700 liter water voor iedere verkochte fles bij Novotel Amsterdam Schiphol Airport

14 september 2017 | Thijs Jacobs

Novotel Amsterdam Schiphol Airport is zelf water gaan filteren en bottelen. Door het aangaan van de samenwerking doneert het hotel  geld aan drinkwaterprojecten. Elke verkochte fles stelt 1.000 keer de inhoud aan schoon drinkwater beschikbaar in landen als Ethiopië, Ivoorkust, Bangladesh, Senegal en Kenia. MADE BLUE is de partner van het hotel.

Het concept

Met MADE BLUE water serveert Novotel Amsterdam Schiphol Airport haar gasten dagvers kraanwater dat vooraf gefilterd, gekoeld en gecarboniseerd is. Het water is van hoge kwaliteit en komt uiteindelijk uit dezelfde bronnen waar een groot deel van de bekende merken fleswater hun water winnen. Volgens Floris Licht, General Manager bij Novotel Amsterdam Schiphol Airport, past dit concept erg goed bij het hotel: “Dit gaat verder dan alleen maar het sponsoren van een goed doel. We zien nu al dat gasten meer water drinken wat voor beide partijen uiteraard erg mooi is. Ook zien de bedrijven waar wij zaken mee doen kansen omdat dit initiatief past bij hun eigen doelstellingen op het gebied van duurzaamheid. Daarnaast stelt dit concept ons in staat een fles water te serveren welke past bij de “look & feel” van ons unieke product.” 

Iedere gast in vergaderzaal goed voor 350 liter schoon drinkwater

Voor elke verkochte fles van 0,7 liter doneert Novotel Amsterdam Schiphol Airport voldoende geld om 1.000 keer zijn eigen inhoud aan schoon drinkwater te produceren. Dit komt voor een enkele fles dus al neer op 700 liter schoon drinkwater elders in de wereld. De honderden gasten die elke week in de vergaderruimtes van het hotel worden ontvangen, drinken gemiddeld een halve fles water (0,35 liter) per persoon. Tijdens een vergadering, bijeenkomst of congres stellen zij daarmee per dag ook ieder 350 liter schoon drinkwater beschikbaar.

Duurzaam gebotteld

Frank van der Tang, medeoprichter MADE BLUE: “Het is te idioot voor woorden dat wij in Nederland gewend zijn flesjes water te bottelen en door heel het land te transporteren terwijl er perfect water uit de kraan komt. Steeds meer gasten beseffen dat ook en vragen om kraanwater. Voor de horecaondernemer is dat lastig omdat die bang is om zijn marge te verliezen. Wij zorgen met ons water voor lagere inkoopkosten en duurzaam water met een mooie presentatie. De gasten willen daar graag wat voor betalen, maar het belangrijkste is dat we zo een enorme impact hebben in landen waar gezamenlijk bijna 700 miljoen mensen wonen die nog altijd geen toegang hebben tot veilig drinkwater.”

Er zijn meer watermerken die gekoppeld zijn aan een goed doel. Het grote verschil met hen, is dat MADE BLUE niet op afstand gebotteld is. Het filteren, eventueel toevoegen van koolzuur, bottelen en koelen gebeurt elke dag in het hotel. Dat maakt het water extra duurzaam. De flessen hoeven namelijk niet elke week door verontreinigende vrachtwagens geleverd te worden en kunnen door het hotel worden hergebruikt. Ook het omslachtige proces van de statiegeldflessen behoort hiermee tot het verleden hetgeen het hotel veel extra werk en opslag scheelt.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Accor
Accor presenteert jaarcijfers 2018

De Franse hotelketen Accor presenteerde vandaag zijn jaarcijfers over het jaar 2018. Accor zag de omzet met 16,9 procent groeien naar 3,6 miljoen euro, De robuuste financiële jaarresultaten van Accorhotels zijn als volgt: De omzet steeg met 16,9 procent naar €3,610 miljoen (+8.8 p...

Awards Hotel Duurzaamheid
QO Amsterdam wint Sustainability Award

QO Amsterdam, een IHG hotel, heeft gisteravond de publieksprijs van de Sustainability Award gewonnen tijdens de jaarlijkse Frame Awards. Het duurzame lifestyle hotel, gelegen in het Amstelkwartier, laat zien dat een duurzame, circulaire benadering dé manier is om daadwerkelijk een positief ef...

Hotel Opening
The Student Hotel opent in 2020 in Delft

The Student hotel gaat in 2020 haar achste vestiging openen in Delft. Het hotel krijgt 350 kamers met de mogelijkheid voor studenten om kamers te huren, zo lezen we op greatervenues.com. De hotelketen is in 2006 opgericht door Charlie Macgregor met als doel om een stimulerende omgeving voor stude...

trends Duurzaamheid
'The Future 50': gewassen met een lage foodprint

‘The Future 50 Foods’ is een lijst van 50 plantaardige voedingsmiddelen die de voedingswaarde van onze maaltijden kunnen verhogen terwijl tegelijkertijd het negatieve effect van de voedselproductie op de planeet drastisch wordt verminderd. Gisteren presenteerde Knorr, in samenwerking met...

Internationaal Marriott
Gasten Marriott kunnen stadionomroeper bij Manchester United worden

Marriott International en Manchester United kondigen vandaag een meerjarige samenwerking met elkaar aan. De 120 miljoen leden van het reisprogramma Marriott Bonvoy profiteren door deze samenwerking van exclusieve en unieke voetbalbelevenissen van Manchester United, waaronder de kans om voor é...

Achtergronden KHN
Gezondheid en horeca: kleinere porties en minder zout

73 procent van de horecaondernemers is volop bezig om zijn aanbod van eten en drinken gezonder te maken. Dat doen ze door het gebruik van dagverse, lokale producten, vloeibare vetten, minder zout en door meer vegetarische gerechten op de menukaart aan te bieden. Dat blijkt uit onderzoek van KHN. D...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: