Column Yvo van Dijk: De Olympische Spelen van de hotellerie

6 augustus 2018 | Yvo van Dijk

In het voorjaar van 2019 organiseren wij hier in Fiji het congres voor de Asian Development Bank (ADB). We verwachten Head of States, ministers van financiën, zakenrelaties en minimaal tweehonderd man pers tijdens dit vierdaagse evenement, waar in totaal vijfduizend mensen op af komen. 1500 gasten in het reguliere hoogseizoen is al een hele klus, maar vijfduizend man naar onze maatstaven ontvangen, zorgt voor allerlei verdere uitdagingen.

We zijn bij het Sheraton Resort Fiji ambitieus en willen het in alle facetten beter organiseren dan het vorige congres in Manila, de hoofdstad van de Filipijnen. Je kan het vergelijken met de Olympische Spelen, die moeten ook altijd beter zijn dan de vorige editie.

De ADB is een organisatie die als doel heeft om Aziatische economische ontwikkelingen te bevorderen. Je zou het kunnen vergelijken met de Europese Central Bank. Het hele eiland Denerau, een van de vele eilanden van Fiji, is volledig afgehuurd. Foodhallen worden ontwikkelt, er wordt een congresgebouw neergezet binnen de lobby en vele vierkante meters keuken bijgebouwd om gasten van Pakistan tot China naar wens te kunnen bedienen, maar daar houdt het niet op.

Vijftig villa’s worden omgebouwd tot kantoorruimte en een slordige vijftig executive chefs komen vanuit Australië, speciaal voor dit congres, deze kant op om de hele F&B in goede banen te leiden. Daarnaast hebben we ook nog vele studenten nodig. Gelukkig hebben we nog even voordat het congres er is.

We zitten nu in het hoogseizoen met 1500 gasten die gemiddeld 1,5 maaltijden per dag nuttigen. In de vier dagen dat het congres wordt georganiseerd, gaat de productie fors omhoog; het wordt ruim verdrievoudigd. Daar hebben we op dit moment niet genoeg capaciteiten voor. Om alles goed te kunnen organiseren zijn we nu al bezig met het ontwikkelen van extra keukenmeters en voeren we gesprekken met ‘kitchen engineers’ om de routing zo strak mogelijk te bepalen.

De foodhal die we in het centrum van het resort nog gaan ontwikkelen, wordt het kloppend hart van de F&B tijdens het event. Azië is een groot continent met veel verschillende wensen op het gebied van F&B. Van halal tot Indiase curry, in de foodhal worden veel gerechten a la minute gemaakt, waar een groot deel van het productieproces al in de productiekeukens heeft plaatsgevonden.

We zien dit enorme congres als een kans om Sheraton en het land Fiji aan de wereld te laten zien. De ambitie is om iedere gast het gevoel te geven dat alles tot in de puntjes geregeld en goed verzorgd is. Iedereen is bekend met de naam Sheraton, de uitdaging van de Marriott group is het ‘merk’ Sheraton een nieuwe 'brand identity' te geven die past bij het wensenpakket van de hedendaagse vijfsterren gast. Het congres zal een van de eerste momenten zijn waar het nieuwe merk Sheraton zijn gezicht aan de wereld kan laten zien. 

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Branded Content
Hotelgasten in 2021 willen gemak en ultiem relaxen 

In veel branches laat de huidige pandemie zijn sporen achter: ‘het oude normaal, het nieuwe normaal’… Eén ding is zeker: de veranderingen en verschuivingen zijn nog iedere dag voelbaar. Zo ook in de wereld van de hotelier. Voorheen was een hotelbezoek veelal verbonden aan h ...

Achtergronden
Jonge Honden: Mark Welbers kijkt vooruit met Banks Mansion Amsterdam

Op jonge leeftijd een hotelonderneming runnen, het is niet veel mensen gegeven. Ondernemen is vallen en opstaan, fouten maken en groeien. In de serie Jonge Honden portretteert Hospitality Management jonge hoteliers. Dit keer Mark Welbers (34) general manager van het Banks Mansion in Amsterdam. Een m ...

Jantiene Berg
Column Jantiene Berg: Een leven lang leren

Sinds ik zes maanden geleden het decor van de hotellerie verruild heb voor het podium van het mbo-onderwijs is ‘een leven lang leren’ mijn nieuwe mantra. In mijn vroegere rol als gastvrouw en eigenaresse van een urban boutique hotel wist ik exact welke beleving ik onze gasten mee wilde g ...

Achtergronden
Stelling van de maand april: de uitslag

De hele maand april stond de stelling van de maand op de website van Hospitality Management. De stelling luidde: 2022 wordt noguitdagender dan 2021. Daar was 69,9 procent het mee eens. 31,1 procent gaf aan het niet eens te zijn met de stelling De nieuwe stelling van de maand luidt: De overheid lo ...

Hotel Exploitatiemodellen uitgelegd

Rob van Ginneken (Breda University of applied sciences) verzorgde een update van zijn in 2018 door Hospitality Management gepubliceerde Whitepaper ‘Hotel Exploitatiemodellen’. De belangrijkste ontwikkeling sindsdien: niet alleen hotelconcepten, maar steeds vaker ook de achterliggende exp ...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Hotel & Convention Center in The Dutch Mountains, Eindhoven

De Nederlandse hotel- en congresketen Postillion Hotels, ontwikkelaar Lingotto en initiatiefnemer The Mountains Corporation werken samen aan de realisatie van een Hotel & Convention Center in The Dutch Mountains, dat eind 2025 opent in Eindhoven. The Dutch Mountains wordt een prestigieus en duur ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: