Deel je passie met de wereld! (1/6)

19 december 2011 |
Deel je passie met de wereld! (1/6)

Horeca staat voor passie en beleving. Maar de tijd dat die passie en beleving alleen binnen de vier muren van een horeca-etablissement plaatsvond, ligt definitief achter ons. Want sinds de opkomst van Social Media is de
tijdspanne van de beleving enorm uitgerekt. Voor de gast begint de beleving ruim voor het eerste biertje getapt, de stoel aangeschoven of de jas aangenomen is. Dat signaleren Social Media-watchers Edith Scholte en Menno Beker van Socialmediaworkshops.nl
Serieus nadenken
Volgens beide adviseurs op het gebied van Social Media doen horecaondernemers er verstandig aan serieus na te denken over de mogelijkheden van Social Media. Mogelijkheden die hen in staat stellen de passie en beleving die ze willen uitdragen ook buiten de eigen zaak te faciliteren.

Gast 2.0
“Het perfecte avondje uit en het leukste weekendje weg beginnen voor de gast 2.0 soms wel weken van tevoren”, vertelt Edith Scholte. Zij studeerde aan de Hoge Hotelschool en is genomineerd voor de ‘Hotello of the Year Award 2011’. “Niets wordt nog aan het toeval overgelaten. De onuitputtelijke bron van informatie op het internet, waarvan een groot deel van Social Media komt, helpt daarbij. Daarom behoeft het geen verdere uitleg dat het van wezenlijk belang is dat je vindbaar bent op het internet. Alleen een mooie website volstaat daarbij al lang niet meer.”

Bedrijfsresultaat
Het is niet alleen noodzakelijk om vindbaar te zijn voor de langetermijnbeleving van je potentiële klanten. Het ‘nu’ is eveneens van groot belang. Ook hierbij kunnen Social Media een grote rol spelen ten gunste van het bedrijfsresultaat. Zelf gebruikt Scholte als voorbeeld een vriendinnenweekendje in de Elzas. Een weekend waarin heerlijk eten en prachtige wijnen de boventoon voerden, maar waar wel rekening moest worden gehouden met de glutenallergie van één van de reisgenotes. Social Media bood uitkomst, want ‘Gluten Free Alsace’ leverde tientallen hits op. En dus gingen de vriendinnen naar wat waarschijnlijk een van de vele glutenvrije restaurants in de Elzas is, maar wel een van de weinige restaurants die zich zo liet vinden.

Last-minute-beslissingen
“Daarin heeft deze restauranthouder zich weten te onderscheiden van de rest”, stelt Scholte. “Het besef dat je als ondernemer je beleving kunt uitbouwen dankzij Social Media is niet genoeg. Je moet je ook beseffen dat er veel last-minute-beslissingen worden genomen waarbij je wel degelijk invloed hebt op de uitkomst. Mits je maar vindbaar bent onder de juiste parameters.”

Zichtbaar en vindbaar
“Daar gaat het echt om”, valt Beker bij. “We kunnen het niet vaak genoeg zeggen. Wil je als horecaondernemer de vruchten plukken van Social Media, dan moet je zichtbaar en vindbaar zijn. Of het nu gaat om een glutenvrij menu, het beste kopje koffie met de lekkerste appeltaart, uitstekende service en gastvrijheid of unieke arrangementen – alles kan gebruikt worden om je bij de gebruikers van Social Media in de kijker te spelen. Op elk moment van de dag, welteverstaan. Met bijna vijf miljoen Facebook-gebruikers, drie miljoen ‘LinkedIn’ers’, een half miljoen Twitteraars en honderdduizenden ‘early adapters’ van Sociale Media als FourSquare en Flickr is dat geen geringe doelgroep.”

Groeicijfers
De komende vijf edities gaan Scholte en Beker in vijf artikelen dieper in op de mogelijkheden van Social Media in het algemeen en over de mogelijkheden van Twitter, Facebook en LinkedIn in het bijzonder. Daarnaast wordt een artikel gewijd aan een betrekkelijk nieuw fenomeen dat vooral opvalt vanwege de enorme groeicijfers en bij uitstek een tool is voor de horeca: location based marketing.

Auteurs: Menno Beker en Edith Scholte

Socialmediaworkshops.nl
Dit was het eerste artikel uit een wekelijkse reeks van zes artikelen over Social Media in de horeca. Vanaf maandag 26 december is het tweede artikel online te lezen. Alle artikelen zullen tevens in een dossier verschijnen en zullen uiteindelijk als één white paper zijn te downloaden.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Opening Den Haag
Park Centraal opent in cultureel centrum van Den Haag

Hospitalitygroep Sircle Collection heeft het 160 jaar oude pand van Park Hotel Den Haag, voorzien van een grondige restyling waarmee het interieur en de identiteit opnieuw zijn vormgegeven tot Park Centraal Den Haag. De renovatie en rebranding van het hotel brengen het culturele erfgoed en bewaarde ...

Columns
Column Jantiene Berg: Mijn hele hebben en houwen op tafel

Het is nu vijf maanden geleden dat mijn compagnon en ik de sleutel van ons urban boutique hotel in Rotterdam inleverden bij de curator. Per direct geen zeggenschap meer, maar nog wel een hoop verplichtingen richting de curator. Een eenzaam proces zonder echt afscheid van je gasten en medewerkers te ...

Achtergronden Coronacrisis
Horecaondernemers krijgen eenmalig gemiddeld 2500 euro overheidssteun

De horecabedrijven die vanwege de coronacrisis gesloten zijn, kunnen een eenmalige uitkering van gemiddeld 2500 euro tegemoetzien. Het bedrag is afhankelijk van het geleden omzetverlies, dus een gemiddelde. Dit meldt de NOS op basis van verklaringen van Haagse ingewijden. De maatregel zal deel uitma ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Ook in hotels geen alcohol meer na 20.00 uur

In bars en restaurants van hotels mag vanaf vanavond 20.00 uur geen alcohol meer worden geserveerd. Ook niet via roomservice. Hiermee trekt het kabinet de lijn met het verbod op de verkoop van alcohol in winkels tussen 20.00 en 07.00 uur door. In winkels is dat sinds vorige week woensdag niet meer t ...

Wet- en regelgeving KHN
KHN: Alcoholklok hotels wederom toppunt van symboolpolitiek

KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. Volgens dit besluit mag er vanaf vanavond in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol meer worden geschonken of genuttigd in publieke ruimten zoals in het restaurant o ...

Interview Longread
Martin Lindelauf met pensioen: een interview in 41 vragen, deel 4

Na 41 dienstjaren houdt Martin Lindelauf (61) het voor gezien. Hij laat de hotellerie achter zich. In 41 vragen portretteert Hospitality Management de gedreven hotelier. Dit is deel 4 uit de reeks, die uit vier delen bestaat. Let je extra op de kwaliteit van de bouw van een hotel? ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: