AF&BM: neuzen richting cijfers

4 november 2013 |
AF&BM: neuzen richting cijfers<

De AF&BM organiseerde onlangs een themabijeenkomst voor haar leden met als onderwerp Masterclass Financieel Management. In de Nyenrode Business Universiteit in Breukelen gingen de leden weer even terug de schoolbanken in.

Uitdaging voor F&B
Prof. Dr. Jaap Koelewijn is de dagvoorzitter. "Als F&B manager zit je eigenlijk in de mensenbusiness", legt hij uit, "enerzijds moet je mensen met een goed gevoel weg laten gaan zodat ze weer bij je terugkomen, anderzijds moet je er ook aan verdienen. Daar ligt de belangrijkste uitdaging voor de F&B eindverantwoordelijken; de balans houden in de spanning tussen commercie en dat wat je daadwerkelijk levert. Cijfers zijn niet zaligmakend, maar er zijn wel commerciële randvoorwaarden waar je niet zonder kan."

Crisismomenten
De Masterclass wordt geplaatst tegen de achtergrond van ontwikkelingen sinds 1980. Vooral de crisismomenten worden uitgelicht. In die tijden komen businessmodellen onder druk te staan en gaat men sturen op financiële grootheden. Echter, het nadeel van het sturen op KPI's , is dat je niet stuurt op de zachte waarden, die vooral in de dienstverlening zo belangrijk zijn. Het accent ligt te vaak op kosten voor voedsel en drank, terwijl de impact van kleine verschillen op het uiteindelijke resultaat groot zijn.

Praktische insteek
Het panel - bestaande uit Caro van Eekelen (Accor), Peter Ingels ( Bilderberg), Milo Arandelovic (Hilton), en Toon Naber (KarelV) - komt er interactie met de F&B-managers, zorgen voor een praktische insteek door stellingen te beantwoorden.

Na afloop werd er onder het genot van een hapje en een drankje, onderling informeel nagepraat over ieders visie over sturen op KPI's. De ogen zijn weer geopend, en de neuzen staan weer even richting de cijfers.

Meer lezen over de AF&BM? Klik hier

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Leo Hollman: ''Al die nieuwe hotelkamers zijn funest voor de bezettingsgraad''

Grand Hotel Karel V is het meest iconische hotel van Utrecht, alhoewel pas in 1992 werd begonnen aan de grondige renovatie van het Rijksmonument dat daarvoor nog een in verval geraakt - en gekraakt - complex was. Hoe anders is het nu: alle 121 kamers worden dadelijk grondig gerenoveerd en qua statuu...

Personalia
Eric van der Heijden nieuwe General Manager resort Hof van Saksen

Bij resort Hof van Saksen in Drenthe, onderdeel van Landal GreenParks, is Eric van der Heijden benoemd tot General Manager. Hij volgt Roland Rozenbroek op, die zich per 1 mei a.s. gaat richten op hospitality-ondersteuning van nieuwe projecten en op uitbreiding van Hof van Saksen. Eric van der Hei...

Hotelbouwplannen
Nieuwbouw van hotel met 349 kamers in Hoofddorp

Voor een locatie op bedrijventerrein De President te Hoofddorp is door Trae Architect een duurzaam hotel ontworpen. Naast 349 kamers van wisselende grootte omvat het complex onder andere een receptie met lobby, ontbijtzaal, restaurant, bar, keukens, vergaderruimten, fitnessruimte en amusementsruimte...

Bezorgen Achtergronden
Open brief TheFork naar aanleiding van ophef uitzending Rambam

Naar aanleiding van de Rambam-uitzending van januari wil TheFork reageren op beschuldigingen die tijdens de uitzending werden geuit. Hierbij delen we deze brief van TheFork, waarin ook de werkwijze van KHN richting de media wordt bekritiseerd. Om een gedetailleerd en volledig beeld te kunnen sch...

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Hilton Hotelketens
Hilton lanceert nieuw merk: Tempo

Hilton heeft met Tempo een nieuw merk in de markt gezet. De Amerikaanse keten meldt echter nog niet wanneer het eerste Tempo-hotel zal openen. Inmiddels telt Hilton achttien merken, waaronder DoubleTree en Waldorf Astoria, zo lezen we op zakenreis.nl. Verenigde Staten Tempo richt zich op de jo...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: