AF&BM Social Event: Maastricht

25 juni 2010 |
AF&BM Social Event: Maastricht<

Het is zomers warm, dit laatste weekeinde van juni. De airconditioning in de trein kan haast niet opboksen tegen de buitentemperatuur. De geelblauwe intercity passeert menig station. Mensen stappen uit en in, een elektrisch fluitje geeft aan dat we verder moeten. Heel duidelijk maakt de harde Hollandse tongval plaats voor zachte en vriendelijkere spraakaccenten. De trein houdt stil bij het eindpunt van de reis, Maastricht. De deuren gaan open en na een paar passen staan we midden in de gastronomische hoofdstad van Nederland. Met overal hoogwaardig en Bourgondisch eten en drinken is het logisch dat de Association of Food & Beverage Management (AF&BM) dit jaar de Limburgse hoofdstad heeft uitgekozen om haar jaarlijkse Social Event te houden.



Op zoek naar inspiratie
Met een recordopkomst van 82 personen wordt er ’s middags ingecheckt in het viersterren Amrâth Grand Hotel De l’Empereur. Iedereen krijgt even de tijd voor zichzelf om bij te komen van de reis en zich te installeren in het in 1902 in Jugendstil opgerichte hotel.



Aan het begin van de avond is er een borrel in Hotel-café De Poshoorn, uitgeroepen tot café van het jaar in 2003. Het blijkt een uitstekende plek om af te kicken van de dagelijkse beslommeringen op het werk, al wordt er natuurlijk ook over werk gesproken. Want ‘werk’ is hetgeen wat de aanwezigen tijdens dit vierde weekeinde van de AF&BM bindt en boeit. De tachtig F&B-managers, hoteliers, toeleveranciers, founding partners en metgezellen van de aanwezigen willen zich dit weekeinde laten inspireren door hetgeen Maastricht op F&B-gebied te bieden heeft.

Trots
Hiervoor is er met uiterste zorg een indrukwekkend programma opgesteld waar de organisatie met recht trots op mag zijn. Richard Francke, voorzitter van de AF&BM vertelt: “We zijn dit weekeinde met vijftig leden en partners, en founding partners en diens metgezellen. Maar van de verhouding sponsor-lid is weinig te merken, want iedereen is bezig met eten, drinken en gastvrijheid.” Francke heeft gelijk. Wanneer iedereen aankomt bij De Poshoorn volgen er amicale begroetingen in plaats van stijve handjes.

Na de ‘onthaast-borrel’ werd er drie gangen met begeleidende wijnen gegeten bij Brasserie FLO. Dit concept, met duidelijke wortels in het Parijse brasseriedenken, breidt zich in aardig rap tempo uit in de Nederlandse horeca.



Inmiddels zijn er van FLO vestigingen in Amsterdam, Eindhoven en Maastricht. Het schijnt zelfs zo te zijn dat het personeel uit Parijs in Nederland komt kijken hoe goed het gaat met het 'filiaal' in Maastricht.
Ook het ledenaantal van de AF&BM groeit gestaag door. En de clubleden raken steeds actiever betrokken bij hun vereniging. Dat komt mede door de activiteiten die het bestuur van de AF&BM jaarlijks opzet. Er staan vast op de jaaragenda; vijf inhoudelijke thema-bijeenkomsten (begin juni bij boerderij de Lindenhoff in Baambruge nog over duurzaamheid en authenticiteit), het nieuwjaarsdiner met partners en dit Social Event-weekeinde. De AF&BM telt nu een kleine honderdtal leden. Alle leden zijn op hun eigen manier eindbeslisser over de F&B in hun hotelbedrijf. Een vereniging met ware en betrokken F&B-professionals en dito founding partners.



Terug naar het diner bij FLO. Vooraf genoot het gezelschap van huisgerookte zalm met crème fraiche en geroosterde pain de campagne. Daarbij een glas Clos Sainte Magdeleine 2007 uit de Cassis. Het hoofdgerecht was coq au vin in een eenpersoons pannetje.



De bediening kwam langs met magnums, of was het een nog groter formaat, van de 2005 Domaine Saint Aix uit de Provence. Het diner werd afgesloten met een gekarameliseerde citroentaart met huisgemaakt basilicumijs.







Uit de doeken
Om het programma dit weekeinde verder uit de doeken te doen: zaterdagochtend wordt er ontbeten in het hotel. Later op de ochtend staat er een inspirerende stadswandeling op de planning, we gaan langs al het goeds wat Maastricht op F&B-gebied te bieden heeft. De wandeling eindigt met de presentatie ‘van 2,50 euro naar 2.500.000 euro per week’, gegeven door Marcel Mourmans, bekend als de oprichter van Mora. Hierop aansluitend volgt een lunch met Limburgse streekproducten en wijnen. De zaterdagmiddag is ingeruimd om de stad en omgeving op eigen gelegenheid te verkennen. Om 19.00 uur wordt het hele gezelschap verwacht bij Restaurant Beluga van Hans van Wolde, bekroond met twee Michelinsterren. Hier zal aangeschoven worden voor een vijfgangendiner met begeleidende wijnen.
Iedereen zal ongetwijfeld stijf van verwondering en volledig geïnspireerd geraakt terugschuifelen naar De l’Empereur voor een welverdiende nachtrust of nog een laatste afzakkertje in de bar.



Zondag rest nog een ontbijt en uitchecken bij het hotel. Om vervolgens vol van inspiratie, nadere kennismaking en kennisuitwisseling weer af te reizen naar een ieders plaats van vertrek.

Updates
Volg het verslag van het Social Event van AF&BM, lees de exclusieve updates die Hospitality Management dit weekeinde voor u maakt. Lees ook uitgebreid over dit inspiratieweekeinde in de septemberuitgave van Hospitality Management, hét vakblad voor de hotellerie.

Tekst en foto's Frank Lindner

Zie ook:

In beeld
AF&BM Social Event: foto's De Poshoorn en Brasserie FLO
AF&BM Social Event: foto's lezing en lunch bij Thiessen Wijnkooperij
AF&BM Social Event: foto's Beluga 1
AF&BM Social Event: foto's Beluga 2
AF&BM Social Event: foto's Beluga 3

In tekst
AF&BM Social Event: Maastricht
AF&BM Social Event: culinaire inspiratiewandeling
AF&BM Social Event: lezing dhr. Mourmans
Het Social Event 2010 van de AF&BM, exclusief in beeld en verhaal gebracht door Hospitality Management, het vakblad voor de hotellerie.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Toerisme Coronacrisis
Nederlanders willen weer op reis volgens verzekeraars

De Nederlandse reislust komt weer terug. Na de uitbraak van corona liep het aantal afgesloten reisverzekeringen fors terug. Maar juni liet een ommekeer zien. Uit een analyse van Independer blijkt dat er in juni driemaal meer reisverzekeringen werden afgesloten dan in mei. Maar mensen lijken het wel ...

NH Hotels
Sporten in stijl in nhow Amsterdam RAI en nhow Rotterdam

De Nederlandse nhow hotels, onderdeel van het lifestylemerk vanNH Hotel Group, zijn een samenwerking gestart met sportplatform OneFit. Vanaf 7 juli kunnen er in nhow Rotterdam door OneFit members diverse sportlessen gevolgd worden, waaronder yoga en Pilates lessen. Bij nhow Amsterdam RAI zullen de l...

Columns
Column Tanja Seegers: Het C-woord

Obeying the rules… Zo ben ik grootgebracht. En dat ging me de eerste zes weken van de quarantaine erg goed af. Na de persconferentie van 15 maart waarin de ‘slimme lockdown’ van Nederland werd aangekondigd, heb ik me - zij het eerst nog beduusd - volledig geschaard achter de besli...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: