De toekomst van de Veluwse hotellerie

1 mei 2015
De toekomst van de Veluwse hotellerie

Hoe ziet de toekomst van de Veluwe eruit? Jacques Vork, Associate Lector City Marketing & Leisure bij Hogeschool Inholland praat u bij.

*Mis de boot niet*
Natuurlijk is er een toekomst voor de Veluwe, een van de mooiste en aantrekkelijkste gebieden van ons land. Of dat ook geldt voor alle ondernemers is een andere vraag. De MICE markt is een probleem voor sommige hotels, maar de ontwikkelingen in de technologie, economie en maatschappij zorgen voor veel meer veranderingen bij alle hotels. Airbnb, Booking.com, beoordelingssites, sociale media, flexwerk, de netwerkeconomie en vermenging van vrije tijd en werk zorgen voor een snelle verandering die niet iedereen kan bijhouden. Als je niet oppast mis je de boot. Mijn advies: gebruik de problemen en nieuwe ontwikkelingen voor de oplossing.

*Niet geneigd te veranderen*
De mens is van nature niet geneigd te veranderen, zeker wanneer het in het verleden succesvol was, houden we het graag bij het oude. Het water moet ons aan de lippen staan willen we in beweging komen. Zet het probleem daarom scherp neer en probeer het niet te bagatelliseren; alleen dan komt men in beweging.

*Totaalbeleving*
Vervoer, verblijf, en vermaak in een aantrekkelijke omgeving met een persoonlijke service bepaalt de kracht van ons product. Het is een samengesteld product met het hotel als belangrijk onderdeel, maar voor de totaalbeleving zijn ook anderen nodig. Dit vereist samenwerking, afhankelijk van het vraagstuk lokaal, regionaal, nationaal of internationaal. De VVV’s en brancheverenigingen zijn van oorsprong hier de aangewezen organisaties voor, maar ook zij hebben het moeilijk en zullen op een andere manier moeten gaan werken.

*Eindeloos vergaderen werkt niet*
We zijn in ons poldermodel gewend eindeloos te overleggen en dikke plannen te maken. Zeker wanneer de publieke sector betrokken is, moet alles vooraf duidelijk vastgelegd en dichtgetimmerd worden. In een snel veranderende markt met veel onzekerheid werkt dat niet meer. Vanuit de ICT-wereld zijn nieuwe vormen en methodes van samenwerking en onderzoek ontwikkeld die hier op inspelen. De belangrijkste kenmerken: formeer afhankelijk van het probleem multidisciplinaire teams die gezamenlijk naar oplossingen zoeken. Werk niet eerst het hele plan uit, maar begin met deeloplossingen en test die in de praktijk. Stuur op basis van de ervaringen bij en neem de volgende stap. Op die manier ontstaat er een flexibele en doelgerichte samenwerking.

*Familiehotel*
Natuurlijk kan een hotelier, zeker wanneer het een familiehotel is, niet in allerlei werkgroepjes gaan zitten. Hij moet zijn zaak runnen en het zijn gasten naar de zin maken. Daarom zal hij zich moeten verenigen en laten vertegenwoordigen door specialisten. Zoals hiervoor aangegeven is dat niet één club, maar zal het afhankelijk van het probleem wisselen. Daarbij is de specifieke kennis en kunde van de specialist belangrijker dan de organisatie: het staat of valt met vertrouwen. Dat moet je verdienen en in de praktijk bewijzen.

*Heldere keuzes maken*
Maak keuzes, beter iets goed doen dan van alles een beetje. Dat geldt voor de individuele hotelier en voor de lokale en regionale organisaties. Zorg dat je je onderscheidt en inspeelt op de wensen van de gast. De internetontwikkeling biedt allerlei nieuwe kansen. De virtuele communities rond een oneindige reeks aan interesses willen elkaar ook weleens in levenden lijve ontmoeten. Speel daarop in en ontwikkel met de communities speciale bijeenkomsten. Bij de Veluwe denk je dan al snel aan alles met de natuur, maar ook aan kippen, agri met Wageningen, geloof, wellness, familiebijeenkomsten, senioren, elektrische fietsen, etc.

*Flexibiliteit*
Samengevat is mijn advies kies voor een flexibel samenwerkingsmodel met wisselende teams van specialisten. Niet de organisatiestructuur is leidend, maar het probleem dat opgelost moet worden.

Voor de Veluwe kan Veluwe Marketing het voortouw nemen, maar pak het ook lokaal op en als hotelier met een specifieke hobby of interesse kun je ook kijken of je dat netwerk kunt aanspreken. En vergeet niet dat alles staat of valt bij een kwalitatief goed product en persoonlijke service. Een nieuwe gast werven kost 7 keer meer dan een bestaande behouden, dus koester uw gasten.

*Over de auteur*
Jacques Vork
Associate Lector
City Marketing & Leisure
Hogeschool Inholland
E: "Jacques.vork@inholland.nl":mailto:Jacques.vork@inholland.nl

Overig nieuws