De toekomst van de Veluwse hotellerie

1 mei 2015 |
De toekomst van de Veluwse hotellerie<

Hoe ziet de toekomst van de Veluwe eruit? Jacques Vork, Associate Lector City Marketing & Leisure bij Hogeschool Inholland praat u bij.

Mis de boot niet
Natuurlijk is er een toekomst voor de Veluwe, een van de mooiste en aantrekkelijkste gebieden van ons land. Of dat ook geldt voor alle ondernemers is een andere vraag. De MICE markt is een probleem voor sommige hotels, maar de ontwikkelingen in de technologie, economie en maatschappij zorgen voor veel meer veranderingen bij alle hotels. Airbnb, Booking.com, beoordelingssites, sociale media, flexwerk, de netwerkeconomie en vermenging van vrije tijd en werk zorgen voor een snelle verandering die niet iedereen kan bijhouden. Als je niet oppast mis je de boot. Mijn advies: gebruik de problemen en nieuwe ontwikkelingen voor de oplossing.

Niet geneigd te veranderen
De mens is van nature niet geneigd te veranderen, zeker wanneer het in het verleden succesvol was, houden we het graag bij het oude. Het water moet ons aan de lippen staan willen we in beweging komen. Zet het probleem daarom scherp neer en probeer het niet te bagatelliseren; alleen dan komt men in beweging.

Totaalbeleving
Vervoer, verblijf, en vermaak in een aantrekkelijke omgeving met een persoonlijke service bepaalt de kracht van ons product. Het is een samengesteld product met het hotel als belangrijk onderdeel, maar voor de totaalbeleving zijn ook anderen nodig. Dit vereist samenwerking, afhankelijk van het vraagstuk lokaal, regionaal, nationaal of internationaal. De VVV’s en brancheverenigingen zijn van oorsprong hier de aangewezen organisaties voor, maar ook zij hebben het moeilijk en zullen op een andere manier moeten gaan werken.

Eindeloos vergaderen werkt niet
We zijn in ons poldermodel gewend eindeloos te overleggen en dikke plannen te maken. Zeker wanneer de publieke sector betrokken is, moet alles vooraf duidelijk vastgelegd en dichtgetimmerd worden. In een snel veranderende markt met veel onzekerheid werkt dat niet meer. Vanuit de ICT-wereld zijn nieuwe vormen en methodes van samenwerking en onderzoek ontwikkeld die hier op inspelen. De belangrijkste kenmerken: formeer afhankelijk van het probleem multidisciplinaire teams die gezamenlijk naar oplossingen zoeken. Werk niet eerst het hele plan uit, maar begin met deeloplossingen en test die in de praktijk. Stuur op basis van de ervaringen bij en neem de volgende stap. Op die manier ontstaat er een flexibele en doelgerichte samenwerking.

Familiehotel
Natuurlijk kan een hotelier, zeker wanneer het een familiehotel is, niet in allerlei werkgroepjes gaan zitten. Hij moet zijn zaak runnen en het zijn gasten naar de zin maken. Daarom zal hij zich moeten verenigen en laten vertegenwoordigen door specialisten. Zoals hiervoor aangegeven is dat niet één club, maar zal het afhankelijk van het probleem wisselen. Daarbij is de specifieke kennis en kunde van de specialist belangrijker dan de organisatie: het staat of valt met vertrouwen. Dat moet je verdienen en in de praktijk bewijzen.

Heldere keuzes maken
Maak keuzes, beter iets goed doen dan van alles een beetje. Dat geldt voor de individuele hotelier en voor de lokale en regionale organisaties. Zorg dat je je onderscheidt en inspeelt op de wensen van de gast. De internetontwikkeling biedt allerlei nieuwe kansen. De virtuele communities rond een oneindige reeks aan interesses willen elkaar ook weleens in levenden lijve ontmoeten. Speel daarop in en ontwikkel met de communities speciale bijeenkomsten. Bij de Veluwe denk je dan al snel aan alles met de natuur, maar ook aan kippen, agri met Wageningen, geloof, wellness, familiebijeenkomsten, senioren, elektrische fietsen, etc.

Flexibiliteit
Samengevat is mijn advies kies voor een flexibel samenwerkingsmodel met wisselende teams van specialisten. Niet de organisatiestructuur is leidend, maar het probleem dat opgelost moet worden.

Voor de Veluwe kan Veluwe Marketing het voortouw nemen, maar pak het ook lokaal op en als hotelier met een specifieke hobby of interesse kun je ook kijken of je dat netwerk kunt aanspreken. En vergeet niet dat alles staat of valt bij een kwalitatief goed product en persoonlijke service. Een nieuwe gast werven kost 7 keer meer dan een bestaande behouden, dus koester uw gasten.

Over de auteur
Jacques Vork
Associate Lector
City Marketing & Leisure
Hogeschool Inholland
E: "Jacques.vork@inholland.nl"

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Utrecht Longread
Interview: BUNK Hotels geeft het Nederlandse hotellandschap extra glans

Robin Hagedoorn (links op de openingsfoto) en Joachim de Looij stralen van oor tot oor. Hun BUNK Hotel in Utrecht opent op 20 juni de deuren voor de allereerste gasten en wij mochten alvast een kijkje nemen in de Westerkerk die omgetoverd wordt tot hotel. Eenmaal binnen, blijken de bouwvakkers nog d...

Achtergronden
Op deze manier houd je je aan de privacyregels in je hotel

Ben jij bang om ongastvrij te zijn als je je aan privacyregels houdt? Denk jij dat het een enorme rompslomp is om de privacy in je hotel op orde te krijgen? Heb je geen idee waar en hoe je moet beginnen? Lees dan vooral even verder, want we hebben een aantal bruikbare tips voor je. Het zorgvuldi...

Hotel
Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam lanceren We are Amsterdam

Gelegen aan de Prins Hendrikkade, direct tegenover het Centraal Station, is een uniek aanbod van twee fantastische hotels: Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam, die samen alle voordelen van een complete ervaring bieden. Een schat aan verbonden faciliteiten op één loc...

Advertorial
Walk-In met accessoires: een design met veel toegevoegde waarde

De veelzijdige accessoires van HÜPPE Select+ vullen nu elke moderne Walk-In douche perfect aan. Één design met veel toegevoegde waarde, esthetisch, tijdloos mooi en functioneel. De veelzijdige accessoires zijn niet alleen nuttig voor uw gasten, ze zorgen ook voor veel extra comfor...

Economie Internationaal
Goldman Sachs richt pijlen op overname B&B Hotels

Er zijn exclusieve gesprekken gaande tussen de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs en investeerder PAI. De gesprekken gaan in dit geval over de overname van B&B Hotels. B&B Hotels telt 476 vestigingen en de zakenbank is bereid 1,9 miljard euro neer te tellen voor de overname, zo lezen we in...

Economie Toerisme
Buitenlands toerisme groeit vooral buiten grote steden

Door de welvaartsgroei en de grotere bereikbaarheid van bestemmingen blijft het toerisme ook in de komende jaren stijgen. ABN AMRO geeft wel aan dat het tempo hiervan enigszins afneemt door de economische groeivertraging in herkomstlanden van toeristen. Hierdoor vertraagt bijvoorbeeld ook de groei v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: