Aansprakelijkheid voedselallergie bij horecaondernemer

15 april 2014
Aansprakelijkheid voedselallergie bij horecaondernemer

De aansprakelijkheid met betrekking tot voedingsintolerantie en voedselallergie ligt vanaf 13 december 2014 bij de horecaondernemer.
Als u, als horecaondernemer, geen goed allergenenbeleid heeft ingevoerd, dan bent u niet meer verzekerd bij eventuele letselschade of aansprakelijkheidsstelling. We meldden het eerder al op onze websites, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.

*Verplicht vermelden*
Alle bedrijven die voeding en/of drank bereiden, worden verplicht om informatie te verstrekken aan de gast over de aanwezigheid van allergenen in niet-verpakte producten. Voor verpakte producten geldt de allergenenwetgeving sinds 2003. De uitbreiding is nu voor niet-voorverpakte levensmiddelen. De nieuwe wet moet de voedselveiligheid voor mensen met een allergie of intolerantie vergroten. In de praktijk betekent dit dat alle allergene stoffen vermeld moeten worden wanneer ze gebruikt zijn bij de bereiding van gerechten in het horecabedrijf, ongeacht in welke vorm.

*NVWA*
De allergeneninformatie moet schriftelijk zijn vastgelegd en moet altijd kloppen, ongeacht wie het gerecht maakt. De allergenenadministratie moet deel uitmaken van het voedselveiligheidsplan. Medewerkers moeten de allergeneninformatie te allen tijde kunnen raadplegen, zodat de controlerende overheidsinstantie, de Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit (NVWA), de juistheid hiervan kan controleren. Heeft de horecaondernemer dit niet goed geregeld, dan kan hij aansprakelijk worden gesteld. De allergenenwetgeving geldt van slager tot bakker, van cateraar tot restaurant, van cafetaria tot croissanterie, van shoarmazaak tot voetbalvereniging, van zorginstelling tot buurthuis.

~Thijs Jacobs~

Overig nieuws