Airbnb wel goed bekend, maar weinig gebruikt door Nederlanders

21 juni 2016 | Thijs Jacobs

Minder dan 1 procent van de Nederlanders heeft het afgelopen jaar woningruimte aangeboden via Airbnb. Slechts 2 procent heeft verblijfsruimte geboekt via het platform, dit is hetzelfde percentage als een jaar eerder. TNS Nipo publiceerde onlangs deze bevindingen. De media en politiek besteden veel aandacht aan de deeleconomie, maar de Nederlandse bevolking is nog relatief onbekend met het fenomeen. Deze websites, waarmee consumenten bezit kunnen delen, worden maar weinig bezocht en gebruikt. 

Airbnb is de bekendste van alle 'deelwebsites', maar ook Snappcar (uitlenen van auto's) en Peerbij (een 'spullenleenwebsite') zijn bekende voorbeelden. Terwijl de (lokale) overheden schreeuwen om regulatie, is het marktaandeel in Nederland dus nog klein.

Op IJsland wordt inmiddels wel ingegrepen vanwege de explosieve groei van het toerisme, maar dat is niet vreemd gezien de schaalgrootte. Wie weleens op IJsland is geweest, weet dat er traditioneel weinig hotels zijn, aangezien er enkel in de zomermaanden sprake was/is van massatoerisme. 1,6 miljoen toeristen op een bevolking van ruim 300.000 is natuurlijk enorm. Hierdoor heeft Airbnb op IJsland een stevige positie verworven, maar dit is meer noodzaak dan het niet kiezen voor het alternatief (hotels). Puur vanwege het gebrek aan een goed alternatief. Bovendien wil de overheid er minder toeristen ontvangen op jaarbasis, aangezien de natuur lijdt onder de enorme toestroom en er sprake is van grote prijsstijgingen van vastgoed en dagelijks levensonderhoud voor de locals.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Coronacrisis
Kabinet trekt teugels aan in strijd tegen corona

Horecazaken moeten vanaf maandag 10 augustus de namen en contactgegevens van gasten registreren. Dat maakte premier Rutte zojuist bekend tijdens zijn persconferentie. Het coronavirus is bezig aan een opmars. Om die opmars tegen te gaan is contact- en brononderzoek noodzakelijk, zo stelt de premier. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: