Amsterdam weer duurste terrasstad

10 juli 2015 |
Amsterdam weer duurste terrasstad<

Amsterdam is na 2 jaar weer de duurste terrasstad van Nederland. De gemiddelde prijs voor een rondje drank op het terras van Amsterdam is
€ 23,05 dit is 5,5% hoger dan vorig jaar. Gemiddeld zijn de terrasprijzen dit jaar met 2,5% gestegen. Almere is voor het eerst de goedkoopste terrasstad van Nederland. Deze resultaten zijn afkomstig van het jaarlijkse terrasonderzoek van Van Spronsen & Partners horeca-advies.

De top 5
Uit de jaarlijkse inventarisatie van de prijs voor een rondje op het terras (2 koffie, 2 fris, 2 bier, en 2 rosé) blijkt dat Amsterdam dit jaar de duurste terrasstad is. Een rondje kost daar € 23,05. Dat Amsterdam de duurste terrasstad is, is op zich niet verrassend gezien het feit dat hier de vastgoed- en huurprijzen ook fors hoger liggen dan elders in het land. Amsterdam stond vorig jaar nog op de vierde plek, maar heeft dit jaar de koppositie van Haarlem overgenomen. De stad wordt in de ranglijst gevolgd door Den Haag, Haarlem en 's-Hertogenbosch, waarna Utrecht de top 5 afsluit.

Stijgers in de lijst
In Nijmegen zijn de prijzen dit jaar het hardst gestegen met 7,5%, de prijs voor een rondje op het terras ligt hiermee nog altijd lager dan het landelijke gemiddelde. Dit kan dus gezien worden als een inhaalslag. Vanwege de prijsstijging klimt de stad vier plaatsen op de ranglijst naar de 17e plaats. Eindhoven stijgt dit jaar ook fors; vorig jaar stond de stad nog op de 20e plaats, maar door een prijsstijging van 7,3% staat de stad nu op de 15e plek.

De voordeligste steden
Een rondje op het terras kost in Almere gemiddeld € 2,98 minder dan in Amsterdam. Met name liefhebbers van een biertje kunnen het best naar Almere, waar een glas bier gemiddeld € 2,27 kost. Een glas rosé is met € 3,23 het goedkoopst in Almere. Wie liever een glas fris drinkt kan het best naar Breda en voor een kopje koffie naar Arnhem met gemiddelde prijzen van respectievelijk € 2,14 en € 2,07.

Terraskoopkracht het hoogst in Amersfoort
Voor het onderzoek wordt ook jaarlijks de terraskoopkracht bepaald door het gemiddeld besteedbaar inkomen van de inwoners af te zetten tegen de terrasprijzen. Hieruit blijkt dat inwoners van Amersfoort de hoogste terraskoopkracht hebben met gemiddeld 20,4 rondjes per week. De stad wordt op de voet gevolgd door Breda, waar inwoners gemiddeld 20,3 rondjes per week kunnen bestellen. In Groningen en Enschede kan men wekelijks slechts 16,4 rondjes geven. De gemiddelde terraskoopkracht over alle gemeten steden ligt op 18,6 rondjes per week. Hiermee is de terraskoopkracht gedaald ten opzichte van het voorgaande jaar, toen men gemiddeld nog 18,8 rondjes per week kon betalen.

Stijging bierprijzen
De stijging van de inkoopprijs van bier is de afgelopen jaren niet volledig doorberekend aan de Nederlandse consument. In de periode van vijf jaar is de inkoopprijs bier met circa 18% gestegen, de horecaondernemers verhoogden de prijs voor een fluitje met slechts 9%.

Trends op het terras
Radler is één van de meest populaire drankjes in deze tijd. Verkocht vorig jaar maar circa 50% van alle onderzochte terrassen Radler, dit jaar verkoopt 95% van de onderzochte bedrijven Radler. De prijs voor een Radler bleef gelijk aan vorig jaar met gemiddeld € 3,21. Op alcoholisch gebied zijn daarnaast cocktails, zoals Gin/Tonic, Hugo en de Aperol Spritz populair. Ook de speciaalbieren doen het goed momenteel. Elke zichzelf respecterende stad heeft één of meerdere ‘eigen’ bieren. Een andere trend zijn drankjes zonder alcohol. 93% van de onderzochte terrassen verkoopt dit jaar 0.0 bieren op het terras, vorig jaar lag dit percentage op 32%.

Trends
Veel horecabedrijven proberen drankjes te serveren die je thuis niet zo kunt krijgen. Zo biedt het merk Fever-Tree bijvoorbeeld verschillende soorten tonics. De ouderwetse limonade doet zijn herintrede in de horeca, in allerlei aparte smaken. Pinkyrose biedt bijvoorbeeld een ‘Dark Caramel Sea Salt’ smaak en Agroposta levert kleine verpakkingen in diverse ‘volwassen’ limonade smaken. Maar ook grote kannen met water gecombineerd met fruit en kruiden zien we steeds vaker. Voor volgend jaar verwachten wij dranken als vermouth en Tinto de Verano te zien op het terras. Tinto de Verano is een mix van rode wijn aangelengd met bruiswater of bitter lemon, ijsblokjes en een schijfje citroen. Het is de simpele versie van een sangria en is daarnaast lichter, ideaal voor de warme zomerdagen.


Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Inschrijftermijn Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs 2020 verlengd

De inschrijftermijn voor de 19e editie van de Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs voor de beste jonge gastvrouw of gastheer van Nederland is verlengd als gevolg van de corona-crisis. Kandidaten tussen de 20 en 26 jaar kunnen nu nog tot en met 30 juni 2020 inschrijven. De uitreiking van de National...

Independent Hotel Show afgelast en verplaatst naar 2021

De Independent Hotel Show is vanwege de aanhoudende coronapandemie afgelast, zo laat de organisatie weten. Ruim drie weken geleden werd het hotelevent in de Amsterdamse RAI al verplaatst van halverwege maart naar eind juni. Nu heeft de organisatie ook besloten om de uitegestelde Independent Hotel Sh...

Interview Coronacrisis
"De reddingsboeien zijn er wel, maar te weinig"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit dertiende hoofdstuk...

Food Amsterdam
Paascreaties van Hotel Jakarta verkocht in Bakkerij Westers

Pastry chef Ramona Rütti van Hotel Jakarta Amsterdam maakt bijzondere paascreaties om te paastafel op te fleuren. Dit jaar zal de tafel voor minder mensen gedekt worden, maar daardoor is er des te meer aandacht voor wat er op tafel staat. Er zijn verschillende creaties te verkrijgen in Bakke...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? (Deel 2)

Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? Volgens Arne Sorenson, CEO van Marriott, zijn de effecten van de coronacrisis op de korte termijn al groter dan die van 9/11 en de bankencrisis tezamen. Bezettingsgraden zijn gedaald tot 90% in de sterk getroffen gebieden en tot 75% in mi...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: