Column Yvo van Dijk: De Olympische Spelen van de hotellerie

6 augustus 2018 | Yvo van Dijk

In het voorjaar van 2019 organiseren wij hier in Fiji het congres voor de Asian Development Bank (ADB). We verwachten Head of States, ministers van financiën, zakenrelaties en minimaal tweehonderd man pers tijdens dit vierdaagse evenement, waar in totaal vijfduizend mensen op af komen. 1500 gasten in het reguliere hoogseizoen is al een hele klus, maar vijfduizend man naar onze maatstaven ontvangen, zorgt voor allerlei verdere uitdagingen.

We zijn bij het Sheraton Resort Fiji ambitieus en willen het in alle facetten beter organiseren dan het vorige congres in Manila, de hoofdstad van de Filipijnen. Je kan het vergelijken met de Olympische Spelen, die moeten ook altijd beter zijn dan de vorige editie.

De ADB is een organisatie die als doel heeft om Aziatische economische ontwikkelingen te bevorderen. Je zou het kunnen vergelijken met de Europese Central Bank. Het hele eiland Denerau, een van de vele eilanden van Fiji, is volledig afgehuurd. Foodhallen worden ontwikkelt, er wordt een congresgebouw neergezet binnen de lobby en vele vierkante meters keuken bijgebouwd om gasten van Pakistan tot China naar wens te kunnen bedienen, maar daar houdt het niet op.

Vijftig villa’s worden omgebouwd tot kantoorruimte en een slordige vijftig executive chefs komen vanuit Australië, speciaal voor dit congres, deze kant op om de hele F&B in goede banen te leiden. Daarnaast hebben we ook nog vele studenten nodig. Gelukkig hebben we nog even voordat het congres er is.

We zitten nu in het hoogseizoen met 1500 gasten die gemiddeld 1,5 maaltijden per dag nuttigen. In de vier dagen dat het congres wordt georganiseerd, gaat de productie fors omhoog; het wordt ruim verdrievoudigd. Daar hebben we op dit moment niet genoeg capaciteiten voor. Om alles goed te kunnen organiseren zijn we nu al bezig met het ontwikkelen van extra keukenmeters en voeren we gesprekken met ‘kitchen engineers’ om de routing zo strak mogelijk te bepalen.

De foodhal die we in het centrum van het resort nog gaan ontwikkelen, wordt het kloppend hart van de F&B tijdens het event. Azië is een groot continent met veel verschillende wensen op het gebied van F&B. Van halal tot Indiase curry, in de foodhal worden veel gerechten a la minute gemaakt, waar een groot deel van het productieproces al in de productiekeukens heeft plaatsgevonden.

We zien dit enorme congres als een kans om Sheraton en het land Fiji aan de wereld te laten zien. De ambitie is om iedere gast het gevoel te geven dat alles tot in de puntjes geregeld en goed verzorgd is. Iedereen is bekend met de naam Sheraton, de uitdaging van de Marriott group is het ‘merk’ Sheraton een nieuwe 'brand identity' te geven die past bij het wensenpakket van de hedendaagse vijfsterren gast. Het congres zal een van de eerste momenten zijn waar het nieuwe merk Sheraton zijn gezicht aan de wereld kan laten zien. 

 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Banqueting
Drie experts over banquet sales: "Volop kansen"

In de crisis werd er niet naar omgekeken, maar in tijden van economische voorspoed is het onomstreden: de banquetingafdeling is in beweging. En hoe. De meningen over verkoop zijn verdeeld. Nogal. Maar dat er kansen liggen binnen de banquetingafdeling is een feit. De leisuremarkt trekt aan en de jong...

Columns Ewout Hoogendoorn
Column Ewout Hoogendoorn: Dutch Hotel City Index

De hotelmarkt als geheel laat cijfers zien die we nog niet eerder hebben gezien. Bezettingsgraden en kamerprijzen komen inmiddels boven de getallen van het jubeljaar 2007 uit. Het perspectief voor het komende jaar is bijzonder positief, dus dat belooft wat! Waar moet je als investeerder met je geld ...

Achtergronden Tech
Met een marketingbril naar Nederlandse hoteliers kijken, dat is schrikken!

Als online retailbankier kwam ik jaren geleden in aanraking met hoteliers, in de online managementrol bij Fletcher. Het voelde vertrouwd, alleen zijn klanten opeens gasten en is bestellen boeken. Binnen Fletcher vond men zichzelf, en werkte men eigenlijk als, een retailbedrijf. Dus was marketing een...

Hotelketens Interview Longread
Interview Harry en Jennifer Westers, WestCord Hotels: "Wij spelen onze eigen wedstrijd"

Naamsbekendheid is meestal te danken aan opzienbarend nieuws. De naam Harry Westers doet bij menigeen binnen de hotellerie een belletje rinkelen. Nou ja, ‘belletje’; zeg gerust een scheepsbel. Hij heeft immers de SS Rotterdam weer op koers gekregen. En we kennen hem ook nog van Golden Tu...

Achtergronden
Rotterdam heeft hotels nodig

In het jaar 2017 steeg het aantal overnachtingen in Rotterdam met maar liefst 9 procent tot 1,8 miljoen overnachtingen. De groei zette in 2018 flink door; maar liefst 27,6 procent over het eerste kwartaal, meldt Colliers International. Het aantal Nederlandse toeristen in de havenstad stijgt de a...

Events
Training e-mailmarketing

Een goed opgezetten e-mailcampagne zorgt voor meer directe boekingen. De HM Academy heeft de kennis in huis om u als hotelier verder te helpen met een goed opgezette e-mailmarketingcampagne. Op 24 september aanstaande organiseert de HM Academy de training e-mailmarketing in de Utrechtse trainingsloc...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: