Crowdfunding in de horeca (4/6)

1 maart 2013 |
Crowdfunding in de horeca (4/6)<

Om succesvol te kunnen zijn met crowdfunding is het van belang dat de horecaondernemer zich op de juiste manier presenteert. Niet elke ondernemer is immers een geboren verkoper.
Er zijn enkele basisprincipes die de kans op een succesvol crowdfunding-traject kunnen vergroten. Wij zetten de belangrijkste voor u op een rij.

Een reële beloning
De beloning voor de investeerder dient aantrekkelijk te zijn. Investeerders, hoe groot of klein ze ook zijn, lopen risico. De beloning dient in verhouding te staan tot het risico dat een investeerder loopt. Een rentepercentage van bijvoorbeeld 4% ligt te dicht op het rendement op een 'risicoloze' investering. Maar ook een te hoge beloning is niet raadzaam. Een ondernemer die een rendement van 20% biedt of kan bieden, kan argwaan wekken. Momenteel is een rentevergoeding van circa 8% tot 10% marktconform.

Breng de kapitaalsbehoefte positief
De ervaring leert dat aanvragen die hoofdzakelijk vanuit een negatieve invalshoek worden ingestoken, minder succesvol zijn. Vermijd zaken als 'doordat consumenten niets meer uitgeven zitten we nu met de gebakken peren'. Of 'de bank heeft het krediet ingetrokken'. Natuurlijk kan de aanvrager (indien relevant) refereren naar de bancaire terughoudendheid, maar beperk dit. Leg de focus op het prachtige idee, de wens om verder te kunnen groeien et cetera. Voorbeeld: 'wij vragen een financiering aan, omdat wij ons restaurant willen verbouwen om zo nog meer in te kunnen spelen om de wensen en behoeften van onze gasten'.

To the point
Vermijd complexe termen en uitgebreide toelichtingen op uw aanvraag. Zorg voor korte en bondige zinnen, en toegankelijk taalgebruik. Voor investeerders (de grotere) die meer informatie wensen kan op verzoek een informatiepakket worden toegezonden. De ervaring leert dat te veel informatie de aandacht negatief beïnvloed.

Tastbaar
Als u geld nodig heeft voor een investering, maak dit dan zoveel mogelijk tastbaar. Combineer uw tekstuele uitleg/omschrijving van uw investeringsbehoefte met beeldmateriaal. Te denken valt aan een impressie van het beoogde nieuwe interieur. Ditzelfde geldt voor de toelichting op uw onderneming. Plaats (indien mogelijk) een aantrekkelijk filmpje.

Transparantie
Zorg ervoor dat de potentiële investeerder het gevoel heeft dat u geen aspecten of wezenlijke informatie achterhoudt. Dit betekent overigens niet dat u elk aspect moet benoemen en continu in detail moet treden. Zorg voor een gezonde balans.

Actieve benadering
Zorg voor een snelle bekendheid van uw aanvraag. Verspreid (positieve) berichten over de aanvraag via social media, informeer uw gasten, netwerk,leveranciers, enzovoorts.

"Mark Tamsma" Horeca-advies.nl (079) 368 07 80

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Coronacrisis
"De reddingsboeien zijn er wel, maar te weinig"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit dertiende hoofdstuk...

Food Amsterdam
Paascreaties van Hotel Jakarta verkocht in Bakkerij Westers

Pastry chef Ramona Rütti van Hotel Jakarta Amsterdam maakt bijzondere paascreaties om te paastafel op te fleuren. Dit jaar zal de tafel voor minder mensen gedekt worden, maar daardoor is er des te meer aandacht voor wat er op tafel staat. Er zijn verschillende creaties te verkrijgen in Bakke...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? (Deel 2)

Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? Volgens Arne Sorenson, CEO van Marriott, zijn de effecten van de coronacrisis op de korte termijn al groter dan die van 9/11 en de bankencrisis tezamen. Bezettingsgraden zijn gedaald tot 90% in de sterk getroffen gebieden en tot 75% in mi...

Columns
Column: Het post-corona tijdperk

Hoe ziet de wereld eruit in een post-corona tijdperk? Dat is een vraag die mij de laatste tijd erg bezighoudt. Vliegen we nog net zoveel als twee maanden geleden? Blijven er maatregelen bij evenementen boven de 100 personen? Hoe gaan mensen om met fysiek contact? Draagt een hostess achter de recepti...

Coronacrisis
Hotellerie op slot: Vier hoteliers uiten hun zorgen (deel 1)

De hotellerie zit op slot. Boekingen worden massaal geannuleerd, nieuwe boekingen blijven uit en veel hotels zijn genoodzaakt de deuren te sluiten. In een digitaal rondetafelgesprek bespreken vier hoteliers wat de coronacrisis voor gevolgen heeft op hun onderneming. Hoe kijken zij aan tegen de rol ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: