Aansprakelijkheid voedselallergie bij horecaondernemer

15 april 2014 |
Aansprakelijkheid voedselallergie bij horecaondernemer<

De aansprakelijkheid met betrekking tot voedingsintolerantie en voedselallergie ligt vanaf 13 december 2014 bij de horecaondernemer.
Als u, als horecaondernemer, geen goed allergenenbeleid heeft ingevoerd, dan bent u niet meer verzekerd bij eventuele letselschade of aansprakelijkheidsstelling. We meldden het eerder al op onze websites, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Verplicht vermelden
Alle bedrijven die voeding en/of drank bereiden, worden verplicht om informatie te verstrekken aan de gast over de aanwezigheid van allergenen in niet-verpakte producten. Voor verpakte producten geldt de allergenenwetgeving sinds 2003. De uitbreiding is nu voor niet-voorverpakte levensmiddelen. De nieuwe wet moet de voedselveiligheid voor mensen met een allergie of intolerantie vergroten. In de praktijk betekent dit dat alle allergene stoffen vermeld moeten worden wanneer ze gebruikt zijn bij de bereiding van gerechten in het horecabedrijf, ongeacht in welke vorm.

NVWA
De allergeneninformatie moet schriftelijk zijn vastgelegd en moet altijd kloppen, ongeacht wie het gerecht maakt. De allergenenadministratie moet deel uitmaken van het voedselveiligheidsplan. Medewerkers moeten de allergeneninformatie te allen tijde kunnen raadplegen, zodat de controlerende overheidsinstantie, de Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit (NVWA), de juistheid hiervan kan controleren. Heeft de horecaondernemer dit niet goed geregeld, dan kan hij aansprakelijk worden gesteld. De allergenenwetgeving geldt van slager tot bakker, van cateraar tot restaurant, van cafetaria tot croissanterie, van shoarmazaak tot voetbalvereniging, van zorginstelling tot buurthuis.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: