Amsterdam weer duurste terrasstad

10 juli 2015 |
Amsterdam weer duurste terrasstad<

Amsterdam is na 2 jaar weer de duurste terrasstad van Nederland. De gemiddelde prijs voor een rondje drank op het terras van Amsterdam is
€ 23,05 dit is 5,5% hoger dan vorig jaar. Gemiddeld zijn de terrasprijzen dit jaar met 2,5% gestegen. Almere is voor het eerst de goedkoopste terrasstad van Nederland. Deze resultaten zijn afkomstig van het jaarlijkse terrasonderzoek van Van Spronsen & Partners horeca-advies.

De top 5
Uit de jaarlijkse inventarisatie van de prijs voor een rondje op het terras (2 koffie, 2 fris, 2 bier, en 2 rosé) blijkt dat Amsterdam dit jaar de duurste terrasstad is. Een rondje kost daar € 23,05. Dat Amsterdam de duurste terrasstad is, is op zich niet verrassend gezien het feit dat hier de vastgoed- en huurprijzen ook fors hoger liggen dan elders in het land. Amsterdam stond vorig jaar nog op de vierde plek, maar heeft dit jaar de koppositie van Haarlem overgenomen. De stad wordt in de ranglijst gevolgd door Den Haag, Haarlem en 's-Hertogenbosch, waarna Utrecht de top 5 afsluit.

Stijgers in de lijst
In Nijmegen zijn de prijzen dit jaar het hardst gestegen met 7,5%, de prijs voor een rondje op het terras ligt hiermee nog altijd lager dan het landelijke gemiddelde. Dit kan dus gezien worden als een inhaalslag. Vanwege de prijsstijging klimt de stad vier plaatsen op de ranglijst naar de 17e plaats. Eindhoven stijgt dit jaar ook fors; vorig jaar stond de stad nog op de 20e plaats, maar door een prijsstijging van 7,3% staat de stad nu op de 15e plek.

De voordeligste steden
Een rondje op het terras kost in Almere gemiddeld € 2,98 minder dan in Amsterdam. Met name liefhebbers van een biertje kunnen het best naar Almere, waar een glas bier gemiddeld € 2,27 kost. Een glas rosé is met € 3,23 het goedkoopst in Almere. Wie liever een glas fris drinkt kan het best naar Breda en voor een kopje koffie naar Arnhem met gemiddelde prijzen van respectievelijk € 2,14 en € 2,07.

Terraskoopkracht het hoogst in Amersfoort
Voor het onderzoek wordt ook jaarlijks de terraskoopkracht bepaald door het gemiddeld besteedbaar inkomen van de inwoners af te zetten tegen de terrasprijzen. Hieruit blijkt dat inwoners van Amersfoort de hoogste terraskoopkracht hebben met gemiddeld 20,4 rondjes per week. De stad wordt op de voet gevolgd door Breda, waar inwoners gemiddeld 20,3 rondjes per week kunnen bestellen. In Groningen en Enschede kan men wekelijks slechts 16,4 rondjes geven. De gemiddelde terraskoopkracht over alle gemeten steden ligt op 18,6 rondjes per week. Hiermee is de terraskoopkracht gedaald ten opzichte van het voorgaande jaar, toen men gemiddeld nog 18,8 rondjes per week kon betalen.

Stijging bierprijzen
De stijging van de inkoopprijs van bier is de afgelopen jaren niet volledig doorberekend aan de Nederlandse consument. In de periode van vijf jaar is de inkoopprijs bier met circa 18% gestegen, de horecaondernemers verhoogden de prijs voor een fluitje met slechts 9%.

Trends op het terras
Radler is één van de meest populaire drankjes in deze tijd. Verkocht vorig jaar maar circa 50% van alle onderzochte terrassen Radler, dit jaar verkoopt 95% van de onderzochte bedrijven Radler. De prijs voor een Radler bleef gelijk aan vorig jaar met gemiddeld € 3,21. Op alcoholisch gebied zijn daarnaast cocktails, zoals Gin/Tonic, Hugo en de Aperol Spritz populair. Ook de speciaalbieren doen het goed momenteel. Elke zichzelf respecterende stad heeft één of meerdere ‘eigen’ bieren. Een andere trend zijn drankjes zonder alcohol. 93% van de onderzochte terrassen verkoopt dit jaar 0.0 bieren op het terras, vorig jaar lag dit percentage op 32%.

Trends
Veel horecabedrijven proberen drankjes te serveren die je thuis niet zo kunt krijgen. Zo biedt het merk Fever-Tree bijvoorbeeld verschillende soorten tonics. De ouderwetse limonade doet zijn herintrede in de horeca, in allerlei aparte smaken. Pinkyrose biedt bijvoorbeeld een ‘Dark Caramel Sea Salt’ smaak en Agroposta levert kleine verpakkingen in diverse ‘volwassen’ limonade smaken. Maar ook grote kannen met water gecombineerd met fruit en kruiden zien we steeds vaker. Voor volgend jaar verwachten wij dranken als vermouth en Tinto de Verano te zien op het terras. Tinto de Verano is een mix van rode wijn aangelengd met bruiswater of bitter lemon, ijsblokjes en een schijfje citroen. Het is de simpele versie van een sangria en is daarnaast lichter, ideaal voor de warme zomerdagen.


Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Opening Marriott
Mariott International opent 7000ste hotel in Hong Kong

Marriott International vierde onlangs de opening van zijn 7.000e hotel – het St. Regis Hong Kong. Dit schitterende, 27 verdiepingen tellende luxe hotel met butlerservice en meerdere restaurants staat symbool voor Marriotts wereldwijde expansiestrategie met een buitensporige focus op het hogere...

Hotel Opening
Eerste Leonardo Royal Hotel opent in Nederland

Op maandag 15 april, de geboortedag van Leonardo da Vinci, heeft het Leonardo Royal Hotel Amsterdam, met als afkorting LRHA, haar deuren geopend. Het allereerste Leonardo Royal Hotel in Nederland is gevestigd in een nieuw gebouw van 18 verdiepingen in het Amstelkwartier met maar liefst 490 kamers. ...

Interview Longread
Zo ga je om met bedrijfskleding in je hotel

Binnen de hotellerie is het dragen van bedrijfskleding zeer gebruikelijk. Het verhoogt de herkenbaarheid van de medewerkers en straalt professionalisme uit. Maar dan moeten de kleding en de uiterlijke verzorging wel helemaal in balans zijn. Anne-Marie van Leggelo is etiquette-expert en legt uit waar...

Achtergronden
Download de nieuwe uitgave van Hospitality Management

De aprileditie van Hospitality Management is weer uit. Dit keer aandacht voor de hotelkamer en interieur, waarbij Carlo Slag, eigenaar van Preston Palace hotel, en Debbie Zeeuw van der Laan, designer bij Valk Design, ons bijpraten over recente verbouwingen, hotelkamertrends en investeringen. Tapijt ...

Toerisme
Grote groei Amstelveense hotelovernachtingen

Het aantal hotelovernachtigingen in Amstelveen is in 2017 bijna vervijfvoudigd ten opzichte van 2015. In 2015 werden ruim 57.600 hotelovernachtingen geboekt in Amstelveen, in 2017 waren dat er al bijna 259.000. Dit aantal word verwacht alleen maar te groeien aangezien er in 2018 nog een aantal grote...

Financieel
De belastingdienst geeft vier belastingtips voor horecaondernemers

Veel startende ondernemers en ZZP’ers doen hun belastingaangifte zelf. Om dit zo makkelijk mogelijk te maken, heeft de Belastingdienst al privégegevens voor hen ingevuld. Het zakelijke deel van de aangifte moet je als ondernemer zelf invullen. Om ondernemers uit de horeca voor de inkoms...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: