Column Hans van Spronsen: Hij ging er echt niet in!

27 augustus 2000 | Hans van Spronsen

Alhoewel we leven in een wereld waarin de ICT steeds verder oprukt, hangt het succes nog steeds af van de mens. Denkt u nog weleens terug aan die strafschoppen? Het doel op elf meter, een topvoetballer achter de bal... U en ik hadden hem er toch wel ingeschopt? En dat in een tijd van etherfrequenties via welke we straks tegen onze auto kunnen praten.

En toch ging telkens die bal er niet in - althans niet in het ‘vijandelijke’ doel. Vreselijk voor een groot deel van deze oranjegestoorde natie. Het werd weer eens pijnlijk duidelijk dat het uiteindelijk toch nog steeds draait om de mens. De mens die uiteindelijk het verschil kan maken tussen glorie en debacle. Dezelfde mens die door al onze technologische kennis steeds meer op de achtergrond dreigt te raken. De mens die zich in een steeds hoger tempo moet aanpassen aan een steeds sneller wordende wereld. Terwijl diezelfde mens helaas nog steeds wordt geproduceerd in de versie 1.0; een versie waarin bovendien tal van ‘genetische slordigheden’ zitten.

Het is de vraag of wij ons er wel voldoende van bewust zijn dat het uiteindelijk draait om de mens. Maken wij ons voldoende druk om de man en vrouw in onze organisatie: voldoende aandacht voor ontspanning; een normale arbeid/rust verhouding; tijd voor het volgen van cursussen en trainingen. Kortom, aandacht voor uw belangrijkste bezit: de mensen in uw organisatie.

Natuurlijk hebben wij de mazzel dat in het bedrijfsleven succes of falen niet afhangt van één moment. Wij krijgen veel meer kansen en kunnen ons gerust permitteren een keertje te missen. Of maken wij onszelf dat wijs, ter bescherming? Elke bal op de paal (of hoog over...) is een gemiste kans. Die ene gast die misschien nooit meer terugkeert, of er zelfs voor zorgt dat anderen überhaupt niet komen. Misschien zijn de gevolgen van een gemiste kans ook in het bedrijfsleven wel veel groter dan wij denken. En dan is die ene mens, op dat ene moment, nog veel belangrijker geweest.

Besteed daarom meer aandacht aan de factor mens in uw organisatie. Natuurlijk moet de ‘hardware’ in uw bedrijf optimaal functioneren, zodat u en uw medewerkers zo optimaal mogelijk kunnen functioneren. Een mens kan het verschil uitmaken tussen winst of verlies. U wilt toch zeker dagelijks scoren?

Deze column van Hans van Spronsen verscheen eerder in een uitgave van hotelvakblad Hospitality Management.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Hotelier Gijs Hendrikx: ''Ik betaal huur op basis van bezetting''

“Hee, met Gijs!” Ik moet even nadenken, maar dan valt het kwartje. Het is Gijs Hendrikx, de veelbelovende en succesvolle hotelier uit Venlo die mij belt. “Ik bel je even om te vertellen hoe het hier in Venlo allemaal is gegaan tijdens de coronacrisis. Volgens mij mag ik van geluk s...

Interview
Ambities bij hotel blooming in Bergen ''Een Bib Gourmand zou geweldig zijn''

Dit interview is onderdeel van het drieluik ‘Hotellerie aan de Noordzeekust geportretteerd’. Twee weken geleden publiceerden we deel 1, het interview met Syrco Bakker, tweesterrenchef van Pure C, onderdeel van Strandhotel Candzand-Bad. Vorige week volgde deel 2: het interview met Mariann...

Onderwijs Ondernemen
Deze hotelprofessionals zijn klaar voor het post-corona tijdperk

Blije gezichten van hotelprofessionals. We vonden het wel weer eens tijd om met iets positiefs te komen. Op de foto zie je de cursisten die met goed gevolg de Revenue Management training - aangeboden door HM Academy, met als trainer Stan Josephi - hebben afgerond. Kansen pakken Ondanks de rece...

Hotelbouwplannen Achtergronden
Hotel de Heerlickheijd van Ermelo heeft een compleet nieuwe fitness

Hotel de Heerlickheijd heeft geïnvesteerd in een compleet nieuwe fitness. Gasten van het hotel en inwoners van en rondom Ermelo kunnen aan de slag met de gloednieuwe apparatuur en gewichten om optimaal te werken aan hun conditie en gezondheid. De Wellness & Fitnessclub wordt aanstaande zate...

Toerisme Coronacrisis
Helft minder Nederlanders op vakantie in maart 2020

In maart 2020 gingen er 1,7 miljoen Nederlanders minder op vakantie dan in dezelfde maand van 2019. Dit is een daling van ruim 50 procent. Over het eerste kwartaal van 2020 is de daling 18 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2019. De daling geldt voor zowel vakanties in het buitenland a...

Achtergronden Coronacrisis
Hoteliers.com organiseert eerste drive-in masterclass

Deze week organiseerde Hoteliers.com, leverancier van commissievrije boekingssoftware voor hotels, een uniek evenement voor haar klanten. Bij Hotel Ernst Sillem Hoeve in Den Dolder was een gedeelte van het parkeerterrein omgetoverd tot een drive-in bioscoop en op het scherm presenteerde Hoteliers.c...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: