AccorHotels wil minder plastic afval

20 april 2018 | David Bakker

Morgen, op Planet21 Day, een evenement dat jaarlijks terugkeert op 21 april, stimuleert AccorHotels haar werknemers om initiatieven te bedenken die de wereld een stukje beter maken. Duurzame ontwikkeling en sociale verantwoordelijkheid staan daarbij centraal. Vorig jaar lag de focus op de reductie van voedselafval. Dit jaar gaat AccorHotels in de Benelux de strijd aan tegen plastic afval. 


AccorHotels organiseert in de Benelux lokale initiatieven; zo gaat het team van het Novotel Schiphol Airport, net als het Pullman Eindhoven Cocagne, ‘ploggen’ in het bos; joggen en plastic afval tegelijkertijd opruimen. Het ibis Leiden Centre en het Sofitel Legend The Grand Amsterdam gaan de grachten zomerklaar maken door plastic te gaan vissen. Ook het ibis Rotterdam City Centre begint aan de grote schoonmaak, lokale bewoners worden opgeroepen om zich aan te sluiten de Rotterdamse straten te ontdoen van afval.

In Den Haag gaan verschillende hotels van AccorHotels plastic doppen verzamelen om zowel plastic afval te recyclen en een goed doel te steunen, namelijk het opleiden van blindengeleidehonden. Het INK hotel Amsterdam organiseert een plastINK evenement en Mercure Amsterdam Centre Canal District steunt het Great Bubble Barrier concept door te doneren voor elke fles die wordt ingeleverd.


Doelstellingen en ‘Acting here’

Een jaar geleden stelden AccorHotels nieuwe, nóg ambitieuzere doelstellingen voor Planet21. De doelstelling van ‘Acting here’ is de afgelopen jaren realiteit geworden: de teams van de hotels waren er rotsvast van overtuigd dat ze de zaken naar een hoger niveau konden tillen, en ze rolden lokale initiatieven uit met een grote meerwaarde voor onze gasten, partners en lokale gemeenschappen. Bijna elk hotel binnen de Benelux biedt milieuvriendelijke verzorgingsmiddelen aan en gebruikt ook eco-gecertificeerde schoonmaakproducten. 85% van de hotels scheidt op dagelijkse basis het papier, glas, karton en plastic en veel hotels bieden verschillende prullenbakken in de kamers aan zodat gasten het afval kunnen scheiden. 

Beter voor de omgeving

Een van de strategische pijlers van Planet 21 is de verduurzaming van vastgoed met koolstofneutrale gebouwenNaast koolstofneutrale gebouwen is AccorHotels bezig om het energie- en waterverbruik te verminderen. Het waterverbruik bij alle hotels is gedaald met 1,8% in één jaar, wat mede komt door het opgestelde Water & Carbon plan. Een andere doelstelling voor 2020 heeft betrekking op het thema van dit jaar; het recyclen van afval vanuit hotels. AccorHotels streeft ernaar om 65% van het afval te recyclen om een circulaire economie te bevorderen. Daarnaast zorgt dit voor minder grondvervuiling en afvalverbranding om zo luchtvervuiling te verminderen. Tevens krijgt het overgrote deel van het afval een tweede leven.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Coronacrisis
Gevoelig punt: “Misschien moeten werknemers ook wat inleveren”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit twaalfde hoofdstuk ...

Tech
Opnieuw grote hack bij Marriott

De Amerikaanse hotelketen Marriott is alweer slachtoffer geworden van een hack. Hackers hebben namelijk toegang gekregen tot de gegevens van 5,2 miljoen gasten, zo maakte het bedrijf dinsdag bekend op haar website. In 2018 kregen hackers al toegang tot de gegevens van 500 miljoen Marriott-gasten....

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom eigenlijk?

Booking-topman Glenn Fogel reageert gepikeerd op de vraag of hij vanwege de crisis de commissies gaat verlagen. Hij heeft een ander idee: hotels moeten de kamerprijzen verlagen. Wees daar heel voorzichtig mee. Het verlagen van kamerprijzen is echt onwenselijk, ook al kan het helaas wel eens onvermij...

Coronacrisis
Hotellerie op slot: Vier hoteliers uiten hun zorgen (deel 1)

De hotellerie zit op slot. Boekingen worden massaal geannuleerd, nieuwe boekingen blijven uit en veel hotels zijn genoodzaakt de deuren te sluiten. In een digitaal rondetafelgesprek bespreken vier hoteliers wat de coronacrisis voor gevolgen heeft op hun onderneming. Hoe kijken zij aan tegen de rol ...

Interview Coronacrisis
Overlevingskansen voor je hotel: "Het glipt nu tussen je vingers door"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit elfde hoofdstuk bes...

Coronacrisis
Horeca zeker dicht tot en met 28 april

Zojuist heeft premier Rutte bekendgemaakt dat de Nederlandse horeca zeker tot en met 28 april gesloten blijft. Hij raadt Nederlanders daarnaast ten zeerste af een meivakantie te plannen, wat voor hotels en B&B's duidelijk geen positief nieuws is, maar het komt niet onverwacht. Ook schole...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: