De nieuwe Europese Hotelclassificatie

19 december 2016 | Jorien Slager

Het jaar 2016 is het overgangsjaar naar de nieuwe Europese Hotelclassificatie. Hotelsterren voert voor Koninklijke Horeca Nederland de officiële hotelclassificatie uit. Het jaar is bijna om, dus stellen we Ron de Bruijn van Hotelsterren 5 vragen over de ervaringen die hotels hebben opgedaan met die overstap. 

Hoeveel hotels zijn er nu overgestapt naar de nieuwe Europese hotelclassificatie en hoe gaat dat?

“We zijn in januari 2016 officieel gestart met het bezoeken van hotels, na een korte proefperiode. Van de ruim 1250 hotels die tot nu toe meedoen aan de hotelclassificatie hebben onze adviseurs er inmiddels meer dan 400 bezocht. De komende periode bezoeken we alle andere deelnemers ook. Vrijwel alle bezochte hotels zijn met behoud van hun sterren overgestapt of hebben zich verbeterd. Dat heeft tot veel feestelijke momenten geleid het afgelopen jaar. Zoals bij de uitreiking van het 5 sterrenschild aan de familie Brevet van Inter Scaldes afgelopen maand. Of de toevoeging van de term Superior aan het 3 sterren Badhotel Renesse van Olaf Davidse. We ontmoeten veel trotse en ambitieuze hoteliers die we mogen begeleiden bij het behalen van de bij hun bedrijf passende sterren. Van elk sterrenniveau. Passie voor het vak en het bedrijf staat daarbij centraal.”

Kan een hotel zonder restaurant eigenlijk wel een sterrenclassificatie krijgen? 

“Dat is een hardnekkig misverstand. Een hotel dat ervoor kiest geen restaurant te hebben, kan zeker sterren krijgen. Het hoeft geen maaltijden te verstrekken in het hotel. Dat past juist goed bij die vele hotels in Nederland die in de stad gevestigd zijn tussen een grote diversiteit aan restaurants. Het bieden van een ontbijt, desnoods via een naastgelegen restaurant, is wel een verplichting voor elk hotel. In de praktijk blijken die nieuwe 270 Europese normen goed te passen bij de Nederlandse hotels. In heel Europa voldoen meer dan 21000 hotels aan deze normen.”

Wat zijn de 5 belangrijkste eisen om een sterclassificatie te kunnen krijgen?

1.    Het hotel is schoon en in goede staat van onderhoud
2.    Het hotel beidt een ontbijtmogelijkheid
3.    Elke hotelkamer heeft een eigen toilet en badkamer
4.    De kamers worden dagelijks schoongemaakt
5.    Het hotel heeft 24 uur per dag een (telefonisch bereikbare) receptiefunctie

Als een hotel nog een officieel sterrenschild heeft, dan heeft het hotel toch nog gewoon sterren? 

“Hotels die het sterrenschild nog voeren en niet meedoen aan de hotelclassificatie misleiden feitelijk hun gasten. Die doen zich ten onrechte voor als houder van een officiële sterrenclassificatie. Op dit moment zijn we de verouderde schilden van het voormalige Bedrijfschap Horeca en Catering aan het innemen bij hotels die niet meedoen aan de hotelclassificatie. Deelnemende hotels mogen het oude schild wel voeren totdat ze bezocht zijn en het nieuwe sterrenschild met actuele geldigheidsdatum hebben ontvangen. We publiceren de actuele deelnemende hotels met hun sterren op www.hotelsterren.nl.” 

Is overstappen naar de Europese hotelclassificatie ingewikkeld en kan elk hotel zich aanmelden?

“Hotels worden geholpen met een nieuwe webapplicatie die ieder hotel door de 270 normen heen helpt. Zo bereidt een hotel het bezoek van onze adviseur voor en ziet het welke normen verplicht zijn en hoeveel punten er gescoord zijn. Het hotel heeft zo zelf al een beeld bij de uitkomst. Ieder hotel kan zich op elk moment aanmelden voor een classificatie. Ook als de oude classificatie verlopen is van het hotel of als een hotel eerder besloten had niet mee te doen. Het kan ook zonder lid te zijn van Koninklijke Horeca Nederland. Wij hebben de hotelclassificatie willen behouden voor de gehele sector. Het is plezierig dat zo’n groot deel van de hotels ervoor kiest deel te nemen en zich te meten met anderen. Objectief en transparant. Daardoor kan de nationale en internationale gast een hotel vinden dat gegarandeerd aan de verwachtingen voldoet.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Internationaal
Charme Hotels breidt uit met Kasteel Solhof en Hotel Ter Elst in België

Charme Hotels heeft het hotel Ter Elst te Edegem en het kasteel Solhof te Aartselaar aan haar collectie mogen toevoegen. Hotel Ter Elst is gelegen aan de rand van de stad Antwerpen, heeft 53 ruime kamers, voorzien van gratis koffie en thee, airconditioning en wifi. ’s Ochtends kan de gast geni...

Hotelketens Achtergronden
Pulitzer maakt customer journey compleet met webshop

De Pulitzer ervaring maar dan thuis. Het is vanaf nu mogelijk met de lancering van de nieuwe Pulitzer Home collection van Pulitzer Amsterdam. Het populaire vijfsterrenhotel lanceert deze week een eigen online shop waarin typische Pulitzer producten worden verkocht. Online Shop Het idee van de ...

Awards Amsterdam
PRESSROOM Amsterdam wint drie World Luxury Restaurant Awards

PRESSROOM Amsterdam, het restaurant van INK Hotel Amsterdam - MGallery, valt in de prijzen en wint maar liefst drie World Luxury Restaurant Awards. Het restaurant staat onder leiding van F&B Manager Ruth Engels-Siegers, vorig jaar door de vakjury van AF&BM benoemd tot 'F&B profession...

Wet- en regelgeving Amsterdam
Hotel Parkview Amsterdam gesloten door burgemeester vanwege incidenten met handgranaten

Gisteren is op last van burgemeester Halsema Hotel Parkview aan de Korte Van Eeghenstraat in Amsterdam gesloten. De sluiting is voor onbepaalde tijd en op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). In de nacht van 5 op 6 juli is er een explosie geweest in de Korte Van Eeghenstraat. Het...

Achtergronden Tech
Gen Z: sociale media belangrijkste inspiratiebron voor vakantiebestemming

Er wordt veel gespeculeerd over Generatie Z en het gebruik van sociale media. Zijn Gen Z’ers het al zat? Delen ze nog steeds content? Zijn ze echt zo afhankelijk van influencers? Nieuw onderzoek van Booking.com wijst uit dat, alhoewel Gen Z-reizigers visueel ingesteld zijn, hun vakantiekeuzes ...

Amsterdam Interview Longread
Afscheidsinterview Hans Vugts, Hotel Casa Amsterdam

Het begrip ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ is dusdanig ingeburgerd dat de afkorting MVO telkens opduikt in allerlei marketingstrategieën. Veel bedrijven gaan kort door de bocht om zich dat predicaat toe te eigenen. Dus laten we maar eens kijken naar een hotel dat niet enkel...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: