De toekomst van de Veluwse hotellerie

1 mei 2015 |
De toekomst van de Veluwse hotellerie<

Hoe ziet de toekomst van de Veluwe eruit? Jacques Vork, Associate Lector City Marketing & Leisure bij Hogeschool Inholland praat u bij.

Mis de boot niet
Natuurlijk is er een toekomst voor de Veluwe, een van de mooiste en aantrekkelijkste gebieden van ons land. Of dat ook geldt voor alle ondernemers is een andere vraag. De MICE markt is een probleem voor sommige hotels, maar de ontwikkelingen in de technologie, economie en maatschappij zorgen voor veel meer veranderingen bij alle hotels. Airbnb, Booking.com, beoordelingssites, sociale media, flexwerk, de netwerkeconomie en vermenging van vrije tijd en werk zorgen voor een snelle verandering die niet iedereen kan bijhouden. Als je niet oppast mis je de boot. Mijn advies: gebruik de problemen en nieuwe ontwikkelingen voor de oplossing.

Niet geneigd te veranderen
De mens is van nature niet geneigd te veranderen, zeker wanneer het in het verleden succesvol was, houden we het graag bij het oude. Het water moet ons aan de lippen staan willen we in beweging komen. Zet het probleem daarom scherp neer en probeer het niet te bagatelliseren; alleen dan komt men in beweging.

Totaalbeleving
Vervoer, verblijf, en vermaak in een aantrekkelijke omgeving met een persoonlijke service bepaalt de kracht van ons product. Het is een samengesteld product met het hotel als belangrijk onderdeel, maar voor de totaalbeleving zijn ook anderen nodig. Dit vereist samenwerking, afhankelijk van het vraagstuk lokaal, regionaal, nationaal of internationaal. De VVV’s en brancheverenigingen zijn van oorsprong hier de aangewezen organisaties voor, maar ook zij hebben het moeilijk en zullen op een andere manier moeten gaan werken.

Eindeloos vergaderen werkt niet
We zijn in ons poldermodel gewend eindeloos te overleggen en dikke plannen te maken. Zeker wanneer de publieke sector betrokken is, moet alles vooraf duidelijk vastgelegd en dichtgetimmerd worden. In een snel veranderende markt met veel onzekerheid werkt dat niet meer. Vanuit de ICT-wereld zijn nieuwe vormen en methodes van samenwerking en onderzoek ontwikkeld die hier op inspelen. De belangrijkste kenmerken: formeer afhankelijk van het probleem multidisciplinaire teams die gezamenlijk naar oplossingen zoeken. Werk niet eerst het hele plan uit, maar begin met deeloplossingen en test die in de praktijk. Stuur op basis van de ervaringen bij en neem de volgende stap. Op die manier ontstaat er een flexibele en doelgerichte samenwerking.

Familiehotel
Natuurlijk kan een hotelier, zeker wanneer het een familiehotel is, niet in allerlei werkgroepjes gaan zitten. Hij moet zijn zaak runnen en het zijn gasten naar de zin maken. Daarom zal hij zich moeten verenigen en laten vertegenwoordigen door specialisten. Zoals hiervoor aangegeven is dat niet één club, maar zal het afhankelijk van het probleem wisselen. Daarbij is de specifieke kennis en kunde van de specialist belangrijker dan de organisatie: het staat of valt met vertrouwen. Dat moet je verdienen en in de praktijk bewijzen.

Heldere keuzes maken
Maak keuzes, beter iets goed doen dan van alles een beetje. Dat geldt voor de individuele hotelier en voor de lokale en regionale organisaties. Zorg dat je je onderscheidt en inspeelt op de wensen van de gast. De internetontwikkeling biedt allerlei nieuwe kansen. De virtuele communities rond een oneindige reeks aan interesses willen elkaar ook weleens in levenden lijve ontmoeten. Speel daarop in en ontwikkel met de communities speciale bijeenkomsten. Bij de Veluwe denk je dan al snel aan alles met de natuur, maar ook aan kippen, agri met Wageningen, geloof, wellness, familiebijeenkomsten, senioren, elektrische fietsen, etc.

Flexibiliteit
Samengevat is mijn advies kies voor een flexibel samenwerkingsmodel met wisselende teams van specialisten. Niet de organisatiestructuur is leidend, maar het probleem dat opgelost moet worden.

Voor de Veluwe kan Veluwe Marketing het voortouw nemen, maar pak het ook lokaal op en als hotelier met een specifieke hobby of interesse kun je ook kijken of je dat netwerk kunt aanspreken. En vergeet niet dat alles staat of valt bij een kwalitatief goed product en persoonlijke service. Een nieuwe gast werven kost 7 keer meer dan een bestaande behouden, dus koester uw gasten.

Over de auteur
Jacques Vork
Associate Lector
City Marketing & Leisure
Hogeschool Inholland
E: "Jacques.vork@inholland.nl"

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Interview: Martin Hendricks, Black Label Hotels

Martin Hendricks, een ‘Sittardenaar’ in hart en nieren, ging in 2018 zijn eigen weg, nadat hij brak met zijn zakenpartner Danny Keppels, met wie hij onder de vlag van Estate Management Group een aantal zeer aantrekkelijke hotel- en evenementenlocaties in de portefeuille had. Het gaat goe...

Tech Advertorial
''Doe je gast een aanbieding tijdens het openen van de hoteldeur''

Dolf Mulder, de onbetwiste slotenkoning van Nederland, steekt zijn nek uit. Waar zijn bedrijf Hotek Hospitality Group bij vrijwel iedere hotelier bekend is vanwege de kwalitatief hoogstaande hotelsloten, doet hij tegenwoordig meer. Veel meer... De vriendelijke innovator vertelt over de nieuwe mogeli...

Economie
QL Hotels & Restaurants overgenomen door EHM Group

Met ingang van het nieuwe jaar zal QL Hotels & Restaurants worden voortgezet als onafhankelijk onderdeel van EHM Group. Het samenwerkingsverband van exclusieve hotels en restaurants, actief in 9 Europese landen en met bijna 140 leden, komt per 1 januari 2020 onder leiding van Sander Allegro. ...

Personalia
Sander Allegro nieuwe algemeen directeur van QL Hotels

Sander Allegro, vaste columnist voor Hospitality Management, maakte zojuist via social media bekend dat hij per 1 januari 2020 aan de slag gaat als algemeen directeur van QL Hotels. Hieronder lees je de bekendmaking van Sander, die hij op Facebook plaatste: 'Per 1 januari 2020 ga ik aan de sl...

Achtergronden Internationaal
Virtuoso feliciteert awardwinnende topmanagers

Wereldwijd reisnetwerk Virtuoso feliciteert de vijf leden en adviseurs van het reisbureau die de EMEA netwerkprijzen voor innovatie, leiderschap en verkoopkracht hebben gewonnen. De Virtuoso EMEA Member Awards tonen leden die het kaliber van het talent binnen het netwerk illustreren. De winnaars wer...

Opening Internationaal
Louvre Hotels Group opent twee hotels in ‘Le Belaroïa’

Louvre Hotels Group zet zijn ontwikkelingsstrategie voort door uit te breiden op belangrijke locaties. Deze keer richten zij zich in Montpellier specifiek op Le Belaroïa, een complex van 9000 m2, ontworpen door de Franse architect Manuelle Gautrand. In dit complex worden voor het eerst in Frank...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: