AF&BM Social Event: Maastricht

25 juni 2010 |
AF&BM Social Event: Maastricht<

Het is zomers warm, dit laatste weekeinde van juni. De airconditioning in de trein kan haast niet opboksen tegen de buitentemperatuur. De geelblauwe intercity passeert menig station. Mensen stappen uit en in, een elektrisch fluitje geeft aan dat we verder moeten. Heel duidelijk maakt de harde Hollandse tongval plaats voor zachte en vriendelijkere spraakaccenten. De trein houdt stil bij het eindpunt van de reis, Maastricht. De deuren gaan open en na een paar passen staan we midden in de gastronomische hoofdstad van Nederland. Met overal hoogwaardig en Bourgondisch eten en drinken is het logisch dat de Association of Food & Beverage Management (AF&BM) dit jaar de Limburgse hoofdstad heeft uitgekozen om haar jaarlijkse Social Event te houden.



Op zoek naar inspiratie
Met een recordopkomst van 82 personen wordt er ’s middags ingecheckt in het viersterren Amrâth Grand Hotel De l’Empereur. Iedereen krijgt even de tijd voor zichzelf om bij te komen van de reis en zich te installeren in het in 1902 in Jugendstil opgerichte hotel.



Aan het begin van de avond is er een borrel in Hotel-café De Poshoorn, uitgeroepen tot café van het jaar in 2003. Het blijkt een uitstekende plek om af te kicken van de dagelijkse beslommeringen op het werk, al wordt er natuurlijk ook over werk gesproken. Want ‘werk’ is hetgeen wat de aanwezigen tijdens dit vierde weekeinde van de AF&BM bindt en boeit. De tachtig F&B-managers, hoteliers, toeleveranciers, founding partners en metgezellen van de aanwezigen willen zich dit weekeinde laten inspireren door hetgeen Maastricht op F&B-gebied te bieden heeft.

Trots
Hiervoor is er met uiterste zorg een indrukwekkend programma opgesteld waar de organisatie met recht trots op mag zijn. Richard Francke, voorzitter van de AF&BM vertelt: “We zijn dit weekeinde met vijftig leden en partners, en founding partners en diens metgezellen. Maar van de verhouding sponsor-lid is weinig te merken, want iedereen is bezig met eten, drinken en gastvrijheid.” Francke heeft gelijk. Wanneer iedereen aankomt bij De Poshoorn volgen er amicale begroetingen in plaats van stijve handjes.

Na de ‘onthaast-borrel’ werd er drie gangen met begeleidende wijnen gegeten bij Brasserie FLO. Dit concept, met duidelijke wortels in het Parijse brasseriedenken, breidt zich in aardig rap tempo uit in de Nederlandse horeca.



Inmiddels zijn er van FLO vestigingen in Amsterdam, Eindhoven en Maastricht. Het schijnt zelfs zo te zijn dat het personeel uit Parijs in Nederland komt kijken hoe goed het gaat met het 'filiaal' in Maastricht.
Ook het ledenaantal van de AF&BM groeit gestaag door. En de clubleden raken steeds actiever betrokken bij hun vereniging. Dat komt mede door de activiteiten die het bestuur van de AF&BM jaarlijks opzet. Er staan vast op de jaaragenda; vijf inhoudelijke thema-bijeenkomsten (begin juni bij boerderij de Lindenhoff in Baambruge nog over duurzaamheid en authenticiteit), het nieuwjaarsdiner met partners en dit Social Event-weekeinde. De AF&BM telt nu een kleine honderdtal leden. Alle leden zijn op hun eigen manier eindbeslisser over de F&B in hun hotelbedrijf. Een vereniging met ware en betrokken F&B-professionals en dito founding partners.



Terug naar het diner bij FLO. Vooraf genoot het gezelschap van huisgerookte zalm met crème fraiche en geroosterde pain de campagne. Daarbij een glas Clos Sainte Magdeleine 2007 uit de Cassis. Het hoofdgerecht was coq au vin in een eenpersoons pannetje.



De bediening kwam langs met magnums, of was het een nog groter formaat, van de 2005 Domaine Saint Aix uit de Provence. Het diner werd afgesloten met een gekarameliseerde citroentaart met huisgemaakt basilicumijs.







Uit de doeken
Om het programma dit weekeinde verder uit de doeken te doen: zaterdagochtend wordt er ontbeten in het hotel. Later op de ochtend staat er een inspirerende stadswandeling op de planning, we gaan langs al het goeds wat Maastricht op F&B-gebied te bieden heeft. De wandeling eindigt met de presentatie ‘van 2,50 euro naar 2.500.000 euro per week’, gegeven door Marcel Mourmans, bekend als de oprichter van Mora. Hierop aansluitend volgt een lunch met Limburgse streekproducten en wijnen. De zaterdagmiddag is ingeruimd om de stad en omgeving op eigen gelegenheid te verkennen. Om 19.00 uur wordt het hele gezelschap verwacht bij Restaurant Beluga van Hans van Wolde, bekroond met twee Michelinsterren. Hier zal aangeschoven worden voor een vijfgangendiner met begeleidende wijnen.
Iedereen zal ongetwijfeld stijf van verwondering en volledig geïnspireerd geraakt terugschuifelen naar De l’Empereur voor een welverdiende nachtrust of nog een laatste afzakkertje in de bar.



Zondag rest nog een ontbijt en uitchecken bij het hotel. Om vervolgens vol van inspiratie, nadere kennismaking en kennisuitwisseling weer af te reizen naar een ieders plaats van vertrek.

Updates
Volg het verslag van het Social Event van AF&BM, lees de exclusieve updates die Hospitality Management dit weekeinde voor u maakt. Lees ook uitgebreid over dit inspiratieweekeinde in de septemberuitgave van Hospitality Management, hét vakblad voor de hotellerie.

Tekst en foto's Frank Lindner

Zie ook:

In beeld
AF&BM Social Event: foto's De Poshoorn en Brasserie FLO
AF&BM Social Event: foto's lezing en lunch bij Thiessen Wijnkooperij
AF&BM Social Event: foto's Beluga 1
AF&BM Social Event: foto's Beluga 2
AF&BM Social Event: foto's Beluga 3

In tekst
AF&BM Social Event: Maastricht
AF&BM Social Event: culinaire inspiratiewandeling
AF&BM Social Event: lezing dhr. Mourmans
Het Social Event 2010 van de AF&BM, exclusief in beeld en verhaal gebracht door Hospitality Management, het vakblad voor de hotellerie.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Inschrijftermijn Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs 2020 verlengd

De inschrijftermijn voor de 19e editie van de Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs voor de beste jonge gastvrouw of gastheer van Nederland is verlengd als gevolg van de corona-crisis. Kandidaten tussen de 20 en 26 jaar kunnen nu nog tot en met 30 juni 2020 inschrijven. De uitreiking van de National...

Independent Hotel Show afgelast en verplaatst naar 2021

De Independent Hotel Show is vanwege de aanhoudende coronapandemie afgelast, zo laat de organisatie weten. Ruim drie weken geleden werd het hotelevent in de Amsterdamse RAI al verplaatst van halverwege maart naar eind juni. Nu heeft de organisatie ook besloten om de uitegestelde Independent Hotel Sh...

Interview Coronacrisis
"De reddingsboeien zijn er wel, maar te weinig"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit dertiende hoofdstuk...

Food Amsterdam
Paascreaties van Hotel Jakarta verkocht in Bakkerij Westers

Pastry chef Ramona Rütti van Hotel Jakarta Amsterdam maakt bijzondere paascreaties om te paastafel op te fleuren. Dit jaar zal de tafel voor minder mensen gedekt worden, maar daardoor is er des te meer aandacht voor wat er op tafel staat. Er zijn verschillende creaties te verkrijgen in Bakke...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? (Deel 2)

Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? Volgens Arne Sorenson, CEO van Marriott, zijn de effecten van de coronacrisis op de korte termijn al groter dan die van 9/11 en de bankencrisis tezamen. Bezettingsgraden zijn gedaald tot 90% in de sterk getroffen gebieden en tot 75% in mi...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: