Column Yvo van Dijk: De Olympische Spelen van de hotellerie

6 augustus 2018 | Yvo van Dijk

In het voorjaar van 2019 organiseren wij hier in Fiji het congres voor de Asian Development Bank (ADB). We verwachten Head of States, ministers van financiën, zakenrelaties en minimaal tweehonderd man pers tijdens dit vierdaagse evenement, waar in totaal vijfduizend mensen op af komen. 1500 gasten in het reguliere hoogseizoen is al een hele klus, maar vijfduizend man naar onze maatstaven ontvangen, zorgt voor allerlei verdere uitdagingen.

We zijn bij het Sheraton Resort Fiji ambitieus en willen het in alle facetten beter organiseren dan het vorige congres in Manila, de hoofdstad van de Filipijnen. Je kan het vergelijken met de Olympische Spelen, die moeten ook altijd beter zijn dan de vorige editie.

De ADB is een organisatie die als doel heeft om Aziatische economische ontwikkelingen te bevorderen. Je zou het kunnen vergelijken met de Europese Central Bank. Het hele eiland Denerau, een van de vele eilanden van Fiji, is volledig afgehuurd. Foodhallen worden ontwikkelt, er wordt een congresgebouw neergezet binnen de lobby en vele vierkante meters keuken bijgebouwd om gasten van Pakistan tot China naar wens te kunnen bedienen, maar daar houdt het niet op.

Vijftig villa’s worden omgebouwd tot kantoorruimte en een slordige vijftig executive chefs komen vanuit Australië, speciaal voor dit congres, deze kant op om de hele F&B in goede banen te leiden. Daarnaast hebben we ook nog vele studenten nodig. Gelukkig hebben we nog even voordat het congres er is.

We zitten nu in het hoogseizoen met 1500 gasten die gemiddeld 1,5 maaltijden per dag nuttigen. In de vier dagen dat het congres wordt georganiseerd, gaat de productie fors omhoog; het wordt ruim verdrievoudigd. Daar hebben we op dit moment niet genoeg capaciteiten voor. Om alles goed te kunnen organiseren zijn we nu al bezig met het ontwikkelen van extra keukenmeters en voeren we gesprekken met ‘kitchen engineers’ om de routing zo strak mogelijk te bepalen.

De foodhal die we in het centrum van het resort nog gaan ontwikkelen, wordt het kloppend hart van de F&B tijdens het event. Azië is een groot continent met veel verschillende wensen op het gebied van F&B. Van halal tot Indiase curry, in de foodhal worden veel gerechten a la minute gemaakt, waar een groot deel van het productieproces al in de productiekeukens heeft plaatsgevonden.

We zien dit enorme congres als een kans om Sheraton en het land Fiji aan de wereld te laten zien. De ambitie is om iedere gast het gevoel te geven dat alles tot in de puntjes geregeld en goed verzorgd is. Iedereen is bekend met de naam Sheraton, de uitdaging van de Marriott group is het ‘merk’ Sheraton een nieuwe 'brand identity' te geven die past bij het wensenpakket van de hedendaagse vijfsterren gast. Het congres zal een van de eerste momenten zijn waar het nieuwe merk Sheraton zijn gezicht aan de wereld kan laten zien. 

 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: vijf keer raak

“De hotelindustrie verliest de controle over haar eigen kamervoorraad.” Dat was een van de belangrijkste – wat apocalyptisch aandoende - voorspellingen in de white paper van de International Hotel Association over de toekomst van de hotelsector. Het in 1996 gepubliceerde rapport me...

Economie Achtergronden
Stevige groei meetings- en eventsbranche verwacht in 2019

Een decennium na de wereldwijde economische recessie van 2008, is de meetings- en eventsbranche teruggeveerd. Voor het vierde achtereenvolgende jaar laat de sector een consistente groei van uitgaven en bezoekers zien. Deze gestage en stabiele groei is de nieuwe norm binnen de meetings- en eventsbran...

Drinks Longread
Achtergrond: alcoholarm bier in opkomst, alcoholvrije wijn nog niet populair

Overdag een ijskoud glas bier of een goed glas wijn. Hoewel in Nederland die cultuur niet heerst, verandert de behoefte van de consument. De mogelijkheid om een glas wijn of een biertje bij de lunch te bestellen groeit. Alcoholvrije wijnen zijn (nog) niet populair in de horeca, maar bieren die weini...

Personeel Achtergronden
Onderzoek personeel & horeca: 'De horecaondernemer heeft geen plan'

‘’Het moet een familie zijn’’, ‘’ludieke wervingsfilmpjes helpen’’ en ‘’duidelijke communicatie is alles’’. Bovenstaande uitspraken komen van horecamanagers en -ondernemers. Kortom: elke ondernemer of manager die ik spreek heeft...

Achtergronden
Top 10 brandoorzaken bij bedrijven

Menselijk handelen is de belangrijkste oorzaak van bedrijfsbranden in Nederland. En daarmee is het één van de grootse bedreiging van de bedrijfscontinuïteit in het midden- en kleinbedrijf. Dat constateert verzekeraar Reaal, na een analyse van brandoorzaken bij bedrijven. De verzek...

Hotel Achtergronden
Preston Palace heeft een eigen 'geluksmakelaar'

Ze is efficiënt, attent, ervaren, vriendelijk en ze weet álles over trouwen. Dat is Wendy, de Weddingplanner van Preston Palace. Ze doet alles voor de mooiste dag van haar gasten en werkt exclusief voor dit all-inclusive hotel. En dat doet ze goed. Geluksmakelaar "Ik geniet er...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: