AF&BM: neuzen richting cijfers

4 november 2013
AF&BM: neuzen richting cijfers

De AF&BM organiseerde onlangs een themabijeenkomst voor haar leden met als onderwerp Masterclass Financieel Management. In de Nyenrode Business Universiteit in Breukelen gingen de leden weer even terug de schoolbanken in.

*Uitdaging voor F&B*
Prof. Dr. Jaap Koelewijn is de dagvoorzitter. "Als F&B manager zit je eigenlijk in de mensenbusiness", legt hij uit, "enerzijds moet je mensen met een goed gevoel weg laten gaan zodat ze weer bij je terugkomen, anderzijds moet je er ook aan verdienen. Daar ligt de belangrijkste uitdaging voor de F&B eindverantwoordelijken; de balans houden in de spanning tussen commercie en dat wat je daadwerkelijk levert. Cijfers zijn niet zaligmakend, maar er zijn wel commerciële randvoorwaarden waar je niet zonder kan."

*Crisismomenten*
De Masterclass wordt geplaatst tegen de achtergrond van ontwikkelingen sinds 1980. Vooral de crisismomenten worden uitgelicht. In die tijden komen businessmodellen onder druk te staan en gaat men sturen op financiële grootheden. Echter, het nadeel van het sturen op KPI's , is dat je niet stuurt op de zachte waarden, die vooral in de dienstverlening zo belangrijk zijn. Het accent ligt te vaak op kosten voor voedsel en drank, terwijl de impact van kleine verschillen op het uiteindelijke resultaat groot zijn.

*Praktische insteek*
Het panel - bestaande uit Caro van Eekelen (Accor), Peter Ingels ( Bilderberg), Milo Arandelovic (Hilton), en Toon Naber (KarelV) - komt er interactie met de F&B-managers, zorgen voor een praktische insteek door stellingen te beantwoorden.

Na afloop werd er onder het genot van een hapje en een drankje, onderling informeel nagepraat over ieders visie over sturen op KPI's. De ogen zijn weer geopend, en de neuzen staan weer even richting de cijfers.

Meer lezen over de AF&BM? "Klik hier":http://www.hospitality-management.nl/?q=AF%26BM&x=zoeken

Overig nieuws