De toekomst van de Veluwse hotellerie

1 mei 2015 |
De toekomst van de Veluwse hotellerie<

Hoe ziet de toekomst van de Veluwe eruit? Jacques Vork, Associate Lector City Marketing & Leisure bij Hogeschool Inholland praat u bij.

Mis de boot niet
Natuurlijk is er een toekomst voor de Veluwe, een van de mooiste en aantrekkelijkste gebieden van ons land. Of dat ook geldt voor alle ondernemers is een andere vraag. De MICE markt is een probleem voor sommige hotels, maar de ontwikkelingen in de technologie, economie en maatschappij zorgen voor veel meer veranderingen bij alle hotels. Airbnb, Booking.com, beoordelingssites, sociale media, flexwerk, de netwerkeconomie en vermenging van vrije tijd en werk zorgen voor een snelle verandering die niet iedereen kan bijhouden. Als je niet oppast mis je de boot. Mijn advies: gebruik de problemen en nieuwe ontwikkelingen voor de oplossing.

Niet geneigd te veranderen
De mens is van nature niet geneigd te veranderen, zeker wanneer het in het verleden succesvol was, houden we het graag bij het oude. Het water moet ons aan de lippen staan willen we in beweging komen. Zet het probleem daarom scherp neer en probeer het niet te bagatelliseren; alleen dan komt men in beweging.

Totaalbeleving
Vervoer, verblijf, en vermaak in een aantrekkelijke omgeving met een persoonlijke service bepaalt de kracht van ons product. Het is een samengesteld product met het hotel als belangrijk onderdeel, maar voor de totaalbeleving zijn ook anderen nodig. Dit vereist samenwerking, afhankelijk van het vraagstuk lokaal, regionaal, nationaal of internationaal. De VVV’s en brancheverenigingen zijn van oorsprong hier de aangewezen organisaties voor, maar ook zij hebben het moeilijk en zullen op een andere manier moeten gaan werken.

Eindeloos vergaderen werkt niet
We zijn in ons poldermodel gewend eindeloos te overleggen en dikke plannen te maken. Zeker wanneer de publieke sector betrokken is, moet alles vooraf duidelijk vastgelegd en dichtgetimmerd worden. In een snel veranderende markt met veel onzekerheid werkt dat niet meer. Vanuit de ICT-wereld zijn nieuwe vormen en methodes van samenwerking en onderzoek ontwikkeld die hier op inspelen. De belangrijkste kenmerken: formeer afhankelijk van het probleem multidisciplinaire teams die gezamenlijk naar oplossingen zoeken. Werk niet eerst het hele plan uit, maar begin met deeloplossingen en test die in de praktijk. Stuur op basis van de ervaringen bij en neem de volgende stap. Op die manier ontstaat er een flexibele en doelgerichte samenwerking.

Familiehotel
Natuurlijk kan een hotelier, zeker wanneer het een familiehotel is, niet in allerlei werkgroepjes gaan zitten. Hij moet zijn zaak runnen en het zijn gasten naar de zin maken. Daarom zal hij zich moeten verenigen en laten vertegenwoordigen door specialisten. Zoals hiervoor aangegeven is dat niet één club, maar zal het afhankelijk van het probleem wisselen. Daarbij is de specifieke kennis en kunde van de specialist belangrijker dan de organisatie: het staat of valt met vertrouwen. Dat moet je verdienen en in de praktijk bewijzen.

Heldere keuzes maken
Maak keuzes, beter iets goed doen dan van alles een beetje. Dat geldt voor de individuele hotelier en voor de lokale en regionale organisaties. Zorg dat je je onderscheidt en inspeelt op de wensen van de gast. De internetontwikkeling biedt allerlei nieuwe kansen. De virtuele communities rond een oneindige reeks aan interesses willen elkaar ook weleens in levenden lijve ontmoeten. Speel daarop in en ontwikkel met de communities speciale bijeenkomsten. Bij de Veluwe denk je dan al snel aan alles met de natuur, maar ook aan kippen, agri met Wageningen, geloof, wellness, familiebijeenkomsten, senioren, elektrische fietsen, etc.

Flexibiliteit
Samengevat is mijn advies kies voor een flexibel samenwerkingsmodel met wisselende teams van specialisten. Niet de organisatiestructuur is leidend, maar het probleem dat opgelost moet worden.

Voor de Veluwe kan Veluwe Marketing het voortouw nemen, maar pak het ook lokaal op en als hotelier met een specifieke hobby of interesse kun je ook kijken of je dat netwerk kunt aanspreken. En vergeet niet dat alles staat of valt bij een kwalitatief goed product en persoonlijke service. Een nieuwe gast werven kost 7 keer meer dan een bestaande behouden, dus koester uw gasten.

Over de auteur
Jacques Vork
Associate Lector
City Marketing & Leisure
Hogeschool Inholland
E: "Jacques.vork@inholland.nl"

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Mensen
Radisson Blu Palace Hotel vraagt hotelgasten te gaan strandjutten

In de strandhoogseizoen maanden in Noordwijk aan Zee heeft het Radisson Blu Palace Hotel een actie bedacht om hotelgasten te vragen om te helpen bij het schoonhouden van het strand. Het hotel vraagt gasten, wanneer ze een strandwandeling gaan maken, om een papierentasje mee te nemen en onderweg a...

Opening
Hotel Beijer: het eerste boutique antique hotel

In het geweld van de openingen van nieuwe hotels van grote ketens die hun weg naar Utrecht hebben gevonden, is de opening van Hotel Beijers bijzonder te noemen. Door de combinatie van boutique met antique is Hotel Beijers uniek voor Utrecht en misschien zelfs wel voor heel Nederland. Bij Hotel Beije...

Personalia
Jolijn Zeeuwen nieuwe General Manager Hilton Rotterdam

Hilton Rotterdam heeft Jolijn Zeeuwen aangesteld als de nieuwe General Manager. Ze neemt de functie over van Karin van den Berg, die naar Duitsland verhuisde om de rol van Area General Manager West & Zuid Duitsland te vervullen. Jolijn studeerde aan de Hotelschool in Den Haag en begon haar Hilto...

Opening Hotelketens
Accor herpositioneert zich in Noord-Europa, 2000 kamers erbij

Accor’s groei in Noord-Europa wordt bevestigd met de aankondiging van 15 nieuwe contracten in de eerste helft van 2019; waarvan zeven in het Verenigd Koninkrijk, vijf in België, twee in Denemarken en één in Nederland. De nieuwe overeenkomsten voegen zo meer dan 2000 kamers a...

Wet- en regelgeving Longread
Outsourcing (deel 2): Juridische aandachtspunten bij uitbesteding

Uitbesteding (of outsourcing) heeft geen eenduidige definitie in de markt, maar je zou het in algemene termen kunnen omschrijven als een transactie waarbij een leverancier functies gaat vervullen die een bedrijf eerder intern vervulde. Met andere woorden, bij een uitbesteding belegt de uitbestedende...

Opening Hotelketens
Carlton Hotel Collection opent zijn twaalfde hotel in de Schotse hoofdstad

Carlton Hotel Collection heeft er een mooie aanwinst bij; Market Street hotel opende onlangs in het centrum van Edinburgh. Op deze Unesco World Heritage locatie, ‘the Old Town’ van Edinburgh, gaat het hotel op in de historische skyline van de stad en is de inspiratie van de omgeving voel...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: