Allergenenwetgeving: KHN ondersteunt ondernemers

21 juli 2014 |
Allergenenwetgeving: KHN ondersteunt ondernemers<

Vanaf 13 december 2014 geldt de nieuwe allergenenwetgeving waarmee horecaondernemers verplicht zijn om allergeneninformatie
beschikbaar te hebben voor gasten die hierom vragen. Om ervoor te zorgen dat deze wet ook gemakkelijk toepasbaar en praktijkgericht is, ging KHN de afgelopen maanden met de NVWA op bezoek bij horecaondernemers. Uitgangspunt: de eisen aan de informatievoorziening over allergenen aan gasten moesten passen bij het type horecabedrijf. Dit heeft ertoe geleid dat ondernemers op verschillende manieren aan deze wet kunnen voldoen.

Nieuwe allergenenwet
Wat betekent de nieuwe allergenenwet concreet voor de horeca? De nieuwe wet betekent dat horecaondernemers verplicht zijn hun gasten te kunnen informeren over allergenen die zijn gebruikt in hun gerechten. Met deze wet worden allergische consumenten beschermd. Afhankelijk van het type bedrijf hebben horecaondernemers verschillende mogelijkheden om hun gasten te informeren:
1) Ondernemers geven continue (schriftelijk of elektronisch) informatie, bijvoorbeeld door gebruik te maken van allergenenlijsten bij de menukaart
2) Ondernemers geven mondeling informatie, als gasten hierom vragen. In dat laatste geval zijn er drie mogelijkheden om de allergeneninformatie te kunnen geven: (a) ondernemers bewaren de etiketten van de voedingsmiddelen die in hun gerechten zijn gebruikt; (b) zij stellen een lijst op per menu-item of ingrediënt; (c) zij halen met een e-learning een certificaat als bewijs van kennis over allergenen en omgang met allergenen in de keuken. Het is de verwachting dat een groep ondernemers niet kan voldoen aan de verplichting tot allergeneninformatie. Deze groep wordt geadviseerd duidelijk aan te geven dat er geen garanties gegeven kunnen worden over de aan- of afwezigheid van allergenen.

Werkbezoeken
Om de NVWA mee te nemen in de praktijk van deze wet organiseerde KHN meerdere bezoeken bij horecaondernemers met de NVWA. Bij die werkbezoeken werd duidelijk welke informatie over allergenen ondernemers al geven aan hun gasten en hoe vaak gasten om die informatie vragen. Ook werd duidelijk dat de verschillende horecabedrijfstypen een andere aanpak vragen. Door de werkbezoeken zijn er nu verschillende manieren waarop ondernemers kunnen voldoen aan hun mondelinge informatieverplichting. Deze manieren zijn met de NVWA en het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport afgestemd.

Workshops en e-learning voor KHN-leden
Op korte termijn start KHN met de organisatie van zogenaamde allergenenworkshops. Tevens wordt er een instructiefilmpje gedistribueerd en is KHN in gesprek met partners om ondernemers zo goed mogelijk te ondersteunen bij het opstellen van de ingrediëntenlijst. De e-learning met bijbehorend certificaat wordt in samenwerking met NVWA ontwikkeld en is in het najaar beschikbaar.

Meer lezen over de allergenenwetgeving? Klik hier
Christel Tuin

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Booking.com Coronacrisis
Booking.com ontving een megabedrag van 61 miljoen euro vanuit de NOW-regeling

KLM is met afstand de grootste ontvanger van steun uit de NOW-regeling. De regeling voorziet in het dorbetalen van een deel van het loon door het rijk. De luchtvaartmaatschappij ontving in totaal 301 miljoen euro, zo bleek uit gegevens van het UWV. Binnen onze branche is Booking.com een zeer grote o...

Hotelbouwplannen Opening
Stayokay Maastricht heropent deuren na grondige renovatie

Vandaag heropent Stayokay Maastricht officieel de deuren na een complete renovatie. Het vernieuwde hostel biedt plaats aan gezinnen, individuele reizigers, groepen en zakelijke gasten. Daarnaast wil Stayokay met bar-restaurant The 5th een fijne hotspot aan de Maas bieden om te eten, drinken, relaxen...

Economie Coronacrisis
Rabobank: blijvende omzetdaling door coronacrisis

De lagere omzetten voor bijna alle bedrijfssectoren in Nederland gaan nog zeker een jaar aanhouden. Met name in de horeca, industrie, automotive en delen van de retailsector blijft de omzetdaling groot. Dat blijkt uit de analyse van omzetprognoses voor alle sectoren die Rabobank vandaag heeft gepubl...

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: