De Havixhorst is Kasteel van het Jaar

9 februari 2011
De Havixhorst is Kasteel van het Jaar

Voor de derde keer op rij is Châteauhotel- en restaurant De Havixhorst in De Schiphorst uitgeroepen tot Kasteel van het Jaar. Dit is bekend gemaakt tijdens het gala- en jaardiner van de vereniging Châteaux et Résidences Gastronomiques dat dit jaar plaatsvond bij De Havixhorst.

*Wijland sprakeloos*
Directeur-eigenaar Jos Wijland van De Havixhorst was zichtbaar verrast toen Châteaux et Résidences Ambassadeur Hans Wiegel de uitslag bekend maakte. “Hier had ik absoluut niet op gerekend”, aldus Wijland. “Twee keer op rij winnen was al bijzonder, maar een drie keer... Natuurlijk wisten we dat goede scores hadden behaald bij de mystery visits, maar dat is nog geen garantie."

*Niveau hoger geworden*
"Het kwaliteitsniveau binnen de vereniging is de afgelopen jaren alleen maar hoger geworden. Dat we nu voor het derde jaar op rij de titel mogen dragen is echt fantastisch. Dit is vooral ook de verdienste van al onze medewerkers, zij hebben een geweldige prestatie geleverd”, aldus de drecteur-eigenaar.

*Mystery visits*
Alle leden van Châteaux et Résidences Gastronomiques worden jaarlijks bezocht door anonieme inspecteurs van de Cenergy Group. Deze inspecteurs zijn zelf professioneel actief in de top van de Nederlandse horeca, als chef-kok, gastheer of directeur-eigenaar. De bedrijven worden beoordeeld op alle aspecten van service en kwaliteit. En niet alleen tijdens het verblijf, maar ook vooraf, zoals bij het maken van een reservering.

*Controle op 400 punten*
De mystery guests hebben verder speciale aandacht voor de mate van gastvrijheid en de netheid en hygiëne in het bedrijf. Naast product en omgeving weegt vooral het gedrag van de medewerkers zwaar bij de beoordeling. Ook het culinaire aspect is van grote invloed. De inspecteurs moeten niet alleen op culinair hoogstaand niveau gegeten hebben, het geserveerde moet ook origineel en verrassend zijn. Ieder bedrijf wordt beoordeeld op ruim 400 punten.

*Beoordeling wijn- en menukaart*
Niet alleen de Mystery Visits zijn bepalend voor het verkrijgen van de titel. Ook de menu- en wijnkaarten van de verschillende bedrijven worden streng beoordeeld. Dit jaar door drie ervaren vakgenoten. Marjan Oosting van Kasteel Vaeshartelt, Sjoerd Gehrels van Stenden University en Erik Troost van de S.S. Rotterdam beoordeelden de menu- en wijnkaarten van de leden op samenstelling, aanbod, prijsstelling en correct taalgebruik.

*Op de foto:* Uit handen van de heer Wiegel namen Jos en Karin Wijland de bij de uitverkiezing horende oorkonde in ontvangst.

~Foto: Jacquet communicatie en marketingadvies~

~Frank Lindner~

Overig nieuws