Deel je passie met de wereld! (1/6)

19 december 2011 |
Deel je passie met de wereld! (1/6)<

Horeca staat voor passie en beleving. Maar de tijd dat die passie en beleving alleen binnen de vier muren van een horeca-etablissement plaatsvond, ligt definitief achter ons. Want sinds de opkomst van Social Media is de
tijdspanne van de beleving enorm uitgerekt. Voor de gast begint de beleving ruim voor het eerste biertje getapt, de stoel aangeschoven of de jas aangenomen is. Dat signaleren Social Media-watchers Edith Scholte en Menno Beker van Socialmediaworkshops.nl
Serieus nadenken
Volgens beide adviseurs op het gebied van Social Media doen horecaondernemers er verstandig aan serieus na te denken over de mogelijkheden van Social Media. Mogelijkheden die hen in staat stellen de passie en beleving die ze willen uitdragen ook buiten de eigen zaak te faciliteren.

Gast 2.0
“Het perfecte avondje uit en het leukste weekendje weg beginnen voor de gast 2.0 soms wel weken van tevoren”, vertelt Edith Scholte. Zij studeerde aan de Hoge Hotelschool en is genomineerd voor de ‘Hotello of the Year Award 2011’. “Niets wordt nog aan het toeval overgelaten. De onuitputtelijke bron van informatie op het internet, waarvan een groot deel van Social Media komt, helpt daarbij. Daarom behoeft het geen verdere uitleg dat het van wezenlijk belang is dat je vindbaar bent op het internet. Alleen een mooie website volstaat daarbij al lang niet meer.”

Bedrijfsresultaat
Het is niet alleen noodzakelijk om vindbaar te zijn voor de langetermijnbeleving van je potentiële klanten. Het ‘nu’ is eveneens van groot belang. Ook hierbij kunnen Social Media een grote rol spelen ten gunste van het bedrijfsresultaat. Zelf gebruikt Scholte als voorbeeld een vriendinnenweekendje in de Elzas. Een weekend waarin heerlijk eten en prachtige wijnen de boventoon voerden, maar waar wel rekening moest worden gehouden met de glutenallergie van één van de reisgenotes. Social Media bood uitkomst, want ‘Gluten Free Alsace’ leverde tientallen hits op. En dus gingen de vriendinnen naar wat waarschijnlijk een van de vele glutenvrije restaurants in de Elzas is, maar wel een van de weinige restaurants die zich zo liet vinden.

Last-minute-beslissingen
“Daarin heeft deze restauranthouder zich weten te onderscheiden van de rest”, stelt Scholte. “Het besef dat je als ondernemer je beleving kunt uitbouwen dankzij Social Media is niet genoeg. Je moet je ook beseffen dat er veel last-minute-beslissingen worden genomen waarbij je wel degelijk invloed hebt op de uitkomst. Mits je maar vindbaar bent onder de juiste parameters.”

Zichtbaar en vindbaar
“Daar gaat het echt om”, valt Beker bij. “We kunnen het niet vaak genoeg zeggen. Wil je als horecaondernemer de vruchten plukken van Social Media, dan moet je zichtbaar en vindbaar zijn. Of het nu gaat om een glutenvrij menu, het beste kopje koffie met de lekkerste appeltaart, uitstekende service en gastvrijheid of unieke arrangementen – alles kan gebruikt worden om je bij de gebruikers van Social Media in de kijker te spelen. Op elk moment van de dag, welteverstaan. Met bijna vijf miljoen Facebook-gebruikers, drie miljoen ‘LinkedIn’ers’, een half miljoen Twitteraars en honderdduizenden ‘early adapters’ van Sociale Media als FourSquare en Flickr is dat geen geringe doelgroep.”

Groeicijfers
De komende vijf edities gaan Scholte en Beker in vijf artikelen dieper in op de mogelijkheden van Social Media in het algemeen en over de mogelijkheden van Twitter, Facebook en LinkedIn in het bijzonder. Daarnaast wordt een artikel gewijd aan een betrekkelijk nieuw fenomeen dat vooral opvalt vanwege de enorme groeicijfers en bij uitstek een tool is voor de horeca: location based marketing.

Auteurs: Menno Beker en Edith Scholte

Socialmediaworkshops.nl
Dit was het eerste artikel uit een wekelijkse reeks van zes artikelen over Social Media in de horeca. Vanaf maandag 26 december is het tweede artikel online te lezen. Alle artikelen zullen tevens in een dossier verschijnen en zullen uiteindelijk als één white paper zijn te downloaden.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Marriott verwijdert plastic rietjes wereldwijd

Marriott International heeft vandaag het plan aangekondigd om plastic wegwerprietjes en roerstaafjes te verwijderen in alle 6.500+ hotels wereldwijd, verspreid over dertig merken. Zodra dit volgend jaar volledig geïmplementeerd is heeft het bedrijf meer dan 1 miljard plastic rietjes per jaar e...

Interieur Advertorial
Auping introduceert hotelbed Revive

Auping introduceert begin september een duurzaam en modulair opgebouwd bed dat speciaal voor de hotelwereld is ontwikkeld. De Auping Revive is ontworpen op basis van resultaten uit onderzoeken naar de wensen van zowel hotelgasten als hotelpersoneel. Het hotelbed heeft de looks en het slaapcomfort va...

Hotelketens
Restaurant INK Hotel in de prijzen

Het restaurant en de cocktailbar van INK Hotel Amsterdam - heeft tijdens de uitreiking van de World Luxury Restaurant Awards maar liefst drie prijzen gewonnen. Het restaurant, onder leiding van F&B Manager Ruth Engels-Siegers, werd benoemd tot het beste 'Luxury Boutique Hotel Restaurant'...

Hotelketens
Le Club AccorHotels lanceert Seeker en pioniert met het gebruik van biometrie

Het bekroonde loyaliteitsprogramma van AccorHotels – Le CLub AccorHotels – introduceert het revolutionaire Seeker, een online test die aan de hand van je resultaten met een uiterst accuraat algoritme jou een persoonlijk reisprofiel creëert. Zo wil de hotelketen het reis-DNA van haar...

IJsblokjes kunnen voedselvergiftiging veroorzaken

Met de heerlijke zomerse temperaturen draaien ijsblokjesmachines in de horeca overuren. Niet zo gek natuurlijk, ijsblokjes zijn een welkome én koele toevoeging aan ieder drankje. Niets zo onschuldig als ijsblokjes, toch? Dat is niet helemaal waar. IJs is namelijk het vergeten voedsel als h...

Fletcher
Fletcher ziet bezettingsgraad gigantisch stijgen door zomerweer

Nederland heeft er al een hele lange periode met heerlijk zomerweer opzitten. Fletcher Hotels ziet dat daardoor de vraag naar vakanties in Nederland ongekend hoog is. Er is altijd een belangrijke relatie tussen het weer en het boeken van vakanties in eigen land. Hoe lekkerder het weer, hoe groter...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: