Column Hans van Spronsen: Promotie

Auteur: Redactie
Columns Hans van Spronsen 12 september 1998
Column Hans van Spronsen: Promotie

Het begon zo mooi deze zomer. Het oranje zonnetje scheen behoorlijk in ons land waardoor de grauwsluier van het matige weer naar de achtergrond verdween. Hiddink en zijn uitverkorenen hielden ons vijf weken lang in de ban. Iedereen had een eigen mening, een eigen visie, en ondanks vijftien miljoen bondscoaches kwam het net niet helemaal goed. Maar Oranje heeft - daar was iedereen het over eens - op een prima wijze aan 'Holland-promotie' gedaan. Daar kunnen wij in de toekomst de vruchten van plukken.

Zeker is, dat wij daar deze zomer - gezien het slechte weer - niet veel aan zullen hebben. Voor de toekomst biedt het echter wel perspectief. Denk maar aan het aanstaande Europees kampioenschap voetbal dat door Nederland en België zal worden georganiseerd in het tot de verbeelding sprekende jaar 2000.

Wat kunnen de hôteliers leren van Oranje? De voorbereiding van het Nederlands elftal startte in feite al in augustus 1996, bijna twee jaar vóór het mega-evenement. Niets werd aan het toeval overgelaten. Een uitgebreide professionele staf zorgde voor uitgekiende reisschema’s, een goed hotel en bovenal een zeer strakke organisatie.

Zou het in een bedrijf anders werken dan in een voetbalteam? Of kun je eigenlijk wel stellen dat een voetbalteam op dit niveau (spelers en begeleiding: 45 personen) eigenlijk een bedrijf is?

In de dagelijkse praktijk zie ik niet of nauwelijks verschillen. Sterker nog: een sportteam geeft vaak duidelijk aan hoe een organisatie normaliter dient te functioneren.

Ik ben dan ook van mening dat u zich nu al moet voorbereiden op EURO 2000 indien u straks optimaal wil presteren. Dit is een uitgelezen kans om van het jaar 2000 een topjaar te maken voor uw bedrijf. Besef wat er allemaal op u af gaat komen; oriënteer u; maak een planning; ga 'sales' bedrijven. Zorg dat u straks klaar bent voor een topprestatie.

Hetzelfde geldt natuurlijk voor een hobbeltje dat u binnen zeer afzienbare tijd dient te nemen: de Millenniumuitdaging! Ga nu aan de slag. Doe een 'Millennium-scan'; verstuur Millenniumbrieven naar uw leveranciers; ontwikkel 'einde van de eeuw arrangementen'; plan 'fin de siècle feesten'; denk na over het Millenniumrelatiegeschenk. Organiseer het strak en begin op tijd (nu dus). Op deze wijze zult u in staat zijn om succesvol de nieuwe eeuw binnen te stappen.

En of het allemaal nog niet genoeg is, komt er ook nog een euro aan. Ook hier geldt dat u door een goede, tijdige voorbereiding veel problemen kunt voorkomen. Ga er mee aan de slag. Analyseer mogelijke problemen; maak een plan om deze op te lossen; stel een tijdschema op en houdt u er aan. Goed en tijdig voorbereid loopt u geen achterstand op en kunt u rustig de wedstrijd uitspelen. Vreemd eigenlijk dat wij zoveel kunnen leren van een spelletje als voetbal.

Maar besef terdege dat de discipline in het veld doorslaggevend is voor het succes van uw team. (En bent u wel goed in het nemen van strafschoppen?)

HM30JAAR HM301998

Overig nieuws