Crowdfunding in de horeca (4/6)

1 maart 2013 |
Crowdfunding in de horeca (4/6)<

Om succesvol te kunnen zijn met crowdfunding is het van belang dat de horecaondernemer zich op de juiste manier presenteert. Niet elke ondernemer is immers een geboren verkoper.
Er zijn enkele basisprincipes die de kans op een succesvol crowdfunding-traject kunnen vergroten. Wij zetten de belangrijkste voor u op een rij.

Een reële beloning
De beloning voor de investeerder dient aantrekkelijk te zijn. Investeerders, hoe groot of klein ze ook zijn, lopen risico. De beloning dient in verhouding te staan tot het risico dat een investeerder loopt. Een rentepercentage van bijvoorbeeld 4% ligt te dicht op het rendement op een 'risicoloze' investering. Maar ook een te hoge beloning is niet raadzaam. Een ondernemer die een rendement van 20% biedt of kan bieden, kan argwaan wekken. Momenteel is een rentevergoeding van circa 8% tot 10% marktconform.

Breng de kapitaalsbehoefte positief
De ervaring leert dat aanvragen die hoofdzakelijk vanuit een negatieve invalshoek worden ingestoken, minder succesvol zijn. Vermijd zaken als 'doordat consumenten niets meer uitgeven zitten we nu met de gebakken peren'. Of 'de bank heeft het krediet ingetrokken'. Natuurlijk kan de aanvrager (indien relevant) refereren naar de bancaire terughoudendheid, maar beperk dit. Leg de focus op het prachtige idee, de wens om verder te kunnen groeien et cetera. Voorbeeld: 'wij vragen een financiering aan, omdat wij ons restaurant willen verbouwen om zo nog meer in te kunnen spelen om de wensen en behoeften van onze gasten'.

To the point
Vermijd complexe termen en uitgebreide toelichtingen op uw aanvraag. Zorg voor korte en bondige zinnen, en toegankelijk taalgebruik. Voor investeerders (de grotere) die meer informatie wensen kan op verzoek een informatiepakket worden toegezonden. De ervaring leert dat te veel informatie de aandacht negatief beïnvloed.

Tastbaar
Als u geld nodig heeft voor een investering, maak dit dan zoveel mogelijk tastbaar. Combineer uw tekstuele uitleg/omschrijving van uw investeringsbehoefte met beeldmateriaal. Te denken valt aan een impressie van het beoogde nieuwe interieur. Ditzelfde geldt voor de toelichting op uw onderneming. Plaats (indien mogelijk) een aantrekkelijk filmpje.

Transparantie
Zorg ervoor dat de potentiële investeerder het gevoel heeft dat u geen aspecten of wezenlijke informatie achterhoudt. Dit betekent overigens niet dat u elk aspect moet benoemen en continu in detail moet treden. Zorg voor een gezonde balans.

Actieve benadering
Zorg voor een snelle bekendheid van uw aanvraag. Verspreid (positieve) berichten over de aanvraag via social media, informeer uw gasten, netwerk,leveranciers, enzovoorts.

"Mark Tamsma" Horeca-advies.nl (079) 368 07 80

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Mensen
Radisson Blu Palace Hotel vraagt hotelgasten te gaan strandjutten

In de strandhoogseizoen maanden in Noordwijk aan Zee heeft het Radisson Blu Palace Hotel een actie bedacht om hotelgasten te vragen om te helpen bij het schoonhouden van het strand. Het hotel vraagt gasten, wanneer ze een strandwandeling gaan maken, om een papierentasje mee te nemen en onderweg a...

Opening
Hotel Beijer: het eerste boutique antique hotel

In het geweld van de openingen van nieuwe hotels van grote ketens die hun weg naar Utrecht hebben gevonden, is de opening van Hotel Beijers bijzonder te noemen. Door de combinatie van boutique met antique is Hotel Beijers uniek voor Utrecht en misschien zelfs wel voor heel Nederland. Bij Hotel Beije...

Personalia
Jolijn Zeeuwen nieuwe General Manager Hilton Rotterdam

Hilton Rotterdam heeft Jolijn Zeeuwen aangesteld als de nieuwe General Manager. Ze neemt de functie over van Karin van den Berg, die naar Duitsland verhuisde om de rol van Area General Manager West & Zuid Duitsland te vervullen. Jolijn studeerde aan de Hotelschool in Den Haag en begon haar Hilto...

Opening Hotelketens
Accor herpositioneert zich in Noord-Europa, 2000 kamers erbij

Accor’s groei in Noord-Europa wordt bevestigd met de aankondiging van 15 nieuwe contracten in de eerste helft van 2019; waarvan zeven in het Verenigd Koninkrijk, vijf in België, twee in Denemarken en één in Nederland. De nieuwe overeenkomsten voegen zo meer dan 2000 kamers a...

Wet- en regelgeving Longread
Outsourcing (deel 2): Juridische aandachtspunten bij uitbesteding

Uitbesteding (of outsourcing) heeft geen eenduidige definitie in de markt, maar je zou het in algemene termen kunnen omschrijven als een transactie waarbij een leverancier functies gaat vervullen die een bedrijf eerder intern vervulde. Met andere woorden, bij een uitbesteding belegt de uitbestedende...

Opening Hotelketens
Carlton Hotel Collection opent zijn twaalfde hotel in de Schotse hoofdstad

Carlton Hotel Collection heeft er een mooie aanwinst bij; Market Street hotel opende onlangs in het centrum van Edinburgh. Op deze Unesco World Heritage locatie, ‘the Old Town’ van Edinburgh, gaat het hotel op in de historische skyline van de stad en is de inspiratie van de omgeving voel...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: