Belastingdienst helpt startende ondernemers in de horeca

5 december 2017 | Roy Spijker

Het aantal nieuwe horecagelegenheden is de afgelopen vijf jaar flink gegroeid. Om ondernemers met een bedrijf jonger dan drie jaar te helpen, voert de Belastingdienst de campagne ‘Een goede start is vooruitzien’. Bij deze campagne is er speciale aandacht voor startende ondernemers in de horeca. Volgens de Belastingdienst kan het bij de start op een aantal punten makkelijk misgaan. De website belastingdienst.nl/starters geeft concrete tips en hulpmiddelen.

“Startende ondernemers, waaronder ook ZZP’ers, hebben veel aan hun hoofd. Ze denken misschien niet gelijk aan hun administratie en aangifte, maar deze vormen juist een essentiële basis voor een succesvolle start”, zegt Erik de Kruijf, plaatsvervangend directeur MKB van de Belastingdienst.

Ondersteuning voor startende ondernemers in de horeca
Uit cijfers van de Belastingdienst blijkt dat startende ondernemers vaker moeite hebben met hun belastingzaken. Om de kans op fouten te verkleinen biedt de Belastingdienst specifiek voor starters een aantal gerichte hulpmiddelen en tips, zoals een OndernemersCheck en -handboek, administratie- en aangiftetips, een rekenhulp en informatie over ondernemersregelingen voor starters. Tijdens deze campagne besteedt de Belastingdienst extra aandacht aan de sectoren horeca, detailhandel en bouw.

Daarnaast zet de Belastingdienst speciale Startersvoorlichters in die startende ondernemers voorlichten over belastingzaken. Dit helpt de starter zijn zaken goed en tijdig te regelen. Zo houdt hij meer tijd over om zich vol passie te richten op de ontwikkeling van zijn bedrijf.

Drie tips voor startende ondernemers in de horeca:

  • Bij controle dient de Belastingdienst te kunnen nagaan hoe een omzet tot stand is gekomen. Een goed kassasysteem helpt daarbij.
  • Stel je kassasysteem juist in zodat de (detail)gegevens lang genoeg bewaard blijven en niet worden overschreven. Verder hoor je de administratie minimaal 7 jaar te bewaren.
  • In de horeca worden verschillende soorten dranken geschonken waaronder gemixte dranken met alcohol. Hiervoor gelden verschillende btw-tarieven die je apart dient bij te houden in de administratie. 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelbouwplannen Opening
Vondel Hotels opent Hotel van de Vijsel op de Overtoom in Amsterdam

Vondel Hotels opent vandaag officieel de deuren van Hotel van de Vijsel en Café Woodz op de Overtoom 13-17 in Amsterdam. Het hotel, gevestigd in voormalig houthandel Van de Vijsel, telt 82 kamers in het viersterrensegment. Na een intensieve verbouwing van meer dan 2 jaar, waarbij de originele...

Accor Personalia
Remco Groenhuijzen zet carrière binnen AccorHotels voort

Vanaf 1 januari 2019 is Remco Groenhuijzen de nieuwe Regional Vice President Mövenpick Nederland. De huidige General Manager van Sofitel Legend The Grand Amsterdam zet daarmee de volgende stap in zijn carrière binnen moederbedrijf AccorHotels. Mövenpick Hotels Nederland is een van d...

Personalia Marriott
Marriott International benoemt Liam Brown tot President en Managing Director Europa

Marriott International, Inc. (NASDAQ: MAR) heeft vandaag aangekondigd dat Liam Brown, President, Select Brands en Owner en Franchise Services, Noord-Amerika, de rol van President en Managing Director van Europa op zich zal nemen, een divisie binnen Marriott International die het Verenigd Koninkrijk,...

Achtergronden
Dirk Kuijt ontsteekt verlichting kerstboom Grand Hotel Huis ter Duin

Dirk Kuijt heeft dit jaar de kerstperiode ingeluid met de ontsteking van de verlichting van een van de meest iconische kerstbomen van Nederland voor Grand Hotel Huis ter Duin. De boom heeft een hoogte van ruim 17 meter en kan zich daarmee de hoogste boom binnen de hotellerie in de Benelux noemen. Vi...

Opening Internationaal
Radisson Blu Hotel Brugge officieel geopend

Op 15 november 2018 werd op feestelijke wijze de Grand Opening van het Radisson Blu Hotel, Brugge gevierd. Dit gloednieuwe hotel, dat deel uitmaakt van de site in volle ontwikkeling ‘Nieuw Brugge’, is voorzien van 109 kamers evenals 6 vergaderzalen. Het hotel ligt op wandelafstand van h...

Interview Longread
Rondetafelgesprek: Maakt een merk een hotel meer waard?

To brand or not to brand? Dat is de vraag voor veel hoteliers. Investeerders zien graag een herkenbaar merk op de gevel, maar de gast kent soms meer waarde toe aan een foto op Instagram. Wat betekent een alom gerespecteerde merknaam nog voor de waarde van een hotel? Vier hoteliers delen hun uiteenlo...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: