Column Yvo van Dijk: De Olympische Spelen van de hotellerie

6 augustus 2018 | Yvo van Dijk

In het voorjaar van 2019 organiseren wij hier in Fiji het congres voor de Asian Development Bank (ADB). We verwachten Head of States, ministers van financiën, zakenrelaties en minimaal tweehonderd man pers tijdens dit vierdaagse evenement, waar in totaal vijfduizend mensen op af komen. 1500 gasten in het reguliere hoogseizoen is al een hele klus, maar vijfduizend man naar onze maatstaven ontvangen, zorgt voor allerlei verdere uitdagingen.

We zijn bij het Sheraton Resort Fiji ambitieus en willen het in alle facetten beter organiseren dan het vorige congres in Manila, de hoofdstad van de Filipijnen. Je kan het vergelijken met de Olympische Spelen, die moeten ook altijd beter zijn dan de vorige editie.

De ADB is een organisatie die als doel heeft om Aziatische economische ontwikkelingen te bevorderen. Je zou het kunnen vergelijken met de Europese Central Bank. Het hele eiland Denerau, een van de vele eilanden van Fiji, is volledig afgehuurd. Foodhallen worden ontwikkelt, er wordt een congresgebouw neergezet binnen de lobby en vele vierkante meters keuken bijgebouwd om gasten van Pakistan tot China naar wens te kunnen bedienen, maar daar houdt het niet op.

Vijftig villa’s worden omgebouwd tot kantoorruimte en een slordige vijftig executive chefs komen vanuit Australië, speciaal voor dit congres, deze kant op om de hele F&B in goede banen te leiden. Daarnaast hebben we ook nog vele studenten nodig. Gelukkig hebben we nog even voordat het congres er is.

We zitten nu in het hoogseizoen met 1500 gasten die gemiddeld 1,5 maaltijden per dag nuttigen. In de vier dagen dat het congres wordt georganiseerd, gaat de productie fors omhoog; het wordt ruim verdrievoudigd. Daar hebben we op dit moment niet genoeg capaciteiten voor. Om alles goed te kunnen organiseren zijn we nu al bezig met het ontwikkelen van extra keukenmeters en voeren we gesprekken met ‘kitchen engineers’ om de routing zo strak mogelijk te bepalen.

De foodhal die we in het centrum van het resort nog gaan ontwikkelen, wordt het kloppend hart van de F&B tijdens het event. Azië is een groot continent met veel verschillende wensen op het gebied van F&B. Van halal tot Indiase curry, in de foodhal worden veel gerechten a la minute gemaakt, waar een groot deel van het productieproces al in de productiekeukens heeft plaatsgevonden.

We zien dit enorme congres als een kans om Sheraton en het land Fiji aan de wereld te laten zien. De ambitie is om iedere gast het gevoel te geven dat alles tot in de puntjes geregeld en goed verzorgd is. Iedereen is bekend met de naam Sheraton, de uitdaging van de Marriott group is het ‘merk’ Sheraton een nieuwe 'brand identity' te geven die past bij het wensenpakket van de hedendaagse vijfsterren gast. Het congres zal een van de eerste momenten zijn waar het nieuwe merk Sheraton zijn gezicht aan de wereld kan laten zien. 

 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

NH Hotels Interview Longread
Interview: vierde nhow geopend in Marseille

nhow, het nieuwste merk van de Spaanse hotelketen NH, begint serieuze vormen aan te nemen. Na Rotterdam, Berlijn en Milaan, opende afgelopen september nhow Marseille. Hospitality Management was erbij en aanschouwde de ambitieuze toekomstplannen van een merk dat zich liever niet laat bundelen. &ldquo...

Interieur Advertorial
Interieurarchitect Arnie van Dun maakt statement met Grand Hotel Valies

Op het moment van schrijven van deze bijdrage zet interieurarchitect Arnie van Dun de laatste 'puntjes op de i' van de inrichting van Grand Hotel Valies in Roermond. De inspiratiebron voor de inrichting van dit hotel vindt hij in de Amerikaanse Art Deco stijl uit de jaren ’30. We sprek...

Advertorial
All-in-One oplossingen: een zegen voor de moderne hotelier

De moderne hotelier heeft de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in informatietechnologie. De groeiende afhankelijkheid van OTA’s als Booking.com en Expedia, de prijsdruk van privé-verhuurders en de veeleisendheid van klanten vragen om een efficiënte en kostenbesparende operati...

Culinair
Het Roode Koper treedt toe tot Alliance Gastronomique

Landgoed – Hotel – Restaurant Het Roode Koper in Leuvenem is toegetreden tot de restaurantvereniging Alliance Gastronomique. Tijdens het Alliance eindejaarsfeest op maandagavond 10 december in Hotel Okura in Amsterdam heeft de inauguratie plaatsgevonden. Onder leiding van Onno Kokme...

Economie
Stijging aantal hotelovernachtingen in Nederland zet door

De toename van het toerisme heeft ook in 2018 doorgezet. Naar verwachting van ABN AMRO komt het aantal logies-overnachtingen dit jaar uit op 116,4 miljoen: een stijging van ruim 4% ten opzichte van het jaar ervoor. De sterkste toename is dit jaar in Groningen (+24%), Friesland (+7%) en Noord-Holland...

Tech Advertorial
Rendementsverbetering voor hotels dankzij totaaloplossing

Wie de afgelopen jaren de hotelbranche op de voet heeft gevolgd, moet constateren dat de hotel-ICT een enorme vlucht heeft genomen. Van reserveringsystemen tot cloudmanaged wifi en slimme securityoplossingen, de mogelijkheden zijn oneindig en bovendien flexibel en efficiënt. Maar hoe zit het...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: