Deel je passie met de wereld! (1/6)

19 december 2011 |
Deel je passie met de wereld! (1/6)<

Horeca staat voor passie en beleving. Maar de tijd dat die passie en beleving alleen binnen de vier muren van een horeca-etablissement plaatsvond, ligt definitief achter ons. Want sinds de opkomst van Social Media is de
tijdspanne van de beleving enorm uitgerekt. Voor de gast begint de beleving ruim voor het eerste biertje getapt, de stoel aangeschoven of de jas aangenomen is. Dat signaleren Social Media-watchers Edith Scholte en Menno Beker van Socialmediaworkshops.nl
Serieus nadenken
Volgens beide adviseurs op het gebied van Social Media doen horecaondernemers er verstandig aan serieus na te denken over de mogelijkheden van Social Media. Mogelijkheden die hen in staat stellen de passie en beleving die ze willen uitdragen ook buiten de eigen zaak te faciliteren.

Gast 2.0
“Het perfecte avondje uit en het leukste weekendje weg beginnen voor de gast 2.0 soms wel weken van tevoren”, vertelt Edith Scholte. Zij studeerde aan de Hoge Hotelschool en is genomineerd voor de ‘Hotello of the Year Award 2011’. “Niets wordt nog aan het toeval overgelaten. De onuitputtelijke bron van informatie op het internet, waarvan een groot deel van Social Media komt, helpt daarbij. Daarom behoeft het geen verdere uitleg dat het van wezenlijk belang is dat je vindbaar bent op het internet. Alleen een mooie website volstaat daarbij al lang niet meer.”

Bedrijfsresultaat
Het is niet alleen noodzakelijk om vindbaar te zijn voor de langetermijnbeleving van je potentiële klanten. Het ‘nu’ is eveneens van groot belang. Ook hierbij kunnen Social Media een grote rol spelen ten gunste van het bedrijfsresultaat. Zelf gebruikt Scholte als voorbeeld een vriendinnenweekendje in de Elzas. Een weekend waarin heerlijk eten en prachtige wijnen de boventoon voerden, maar waar wel rekening moest worden gehouden met de glutenallergie van één van de reisgenotes. Social Media bood uitkomst, want ‘Gluten Free Alsace’ leverde tientallen hits op. En dus gingen de vriendinnen naar wat waarschijnlijk een van de vele glutenvrije restaurants in de Elzas is, maar wel een van de weinige restaurants die zich zo liet vinden.

Last-minute-beslissingen
“Daarin heeft deze restauranthouder zich weten te onderscheiden van de rest”, stelt Scholte. “Het besef dat je als ondernemer je beleving kunt uitbouwen dankzij Social Media is niet genoeg. Je moet je ook beseffen dat er veel last-minute-beslissingen worden genomen waarbij je wel degelijk invloed hebt op de uitkomst. Mits je maar vindbaar bent onder de juiste parameters.”

Zichtbaar en vindbaar
“Daar gaat het echt om”, valt Beker bij. “We kunnen het niet vaak genoeg zeggen. Wil je als horecaondernemer de vruchten plukken van Social Media, dan moet je zichtbaar en vindbaar zijn. Of het nu gaat om een glutenvrij menu, het beste kopje koffie met de lekkerste appeltaart, uitstekende service en gastvrijheid of unieke arrangementen – alles kan gebruikt worden om je bij de gebruikers van Social Media in de kijker te spelen. Op elk moment van de dag, welteverstaan. Met bijna vijf miljoen Facebook-gebruikers, drie miljoen ‘LinkedIn’ers’, een half miljoen Twitteraars en honderdduizenden ‘early adapters’ van Sociale Media als FourSquare en Flickr is dat geen geringe doelgroep.”

Groeicijfers
De komende vijf edities gaan Scholte en Beker in vijf artikelen dieper in op de mogelijkheden van Social Media in het algemeen en over de mogelijkheden van Twitter, Facebook en LinkedIn in het bijzonder. Daarnaast wordt een artikel gewijd aan een betrekkelijk nieuw fenomeen dat vooral opvalt vanwege de enorme groeicijfers en bij uitstek een tool is voor de horeca: location based marketing.

Auteurs: Menno Beker en Edith Scholte

Socialmediaworkshops.nl
Dit was het eerste artikel uit een wekelijkse reeks van zes artikelen over Social Media in de horeca. Vanaf maandag 26 december is het tweede artikel online te lezen. Alle artikelen zullen tevens in een dossier verschijnen en zullen uiteindelijk als één white paper zijn te downloaden.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden Marketing
Unieke aanbieding: Cursus e-mailmarketing voor hoteliers

Hospitality Management biedt een unieke kans. In samenwerking met e-mailmarketingspecialist Hielko van der Molen organiseren we een volledig verzorgde ééndaagse cursus e-mailmarketing. Het is niet zomaar een cursus, want Hielko heeft zijn kennis en kunde bewezen voor Fletcher Hotels en...

Achtergronden Culinair
Restaurant Valuas Venlo ontwikkelt knaloranje vegetarische Koningsbitterbal

Sterrenrestaurant Valuas in Venlo heeft een speciale Koningsbitterbal ontwikkeld. De bitterbal is gevuld met pompoen en oud-Hollandse specerijen en is knaloranje van kleur. De vegetarische snack is een ode aan Koning Willem-Alexander en Koningsdag. De Koningsbitterbal is de nieuwste aanwinst binnen ...

Hotel Achtergronden
Nieuw dagelijks bestuur Eindhovens Hoteliers Overleg (EHO)

Het Eindhovens Hoteliers Overleg (EHO) is trots om haar nieuwe bestuur van 2018 aan te kondigen. EHO is een vereniging waarbij het merendeel van de Eindhovense hotels is aangesloten. Het bestuur is samengesteld uit directieleden van de aangesloten hotels. EHO kijkt met een nieuw bestuur vol vertr...

Achtergronden
Nederlands Elftal niet langer naar Grand Hotel Huis Ter Duin

Het Nederlands Elftal zal voorlopig zijn intrek niet meer nemen in het Noordwijkse Grand Hotel Huis Ter Duin, waardoor ook de trainingsaccommodatie van Quick Boys in Katwijk niet gebruikt zal worden door onze Oranje Leeuwen. De KNVB in een persbericht laten weten. Vanaf heden slaapt en traint Oranje...

Dick Koerselman nieuwe voorzitter FNV Horecabond

De leden van FNV Horecabond hebben vandaag tijdens het Ledencongres Dick Koerselman verkozen tot voorzitter. Per 1 april 2018 zal Dick Koerselman het voorzitterschap overnemen van Ben Francooy die 1 mei 2018 met pensioen gaat. Dick Koerselman over zijn rol als voorzitter: “Ik zie het als mi...

Amsterdam Airbnb
Rechter stelt Amsterdamse woonbootverhuurders in het gelijk

Op de website van AT5 lezen we dat de Airbnb-voorwaarden van de gemeente voor woonboten te streng zijn. Dit besloot de rechter afgelopen week. De regel dat er maximaal vier personen op een woonboot mogen logeren gaat de rechter te ver. 60 dagen Ook de voorwaarde dat er toeristenbelasting moet ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: