Column Hans van Spronsen: Hij ging er echt niet in!

27 augustus 2000 | Hans van Spronsen

Alhoewel we leven in een wereld waarin de ICT steeds verder oprukt, hangt het succes nog steeds af van de mens. Denkt u nog weleens terug aan die strafschoppen? Het doel op elf meter, een topvoetballer achter de bal... U en ik hadden hem er toch wel ingeschopt? En dat in een tijd van etherfrequenties via welke we straks tegen onze auto kunnen praten.

En toch ging telkens die bal er niet in - althans niet in het ‘vijandelijke’ doel. Vreselijk voor een groot deel van deze oranjegestoorde natie. Het werd weer eens pijnlijk duidelijk dat het uiteindelijk toch nog steeds draait om de mens. De mens die uiteindelijk het verschil kan maken tussen glorie en debacle. Dezelfde mens die door al onze technologische kennis steeds meer op de achtergrond dreigt te raken. De mens die zich in een steeds hoger tempo moet aanpassen aan een steeds sneller wordende wereld. Terwijl diezelfde mens helaas nog steeds wordt geproduceerd in de versie 1.0; een versie waarin bovendien tal van ‘genetische slordigheden’ zitten.

Het is de vraag of wij ons er wel voldoende van bewust zijn dat het uiteindelijk draait om de mens. Maken wij ons voldoende druk om de man en vrouw in onze organisatie: voldoende aandacht voor ontspanning; een normale arbeid/rust verhouding; tijd voor het volgen van cursussen en trainingen. Kortom, aandacht voor uw belangrijkste bezit: de mensen in uw organisatie.

Natuurlijk hebben wij de mazzel dat in het bedrijfsleven succes of falen niet afhangt van één moment. Wij krijgen veel meer kansen en kunnen ons gerust permitteren een keertje te missen. Of maken wij onszelf dat wijs, ter bescherming? Elke bal op de paal (of hoog over...) is een gemiste kans. Die ene gast die misschien nooit meer terugkeert, of er zelfs voor zorgt dat anderen überhaupt niet komen. Misschien zijn de gevolgen van een gemiste kans ook in het bedrijfsleven wel veel groter dan wij denken. En dan is die ene mens, op dat ene moment, nog veel belangrijker geweest.

Besteed daarom meer aandacht aan de factor mens in uw organisatie. Natuurlijk moet de ‘hardware’ in uw bedrijf optimaal functioneren, zodat u en uw medewerkers zo optimaal mogelijk kunnen functioneren. Een mens kan het verschil uitmaken tussen winst of verlies. U wilt toch zeker dagelijks scoren?

Deze column van Hans van Spronsen verscheen eerder in een uitgave van hotelvakblad Hospitality Management.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview
“Een ode aan de natuur waarin concept, interieurontwerp en gastbeleving tot één uniek verhaal samensmelten”

Ontwerpen vanuit een hospitality perspectief met de natuur als leidraad Interview met Ruud Belmans van WeWantMore en Steven Verrept van Château de Vignée over de transformatie van een 400 jaar oud kasteel naar een unieke gastbeleving in het topsegment van de Belgische Ardennen. Het k...

Personalia Internationaal
Stefan Dubbeling nieuwe directeur België en Nederland van de BWH Hotel Group

Stefan Dubbeling (48) start per 1 maart aanstaande als Regional Director België & Nederland voor de BWH Hotel Group. Hij volgt daarmee Wytze van den Berg op die, na ruim 14 jaar, aan de slag gaat als Managing Director EMEA voor WorldHotels Collections. In de rol van Regional Director wo...

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Amsterdam Achtergronden
MEININGER Hotels lanceert hyperlokale service met Local Event Display

Krijtborden bieden nog dagelijkse inspiratie voor lokale evenementen – deze nieuwe service is nu ook aanwezig in het MEININGER Hotel Amsterdam City West en het MEININGER Hotel Amsterdam Amstel. De MEININGER Hotels staan binnen de hotelindustrie bekend voor hun unieke hybride accommodatiecon...

Internationaal Tech
Alweer een hotelketen slachtoffer van hackers

Het is weer raak: hackers hebben afgelopen zomer de klantgegevens buit weten te maken van 10,6 miljoen gasten van het Amerikaanse hotelbedrijf MGM Resorts. De gegevens zijn gedeeld op een forum voor hackers, meldt zdnet.com. Op het forum werden de adressen, namen, burgerservicenummers en telefoo...

Events Achtergronden
Hotel kijkt met trots terug op Joods onderwijscongres

Het internationaal Joods onderwijscongres European Chinuch Convention (ECC) kijkt terug op een zeer geslaagde editie die plaatsvond in Novotel Amsterdam Schiphol Airport (NASA). Het was de tweede keer dat dit evenement, waar 37 workshops in 4 talen werden gegeven, in het hotel plaatsvond. Bij EC...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: