Amsterdam en Booking.com pakken samen illegale vakantieverhuur aan

9 november 2017 | Thijs Jacobs
Amsterdam en Booking.com pakken samen illegale vakantieverhuur aan

De gemeente Amsterdam en Booking.com hebben nieuwe afspraken gemaakt over de vakantieverhuur van woningen. De afspraken gaan per 1 januari aanstaande in. De gemeente Amsterdam heeft eerder regels opgesteld om illegale vakantieverhuur tegen te gaan en overlast te voorkomen.

Zo moet vakantieverhuur door bewoners of eigenaars gemeld worden aan de gemeente, mag aan niet meer dan vier personen tegelijkertijd of langer dan zestig dagen worden verhuurd en moet de eigenaar van de woning akkoord zijn. Het Amsterdamse bedrijf Booking.com onderschrijft het belang van dit lokale beleid voor vakantieverhuur dat uitwassen moet voorkomen. Booking.com is dan ook voorstander van de recent ingevoerde meldplicht en gaat een verdere positieve bijdrage leveren door vanaf 1 januari 2018 extra maatregelen te treffen.

Zo is afgesproken in een gezamenlijke brief:

Het niet boekbaar maken van advertenties na 60 verhuurde nachten tenzij de eigenaar een vergunning heeft;

Het nadrukkelijk melden aan zowel verhuurders als gasten dat er een maximum van 4 personen per appartement geldt;

Het binnen de wettelijke grenzen meewerken aan handhavingsverzoeken.

De woordvoerder van Booking.com licht een en ander toe:

"Booking.com is een trots Nederlands bedrijf en Amsterdam, de thuisbasis van ons wereldwijde hoofdkantoor, is een stad die dicht bij ons staat en ons dierbaar is. Daarom streven we ernaar om nauw samen te werken met gemeente Amsterdam om effectieve oplossingen te vinden voor het bestrijden van illegale vakantieverhuur om zo onze thuisstad, haar inwoners en gasten te beschermen. We zijn het er beiden over eens dat wetgeving rond een registratiesysteem nodig is. Dat is de enige effectieve manier om te voorkomen dat eigenaren van onroerend goed overnachtingen op verschillende platforms plaatsen, ook op platforms die geen vrijwillige overeenkomsten hebben. Omdat de stad een oplossing voor de korte termijn nodig heeft, hopen we dat de kortetermijnmaatregelen impact zullen hebben en zullen we onze gezamenlijke inspanningen om tot duidelijke wetgeving te komen als de enige langetermijnoplossing voortzetten.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
De stelling van de maand: De MICE-markt wordt en blijft hybride

In deze nieuwe rubriek 'De Stelling van de Maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De eerste stelling luidt ...

Columns David Bakker
Column: Stop de leegloop 2.0

De kop van dit artikel (nee niet mijn behaarde gezicht) heb ik gestolen van Sander Allegro. In zijn column in de Kersteditie van Hospitality Management uitte hij zijn zorgen over de hotelprofessionals die de branche verlaten. Veel hospitality professionals verlaten noodgedwongen de branche, maar ...

Interview
15 jaar geleden in Hospitality Management: Tolmeijer en Monaco

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een interview uit 2006 met Bas Tolmeijer en Francesco Monaco, directeuren van het Euro ...

Hotelketens Mice
Postillion Hotels opent hotel en congrescentrum in Den Haag

Postillion Hotels breidt uit naar Den Haag. Op maandag 15 maart 2021 opent het Meeting Centre van 2000 m2 in HSK Offices, naast Holland Spoor. In januari 2022 gaat het volledige Convention Centre van ruim 6500 m2 met een congrescapaciteit van 1400 personen plenair open. Postillion heeft de intentie ...

Ondernemen
Zelfs nu het hotel vol dankzij online marketing 

Nu de nabijheid is vervangen door (gepaste) afstand, is het meer dan ooit belangrijk om contact te onderhouden met je doelgroep. Daar zijn verschillende online mogelijkheden voor, maar e-mailmarketing is een uiterst effectief instrument gebleken. Terwijl veel hotels door een diep dal gaan, heeft ...

Horeca naar de stembus deel zes: ChristenUnie

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: