Classificatie

18 december 2001 | Redactie
Classificatie

De Benelux Hotel Classificatie bestaat vanaf het begin van de jaren zeventig en wordt sindsdien uitgevoerd door het Bedrijfschap Horeca en Catering. Aan de hand van de normen van de Benelux Hotel Classificatie worden hotels ingedeeld in sterrencategorieën. In zijn huidige vorm dateert deze hotelclassificatie van 1985. Vanaf dat jaar wordt de - verplichte - Benelux Hotel Classificatie door het Bedrijfschap uitgevoerd op basis van een verordening, in opdracht van het ministerie van Economische Zaken.

Midden jaren negentig klinkt vanuit de branche, naar aanleiding van gesignaleerde knelpunten, de roep om nieuwe, gemoderniseerde normen. Het ministerie van Economische Zaken gaat vervolgens onderhandelen met de Benelux-partners over aangepaste normen en aanvullende kwalitatieve aspecten. Het ministerie verzoekt het Bedrijfschap om deze normenlijst binnen drie jaar te implementeren. Dit is gebeurd per 1 januari 1999.

Consensus

Recentelijk is door Koninklijk Horeca Nederland de discussie gestart over de kerntaken van het Bedrijfschap Horeca en Catering. Een deel van de taken zal worden afgestoten, om zo het kennis- en innovatiecentrum te worden waar de branche behoefte aan heeft. In dat licht wordt de huidige hotelclassificatie aangemerkt als niet behorend tot de kerntaken van het Bedrijfschap. Voorafgaande aan die beslissing is uitvoerig overleg gepleegd tussen bestuursleden van de sector en bestuursleden van het Bedrijfschap. Er werd al snel consensus bereikt over de te nemen beslissing, hetgeen betekent dat de classificatie per 1 januari 2003 geen kerntaak meer zal zijn.

Hoe nu verder?

Het bestuur van de sector hotels heeft actie ondernomen om te zien hoe het nu verder zal gaan met de (eventuele) classificatie van hotels. Wij moeten ons terdege afvragen of we überhaupt een continuering dan wel een alternatief willen hebben. De sector hotels ziet drie mogelijke scenario’s:

1. Doorgaan met een verplicht systeem, ondergebracht bij het Bedrijfschap Horeca en Catering, of bij een andere partij. 2. Starten met een vrijwillig systeem, ondergebracht bij het Bedrijfschap Horeca en Catering, of bij een andere partij. 3. Stoppen met classificatie.

Tijdens de bestuursvergaderingen is uiteraard veelvuldig gesproken over de toekomst. Het is duidelijk dat we zeer zorgvuldig moeten omgaan met de keuze die gemaakt moet worden. Wij hechten er dan ook aan, uitvoerig overleg te hebben met alle betrokken partijen.

Inmiddels hebben de voorzitter en de sectormanager gesprekken gehad met een aantal betrokken partijen, zoals het Bedrijfschap Horeca en Catering, de ANWB en het ministerie van Economische Zaken. In een later stadium zullen gesprekken worden gevoerd met NATM en MPI Nederland.

Allereerst willen wij een duidelijk beeld krijgen van wat de consumenten verwachten van een classificatiesysteem. Hebben zij daar überhaupt behoefte aan? In de komende tijd zullen wij met een aantal consumentenorganisaties hierover spreken.

Objectief

Met de informatie die we vanuit de vraagkant van de markt krijgen, zullen we onze leden benaderen. (Middels een schriftelijke enquête.) Zo hopen we de waarde van de classificatie voor onze leden juist in te kunnen schatten. Teneinde de objectiviteit zo goed mogelijk te waarborgen, hebben we besloten dit deel van het onderzoek uit te besteden aan een externe expert, te weten Horwath Consulting, in de persoon van Ewout Hoogendoorn.

Het is ons streven om in het begin van de zomer van 2002 een goed gefundeerde beslissing te nemen over het (eventuele) voortbestaan van de Benelux Hotel Classificatie. Middels Hospitality Management en ons verenigingsblad Horeca Nederland zullen wij u op de hoogte houden van de ontwikkelingen.

Hans van der Kooij

HM302001

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Corona
Hier te downloaden: werkgeversverklaring avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Hotels mogen gasten blijven ontvangen, maar ook gasten moeten zich aan de avondklok houden. Van en naar het werk reizen is wel ...

10 jaar geleden in Hospitality Management: Digitaal betalen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. In de herfst van 2011 publiceerde de redactie van Hospitality Management een artikel voer de toe ...

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

OTA's Achtergronden
Personeel belangrijkste aspect bij beoordeling accommodaties

Op 19 januari reikte Booking.com 10.408 Traveller Review Awards voor 2021 in Nederland uit, die op basis van miljoenen klantrecensies zijn toegekend. Met de Awards zet Booking.com partners uit 220 landen en gebieden wereldwijd in het zonnetje, die de reiservaring van reizigers meer gedenkwaardig maa ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Ondernemen
Tips voor een onweerstaanbare hotelwebsite

De Hotel Website of the Year verkiezing 2021 zit erop. Tijdens een feestelijke, online ceremonie werd op 14 januari jl. de winnaar bekendgemaakt: Max Brown Hotels heeft de eer om deze titel een jaar lang te mogen voeren. Een fantastische prestatie. Wat kunnen we leren van de winnende website en de a ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: