Column Hans van Spronsen: Hij ging er echt niet in!

27 augustus 2000 | Hans van Spronsen

Alhoewel we leven in een wereld waarin de ICT steeds verder oprukt, hangt het succes nog steeds af van de mens. Denkt u nog weleens terug aan die strafschoppen? Het doel op elf meter, een topvoetballer achter de bal... U en ik hadden hem er toch wel ingeschopt? En dat in een tijd van etherfrequenties via welke we straks tegen onze auto kunnen praten.

En toch ging telkens die bal er niet in - althans niet in het ‘vijandelijke’ doel. Vreselijk voor een groot deel van deze oranjegestoorde natie. Het werd weer eens pijnlijk duidelijk dat het uiteindelijk toch nog steeds draait om de mens. De mens die uiteindelijk het verschil kan maken tussen glorie en debacle. Dezelfde mens die door al onze technologische kennis steeds meer op de achtergrond dreigt te raken. De mens die zich in een steeds hoger tempo moet aanpassen aan een steeds sneller wordende wereld. Terwijl diezelfde mens helaas nog steeds wordt geproduceerd in de versie 1.0; een versie waarin bovendien tal van ‘genetische slordigheden’ zitten.

Het is de vraag of wij ons er wel voldoende van bewust zijn dat het uiteindelijk draait om de mens. Maken wij ons voldoende druk om de man en vrouw in onze organisatie: voldoende aandacht voor ontspanning; een normale arbeid/rust verhouding; tijd voor het volgen van cursussen en trainingen. Kortom, aandacht voor uw belangrijkste bezit: de mensen in uw organisatie.

Natuurlijk hebben wij de mazzel dat in het bedrijfsleven succes of falen niet afhangt van één moment. Wij krijgen veel meer kansen en kunnen ons gerust permitteren een keertje te missen. Of maken wij onszelf dat wijs, ter bescherming? Elke bal op de paal (of hoog over...) is een gemiste kans. Die ene gast die misschien nooit meer terugkeert, of er zelfs voor zorgt dat anderen überhaupt niet komen. Misschien zijn de gevolgen van een gemiste kans ook in het bedrijfsleven wel veel groter dan wij denken. En dan is die ene mens, op dat ene moment, nog veel belangrijker geweest.

Besteed daarom meer aandacht aan de factor mens in uw organisatie. Natuurlijk moet de ‘hardware’ in uw bedrijf optimaal functioneren, zodat u en uw medewerkers zo optimaal mogelijk kunnen functioneren. Een mens kan het verschil uitmaken tussen winst of verlies. U wilt toch zeker dagelijks scoren?

Deze column van Hans van Spronsen verscheen eerder in een uitgave van hotelvakblad Hospitality Management.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Faillissement Coronacrisis
Hotel Stroom Rotterdam failliet

Hotel Stroom in Rotterdam is failliet ten gevolge van de coronacrisis. De hoge vaste lasten en het wegvallen van inkomsten hebben ertoe geleid dat het hotelbedrijf van Edwin van der Meijde en Jantiene Berg een faillissement heeft moeten aanvragen. Van der Meijde is eveneens eigenaar van het Rotte...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: