Amsterdamse vier- & vijfsterrenhotels zelf op zoek naar horecatalent

28 mei 2018 | Thijs Jacobs

De afgelopen vijf jaar waren de Amsterdamse renaissance voor horeca. De markt groeide van veelbelovend naar toonaangevend in eten, drinken en gastvrijheid. Het betekende niet enkel een impuls voor de kwantiteit en kwaliteit, maar ook een scala aan nieuwe kansen voor personeel van hoog niveau. Toch bleken kans en talent elkaar niet altijd te vinden, zo merkten de high-end hotels van de hoofdstad. Amsterdams gerenommeerde hotels slaan daarom de handen ineen en lanceren het vacatureplatform voor high-end hospitality, Luxury Hotels of Amsterdam.

Bijbaantje

"Hospitality heeft in Nederland nog vaak het imago van bijbaantje. Maar oprechte gastvrijheid... dat is vakmanschap. Met de internationalisering van Amsterdam en de ontwikkeling van hoofdstedelijke horeca stijgt de vraag naar deze vakmannen en –vrouwen. Ervaren experts en talent van de toekomst. Met Luxury Hotels of Amsterdam willen wij het niet alleen makkelijker maken om een vacature te vervullen of de kansen binnen het luxe segment te ontdekken. We willen de branche weer de status geven die het verdient. Om zo hospitality binnen Amsterdam naar een hoger niveau te brengen", aldus Emmy Stoel, General Manager Hotel Okura Amsterdam en mede-initiatiefnemer, Luxury Hotels of Amsterdam

De run op werknemers in de hospitalityscene is geen ongefundeerde kroegpraat zo blijkt uit cijfers van het CBS. Waar er in het eerste half jaar van 2014 zo’n 35.000 vacatures ontstonden binnen de horeca, zijn dit er in de eerste helft van 2017 al 54.000. Er zijn gemiddeld 10.000 meer openstaande vacatures (CBS, 2017). In de periode vanaf 2008 nam het aantal fte’s in de horeca met 16% toe. De groei is vooral zichtbaar in Amsterdam, Flevoland en Brabant (KHN, september 2017). Hoogtijdagen voor de hospitalityprofessional op banenjacht.

Luxury Hotels of Amsterdam

Waar de 27 general managers achter Luxury Hotels of Amsterdam doorgaans als concurrenten door het leven gaan, besloten ze voor de kwaliteit van Amsterdamse hospitality dan ook de krachten te bundelen. Luxury Hotels of Amsterdam is een verbond tussen American Amsterdam, Amstel Hotel, Andaz Amsterdam Prinsengracht, Apollo Hotel, NH Collection Grand Hotel Barbizon Palace, Conservatorium Hotel, Crowne Plaza Schiphol, The Dylan,  Garden Hotel, Grand Hotel Amrath, The Grand, Hilton Schiphol, Hilton Amsterdam, Holiday Inn Amsterdam, Kimpton De Witt, NH Collection Grand Hotel Krasnapolsy, Hotel ?De L’Europe, Amsterdam Marriott, Movenpick Amsterdam, Hotel Okura, ?Pulitzer Hotel Amsterdam, ?Radisson Blu Amsterdam, Radisson Blu Schiphol, Renaissance Amsterdam Hotel, Sheraton Amsterdam Airport, ?W Amsterdam en Waldorf Astoria.

Luxury Hotels of Amsterdam stelt als online platform high-end hoteliers voor aan hun toekomstige werknemers. Zij die eerste of nieuwe kansen zoeken binnen het hoge segment van hospitality. Wat ze verenigd is een liefde voor hoogstaande gastvrijheid en luxe.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: vijf keer raak

“De hotelindustrie verliest de controle over haar eigen kamervoorraad.” Dat was een van de belangrijkste – wat apocalyptisch aandoende - voorspellingen in de white paper van de International Hotel Association over de toekomst van de hotelsector. Het in 1996 gepubliceerde rapport me...

Economie Achtergronden
Stevige groei meetings- en eventsbranche verwacht in 2019

Een decennium na de wereldwijde economische recessie van 2008, is de meetings- en eventsbranche teruggeveerd. Voor het vierde achtereenvolgende jaar laat de sector een consistente groei van uitgaven en bezoekers zien. Deze gestage en stabiele groei is de nieuwe norm binnen de meetings- en eventsbran...

Drinks Longread
Achtergrond: alcoholarm bier in opkomst, alcoholvrije wijn nog niet populair

Overdag een ijskoud glas bier of een goed glas wijn. Hoewel in Nederland die cultuur niet heerst, verandert de behoefte van de consument. De mogelijkheid om een glas wijn of een biertje bij de lunch te bestellen groeit. Alcoholvrije wijnen zijn (nog) niet populair in de horeca, maar bieren die weini...

Personeel Achtergronden
Onderzoek personeel & horeca: 'De horecaondernemer heeft geen plan'

‘’Het moet een familie zijn’’, ‘’ludieke wervingsfilmpjes helpen’’ en ‘’duidelijke communicatie is alles’’. Bovenstaande uitspraken komen van horecamanagers en -ondernemers. Kortom: elke ondernemer of manager die ik spreek heeft...

Achtergronden
Top 10 brandoorzaken bij bedrijven

Menselijk handelen is de belangrijkste oorzaak van bedrijfsbranden in Nederland. En daarmee is het één van de grootse bedreiging van de bedrijfscontinuïteit in het midden- en kleinbedrijf. Dat constateert verzekeraar Reaal, na een analyse van brandoorzaken bij bedrijven. De verzek...

Hotel Achtergronden
Preston Palace heeft een eigen 'geluksmakelaar'

Ze is efficiënt, attent, ervaren, vriendelijk en ze weet álles over trouwen. Dat is Wendy, de Weddingplanner van Preston Palace. Ze doet alles voor de mooiste dag van haar gasten en werkt exclusief voor dit all-inclusive hotel. En dat doet ze goed. Geluksmakelaar "Ik geniet er...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: