Best Western blijft grootste hotelmerk wereldwijd

29 juli 2009 |
Best Western blijft grootste hotelmerk wereldwijd

Best Western is en blijft het grootste individuele hotelmerk ter wereld. Dit blijkt uit onderzoek van het Franse consultancy-bureau MKG Hospitality, dat jaarlijks de grootste hotelketens en -merken in kaart brengt. Met wereldwijd 300.000 kamers laat Best Western de andere hotelmerken uit de top-3, Holiday Inn en Comfort Inns & Comfort Suites, achter zich. Best Western verwacht, ondanks de recessie, dit jaar door te kunnen groeien. De twintig grootste hotelketens samen zagen het aantal kamers wereldwijd met 3,5 procent stijgen ten opzichte van de meting in 2008. Opvallend is dat het aantal kamers van Best Western juist iets daalde.

“Wereldwijd hebben we het laatste jaar een echte kwaliteitsslag gemaakt. We hebben afscheid genomen van een aantal hotels die onder onze kwaliteitsnormen scoorden. Hiervoor in de plaats hebben zich hotels bij ons aangesloten die beter passen bij onze uitstraling,” verklaart Wytze van den Berg, directeur van Best Western Nederland.

De invloed van de recessie op de hotelketen verschilt wereldwijd per regio. “In Nederland is het aantal reserveringen dat wij naar de hotels brengen hoger, maar liggen de kamerprijzen lager dan in 2008,” geeft van den Berg aan. “Verder ziet het er naar uit dat we een goede zomer krijgen. Dankzij een toename van Nederlandse gasten in onze hotels doen we het in het toeristische segment zelfs beter dan vorig jaar.”

Best Western verwacht wereldwijd sterker uit de recessie te komen. Veel grote hotelketens zijn beursgenoteerd en worden gedwongen flink in de kosten te snijden. “Best Western is een membership-organisatie, zonder aandeelhouders die snel resultaat willen zien. Dit geeft de mogelijkheid om anticyclisch te investeren. Wij geven zowel wereldwijd als in Nederland dan ook veel meer uit dan voorgaande jaren.” In Nederland heeft Best Western nu 2.800 kamers. Van den Berg verwacht dit jaar een groei van ongeveer 400 kamers.

Hospitality Management, Frank Lindner


Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Horeca naar de stembus deel vier: SP

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Hotelketens Interview Longread
"De langetermijnverwachtingen zijn onverminderd goed"

Erwin van der Graaf is directeur van Accor Hotels Services Nederland en als Vice President Operations verantwoordelijk voor de door Accor gemanagede hotels in Nederland. In het oog van de orkaan - het jaar 2020 - kreeg hij veel interviewaanvragen. Hij hield ze merendeels af; voelde geen behoeft ...

Interview Corona
Interview: deze hotelier opent zijn terras op 16 maart

Gilles Harthoorn is eigenaar van Hotel Duinzicht op Schiermonnikoog. Gisteren zetten veel horecaondernemers in Friesland de terrassen op de kop als ludieke actie vanwege de sluiting van de horeca, maar op 16 maart wil deze hotelier zijn terras daadwerkelijk openen. “Als er geen stipje op de ho ...

Plannen voor hotel in Rotterdamse Delfshaven

Van de molen tot de bruggen en de oude kerk. Delfshaven bruist van de historie, maar toeristen en Rotterdammers weten het karakteristieke deel van Rotterdam nog steeds niet voldoende te vinden. De gemeente Rotterdam heeft dan ook grote plannen om Delfshaven het komende jaar terug op de kaart te z ...

Ondernemen
Jonge Honden: Jan Willem Janssen pakt door met H2OTEL

Op jonge leeftijd een hotelonderneming runnen, het is niet veel mensen gegeven. Ondernemen is vallen en opstaan, fouten maken en groeien. In de serie Jonge Honden portretteert Hospitality Management jonge hoteliers. Dit keer Jan Willem Janssen (26), eigenaar van H2OTEL in Rotterdam. Een monoloog. ...

Horeca naar de stembus deel drie: PVV

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: