De toekomst van de Veluwse hotellerie

1 mei 2015 |
De toekomst van de Veluwse hotellerie<

Hoe ziet de toekomst van de Veluwe eruit? Jacques Vork, Associate Lector City Marketing & Leisure bij Hogeschool Inholland praat u bij.

Mis de boot niet
Natuurlijk is er een toekomst voor de Veluwe, een van de mooiste en aantrekkelijkste gebieden van ons land. Of dat ook geldt voor alle ondernemers is een andere vraag. De MICE markt is een probleem voor sommige hotels, maar de ontwikkelingen in de technologie, economie en maatschappij zorgen voor veel meer veranderingen bij alle hotels. Airbnb, Booking.com, beoordelingssites, sociale media, flexwerk, de netwerkeconomie en vermenging van vrije tijd en werk zorgen voor een snelle verandering die niet iedereen kan bijhouden. Als je niet oppast mis je de boot. Mijn advies: gebruik de problemen en nieuwe ontwikkelingen voor de oplossing.

Niet geneigd te veranderen
De mens is van nature niet geneigd te veranderen, zeker wanneer het in het verleden succesvol was, houden we het graag bij het oude. Het water moet ons aan de lippen staan willen we in beweging komen. Zet het probleem daarom scherp neer en probeer het niet te bagatelliseren; alleen dan komt men in beweging.

Totaalbeleving
Vervoer, verblijf, en vermaak in een aantrekkelijke omgeving met een persoonlijke service bepaalt de kracht van ons product. Het is een samengesteld product met het hotel als belangrijk onderdeel, maar voor de totaalbeleving zijn ook anderen nodig. Dit vereist samenwerking, afhankelijk van het vraagstuk lokaal, regionaal, nationaal of internationaal. De VVV’s en brancheverenigingen zijn van oorsprong hier de aangewezen organisaties voor, maar ook zij hebben het moeilijk en zullen op een andere manier moeten gaan werken.

Eindeloos vergaderen werkt niet
We zijn in ons poldermodel gewend eindeloos te overleggen en dikke plannen te maken. Zeker wanneer de publieke sector betrokken is, moet alles vooraf duidelijk vastgelegd en dichtgetimmerd worden. In een snel veranderende markt met veel onzekerheid werkt dat niet meer. Vanuit de ICT-wereld zijn nieuwe vormen en methodes van samenwerking en onderzoek ontwikkeld die hier op inspelen. De belangrijkste kenmerken: formeer afhankelijk van het probleem multidisciplinaire teams die gezamenlijk naar oplossingen zoeken. Werk niet eerst het hele plan uit, maar begin met deeloplossingen en test die in de praktijk. Stuur op basis van de ervaringen bij en neem de volgende stap. Op die manier ontstaat er een flexibele en doelgerichte samenwerking.

Familiehotel
Natuurlijk kan een hotelier, zeker wanneer het een familiehotel is, niet in allerlei werkgroepjes gaan zitten. Hij moet zijn zaak runnen en het zijn gasten naar de zin maken. Daarom zal hij zich moeten verenigen en laten vertegenwoordigen door specialisten. Zoals hiervoor aangegeven is dat niet één club, maar zal het afhankelijk van het probleem wisselen. Daarbij is de specifieke kennis en kunde van de specialist belangrijker dan de organisatie: het staat of valt met vertrouwen. Dat moet je verdienen en in de praktijk bewijzen.

Heldere keuzes maken
Maak keuzes, beter iets goed doen dan van alles een beetje. Dat geldt voor de individuele hotelier en voor de lokale en regionale organisaties. Zorg dat je je onderscheidt en inspeelt op de wensen van de gast. De internetontwikkeling biedt allerlei nieuwe kansen. De virtuele communities rond een oneindige reeks aan interesses willen elkaar ook weleens in levenden lijve ontmoeten. Speel daarop in en ontwikkel met de communities speciale bijeenkomsten. Bij de Veluwe denk je dan al snel aan alles met de natuur, maar ook aan kippen, agri met Wageningen, geloof, wellness, familiebijeenkomsten, senioren, elektrische fietsen, etc.

Flexibiliteit
Samengevat is mijn advies kies voor een flexibel samenwerkingsmodel met wisselende teams van specialisten. Niet de organisatiestructuur is leidend, maar het probleem dat opgelost moet worden.

Voor de Veluwe kan Veluwe Marketing het voortouw nemen, maar pak het ook lokaal op en als hotelier met een specifieke hobby of interesse kun je ook kijken of je dat netwerk kunt aanspreken. En vergeet niet dat alles staat of valt bij een kwalitatief goed product en persoonlijke service. Een nieuwe gast werven kost 7 keer meer dan een bestaande behouden, dus koester uw gasten.

Over de auteur
Jacques Vork
Associate Lector
City Marketing & Leisure
Hogeschool Inholland
E: "Jacques.vork@inholland.nl"

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
“Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: