Brandveiligheid in hotels & b&b's (1)

24 maart 2014 |
Brandveiligheid in hotels & b&b's (1)<

Brandveiligheid: een aspect van uw ondernemerschap dat vaak voor hoofdbrekens zorgt. Er zijn mensenlevens mee gemoeid, en daarom zeer belangrijk, maar het op peil houden van de veiligheidssituatie
kost ook veel geld, werk en aandacht. In hotels en b&b's is de brandveiligheid nog belangrijker dan in veel andere gebouwen. Gasten verblijven in een voor hen onbekende omgeving en zijn daarom extra kwetsbaar bij brand. Ze weten dus vaak ook niet niet op voorhand hoe ze een veilig heenkomen moeten zoeken in geval van een calamiteit.
We starten met een reeks over brandveiligheid, zodat u uw gasten beter kunt beschermen en beter voorbereid bent op eventuele investeringen.

Kleine hotels
Uit een onderzoek van de VROM-Inspectie blijkt, dat de brandveiligheid in kleine hotels die vo?o?r 1980 zijn gebouwd, meer dan eens te wensen overlaat. De Rijksoverheid verstrekt dan ook een handreiking om de eigenaren van deze hotels te hulp te schieten, zodat zij de brandveiligheid in hun hotel kunnen borgen.

Zware eisen
De brandveiligheidseisen voor gebouwen met een ‘logiesfunctie’, zoals hotels, b&b's en pensions in Nederland, zijn relatief zwaar. Zeker vergeleken met de regelgeving voor andere gebouwen. Belangrijkste reden hiervoor is de kwetsbaarheid van de gasten. Er zijn eisen aan de gebouwen zelf en daarnaast ook eisen aan het gebruik. De belangrijkste eisen, waaraan gebouwen moeten voldoen, staan in het 'Bouwbesluit'. Er is een verschil tussen nieuwbouw en bestaande bouw.

Belangrijke punten
De essentie van de regelgeving: mensen moeten een pand bij brand veilig kunnen verlaten!
Bij de brandveiligheid van hotels spelen de volgende aspecten een rol:
1. Bouwkundige aspecten
2. Installatietechnische aspecten
3. Gebruiksaspecten
4. Organisatorische aspecten
Met name de bouwkundige aspecten vragen de nodige aandacht.

Een paar belangrijke punten
We lichten een aantal belangrijke punten voor u toe. Zo hebben we te maken met compartimenten. De scheidingswanden van (sub-) brandcompartimenten moeten een ‘weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag‘ van minimaal 20 minuten hebben. Met andere woorden: ze moeten 20 minuten brandwerend zijn. Voor nieuwbouw en bij verbouwingen gelden hogere eisen! Denk dus goed na voordat u gaat (ver)bouwen; de kosten kunnen hoger blijken dan geraamd.

Altijd een deurdranger
Openstaande deuren doen de brandwerendheid van een wand teniet. Deuren in scheidingswanden van hotelkamers moeten daarom dan ook altijd zelfsluitend zijn. Er moeten daarom dus deurdrangers op zitten. De deuren moeten bovendien goed aansluiten in de kozijnen en mogen niet kieren. Vuur – en ook rook – kunnen immers gemakkelijk door kieren dringen!

Vluchtroute
Een vluchtroute moet leiden tot het aansluitende terrein en van daaruit tot de openbare weg, zonder dat gebruik moet worden gemaakt van een lift. Dat wil zeggen dat een vluchtweg alleen over vloeren, trappen en hellingbanen mag leiden.

We hebben onder meer gebruik gemaakt van informatie uit de Handreiking brandveiligheid oude hotels, die aangeboden wordt door de Rijksoverheid. De volgende keer meer. Houd ook Hospitality Management in de gaten. In het hotelvakblad gaan wij dieper in op het onderwerp.

Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Faillissement Coronacrisis
Hotel Stroom Rotterdam failliet

Hotel Stroom in Rotterdam is failliet ten gevolge van de coronacrisis. De hoge vaste lasten en het wegvallen van inkomsten hebben ertoe geleid dat het hotelbedrijf van Edwin van der Meijde en Jantiene Berg een faillissement heeft moeten aanvragen. Van der Meijde is eveneens eigenaar van het Rotte...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: