Column Hans van Spronsen: Hij ging er echt niet in!

27 augustus 2000 | Hans van Spronsen

Alhoewel we leven in een wereld waarin de ICT steeds verder oprukt, hangt het succes nog steeds af van de mens. Denkt u nog weleens terug aan die strafschoppen? Het doel op elf meter, een topvoetballer achter de bal... U en ik hadden hem er toch wel ingeschopt? En dat in een tijd van etherfrequenties via welke we straks tegen onze auto kunnen praten.

En toch ging telkens die bal er niet in - althans niet in het ‘vijandelijke’ doel. Vreselijk voor een groot deel van deze oranjegestoorde natie. Het werd weer eens pijnlijk duidelijk dat het uiteindelijk toch nog steeds draait om de mens. De mens die uiteindelijk het verschil kan maken tussen glorie en debacle. Dezelfde mens die door al onze technologische kennis steeds meer op de achtergrond dreigt te raken. De mens die zich in een steeds hoger tempo moet aanpassen aan een steeds sneller wordende wereld. Terwijl diezelfde mens helaas nog steeds wordt geproduceerd in de versie 1.0; een versie waarin bovendien tal van ‘genetische slordigheden’ zitten.

Het is de vraag of wij ons er wel voldoende van bewust zijn dat het uiteindelijk draait om de mens. Maken wij ons voldoende druk om de man en vrouw in onze organisatie: voldoende aandacht voor ontspanning; een normale arbeid/rust verhouding; tijd voor het volgen van cursussen en trainingen. Kortom, aandacht voor uw belangrijkste bezit: de mensen in uw organisatie.

Natuurlijk hebben wij de mazzel dat in het bedrijfsleven succes of falen niet afhangt van één moment. Wij krijgen veel meer kansen en kunnen ons gerust permitteren een keertje te missen. Of maken wij onszelf dat wijs, ter bescherming? Elke bal op de paal (of hoog over...) is een gemiste kans. Die ene gast die misschien nooit meer terugkeert, of er zelfs voor zorgt dat anderen überhaupt niet komen. Misschien zijn de gevolgen van een gemiste kans ook in het bedrijfsleven wel veel groter dan wij denken. En dan is die ene mens, op dat ene moment, nog veel belangrijker geweest.

Besteed daarom meer aandacht aan de factor mens in uw organisatie. Natuurlijk moet de ‘hardware’ in uw bedrijf optimaal functioneren, zodat u en uw medewerkers zo optimaal mogelijk kunnen functioneren. Een mens kan het verschil uitmaken tussen winst of verlies. U wilt toch zeker dagelijks scoren?

Deze column van Hans van Spronsen verscheen eerder in een uitgave van hotelvakblad Hospitality Management.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Interview: ''Gelukkig hebben wij long-stay appartementen''

Loppersum. De Groningse plaats staat bekend als epicentrum van de aardbevingen, veroorzaakt door de gaswinning door de NAM. Tegelijkertijd is het een oase van rust, een plek waar je ruimte vindt en veilig kunt vertoeven. Cees de Vries, eigenaar van Hotel Spoorzicht & Spa, neemt ons mee door zijn ...

Tech Branded Content
Netflix streamen kan nu ook op de hotelkamer

Het Van der Valk Hotel in Vianen heeft een primeur te pakken. In dit hotel kunnen de hotelgasten, op dit moment op 12 kamers, alle content vanaf hun eigen device streamen naar de hotel-tv. Dit is nieuw, want met name Netflix kon in hotels tot op heden niet zomaar gestreamd worden. Thuis kan vrijw ...

Economie KHN
Fors deel van de horeca staat op omvallen

Volgens de berichtgeving van de afgelopen dagen – waaronder het laatste OMT advies – en gesprekken die Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voert met de overheid en MKB-Nederland lijkt de kans dat er op korte termijn versoepelingen voor (delen van) de horeca komen voor medio januari uiterm ...

Hotelbouwplannen Achtergronden
Rijksmonument Prinshendrikhof wordt uniek Hotel Palazzo aan het water

Rijksmonument Prinshendrikhof in Haarlem krijgt zo goed als zeker een nieuwe bestemming. Het grote pand aan de Prins Hendrikstraat, met de natuurstenen gevel en risalto, voorzien van Toscaanse halfzuilen en fronton, wordt als het aan Cobraspen ligt omgetoverd tot Hotel Palazzo. Het meest bijzondere ...

Hotelketens
Palace Hotel neemt afscheid van de Radisson Hotel Group

Per 1 januari 2021 maakt het Palace Hotel uit Noordwijk aan Zee geen deel meer uit van de Radisson Hotel Group. Sinds 2014 was het hotel op basis van een franschisecontract aangesloten bij het merk Radisson Blu. Afgelopen zomer is de keuze gemaakt om als zelfstandig hotel verder te gaan. Andr&eac ...

Longread
De GM-AM-relatie in brand-managed hotels

Het afgelopen jaar werden op de Hoge Hotelschool in Breda twee scripties geschreven, vanuit verschillend perspectief, maar over hetzelfde onderwerp: wat zijn ‘best practices’ voor het creëren en in stand houden van een vruchtbare werkrelatie tussen asset managers (verder: AM’s ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: