Best Western krijgt nieuwe huisstijl

1 oktober 2015
Best Western krijgt nieuwe huisstijl

De afgelopen 20 jaar heeft Best Western Hotels naar eigen zeggen een enorme ontwikkeling doorgemaakt op het gebied van kwaliteitsverbetering en
wereldwijde uitbreiding van het merk naar ruim 4.100 hotels in meer dan 100 landen. Daarom is het volgens de keten echter tijd voor een nieuw gezicht.

~Foto: Eén van de nieuwe logo's van Best Western~

*Nieuwe huisstijl*
Tijdens de jaarlijkse conferentie in Honolulu, onthulde de directie van het bedrijf gisteren haar toekomstplannen waarmee een duidelijk signaal wordt afgegeven over de enorme veranderingen die het hotelmerk de afgelopen jaren heeft ondergaan. "Meer meer dan 20 jaar heeft Best Western een bekend, vertrouwd en herkenbaar logo gehad. Maar na alle investeringen van de afgelopen 10 jaar in ons 69-jarig hotelmerk dienen we consumenten bewust te maken van de veranderingen die binnen Best Western hebben plaatsgevonden. Wij kijken de toekomst vol vertrouwen tegemoet met een compleet vernieuwde huisstijl dat ons bijzondere aanbod aan hotels bellicht en de verschillen in ons aanbod accentueert. Een merkidentiteit waarmee wij onze aantrekkingskracht verbeteren en die ons een hedendaagse, energieke en relevante uitstraling geeft," zegt David Kong, president & CEO van Best Western Hotels & Resorts.

*Terug naar af*
"We zijn weer helemaal teruggegaan naar af. Deze nieuwe logo’s zijn een aanzienlijke verandering ten opzichte van de huidige logo’s en zij illustreren de fantastische producten en het hotelaanbod van het Best Western van vandaag de dag", aldus Kong.

*De veranderingen bij Best Western*
Aanleiding voor de nieuwe huisstijl zijn de volgende veranderingen binnen de keten:

- een stabiel en progressief executive team, onder leiding van David Kong, één van de meest ervaren CEO'Sin de hotelindustrie;

- het opsplitsen in 2011 van het Best Western hotelportfolio in drie hotelmerken (Best Western, Best Western Plus en Best Western Premier) ter verduidelijking van het
productaanbod van Best Western en om beter te sturen op de verwachtingen van gasten.

- de opkomst als leider in de hotelindustrie door andere ketens voorbij te streven op basis van de RevPAR (revenue per available room / omzet per beschikbare kamer)en het winnen van een recordaantal prijzen in de reisindustrie.

*Nieuwe naam: Best Western Hotels & Resorts*
Een andere aanpassing om de veranderingen die op het gebied van kwaliteit en aanbod plaats hebben gevonden te onderstrepen, is de naamswijziging van het
masterbrand van Best Western International naar Best Western Hotels & Resorts. Het nieuwe masterbrand logo wordt gebruikt als paraplu voor de 6 merken van de keten: Best Western, Best Western Plus, Best Western Plus Executive Residency, Best Western Premier, V?b en BW Premier Collection.

*Drie nieuwe logo's*
Door de invoering van drie nieuwe logo’s voor de hoteltypes Best Western, Best Western Plus en Best Western Premier verstevigt Best Western naar eigen zeggen de segmentatie van ieder hoteltype en verduidelijkt de keten het verschil tussen de verschillende hoteltypes door de invoering van de nieuwe logo’s.

*BW*
Daarnaast legt de keten in de toekomst veel meer de nadruk op de initialen van het merk Best Western - BW - in het nieuwe logo. Deze initialen worden ingezet op verschillende communicatiekanalen, in het bijzonder online, waar door ruimtegebrek een afkorting heel goed werkt.

*Tweejarig proces*
Het gehele traject om de nieuwe logo’s en huisstijl te creëren heeft twee jaar geduurd. Er is veel tijd gestoken in het vergaren van input vanuit reizigers, inkopers, partners en Best Western hoteliers wereldwijd. Als onderdeel van deze rebranding heeft Best Western zich vooral gericht op het eigentijds maken van de uitstraling van het bedrijf en een duidelijke segmentatie van de zes hotelmerken. Door gebruik te maken van hedendaags grafisch design en digitale printmogelijkheden zijn aldus de keten een verscheidenheid aan logo’s gecreëerd die door gebruik van special effects uitzonderlijk, uniek, en karakteristiek ogen voor consumenten, maar die tegelijk ook functioneel zijn.

*Duidelijke identiteit*
"Door ieder merk een duidelijke identiteit te geven, kunnen hoteliers en hotelontwikkelaars ervan verzekerd zijn dat gasten weten in welk type hotel zij verblijven en wat zij van het hotel kunnen verwachten" zegt Suzi Yoder, senior vice president of international operations van Best Western Hotels & Resorts. "Deze verduidelijking zal helpen om meer
gasten aan te trekken en uiteindelijk zorgen voor een hogere opbrengst per beschikbare kamer voor de hoteleigenaar." De nieuwe huisstijl wordt medio november ingevoerd.

*E-commerce*
Naast de veranderingen op het gebied van de corporate identiteit, heeft Best Western tevens innovatieve stappen ondernomen op het gebied van e-commerce. De afgelopen vier jaar is de internationale website "www.bestwestern.com":http://www.bestwestern.com/ door Compuware vier maal op rij uitgeroepen tot beste website in de hotelindustrie (Compuware Best of the Web Gold Award; 2012-2015). Toch heeft Best Western besloten af te stappen van het huidige e-commercesysteem en heeft de hotelketen een volledig nieuw digitaal customer experience platform gebouwd. Een week geleden lanceerde Best Western haar nieuwe mobiele customer experience platform, inclusief een nieuwe mobiele website en mobiele apps voor smartphones en tablets. De mobiele website Bestwestern.com is voorzien van een heldere en overzichtelijke interface die volgens de keten eenvoudig is in gebruik.

~Christel Tuin~

Overig nieuws