700 liter water voor iedere verkochte fles bij Novotel Amsterdam Schiphol Airport

14 september 2017 | Thijs Jacobs

Novotel Amsterdam Schiphol Airport is zelf water gaan filteren en bottelen. Door het aangaan van de samenwerking doneert het hotel  geld aan drinkwaterprojecten. Elke verkochte fles stelt 1.000 keer de inhoud aan schoon drinkwater beschikbaar in landen als Ethiopië, Ivoorkust, Bangladesh, Senegal en Kenia. MADE BLUE is de partner van het hotel.

Het concept

Met MADE BLUE water serveert Novotel Amsterdam Schiphol Airport haar gasten dagvers kraanwater dat vooraf gefilterd, gekoeld en gecarboniseerd is. Het water is van hoge kwaliteit en komt uiteindelijk uit dezelfde bronnen waar een groot deel van de bekende merken fleswater hun water winnen. Volgens Floris Licht, General Manager bij Novotel Amsterdam Schiphol Airport, past dit concept erg goed bij het hotel: “Dit gaat verder dan alleen maar het sponsoren van een goed doel. We zien nu al dat gasten meer water drinken wat voor beide partijen uiteraard erg mooi is. Ook zien de bedrijven waar wij zaken mee doen kansen omdat dit initiatief past bij hun eigen doelstellingen op het gebied van duurzaamheid. Daarnaast stelt dit concept ons in staat een fles water te serveren welke past bij de “look & feel” van ons unieke product.” 

Iedere gast in vergaderzaal goed voor 350 liter schoon drinkwater

Voor elke verkochte fles van 0,7 liter doneert Novotel Amsterdam Schiphol Airport voldoende geld om 1.000 keer zijn eigen inhoud aan schoon drinkwater te produceren. Dit komt voor een enkele fles dus al neer op 700 liter schoon drinkwater elders in de wereld. De honderden gasten die elke week in de vergaderruimtes van het hotel worden ontvangen, drinken gemiddeld een halve fles water (0,35 liter) per persoon. Tijdens een vergadering, bijeenkomst of congres stellen zij daarmee per dag ook ieder 350 liter schoon drinkwater beschikbaar.

Duurzaam gebotteld

Frank van der Tang, medeoprichter MADE BLUE: “Het is te idioot voor woorden dat wij in Nederland gewend zijn flesjes water te bottelen en door heel het land te transporteren terwijl er perfect water uit de kraan komt. Steeds meer gasten beseffen dat ook en vragen om kraanwater. Voor de horecaondernemer is dat lastig omdat die bang is om zijn marge te verliezen. Wij zorgen met ons water voor lagere inkoopkosten en duurzaam water met een mooie presentatie. De gasten willen daar graag wat voor betalen, maar het belangrijkste is dat we zo een enorme impact hebben in landen waar gezamenlijk bijna 700 miljoen mensen wonen die nog altijd geen toegang hebben tot veilig drinkwater.”

Er zijn meer watermerken die gekoppeld zijn aan een goed doel. Het grote verschil met hen, is dat MADE BLUE niet op afstand gebotteld is. Het filteren, eventueel toevoegen van koolzuur, bottelen en koelen gebeurt elke dag in het hotel. Dat maakt het water extra duurzaam. De flessen hoeven namelijk niet elke week door verontreinigende vrachtwagens geleverd te worden en kunnen door het hotel worden hergebruikt. Ook het omslachtige proces van de statiegeldflessen behoort hiermee tot het verleden hetgeen het hotel veel extra werk en opslag scheelt.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

30 jaar Hospitality Management
11 jaar geleden in Hospitality Management: Chris Luken

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week Fletcher-oprichter Chris Luken. In 2010 sprak Hospitality Management met de 'self- ...

Economie Corona
Hotelovernachtingen volgend jaar weer terug op niveau 2019

Na de grootste dip uit de historie van de hotelsector is herstel in zicht. In 2022 komt het aantal hotelovernachtingen in Nederland weer uit op het niveau van piekjaar 2019 met bijna 55 miljoen. In Amsterdam duurt het een jaar langer voordat de schade is ingelopen, omdat de stad erg afhankelijk is v ...

Achtergronden Ondernemen
Max Brown Hotels winnaar ‘Hotel Website of the Year 2021’

Zojuist is tijdens een digitale ceremonie bekend gemaakt dat Max Brown Hotels winnaar is geworden van de Hotel Website of the Year verkiezing 2021. De hotelketen mag deze titel een jaar lang voeren en heeft een bokaal en een cheque ter waarde van € 1.000 ontvangen. Communicatieboodschap door ...

Personeel Achtergronden
Bekende gezichten van Château Neercanne nemen afscheid

Château Neercanne kondigt aan dat twee bekende gezichten van Château Neercanne per 1 maart aanstaande afscheid gaan nemen vanwege een volgende stap in hun carrière. Maître d’Hotel Dennis Lemmens maakt promotie binnen Oostwegel Collection en wordt Food & Beverage Ma ...

Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: 2020; Het jaar van personeelstekort tot gastentekort

Begin 2020 was onze zorg en grootste uitdaging voor het jaar: het personeelstekort. In maart werden we ruw geconfronteerd met een nieuwe werkelijkheid. Corona sneed ons de pas af. Dit met ongelofelijke gevolgen voor onze sector. Al snel moesten we leven met de verplichte sluiting en vervolgens met d ...

Hotelketens Internationaal
Rosewood Hotels & Resorts opent in 2023 hotel in Rome

Rosewood Hotels & Resorts, een wereldleider op het gebied van luxe reis- en lifestyle-ervaringen, is door vastgoedbedrijf Antirion SGR aangesteld om Rosewood Rome, dat in 2023 in het hart van de hoofdstad zal worden geopend, te beheren. Het nieuwe hotel is gevestigd in het voormalige hoofdkantoo ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: