De nieuwe Europese Hotelclassificatie

19 december 2016 | Jorien Slager

Het jaar 2016 is het overgangsjaar naar de nieuwe Europese Hotelclassificatie. Hotelsterren voert voor Koninklijke Horeca Nederland de officiële hotelclassificatie uit. Het jaar is bijna om, dus stellen we Ron de Bruijn van Hotelsterren 5 vragen over de ervaringen die hotels hebben opgedaan met die overstap. 

Hoeveel hotels zijn er nu overgestapt naar de nieuwe Europese hotelclassificatie en hoe gaat dat?

“We zijn in januari 2016 officieel gestart met het bezoeken van hotels, na een korte proefperiode. Van de ruim 1250 hotels die tot nu toe meedoen aan de hotelclassificatie hebben onze adviseurs er inmiddels meer dan 400 bezocht. De komende periode bezoeken we alle andere deelnemers ook. Vrijwel alle bezochte hotels zijn met behoud van hun sterren overgestapt of hebben zich verbeterd. Dat heeft tot veel feestelijke momenten geleid het afgelopen jaar. Zoals bij de uitreiking van het 5 sterrenschild aan de familie Brevet van Inter Scaldes afgelopen maand. Of de toevoeging van de term Superior aan het 3 sterren Badhotel Renesse van Olaf Davidse. We ontmoeten veel trotse en ambitieuze hoteliers die we mogen begeleiden bij het behalen van de bij hun bedrijf passende sterren. Van elk sterrenniveau. Passie voor het vak en het bedrijf staat daarbij centraal.”

Kan een hotel zonder restaurant eigenlijk wel een sterrenclassificatie krijgen? 

“Dat is een hardnekkig misverstand. Een hotel dat ervoor kiest geen restaurant te hebben, kan zeker sterren krijgen. Het hoeft geen maaltijden te verstrekken in het hotel. Dat past juist goed bij die vele hotels in Nederland die in de stad gevestigd zijn tussen een grote diversiteit aan restaurants. Het bieden van een ontbijt, desnoods via een naastgelegen restaurant, is wel een verplichting voor elk hotel. In de praktijk blijken die nieuwe 270 Europese normen goed te passen bij de Nederlandse hotels. In heel Europa voldoen meer dan 21000 hotels aan deze normen.”

Wat zijn de 5 belangrijkste eisen om een sterclassificatie te kunnen krijgen?

1.    Het hotel is schoon en in goede staat van onderhoud
2.    Het hotel beidt een ontbijtmogelijkheid
3.    Elke hotelkamer heeft een eigen toilet en badkamer
4.    De kamers worden dagelijks schoongemaakt
5.    Het hotel heeft 24 uur per dag een (telefonisch bereikbare) receptiefunctie

Als een hotel nog een officieel sterrenschild heeft, dan heeft het hotel toch nog gewoon sterren? 

“Hotels die het sterrenschild nog voeren en niet meedoen aan de hotelclassificatie misleiden feitelijk hun gasten. Die doen zich ten onrechte voor als houder van een officiële sterrenclassificatie. Op dit moment zijn we de verouderde schilden van het voormalige Bedrijfschap Horeca en Catering aan het innemen bij hotels die niet meedoen aan de hotelclassificatie. Deelnemende hotels mogen het oude schild wel voeren totdat ze bezocht zijn en het nieuwe sterrenschild met actuele geldigheidsdatum hebben ontvangen. We publiceren de actuele deelnemende hotels met hun sterren op www.hotelsterren.nl.” 

Is overstappen naar de Europese hotelclassificatie ingewikkeld en kan elk hotel zich aanmelden?

“Hotels worden geholpen met een nieuwe webapplicatie die ieder hotel door de 270 normen heen helpt. Zo bereidt een hotel het bezoek van onze adviseur voor en ziet het welke normen verplicht zijn en hoeveel punten er gescoord zijn. Het hotel heeft zo zelf al een beeld bij de uitkomst. Ieder hotel kan zich op elk moment aanmelden voor een classificatie. Ook als de oude classificatie verlopen is van het hotel of als een hotel eerder besloten had niet mee te doen. Het kan ook zonder lid te zijn van Koninklijke Horeca Nederland. Wij hebben de hotelclassificatie willen behouden voor de gehele sector. Het is plezierig dat zo’n groot deel van de hotels ervoor kiest deel te nemen en zich te meten met anderen. Objectief en transparant. Daardoor kan de nationale en internationale gast een hotel vinden dat gegarandeerd aan de verwachtingen voldoet.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Fletcher
De Wageningsche Berg door Fletcher uitgeroepen tot hotel van het jaar

Fletcher Hotel-Restaurant De Wageningsche Berg is door Fletcher uitgeroepen tot hotel van het jaar, daarvoor wordt het team uiteraard beloond. Daarom neemt het hoofdkantoor in Nieuwegein op zondag 24 maart 2019 het 4-sterren Fletcher Hotel-Restaurant De Wageningsche Berg in Wageningen voor é&...

Awards Hotel Mensen
Grand Hotel Huis ter Duin: ‘Partner Independent Hotel of the Year 2018’

Na de benoeming van managing director Stephan Stokkermans tot Hotelier of the Year 2019 van Preferred Hotels & Resorts en een finaleplaats bij de M&IT Awards in Londen was het nu de beurt aan Coen van Veen om twee awards mee naar huis te nemen. De Director of Sales was tijdens de HelmsBrisco...

Economie KHN
Oproep KHN voor Provinciale Staten-verkiezingen: voorkom overaanbod horeca

De afgelopen tien jaar nam het aantal horecazaken in Nederland explosief toe. Het aantal groeide met 13 procent naar ruim 43000 zaken. KHN is blij met deze ontwikkeling en ziet ook voor de toekomst nog ruimte voor extra horeca. Maar in steeds meer binnensteden ontstaat overaanbod van horeca, vooral ...

Economie Internationaal
Stijgend aantal hotelovernachtingen in Nederland, Groningen is opvallende stijger

Herkomst gasten In 2012 waren 48,79% van alle overnachtingen in hotels in Nederland afkomstig van een buitenlandse gast. Gedurende de afgelopen jaren is dit percentage gegroeid tot 54,12% in 2018. De meeste buitenlandse overnachtingen komen van gasten uit Duitsland, UK, USA, België en Frankrijk....

Amsterdam Personalia
Emmy Stoel nieuwe General Manager Sofitel Legend The Grand Amsterdam

Het kon niet uitblijven. Zojuist publiceerden we het persbericht waarin aangekondigd werd dat Michiel Roelfsema de nieuwe general manager van Hotel Okura Amsterdam wordt, en nog geen uur later volgt er een 'ping' in de mailbox. Het blijkt het persbericht te zijn dat meldt dat Emmy Stoel, de ...

Amsterdam Personalia
Michiel Roelfsema nieuwe general manager Hotel Okura Amsterdam

Michiel Roelfsema (35) volgt per 17 mei 2019 Emmy Stoel op als general manager van Hotel Okura Amsterdam. Dit is door Marcel P. van Aelst, president en CEO van Okura Nikko Hotel Management Co. Ltd Japan, bekendgemaakt. Als stagiair maakte Michiel in 2002 voor het eerst kennis met Hotel Okura Amst...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: