Cao-overleg horeca gestrand

30 oktober 2017 | Thijs Jacobs

Slechts enkele uren na de hervatting van de cao-onderhandelingen zijn deze alweer gestaakt. De onderhandelingen tussen FNV Horeca, CNV Vakmensen en KHN voor een nieuwe cao in de horeca zijn vandaag, maandag 30 oktober 2017, gestrand. De uitgangspunten bleken op verschillende onderwerpen, waaronder de loonontwikkeling, toch te ver uiteen te liggen om een tot gezamenlijk resultaat te komen. De partijen kwamen tot de conclusie dat verder overleg dan ook geen zin heeft.

Omzetten model AVR naar horeca-cao

KHN wil toch graag snel tot een cao komen die voor iedereen in de horeca gaat gelden en die eerlijke voorwaarden regelt voor eerlijk werk KHN kijkt daarom nu naar de mogelijkheden om met een partij te onderhandelen over het aanbod om het huidige KHN-model Arbeidsvoorwaardenreglement (AVR) om te zetten naar een horeca-cao met een regeling voor seizoenswerk en invalwerk en een aanpassing van de lonen. Voor horecaondernemers is het van belang dat de lasten daarvan evenwichtig in de tijd en over alle werkgevers worden verdeeld. Daarnaast is het uitgangspunt van KHN dat ook met een nieuwe horeca-cao voor individuele horecaondernemers maatwerk mogelijk moet zijn. Dat heeft KHN – net als in eerdere rondes van de cao-onderhandelingen – ook vandaag benadrukt.

Doel: een cao voor iedereen

Voor de KHN-delegatie blijft het beoogde doel: een horeca-cao die voor iedereen in de horeca geldt, met eerlijke voorwaarden voor eerlijk werk.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Corona
Swissôtel op Damrak dwingt huurkorting af

Het Swissôtel op het Amsterdamse Damrak dwingt bij rechter 50 procent huurkorting af, zo lezen we op de website van het Parool. Het hotel telt 114 kamers en een restaurant. De huur bedraagt jaarlijks ruim één miljoen euro. Het hotel stelt dat het hard wordt getroffen door de coro ...

Corona
Hier te downloaden: werkgeversverklaring avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Hotels mogen gasten blijven ontvangen, maar ook gasten moeten zich aan de avondklok houden. Van en naar het werk reizen is wel ...

10 jaar geleden in Hospitality Management: Digitaal betalen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. In de herfst van 2011 publiceerde de redactie van Hospitality Management een artikel voer de toe ...

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

OTA's Achtergronden
Personeel belangrijkste aspect bij beoordeling accommodaties

Op 19 januari reikte Booking.com 10.408 Traveller Review Awards voor 2021 in Nederland uit, die op basis van miljoenen klantrecensies zijn toegekend. Met de Awards zet Booking.com partners uit 220 landen en gebieden wereldwijd in het zonnetje, die de reiservaring van reizigers meer gedenkwaardig maa ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: