde hoofdstuk bes...

23 maart 2020 Blog Coronacrisis
Coronadagboek Bart Reints Bok: "Het sluiten van Oranjeoord is best emotioneel"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit vierde hoofdstuk be...

20 maart 2020 Blog Coronacrisis
Coronadagboek Bart Reints Bok: "Reiswereld annuleert massaal hotelreserveringen"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit derde hoofdstuk bes...

19 maart 2020 Blog Coronacrisis
Bart Reints Bok: dagboek van een hotelier in tijden van crisis, deel 2

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij zal de Nederlandse hotellerie op de hoogte houden van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit tweede hoofdstuk besprek...

18 maart 2020 Booking.com Achtergronden Coronacrisis
Booking.com vraagt hotels om af te zien van annuleringskosten en vraagt geen commissie

Op de partnerwebsite van Booking.com is vandaag een update geplaatst. Aangezien de wereld, en zeker de hotelsector, getroffen is door de reisbeperkingen vanwege het coronavirus, heeft Booking.com de situatie bestempeld als die van een Force Majeure; overmacht dus. Booking verwacht dat partners de vo...

15 maart 2020 KHN Coronacrisis
Sluiting horeca een feit: KHN claimt 5,1 miljard overheidssteun

Vanmiddag heeft het kabinet bekend gemaakt dat niet alleen scholen dicht moeten maar dat ook eet- en drinkgelegenheden de deuren moeten sluiten. Vanaf vandaag 18 uur moeten alle eet- en drinkgelegenheden tot en met 6 april aanstaande sluiten. Door de nieuwe overheidsmaatregelen loopt het omzetver...

13 maart 2020 KHN Coronacrisis
Horeca zwaar getroffen: KHN eist actieplan kabinet

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) maakt zich ernstig zorgen over de economische impact van het coronavirus op de horecabranche. Nu het coronavirus ook in ons land zijn opmars maakt en beheerst moet worden, zien horecaondernemers dat de coronacrisis grote financiële gevolgen met zich mee brengt...

11 maart 2020 Interview Longread
"Zoek de samenwerking om het eigen bereik te vergroten"

Het fonkelnieuwe nhow Amsterdam RAI belichaamt het huidige hotellandschap. Nieuw, energiek, indrukwekkend en dynamisch. In die dynamiek is de F&B wakker geschud en in een stroomversnelling geraakt. In het nieuwe nhow bespreken drie hoteliers hun visie op de F&B en de hotellerie. Een voorzich...

28 februari 2020 Achtergronden Internationaal
Coronavirus: checklist en veelgestelde ondernemersvragen. Wie betaalt de rekening?

In Nederland loopt het aantal besmettingen met het coronavirus op. Volgens experts is er nog geen reden tot paniek, maar wat heeft de internationale uitbraak van het virus voor impact op de Nederlandse horeca en logiesverstrekkers? Het RIVM en KHN hebben de meest gestelde vragen en antwoorden ove...

21 februari 2020 Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

12 februari 2020 Economie Booking.com
Directe boekingen winnen terrein

SiteMinder, het wereldwijde toonaangevende acquisitieplatform van gasten in de hotelindustrie, onthult vandaag de jaarlijkse lijsten van de distributiekanalen die het afgelopen jaar de hoogste boekingsinkomsten naar hotels hebben gebracht. Variërend in de 20 toeristische topbestemmingen ter wer...

7 februari 2020 Interview Longread
HR-specialisten over personeelskrapte, millennials en de WAB

Je zal maar HR-manager zijn in deze tijden van krapte op de arbeidsmarkt en een overheid die de regels voor flexwerk aanscherpt. Dan heb je niet alleen heel veel liefde voor het vak nodig, maar ook een grote dosis creativiteit om aan alle uitdagingen het hoofd te bieden. Twee HR-managers, een direct...

24 januari 2020 Bezorgen Achtergronden
Open brief TheFork naar aanleiding van ophef uitzending Rambam

Naar aanleiding van de Rambam-uitzending van januari wil TheFork reageren op beschuldigingen die tijdens de uitzending werden geuit. Hierbij delen we deze brief van TheFork, waarin ook de werkwijze van KHN richting de media wordt bekritiseerd. Om een gedetailleerd en volledig beeld te kunnen sch...

14 januari 2020 Personalia Hotelketens
Jochem Schut nieuwe general manager van NinetyNine Hotel Amsterdam

Opening na opening voor NinetyNine: waar begin januari eerst nog een gloednieuw NinetyNine Hotel in München Halbergmoos opent, volgt in maart alweer de volgende hotspot, deze keer onder de rook van Amsterdam. Voor deze locatie bij luchthaven Schiphol heeft de Centro Hotel Group de ervaren hotel...

13 januari 2020 Economie KHN
Groei horeca vlakt af in 2019, Wet Arbeidsmarkt in Balans grootste bedreiging

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) presenteerde vandaag de economische analyse van horecajaar 2019. Ook maakte KHN de resultaten van een onderzoek bekend onder ruim 2.100 horecaondernemers naar hun toekomstverwachtingen voor 2020. In 2019 was er met 3,5% nog steeds sprake van een stijging van de omz...

7 januari 2020 Achtergronden Tech
7 revenue management tips

Stan Josephi - Senior Lecturer Revenue Management aan de BUAS - geeft zeven waardevolle tips over revenue management. Josephi verzorgt, speciaal voor hotelprofessionals, een tweedaagse masterclass revenue management (27 februari en 18 maart 2020). Klik hier om je aan te melden! 7 revenue manageme...

6 januari 2020 Hotelketens Achtergronden
Tulip Inn Hilversum gaat verder als Amrâth Hotel Media Park Hilversum

Na jaren van exploitatie onder de franchiseformule van Tulip Inn draagt het hotel per 1 januari 2020 de naam Amrâth Hotel Media Park Hilversum. Het hotel, dat sinds 1 oktober 2007 in eigendom is van Amrâth Hôtels, zal naast Amrâth Hotel Lapershoek Arenapark het merk Amr&acir...

23 december 2019 Booking.com OTA's
Booking.com voortaan transparanter over aanbiedingen, prijzen en voorwaarden

Hotelreserveringssite Booking.com past zijn website aan na een tik op de vingers van de Europese Commissie en Europese consumentenautoriteiten. Na maandenlang onderhandelen heeft het bedrijf afspraken gemaakt om wijzigingen aan te brengen in de manier waarop het prijzen, aanbiedingen en kortingen aa...

4 december 2019 Achtergronden Tech
Overname Winner Hotel Software door Mews

Mews, het snelst groeiende SaaS Property Management Systeem (PMS) voor hotels en hostels, heeft de grootste Belgische software-leverancier, Winner Hotel Software, overgenomen. De strategische samenwerking tussen de twee toonaangevende Property Management Systems draagt bij aan de uitbreiding van ...

28 november 2019 Opening Internationaal
Europa-Park opent vandaag tweede park met daarbij een groots themahotel

Na een bouwtijd van 26 maanden opent het Duitse Europa-Park vandaag officieel de deuren van zijn nieuwe indoor waterpark: Waterwereld Rulantica. In dit tweede park van Europa-Park draait alles om waterplezier. Dit nieuwe park maakt een familiebezoek aan Duitslands grootste attractiepark en de regio ...

27 november 2019 Personalia Culinair
Nieuwe chef Park Plaza Victoria Amsterdam

Sander Bierenbroodspot mag zich de nieuwe Executive Chef noemen van Park Plaza Victoria Amsterdam, waar ook Carstens Brasserie is gevestigd. Met zijn ruime ervaring, opgedaan in uiteenlopende gerenommeerde restaurants, is hij een echte aanwinst voor het team. Het unieke concept van Carstens, waar...

15 oktober 2019 Toerisme Airbnb
Airbnb: Maastricht bij 20 topbestemmingen voor volgend jaar

Nog op zoek naar een unieke reisbestemming voor 2020? Airbnb onthult op basis van de huidige reserveringsgegevens 20 verrassende bestemmingen en verborgen parels wereldwijd. Van postindustriële cultuursteden als Milwaukee en Guadalajara tot nieuwe bestemmingen die meeliften op de groei van het ...

23 september 2019 Columns Blog
Column Tanja Seegers: Ongedierte (en hoe Booking.com haar in de steek liet)

De telefoon rinkelt… Ik kijk op mijn horloge: 7.50 uur. Wie belt er in godsnaam tijdens de ontbijtservice. Ik haal snel de eitjes uit de pan en neem op. Een man begint een lang verhaal af te steken maar het enige wat ik opvang is bedwantsen. Bedwantsen??? Wat?? Omdat de ontbijtzaal nog vol...

17 september 2019 Airbnb Internationaal
Airbnb maakt het mogelijk om in de thuisbasis van Downton Abbey te overnachten

Highclere Castle — de thuisbasis van Downton Abbey — staat vanaf vandaag op Airbnb voor een uniek verblijf. Voor één nacht opent het kasteel namelijk haar deuren voor twee gasten. Dit is dus dé kans voor grote fans om zichzelf onder te dompelen in de unieke locatie v...

6 september 2019 Economie Longread
Lelystad Airport krijgt groen licht uit Brussel: kansen voor de hotellerie

Minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen, ( VVD) hoorde vandaag dat er witte rook is vanuit Brussel: Lelystad Airport mag commerciële vluchten overnemen van Schiphol. Dat blijkt uit een pdf van het conceptbesluit dat de NOS in handen heeft. Daarmee komt er een eind aan ...

13 augustus 2019 Tech Branded Content
Meer tijd voor gasten met minder leveranciers

Met nieuwe technologie en smart data kun je rechtstreeks boeken bevorderen, doeltreffend upsellen en service op maat bieden. Maar als je al die mogelijkheden wilt benutten, heb je vaak met veel verschillende leveranciers te maken. PMS-aanbieder Guestline breidt het bestaande platform uit met de nieu...

31 juli 2019 Tech
De toekomst van de hotelsector: Van transactie naar interactie

Eind maart organiseerde Hotelschool The Hague haar eerste Research Symposium met de titel Hospitable futures - Preparing talents and understanding the technology to create meaningful encounters, gericht op docenten van internationale hotelscholen, studenten en op professionals in de sector zelf. ...

30 juli 2019 Achtergronden Tech
Horecaondernemers kunnen succesvoller worden door inzet van e-mailmarketing

Waarin onderscheiden succesvolle horecaondernemingen zich van hun concurrent? Vaak door een succesvolle marketingcampagne, waarbij e-mail nog steeds leidend en uiterst effectief is. Directe boekingen of reserveringen genereren is heel wat waard. Door je eigen kanalen in te zetten genereer je meer o...

17 juli 2019 Amsterdam Interview Longread
Afscheidsinterview Hans Vugts, Hotel Casa Amsterdam

Het begrip ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ is dusdanig ingeburgerd dat de afkorting MVO telkens opduikt in allerlei marketingstrategieën. Veel bedrijven gaan kort door de bocht om zich dat predicaat toe te eigenen. Dus laten we maar eens kijken naar een hotel dat niet enkel...

12 juli 2019 Hilton Hotelketens
Hotelketen uitgelicht: Hilton

In deze rubriek presenteert Hospitality Management de bekendere hotelketens. Een historisch overzicht met actuele cijfers. In 1919 opende Conrad Hilton het eerste Hilton Hotel in Cisco, Texas in de Verenigde Staten. In honderd jaar tijd groeide het bedrijf uit tot een van de bekendste en grootste...

10 juli 2019 Economie Financieel
Marriott riskeert boete van ruim 110 miljoen euro

Een boete van ruim 110 miljoen. Dat riskeert hotelketen Marriott na de hack waarbij honderden miljoenen gegevens van klanten konden worden ingezien. Dat lezen we op nu.nl. De Britse privacy waakhond ICO stelde dat bedrag vast na recent onderzoek. De hotelketen heeft laten weten bezwaar te gaan m...

5 juli 2019 Personalia
Pierre Haenen nieuwe directeur en gastheer van Château Neercanne

Pierre Haenen (28) is op dit moment nog werkzaam als Manager Bistrot de Liège bij Château St. Gerlach. Pierre volgt Peter Harkema op, die na 35 jaar in de functie van directeur/gastheer op Château Neercanne met pensioen gaat. “Château Neercanne ademt schoonheid en h...

2 juli 2019 Awards OTA's
Bidroom uitgeroepen tot beste startup

Meer dan 200 aanwezigen van het Hospitality Technology Forum 2019 in Zürich hebben het Bidroom hotelreserveringsplatform uitgeroepen tot beste startup in de categorie Grown Startups. Bidroom was één van de vier 'grown startups' op het evenement. Stuk voor stuk presentee...

19 juni 2019 Interview Longread
"In ons hotel liggen er boterhamzakjes klaar voor de gasten"

Aan de rand van Winterswijk, direct aan de Duitse grens, vind je hotel-restaurant Nieuw Beusink. Het centrum van het dorp is binnen tien minuten fietsen te bereiken, maar je waant je in het buitengebied. Het groen komt je van alle kanten tegemoet, net als de geuren die uit de keuken opstijgen. Nieuw...

11 juni 2019 Achtergronden
Op deze manier houd je je aan de privacyregels in je hotel

Ben jij bang om ongastvrij te zijn als je je aan privacyregels houdt? Denk jij dat het een enorme rompslomp is om de privacy in je hotel op orde te krijgen? Heb je geen idee waar en hoe je moet beginnen? Lees dan vooral even verder, want we hebben een aantal bruikbare tips voor je. Het zorgvuldi...

4 juni 2019 Wet- en regelgeving Interview
AVG in jouw hotel: "Let op de bewaartermijn voor persoonsgegevens"

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) heeft veel horecaondernemers kopzorgen bezorgd. Veel ondernemers zijn goed op weg, maar er zijn ook ‘vastlopers’. Dat merkt Michelle Wijnant, juridisch adviseur bij ICTRecht, ook. “Horecaondernemers zijn vaak wel een stuk op weg, ma...

7 mei 2019 Blog
Blog Coen Schelfhorst: Hardware en software in balans

Hoe ontwikkel je eigenlijk een hotelconcept? Vraag dat maar eens aan de bedenkers van bijvoorbeeld CitizenM, Mama Shelter, het Volkshotel of Zoku. Allemaal toppers die hun potentiele gast centraal hebben gesteld in het bedenken van hun verhaal en de formule. Soms wordt het verhaal verteld door de l...

3 mei 2019 OTA's Achtergronden
Onderzoek: dit zijn de 'OTA-ergernissen' van hoteliers

Nieuw onderzoek over de delicate relatie tussen hotels en boekingssites geeft de laatste inzichten weer over zowel frustraties als lichtpuntjes. Distributiestrategie voor de hotellerie ofwel ‘via welke kanalen verkoop ik mijn kamers’ is het belangrijkste onderwerp, vooral bij onafhankeli...

3 mei 2019 Interview Longread
Bouke Weber, Hotel Groep Texel: “We doen ruim 100.000 overnachtingen per jaar”

Hotel Groep Texel is het voorbeeld van succesvol samenwerken op lokaal niveau. Een kans voor andere hoteliers, vindt oprichter Bouke Weber. “Het verbaast mij dat niet meer ondernemers dit doen.” Onder de paraplu van Hotel Groep Texel vallen vier zelfstandige hotels, twee B&B&rsquo...

24 april 2019 Tech Interview
"Ook jij kunt een hogere bezettingsgraad realiseren door e-mailmarketing"

E-mailadressen zijn goud waard, maar hoteliers en B&B-ondernemers doen er tot op heden te weinig mee. “Een gemiddelde hotelier of B&B-ondernemer kan niet eens een database van zijn klanten bijhouden”, aldus e-mailmarketingexpert Frank Tromp. Dat laatste klopt en niet zelden wordt...

11 april 2019 Hotel
Vondel Hotels kondigt de verkoop van Hotel Vondel aan

Per vandaag gaat de exploitatie van zowel Hotel Vondel als bijbehorend Restaurant JOOST volledig over naar Catalonia Hotels & Resorts. Het hotel zal verder gaan onder de naam Catalonia Hotel Vondel Amsterdam. Het pand zal eigendom blijven van Deka Immobilien. Colliers International Hotels heeft ...

9 april 2019 Tech Branded Content
Deze PMS-leverancier timmert aan de weg

Overstappen naar een andere PMS-leverancier. Gemiddeld doet een hotelier dat eens in de zeven jaar. Tegenwoordig zal je als hotelier in de eerste plaats overwegen over te gaan naar een volledig cloud-based systeem, maar voor wie kies je dan? Als het aan Robert Vogt ligt, dan is dat voor Guestline. &...

26 maart 2019 Booking.com OTA's
Booking.com kondigt verbeterde BookingButton aan

Booking.com kondigt de wereldwijde lancering van de nieuwe en verbeterde BookingButton aan. De nieuwste versie van de stand-alone online booking engine van het bedrijf is ontwikkeld en uitgegeven door BookingSuite. Dit is een afdeling binnen Booking.com die gespecialiseerd is in software-oplossingen...

22 maart 2019
Weet jij alles over privacywetgeving binnen de hotellerie? Volg de training van de HM Academy

Het zorgvuldig omgaan met persoonlijke gegevens is tegenwoordig voor iedere branche van groot belang, ook voor de hotellerie. Specifiek voor de hotellerie draait veel om het bieden van een goede service aan je gasten, en hieronder valt ook het zorgvuldig omgaan met hun persoonlijke gegevens. Als ...

22 februari 2019 OTA's Longread BUAS
Dit is waarom de waarde van je hotel daalt als je last-minute deals aanbiedt

De impact van het gebruik van ‘promotional OTAs’ op de waarde van een hotel In de VS zijn tussen 2009 en 2012 de commissiekosten voor hotels twee keer zo snel gestegen als de omzet. Daardoor is het gemiddelde percentage van acquisitiekosten gestegen naar 15 tot 25 procent van het bedr...

19 februari 2019 Achtergronden Culinair
IENS verdwijnt en verliest 5000 restaurants

De Nederlandse reserveringswebsite IENS gaat verder onder de internationale merknaam TheFork. Ongeveer de helft van de restaurants verdwijnt daarmee van de website, maar met het oog op de internationale bekendheid van TheFork hoeft dat geen probleem te zijn. IENS was immers een (te) lokaal product. ...

18 februari 2019 Achtergronden Tech
E-mailmarketing: gouden marketinginstrument voor de horeca

Geslaagde e-mailmarketingcampagnes vragen om kennis over het samenstellen van goed verzorgde e-mails, het proces eromheen en de mogelijkheden. Hoe je als horecaprofessional hierin succesrijk kunt zijn, leer je in de training die HM Academy aanbiedt op 11 maart aanstaande (in Bunnik, centraal gelegen...

15 februari 2019 Hotelketens Internationaal
Logis ziet jaaromzet stijgen

Logis sluit 2018 af met een uitstekende omzetstijging van 8% (stijging van 4% ten opzichte van 2017), een resultaat van 140 miljoen euro. De reserveringscentrale van Logis heeft het afgelopen jaar een recordomzet gedraaid en ook het nieuwe loyaliteitsprogramma boekte een mooie stijging. De behaalde ...

6 februari 2019 Tech Branded Content
Digitale accountant voor hoteliers

De ‘Google Translate voor finance’, en zelfs meer dan dat. Zo beschouwt Kees Zorge zijn Omniboost en ziet dat hoteliers echt heel veel voordelen kunnen behalen uit het inspelen op beschikbare data. “Als ondernener zit je op een pot met goud, zonder dat je het weet”, zegt Zorg...

1 februari 2019
Zo zet je een goede e-mailcampagne op

Er gaat vanuit de hotellerie veel geld naar verschillende partijen om boekingen te genereren. Uiteraard vragen deze commerciële partijen, zoals OTA’s, commissie over een gemaakte boeking. Onvermijdelijk? Ten dele wel, maar er zijn bewezen effectieve manieren om die omzet (commissie) voor ...

10 januari 2019 Personalia Hotelketens
Best Western Hotel Eindhoven weer terug onder de vlag van Amrâth Hôtels

Na jaren aangesloten te zijn geweest bij de externe reserveringssystemen van Mercure en Best Western zal het hotel per 1 januari 2019 de naam Amrâth Hotel Eindhoven voeren. Het hotel, dat reeds in eigendom was van Amrâth Hôtels, beëindigt hiermee haar samenwerking met Best Wes...

17 december 2018 Achtergronden Culinair
1 op de 5 Nederlanders is bereid meer dan €100 te betalen voor kerstdiner

Kerst staat voor de deur en zoals elk jaar vormen lekker eten en gezellig rond de tafel met familie, vrienden en collega's de rode draad tijdens de feestdagen. Volgens restaurant reserveringsplatform IENS viert dit jaar ruim de helft van de respondenten* in Nederland de kerstdagen in een restaur...

12 december 2018 Branded Content
All-in-One oplossingen: een zegen voor de moderne hotelier

De moderne hotelier heeft de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in informatietechnologie. De groeiende afhankelijkheid van OTA’s als Booking.com en Expedia, de prijsdruk van privé-verhuurders en de veeleisendheid van klanten vragen om een efficiënte en kostenbesparende operati...

12 december 2018 Tech Branded Content
Rendementsverbetering voor hotels dankzij totaaloplossing

Wie de afgelopen jaren de hotelbranche op de voet heeft gevolgd, moet constateren dat de hotel-ICT een enorme vlucht heeft genomen. Van reserveringsystemen tot cloudmanaged wifi en slimme securityoplossingen, de mogelijkheden zijn oneindig en bovendien flexibel en efficiënt. Maar hoe zit het...

3 december 2018 Hotelketens Tech Marriott
Gegevens 500 miljoen gasten van Marriott Hotel Group op straat 

Een tot nu toe nog onbekende hacker heeft vier jaar lang toegang gehad tot de reserveringsdatabase van meerdere hotelketens die allemaal horen tot de Marriott Hotel Group. Hierbij zijn persoonsgegevens van mogelijk 500 miljoen gasten gestolen, zelfs de versleutelde creditcardgegevens. Grootschal...

29 november 2018 Tech Interview Longread
Bas Tolmeijer: “Wij zijn geen OTA, maar een Netflix voor hotelkamers”

Hotelier Bas Tolmeijer heeft na de verkoop van ‘zijn’ Apollo Hotels aan Fattal Hotels in Bidroom een nieuw levensdoel gevonden. Natuurlijk kruipt het bloed waar het niet gaan kan, en is de uitrol van een nieuwe hotelketen inmiddels in actie gezet. De overname van Hotel Haarhuis is daar e...

26 november 2018 Hotelketens Internationaal
Logis Hotels en Citotel starten samenwerking

Logis, 2200 hotels-restaurants - met een marktaandel van 10% van de Franse hotelmarkt, voornamelijk gevestigd op het landelijke gebied - en Citotel - 180 hotels, expert op het stedelijke gebied - bundelen hun krachten om hun zelfstandige leden een vergrote zichtbaarheid en een versterkt aanbod van d...

2 november 2018 Interview Longread
Interview Bart Reints Bok, directeur Charme Hotels

Pal naast een kroondomein ligt Charme Hotel Oranjeoord (Hoog Soeren). Het hotel-restaurant heet Hoogheid, dus de link met ons koningshuis zal niemand ontgaan. Het gebouw was ooit koninklijk bezit. Daar ontmoeten we Bart Reints Bok, een van de twee directeuren van een hotelgroep die ‘franchise ...

11 oktober 2018 Achtergronden Tech
Gemiste kans voor hotels: veel websites voldoen niet aan verwachtingen

Hoewel gasten vroeger vooral via de telefoon een reservering maakten voor een hotelkamer, maken ze tegenwoordig het liefst gebruik van de boekingsmodule via de website. Gasten verwachten tegenwoordig van een hotel dat het online goed vindbaar is. Op de website willen ze snel alle benodigde informati...

10 oktober 2018 Hotel Longread
Tips voor een lager energieverbruik in uw hotel

Hotels positioneren zich steeds vaker - en beter - als zijnde milieubewust en in sommige gevallen zelfs al als energieneutraal. Welke rekenmodellen de marketingafdelingen daarvoor gebruiken, weten wij niet. Wat wij wel weten? Dat in het gemiddelde hotel bijna vijftig procent van de milieubelasting u...

10 oktober 2018 Hotelketens Tech
Postillion Hotels ontwikkelt Artificial Intelligence voor reserveringen

Postillion Hotels gaat als eerste hotelketen in de wereld reserveringen voor zowel hotelovernachtingen als vergaderingen en congressen afhandelen met een zelfontworpen Artificial Intelligence systeem. Het systeem heeft de oer-Hollandse naam Michiel en zorgt ervoor dat Postillion-medewerkers zo min m...

10 september 2018 Hotelketens Achtergronden
Louvre Hotels Group en Barrière slaan handen ineen 

Louvre Hotels Group en Barrière hebben een partnerschap getekend om hun high-end hotelaanbod te promoten. Deze commerciële alliantie tussen de twee hotelketens heeft tot doel de Aziatische klantenkring, met name de Chinezen, te vergroten in de Barrière vestigingen. Aan de andere k...

7 september 2018 Opening Culinair
Restaurant Sophie in Wassenaarse Kasteel de Wittenburg geopend

Dinsdagavond 4 september was de feestelijke opening van Restaurant Sophie in Kasteel de Wittenburg in Wassenaar. Ruim 200 gasten uit onder andere de politiek, de zakenwereld en uit Wassenaar hadden de primeur om als eerste te proeven van de Franse keuken met Aziatische twist. Inspiratiebron voor de ...

30 augustus 2018 Michelin
Driesterrenchef Kevin Fehling kookt in Ciel Bleu

Ciel Bleu viert nogmaals de bekroning met twee Michelinsterren voor het 10e jaar op rij met een culinair evenement: The Table at Ciel Bleu. Op 7 oktober 2018 verzorgen chefs Onno Kokmeijer en Arjan Speelman in samenwerking met hun bevriende driesterrenchef Kevin Fehling van Restaurant The Table in H...

31 juli 2018 Michelin F&B Longread
Interview ML in Haarlem: "Opeens van tien naar zestig werknemers"

ML in Haarlem opende in het voorjaar haar deuren. Althans, op de nieuwe locatie aan het Klokhuisplein en met de voorzieningen die er nu zijn. Chef-kok en compagnon Kevin Kion leidt ons rond en vertelt over het concept, hotelkamers, de Michelinster en over de verbouwing. “Hiervoor zat het r...

16 juli 2018 Toerisme Culinair
Gastronomie belangrijkste criterium voor vakantiebestemming Europeanen

Veel Nederlanders vertrekken in de zomer naar warme oorden om te genieten van een welverdiende vakantie. Sterker nog, Nederlanders boekten dit jaar een recordaantal vakanties naar het buitenland. De keuze voor de vakantiebestemming baseren zij vaak op de lokale keuken, zo blijkt uit jaarlijks onderz...

11 juli 2018 Interview Longread
Een dag meelopen in Leerhotel Het Klooster, Amersfoort

De toekomst van de hospitalitysector ligt in handen van de jongeren. De nieuwe generatie rammelt aan de poort, staat te trappelen om een frisse wind door onze branche te laten waaien. In het Amersfoortse Leerhotel Het Klooster worden zij binnen een commerciële omgeving opgeleid om later als hor...

4 juli 2018 Interview
Deze vrienden zijn groot geworden in de appartementenverhuur

Van twee jongens die praktisch altijd ruzie hadden naar mede-eigenaars van een succesvolle onderneming. Het leven neemt soms onverwachte wendingen. Peer Aldenhoven (38) en Dirk-Jan van Eeuwen (38) ontmoetten elkaar vijfentwintig jaar geleden op hun middelbare school in Schijndel, Noord-Brabant. Z...

2 juli 2018 Economie Achtergronden
30 procent omzet hotels en restaurants komt door millennials

Hotels en restaurants schatten dat een derde van hun jaaromzet op dit moment toe te schrijven is aan de millennialgeneratie. Dat blijkt uit het onderzoeksrapport 'Finding the balance: human touch vs high tech' van het internationale advocatenkantoor CMS. Met een meerderheid van de millenn...

29 juni 2018 Achtergronden Internationaal
Dit wordt het mooiste drijvende hotel ter wereld

Regent Seven Seas Cruises blijft streven naar geperfectioneerde luxe. De kiellegging ceremonie van Seven Seas Splendor gisteren op de Fincantieri-werf in Ancona, Italië, is een belangrijke mijlpaal in deze ontdekkingstocht. Tijdens de ceremonie laten twee full-size suitemodellen zien in welke g...

26 juni 2018 Tech Branded Content
Informatiebeveiliging cruciaal voor AVG compliance in hotellerie

Alle organisaties, en zeker ook die in de hospitalitybranche, werken hard aan hun AVG compliance. Ze willen allemaal de gegevens van hun gasten en medewerkers optimaal beschermen. Wat hierbij soms onderbelicht blijft, is de rol die informatiebeveiliging hierbij speelt. Vandaag de dag zijn alle ap...

19 juni 2018 Hotelketens Internationaal
Hotel in Rome aangesloten: Romantik gaat naar de grote steden

Na Zurich, Wenen en Brugge, kondigt Romantik nu een nieuwkomer in Rome aan. Met onmiddellijke ingang sluit ‘Romantik Hotel The Inn at the Roman Forum’ zich aan bij het merk Romantik dat in tien Europese landen vertegenwoordigd is. The Inn at the Roman Forum ligt in het historische centru...

3 juni 2018 Achtergronden F&B Longread
Een sterk F&B-concept vertelt een sterk verhaal

Enthousiaste gasten, een solide concurrentiepositie, groeiende winstcijfers, trotse medewerkers en gratis publiciteit. Welke hotelier of ondernemer wil dit niet? De sleutel tot blijvend succes in de huidige verdringingsmarkt is anders durven te zijn met een authentiek en niet te kopiëren busine...

28 mei 2018 Booking.com Achtergronden
Zakelijk reizen is booming: zo kan de sector van de mogelijkheden profiteren

Zakelijk reizen gaat een zonnige toekomst tegemoet. De geschatte groei van de zakelijke reismarkt bedraagt 6,1 procent in 2018, dankzij een robuuste wereldhandel, stijgende cijfers voor producerende en opkomende markten en positieve ontwikkelingen op de valutamarkt. Dit is hoger dan de verwachte 5,1...

24 mei 2018 Longread BUAS
Onderzoek: bereikbaarheid als nieuwe maat voor klanttevredenheid

De mobiliteitswereld en het hotellerie hebben van origine relatief weinig met elkaar te maken. Het zijn twee sectoren die zich voornamelijk op hun eigen taken en omgeving richten. Mede door de digitalisering en de beschikbaarheid van steeds meer data en informatie over verplaatsingsgedrag, komen bei...

18 mei 2018
Visa gaat samenwerken met Bidroom

Visa kondigt een driejarige samenwerking aan met hotelboeking service, Bidroom. In de EU boekte bijna de helft (49%) van de internetgebruikers een vakantie en/of hotelaccommodatie via internet (Eurostat). In het Verenigd Koningkrijk gebruikte 83% van de mensen het internet voor het boeken van hun ho...

18 april 2018 Interview Longread
Interview: "Veel hotelgasten zijn ketenmoe"

Gasten zijn positief Het klinkt allemaal fantastisch, de kamers zijn prachtig gestyled, de locatie is top en over het proces is goed nagedacht. Hoe reageren de gasten? Cathelijne: "De eerste indruk is meteen al goed, dat horen we ook van onze gasten. Je komt binnen in een historisch pand en ...

27 maart 2018
Mobiele app voor restaurantmanagers die niet in het restaurant zijn

OpenTable, de wereldleider in online restaurant reserveringen en onderdeel van Booking Holdings, maakt het restauranthouders en managers makkelijker om hun onderneming in de gaten te houden wanneer ze weg zijn van het restaurant, door de introductie van de hospitality producten GuestCenter en OpenTa...

16 maart 2018 Interview Longread
Revenue management: jongleren met prijzen voor de hoogste omzet

Revenue management is zorgen voor de beste prijs voor een kamer op een specifieke dag. Geen eenvoudige opdracht, want OTA’s snoepen mee van de omzet en ook de concurrentie zit niet stil. Software helpt om grip te krijgen op het prijzencircus van de hotellerie. Maar de hotelier zelf trekt aan d...

Laad meer resultaten

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: