Column Hans van Spronsen: Hij ging er echt niet in!

Auteur: Hans van Spronsen
Columns 27 augustus 2000
Column Hans van Spronsen: Hij ging er echt niet in!

Alhoewel we leven in een wereld waarin de ICT steeds verder oprukt, hangt het succes nog steeds af van de mens. Denkt u nog weleens terug aan die strafschoppen? Het doel op elf meter, een topvoetballer achter de bal... U en ik hadden hem er toch wel ingeschopt? En dat in een tijd van etherfrequenties via welke we straks tegen onze auto kunnen praten.

En toch ging telkens die bal er niet in - althans niet in het ‘vijandelijke’ doel. Vreselijk voor een groot deel van deze oranjegestoorde natie. Het werd weer eens pijnlijk duidelijk dat het uiteindelijk toch nog steeds draait om de mens. De mens die uiteindelijk het verschil kan maken tussen glorie en debacle. Dezelfde mens die door al onze technologische kennis steeds meer op de achtergrond dreigt te raken. De mens die zich in een steeds hoger tempo moet aanpassen aan een steeds sneller wordende wereld. Terwijl diezelfde mens helaas nog steeds wordt geproduceerd in de versie 1.0; een versie waarin bovendien tal van ‘genetische slordigheden’ zitten.

Het is de vraag of wij ons er wel voldoende van bewust zijn dat het uiteindelijk draait om de mens. Maken wij ons voldoende druk om de man en vrouw in onze organisatie: voldoende aandacht voor ontspanning; een normale arbeid/rust verhouding; tijd voor het volgen van cursussen en trainingen. Kortom, aandacht voor uw belangrijkste bezit: de mensen in uw organisatie.

Natuurlijk hebben wij de mazzel dat in het bedrijfsleven succes of falen niet afhangt van één moment. Wij krijgen veel meer kansen en kunnen ons gerust permitteren een keertje te missen. Of maken wij onszelf dat wijs, ter bescherming? Elke bal op de paal (of hoog over...) is een gemiste kans. Die ene gast die misschien nooit meer terugkeert, of er zelfs voor zorgt dat anderen überhaupt niet komen. Misschien zijn de gevolgen van een gemiste kans ook in het bedrijfsleven wel veel groter dan wij denken. En dan is die ene mens, op dat ene moment, nog veel belangrijker geweest.

Besteed daarom meer aandacht aan de factor mens in uw organisatie. Natuurlijk moet de ‘hardware’ in uw bedrijf optimaal functioneren, zodat u en uw medewerkers zo optimaal mogelijk kunnen functioneren. Een mens kan het verschil uitmaken tussen winst of verlies. U wilt toch zeker dagelijks scoren?

Deze column van Hans van Spronsen verscheen eerder in een uitgave van hotelvakblad Hospitality Management.

Overig nieuws