700 liter water voor iedere verkochte fles bij Novotel Amsterdam Schiphol Airport

14 september 2017 | Thijs Jacobs

Novotel Amsterdam Schiphol Airport is zelf water gaan filteren en bottelen. Door het aangaan van de samenwerking doneert het hotel  geld aan drinkwaterprojecten. Elke verkochte fles stelt 1.000 keer de inhoud aan schoon drinkwater beschikbaar in landen als Ethiopië, Ivoorkust, Bangladesh, Senegal en Kenia. MADE BLUE is de partner van het hotel.

Het concept

Met MADE BLUE water serveert Novotel Amsterdam Schiphol Airport haar gasten dagvers kraanwater dat vooraf gefilterd, gekoeld en gecarboniseerd is. Het water is van hoge kwaliteit en komt uiteindelijk uit dezelfde bronnen waar een groot deel van de bekende merken fleswater hun water winnen. Volgens Floris Licht, General Manager bij Novotel Amsterdam Schiphol Airport, past dit concept erg goed bij het hotel: “Dit gaat verder dan alleen maar het sponsoren van een goed doel. We zien nu al dat gasten meer water drinken wat voor beide partijen uiteraard erg mooi is. Ook zien de bedrijven waar wij zaken mee doen kansen omdat dit initiatief past bij hun eigen doelstellingen op het gebied van duurzaamheid. Daarnaast stelt dit concept ons in staat een fles water te serveren welke past bij de “look & feel” van ons unieke product.” 

Iedere gast in vergaderzaal goed voor 350 liter schoon drinkwater

Voor elke verkochte fles van 0,7 liter doneert Novotel Amsterdam Schiphol Airport voldoende geld om 1.000 keer zijn eigen inhoud aan schoon drinkwater te produceren. Dit komt voor een enkele fles dus al neer op 700 liter schoon drinkwater elders in de wereld. De honderden gasten die elke week in de vergaderruimtes van het hotel worden ontvangen, drinken gemiddeld een halve fles water (0,35 liter) per persoon. Tijdens een vergadering, bijeenkomst of congres stellen zij daarmee per dag ook ieder 350 liter schoon drinkwater beschikbaar.

Duurzaam gebotteld

Frank van der Tang, medeoprichter MADE BLUE: “Het is te idioot voor woorden dat wij in Nederland gewend zijn flesjes water te bottelen en door heel het land te transporteren terwijl er perfect water uit de kraan komt. Steeds meer gasten beseffen dat ook en vragen om kraanwater. Voor de horecaondernemer is dat lastig omdat die bang is om zijn marge te verliezen. Wij zorgen met ons water voor lagere inkoopkosten en duurzaam water met een mooie presentatie. De gasten willen daar graag wat voor betalen, maar het belangrijkste is dat we zo een enorme impact hebben in landen waar gezamenlijk bijna 700 miljoen mensen wonen die nog altijd geen toegang hebben tot veilig drinkwater.”

Er zijn meer watermerken die gekoppeld zijn aan een goed doel. Het grote verschil met hen, is dat MADE BLUE niet op afstand gebotteld is. Het filteren, eventueel toevoegen van koolzuur, bottelen en koelen gebeurt elke dag in het hotel. Dat maakt het water extra duurzaam. De flessen hoeven namelijk niet elke week door verontreinigende vrachtwagens geleverd te worden en kunnen door het hotel worden hergebruikt. Ook het omslachtige proces van de statiegeldflessen behoort hiermee tot het verleden hetgeen het hotel veel extra werk en opslag scheelt.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Coronacrisis
"De reddingsboeien zijn er wel, maar te weinig"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit dertiende hoofdstuk...

Food Amsterdam
Paascreaties van Hotel Jakarta verkocht in Bakkerij Westers

Pastry chef Ramona Rütti van Hotel Jakarta Amsterdam maakt bijzondere paascreaties om te paastafel op te fleuren. Dit jaar zal de tafel voor minder mensen gedekt worden, maar daardoor is er des te meer aandacht voor wat er op tafel staat. Er zijn verschillende creaties te verkrijgen in Bakke...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? (Deel 2)

Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? Volgens Arne Sorenson, CEO van Marriott, zijn de effecten van de coronacrisis op de korte termijn al groter dan die van 9/11 en de bankencrisis tezamen. Bezettingsgraden zijn gedaald tot 90% in de sterk getroffen gebieden en tot 75% in mi...

Columns
Column: Het post-corona tijdperk

Hoe ziet de wereld eruit in een post-corona tijdperk? Dat is een vraag die mij de laatste tijd erg bezighoudt. Vliegen we nog net zoveel als twee maanden geleden? Blijven er maatregelen bij evenementen boven de 100 personen? Hoe gaan mensen om met fysiek contact? Draagt een hostess achter de recepti...

Coronacrisis
Hotellerie op slot: Vier hoteliers uiten hun zorgen (deel 1)

De hotellerie zit op slot. Boekingen worden massaal geannuleerd, nieuwe boekingen blijven uit en veel hotels zijn genoodzaakt de deuren te sluiten. In een digitaal rondetafelgesprek bespreken vier hoteliers wat de coronacrisis voor gevolgen heeft op hun onderneming. Hoe kijken zij aan tegen de rol ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: