De nieuwe Europese Hotelclassificatie

19 december 2016 | Redactie

Het jaar 2016 is het overgangsjaar naar de nieuwe Europese Hotelclassificatie. Hotelsterren voert voor Koninklijke Horeca Nederland de officiële hotelclassificatie uit. Het jaar is bijna om, dus stellen we Ron de Bruijn van Hotelsterren 5 vragen over de ervaringen die hotels hebben opgedaan met die overstap. 

Hoeveel hotels zijn er nu overgestapt naar de nieuwe Europese hotelclassificatie en hoe gaat dat?

“We zijn in januari 2016 officieel gestart met het bezoeken van hotels, na een korte proefperiode. Van de ruim 1250 hotels die tot nu toe meedoen aan de hotelclassificatie hebben onze adviseurs er inmiddels meer dan 400 bezocht. De komende periode bezoeken we alle andere deelnemers ook. Vrijwel alle bezochte hotels zijn met behoud van hun sterren overgestapt of hebben zich verbeterd. Dat heeft tot veel feestelijke momenten geleid het afgelopen jaar. Zoals bij de uitreiking van het 5 sterrenschild aan de familie Brevet van Inter Scaldes afgelopen maand. Of de toevoeging van de term Superior aan het 3 sterren Badhotel Renesse van Olaf Davidse. We ontmoeten veel trotse en ambitieuze hoteliers die we mogen begeleiden bij het behalen van de bij hun bedrijf passende sterren. Van elk sterrenniveau. Passie voor het vak en het bedrijf staat daarbij centraal.”

Kan een hotel zonder restaurant eigenlijk wel een sterrenclassificatie krijgen? 

“Dat is een hardnekkig misverstand. Een hotel dat ervoor kiest geen restaurant te hebben, kan zeker sterren krijgen. Het hoeft geen maaltijden te verstrekken in het hotel. Dat past juist goed bij die vele hotels in Nederland die in de stad gevestigd zijn tussen een grote diversiteit aan restaurants. Het bieden van een ontbijt, desnoods via een naastgelegen restaurant, is wel een verplichting voor elk hotel. In de praktijk blijken die nieuwe 270 Europese normen goed te passen bij de Nederlandse hotels. In heel Europa voldoen meer dan 21000 hotels aan deze normen.”

Wat zijn de 5 belangrijkste eisen om een sterclassificatie te kunnen krijgen?

1.    Het hotel is schoon en in goede staat van onderhoud
2.    Het hotel beidt een ontbijtmogelijkheid
3.    Elke hotelkamer heeft een eigen toilet en badkamer
4.    De kamers worden dagelijks schoongemaakt
5.    Het hotel heeft 24 uur per dag een (telefonisch bereikbare) receptiefunctie

Als een hotel nog een officieel sterrenschild heeft, dan heeft het hotel toch nog gewoon sterren? 

“Hotels die het sterrenschild nog voeren en niet meedoen aan de hotelclassificatie misleiden feitelijk hun gasten. Die doen zich ten onrechte voor als houder van een officiële sterrenclassificatie. Op dit moment zijn we de verouderde schilden van het voormalige Bedrijfschap Horeca en Catering aan het innemen bij hotels die niet meedoen aan de hotelclassificatie. Deelnemende hotels mogen het oude schild wel voeren totdat ze bezocht zijn en het nieuwe sterrenschild met actuele geldigheidsdatum hebben ontvangen. We publiceren de actuele deelnemende hotels met hun sterren op www.hotelsterren.nl.” 

Is overstappen naar de Europese hotelclassificatie ingewikkeld en kan elk hotel zich aanmelden?

“Hotels worden geholpen met een nieuwe webapplicatie die ieder hotel door de 270 normen heen helpt. Zo bereidt een hotel het bezoek van onze adviseur voor en ziet het welke normen verplicht zijn en hoeveel punten er gescoord zijn. Het hotel heeft zo zelf al een beeld bij de uitkomst. Ieder hotel kan zich op elk moment aanmelden voor een classificatie. Ook als de oude classificatie verlopen is van het hotel of als een hotel eerder besloten had niet mee te doen. Het kan ook zonder lid te zijn van Koninklijke Horeca Nederland. Wij hebben de hotelclassificatie willen behouden voor de gehele sector. Het is plezierig dat zo’n groot deel van de hotels ervoor kiest deel te nemen en zich te meten met anderen. Objectief en transparant. Daardoor kan de nationale en internationale gast een hotel vinden dat gegarandeerd aan de verwachtingen voldoet.”

HM302016

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Interview Longread
"De langetermijnverwachtingen zijn onverminderd goed"

Erwin van der Graaf is directeur van Accor Hotels Services Nederland en als Vice President Operations verantwoordelijk voor de door Accor gemanagede hotels in Nederland. In het oog van de orkaan - het jaar 2020 - kreeg hij veel interviewaanvragen. Hij hield ze merendeels af; voelde geen behoeft ...

Interview
"Sales is oprecht nieuwsgierig zijn"

De essentie van sales. In het jaar dat de hotellerie ondersteboven werd gekegeld, zijn veel hotels anders naar hun salesprocessen gaan kijken. Van zwaar afhankelijk van OTA’s, naar op de juiste momenten de klant persoonlijk benaderen. Een ding is zeker: de kennis over en verbinding mét ...

Horeca naar de stembus deel twee: PvdA

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politiek partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonder ...

Personeel Hotelketens
Marriott International benoemt nieuwe CEO en President

De Raad van Bestuur van Marriott International heeft aangekondigd dat Anthony 'Tony' Capuano is benoemd tot Chief Executive Officer en is toegetreden tot de Raad van Bestuur van het bedrijf, met onmiddellijke ingang. Voorheen was hij Group President, Global Development, Design and Operation ...

Economie Hotelketens Internationaal
Accor verkoopt een belang van 1,5 procent in Huazhu voor 239 miljoen

Accor maakt bekend dat het de verkoop van een belang van 1,5% in Huazhu Group Limited (HTHT) heeft afgerond voor 239 miljoen euro. Deze transactie stelt Accor in staat om verdere waardecreatie van de initiële investering te ontwikkelen en tegelijkertijd haar balans te vereenvoudigen. Na deze tr ...

Horeca naar de stembus deel één: VVD

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: