700 liter water voor iedere verkochte fles bij Novotel Amsterdam Schiphol Airport

14 september 2017 | Thijs Jacobs

Novotel Amsterdam Schiphol Airport is zelf water gaan filteren en bottelen. Door het aangaan van de samenwerking doneert het hotel  geld aan drinkwaterprojecten. Elke verkochte fles stelt 1.000 keer de inhoud aan schoon drinkwater beschikbaar in landen als Ethiopië, Ivoorkust, Bangladesh, Senegal en Kenia. MADE BLUE is de partner van het hotel.

Het concept

Met MADE BLUE water serveert Novotel Amsterdam Schiphol Airport haar gasten dagvers kraanwater dat vooraf gefilterd, gekoeld en gecarboniseerd is. Het water is van hoge kwaliteit en komt uiteindelijk uit dezelfde bronnen waar een groot deel van de bekende merken fleswater hun water winnen. Volgens Floris Licht, General Manager bij Novotel Amsterdam Schiphol Airport, past dit concept erg goed bij het hotel: “Dit gaat verder dan alleen maar het sponsoren van een goed doel. We zien nu al dat gasten meer water drinken wat voor beide partijen uiteraard erg mooi is. Ook zien de bedrijven waar wij zaken mee doen kansen omdat dit initiatief past bij hun eigen doelstellingen op het gebied van duurzaamheid. Daarnaast stelt dit concept ons in staat een fles water te serveren welke past bij de “look & feel” van ons unieke product.” 

Iedere gast in vergaderzaal goed voor 350 liter schoon drinkwater

Voor elke verkochte fles van 0,7 liter doneert Novotel Amsterdam Schiphol Airport voldoende geld om 1.000 keer zijn eigen inhoud aan schoon drinkwater te produceren. Dit komt voor een enkele fles dus al neer op 700 liter schoon drinkwater elders in de wereld. De honderden gasten die elke week in de vergaderruimtes van het hotel worden ontvangen, drinken gemiddeld een halve fles water (0,35 liter) per persoon. Tijdens een vergadering, bijeenkomst of congres stellen zij daarmee per dag ook ieder 350 liter schoon drinkwater beschikbaar.

Duurzaam gebotteld

Frank van der Tang, medeoprichter MADE BLUE: “Het is te idioot voor woorden dat wij in Nederland gewend zijn flesjes water te bottelen en door heel het land te transporteren terwijl er perfect water uit de kraan komt. Steeds meer gasten beseffen dat ook en vragen om kraanwater. Voor de horecaondernemer is dat lastig omdat die bang is om zijn marge te verliezen. Wij zorgen met ons water voor lagere inkoopkosten en duurzaam water met een mooie presentatie. De gasten willen daar graag wat voor betalen, maar het belangrijkste is dat we zo een enorme impact hebben in landen waar gezamenlijk bijna 700 miljoen mensen wonen die nog altijd geen toegang hebben tot veilig drinkwater.”

Er zijn meer watermerken die gekoppeld zijn aan een goed doel. Het grote verschil met hen, is dat MADE BLUE niet op afstand gebotteld is. Het filteren, eventueel toevoegen van koolzuur, bottelen en koelen gebeurt elke dag in het hotel. Dat maakt het water extra duurzaam. De flessen hoeven namelijk niet elke week door verontreinigende vrachtwagens geleverd te worden en kunnen door het hotel worden hergebruikt. Ook het omslachtige proces van de statiegeldflessen behoort hiermee tot het verleden hetgeen het hotel veel extra werk en opslag scheelt.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie Interview
Barbara Baarsma: "Amsterdamse hotels moeten serieus nadenken over transformatie"

Barbara Baarsma is econome en directievoorzitter van Rabobank Amsterdam. Bovendien is zij hoogleraar economie aan de Universiteit van Amsterdam. Naast haar werk bij de Rabobank is Barbara Baarsma hoogleraar toegepaste economie aan de Universiteit van Amsterdam. Ook is zij voorzitter van de Bankraad ...

Achtergronden
TheaterHotel De Oranjerie start met Dinner Theater Shows

Velen hebben het theater al te lange tijd moeten missen, maar daar komt verandering in! De Oranjerie gaat vanaf 2 oktober elk weekend een Dinner Theater Show organiseren. In een intieme setting op de bühne van de theaterzaal zorgt De Oranjerie voor een uniek en avondvullend programma. Terwij...

Interview Longread
Interview Pieter Elbers (KLM): "De fase direct na het vaccin is cruciaal"

Captain of industry Pieter Elbers (CEO KLM) en éminence grise Roberto Payer (Waldorf Astoria en Hilton Amsterdam) strijden tegen de gevolgen van de coronacrisis. Midden in die crisis ontmoeten ze elkaar in Amsterdam. De luchtvaart en de hotellerie wordt hard geraakt door de wereldwijde pandem...

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Internationaal Coronacrisis
Coronacrisis: 5 grootste hotelketens ter wereld verloren 25 miljard aan waarde

De uitbraak van het coronavirus heeft elke sector over de hele wereld getroffen, maar de hotelindustrie behoort tot de zwaarst getroffen sectoren. Hoewel de hotels verhoogde veiligheids- en hygiënemaatregelen hebben genomen, en voorzichtig zijn heropend voor het zomerse reisseizoen, kan het her...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: