Aanslagen in Brussel strop voor hotellerie

22 april 2016 |
Aanslagen in Brussel strop voor hotellerie<

De recente aanslagen in Brussel hebben een grote impact gehad op de hotellerie in de stad, net zoals de hoteliers in Parijs na
de terroristische aanslagen met lege kamers zaten. Daar stonden de hotels in de week na de aanslag voor de helft leeg. Bovendien is in Brussel de luchthaven zwaar getroffen en buiten gebruik gesteld, waardoor de stad lastig te bereiken is.

Foto: Marc van Muylders

Grote klap
“Brussel heeft inderdaad een grote klap te verwerken gekregen. Zowel emotioneel als materieel”, vertelt Marc van Muylders, voorzitter sectie hotels van Horeca Bruxelles. Op het moment dat dit interview met Marc plaatsvindt, is Zaventem nog niet geopend, maar wordt er wel gekeken naar de mogelijkheid om het vliegveld op korte termijn weer te openen. “De terreurdreiging is een reële angst, die mensen ervan weerhoudt om Brussel te bezoeken. Daarnaast is Zaventem dicht; deze ‘hub’ is voor veel gasten essentieel om hier te geraken. De gasten die met de auto en trein Brussel kunnen bezoeken, geven aan wel te komen. We hebben zelfs nieuwe reserveringen ontvangen uit sympathie en we geven niet zomaar op.” Naar verwachting duurt het herstel van vliegveld Zaventem nog maanden. Reizigers die naar Brussel reizen per vliegtuig, wijken nu uit naar Luik, Deurne of zelfs Amsterdam. Voorwaarde voor herstel van de hotelmarkt in Brussel is een goede bereikbaarheid; de hotellerie in de Belgische stad zal daarom nog enige tijd in onzekerheid zitten.

Dramatische terugval
De woorden van Van Muylders laten een positivisme en hoop doorschemeren, die hij eerder niet tentoonspreidde. Enkele dagen na de aanslagen sprak hij over een dramatische terugval van het aantal hotelovernachtingen. Tegenover De Tijd verklaarde hij zelfs dat van de 35 verhuurde kamers in zijn eigen hotel er maar 4 daadwerkelijk bezet werden. Er zouden bovendien al veel annuleringen binnengekomen zijn voor groepsreizen in de periode van april tot en met juni, wat toch een belangrijke periode is. In Londen duurde het in 2005 driekwart jaar voordat jet aantal bezoekers weer op het oude niveau was.

Hotels failliet
Brussel kende eerder al een volledige lockdown, dit gebeurde direct na de aanslagen in Parijs in november 2015. De daders zouden toen immers gevlucht zijn naar Brussel. De impact van deze lockdown was enorm, evenementen die gepland stonden in november werden verplaatst naar januari en februari, en de hotels begonnen juist weer uit het dal te klimmen. Overleven de hotels deze tweede klap wel? “Het is evident dat de hotelsector het na de aanslagen in Parijs al zeer moeilijk had”, vertelt Van Muylders. “Het is ook geen geheim dat de horeca in het algemeen kleine marges hanteert en dat de sector zeer arbeidsintensief opereert binnen een speelveld met veel concurrentie. Nu zijn die marges zo klein, dat wij op korte termijn faillissementen verwachten. De hotelsector heeft de regering en banken gevraagd om medewerking te verlenen om de hoteliers wat ademruimte te geven. De regering heeft zich meer dan positief opgesteld: er zijn inmiddels afspraken om sociale premies gespreid te kunnen betalen. Daarnaast vallen hotelmedewerkers nu onder een werkloosheidsregeling bij onvoldoende bezetting. Dit is inmiddels goedgekeurd door minister van Werk, Economie en Consumentenzaken, Kris Peeters. Een hotelier mag nu vanaf dag één ‘werkloosheid’ invoeren; de werknemer wordt dan door de overheid betaald. We mogen daarnaast ook de BTW vooruitschuiven, wat weer wat lucht geeft.”

Toerisme Vlaanderen
Toerisme Vlaanderen kwam eerder met cijfers over de terugval van het aantal hotelovernachtingen na de aanslagen in Parijs. Na de aanslagen in Parijs liep het aantal buitenlandse overnachtingen in heel Vlaanderen tijdens de maanden november en december terug met 15 procent, waarna de hotellerie in januari en februari weer opkrabbelde. De impact van de recente aanslagen zal naar verwachting aanzienlijk groter zijn. Toch zijn veel hoteliers bang voor wat komen gaat. De bezettingsgraad van het Chelton Hotel in Brussel daalde in november van 90 naar 50 procent. Daarnaast verloor het hotel 35 procent van de revenues omdat zakelijke gasten wegbleven, meetings werden afgeblazen en toeristen liever elders vertoefden.

Positief ingesteld
Marc van Muylders blijft positief: “Van de geplande congressen en internationale beurzen is er geen enkele afgezegd. We gaan hier door met het dagelijks leven; al is dat soms wel op een andere manier. Verschillende hoteliers hebben contact gezocht met hun klanten om ze te vertellen dat zij hier meer dan welkom zijn. Met name kleinere hotels, die een directe band met hun gasten hebben, zijn proactief bezig geweest. Zij hebben hun gasten overtuigd om tijdens de paasdagen gewoon naar Brussel te komen. Is het geruststellen van mensen niet ook een rol voor ons als hoteliers?”

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Opening Internationaal
Mercure Liège City Centre opent haar deuren

Vandaag opent Mercure Liège City Centre officieel haar deuren na een complete rebranding. Het viersterrenhotel is gevestigd aan de Rue Saint Léonard 182, middenin het centrum van de bruisende stad Luik. Het pand kent een rijke geschiedenis als voormalig linnenfabriek en een 17e-eeuws k...

Amsterdam Opening
Vondel Hotels opent boutique hotel MAI Amsterdam in Chinatown

Vondel Hotels (2003) vierde afgelopen weekend het Chinees Nieuwjaar met de opening van hotel MAI Amsterdam. Gevestigd aan Geldersekade 30 en met Zeedijk in de achtertuin, is het 4-sterren boutique hotel gelegen in het hart van één van de meest authentieke wijken van de stad, Chinatown....

Economie
Horecaondernemers zijn positiever dan een jaar geleden

De horeca kijkt met vertrouwen naar 2020, zo blijkt uit het nieuwe SRA-BiZ-visierapport ‘2020 in Zicht, de verwachtingen van Nederlandse ondernemingen’. De consumentenbestedingen zullen waarschijnlijk op peil blijven en buitenlandse toeristen weten ons land nog steeds goed te vinden. Er ...

Awards F&B
Agnes Raggers F&B Professional of the Year 2020

Tijdens het AF&BM-jaargala in Hotel Okura Amsterdam heeft Agnes Raggers, F&B Manager van Mooirivier Hotel & Congres in Dalfsen, de F&B Professional of the Year Award 2020 uitgereikt gekregen. De finalestrijd ging dit jaar tussen Agnes Raggers, Bart Vanderstukken (Kruisherenhotel M...

Personeel
De ervaren kwaliteit van HRM, de sleutel voor personeelsbehoud?

Een HR-manager van een vijfsterren hotel in Amsterdam heeft de moed opgegeven. Op basis van haar ervaring lijkt er geen kruid gewassen tegen het hoge personeelsverloop in haar hotel. Nieuwe instroom verruilt vaak al na een jaar het bedrijf voor een andere werkgever. De maatstaaf die zij voor haarzel...

Interview Longread
Leo Hollman: ''Al die nieuwe hotelkamers zijn funest voor de bezettingsgraad''

Grand Hotel Karel V is het meest iconische hotel van Utrecht, alhoewel pas in 1992 werd begonnen aan de grondige renovatie van het Rijksmonument dat daarvoor nog een in verval geraakt - en gekraakt - complex was. Hoe anders is het nu: alle 121 kamers worden dadelijk grondig gerenoveerd en qua statuu...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: