Design in moeilijke tijden

Auteur: Redactie
Ondernemen 18 november 2010
Design in moeilijke tijden

Hotels zijn niet alleen maar functioneel. Het is voor gasten fijn als een hotelverblijf ook prettig is voor de oogpupillen. Zowel in de publieke ruimtes als de individuele kamers. Het spreekwoord luidt dan ook niet voor niets ‘Het oog wil ook wat’. Hoteldesign lijkt tegenwoordig echter net zo snel te veranderen als een keer knipperen met de ogen. Is hierin meegaan in tijden van economische neergang wel zo handig?

De internationale hotellerie kruipt langzaam uit het dal en markten zijn op weg naar herstel. Nu nieuwe grote hotelprojecten met een paar jaar vertraging later uit de pijpleiding komen neemt het belang van hotelrenovaties en conversies onder bestaande hotels verder toe. Aan ontwerpers kan tegenwoordig worden gevraagd om veel te doen voor weinig, en snel bovendien.

Topprioriteit

Om de woorden van Roger Hill tijdens de Hospitality Design Exposition & Conference eerder dit jaar in Las Vegas te citeren: “Er liggen veel kansen voor ontwerpers op het gebied van werk, maar hoe krijg je zoveel mogelijk meerwaarde uit 1 dollar, die er bovendien uit moet zien als 2 dollar, waarbij het hotel eveneens niet van ellende uit elkaar mag vallen?” De roerganger van Gettys, een ontwerpbedrijf voor de hospitalitybranche, sprak over het hoe en wat met het grote aantal hotels die door financiële problemen als gevolg van de crisis in handen zijn gekomen van nieuwe eigenaren of die zich met nieuwe financieringsconstructies herpositioneren. Al deze hotels hebben een verfrissing of renovatie nodig om marktaandeel te winnen. Het gaat echter niet alleen om de ‘probleemhotels’, aldus Hill. Renovaties blijven voor het merendeel van alle hotels wereldwijd een topprioriteit in de komende drie jaar. 

Zat te doen

Investeringen zijn de afgelopen jaren een halt toegeroepen of zijn uitgesteld. Het herstel dat momenteel gaande is in de branche zal volgend jaar verder accelereren, zo meent senior vice president asset management bij Hilton Worldwide, John Boettger. Eigenaren van oudere hotels zullen vanwege de uitgestelde investeringen hun marktaandeel zien afnemen. Gasten willen immers kunnen kiezen uit de nieuwste gerenoveerde hotelkamers. Een renovatie of conversie, zeker bij ketenhotels uit de middenklasse, is momenteel extra aantrekkelijk, omdat de start van een bouwcyclus met nieuwbouwhotels, in de VS, nog tot 2013 op zich laat wachten. De conversies zullen laag in de keten plaatsvinden, er zullen heus geen vijfsterren Sheratons worden omgetoverd tot Hiltons of andersom. Als daar financiële of interieurtechnische problemen zijn, dan worden die intern opgelost of weggestopt.

De huidige marktsituatie zorgt ervoor dat de ontwerpwereld zat te doen heeft, maar men zou meer moeten concurreren voor opdrachten die in een kortere tijd, tegen minder vergoeding, gerealiseerd gaan worden. Als gevolg van krappe kasposities bij hotelbedrijven door de crisis wil men wel renoveren en converteren, maar is er gewoonweg minder geld voorhanden dan drie jaar en langer geleden.

Schatting

Niet alle klussen worden tot de laatste druppel uitgeknepen, zo is de verwachting. Belangrijke factor is wat het doel van het aanpassen van de inrichting is. Als een hoteleigenaar het pand snel wil verkopen, dan wordt er gefocust op het aanpassen van items ten bate van de gastbeleving. Wanneer een eigenaar het bezit voor langere tijd wil aanhouden, dan is nadruk op de infrastructuur van het hotel meer voor de hand liggend. Vaak worden er eerst schattingen gemaakt om te zien wat het kost om een hotelbedrijf weer in de basis up-to-date te krijgen alvorens wordt gekeken naar het investeren om alle Furniture, Fixtures & Equipment (FF&E) te renoveren.

Kosten

Een voordeel om in economisch mindere tijden te investeren in renovatie en het opnieuw inrichten van het hotel is dat andere kosten ook laag zijn. Hoteleigenaren hebben dan wel een krapper budget voor ontwerpers, laatstgenoemden kunnen met lagere bouwkosten voor minder geld hoogstwaarschijnlijk wel relatief meer gedaan krijgen van aannemers en inrichters. Met schommelende prijzen voor arbeid en materialen is het wel raadzaam om in de gaten te houden welke werkzaamheden het beste uitgevoerd kunnen worden. Arbeidsintensieve klussen kunnen worden uitgevoerd als arbeidskosten laag zijn, materiaalintensieve klussen kunnen het beste worden uitgevoerd als de materiaalkosten laag zijn.

Doe het nu

Experts zijn het er over eens dat als er een goede tijd is om te renoveren, die nu aangebroken is. In de komende kwartalen trekken markten weer aan, zo is de verwachting, dus ook profiteren van lage prijzen kan alleen nu. “Als je geld hebt, dan is het een geweldige tijd om te renoveren”, aldus Richard Senechal, senior vice president facilities bij Loews Hotels and Resorts tijdens de eerder genoemde bijeenkomst in mei. Met het aantrekken van de markt en het in zwang raken van verbouwingen en renovaties komt een grote vraag te liggen bij verkopers en makers van hotelinterieuren. Als er meer en meer hotels renoveren lopen de wachttijden bij leveranciers op. Vanwege de crisis hebben nog maar weinig leveranciers grote voorraden vanwege het onderliggende verliesrisico. Er zijn geen volle pakhuizen meer met alle benodigdheden voor een succesvolle herinrichting van een hotel.

Tijdloos

Experts adviseren dan ook om weg te blijven van unieke handgemaakte items en te kiezen voor bijvoorbeeld meubels die een bedrijf al honderd keer heeft gemaakt. Daarnaast zeggen marktvorsers om bij een renovatie nu te kiezen voor meer tijdloze interieurs om zo trends en schommelingen in de designwereld (in combinatie met economische klappen) te ondervangen.

“Keep the box as neutral as possible”, zo werd verteld in Las Vegas. Hoteliers willen geen rib uit hun lijf uitgeven aan ‘over de top’ design. Men wil voor iedere dollar die uitgegeven wordt twee dollar aan impact. Zelfs sommige luxehotels schijnen voor een minder trendy uiterlijk te gaan. De dagen dat ontwerpers, en op hun beurt hoteliers, veel geld konden vragen voor minimalistische kamers is voorbij. Eigenaren willen niet meer de druk voelen dat ze ieder jaar kamers en kleuren moeten vernieuwen. Hotels met een rijke geschiedenis kunnen de historie van het hotel in hun voordeel gebruiken.

Tegenpolen

Er mag dan wel geadviseerd worden om te kiezen voor een rustig en tijdlozer interieur, maar wat te doen met de kunst aan de muur? Zijn er trends in kunst te ontwaren? Van een ‘art trend’ kun je volgens Barbara Shaiman, directeur van het Seattle art Museum, niet spreken. Dat is een oxymoron, een samenstelling van twee woorden die in principe elkaars tegenpolen zijn. Er zijn volgens de museumdirecteur vandaag de dag veel stijlen en kunststromingen geaccepteerd en geen enkele kunstenaar werkt volgens haar met een actuele trend in het achterhoofd.

Artistieke waarde

Het museum werkt nauw samen met het Alexis Hotel in Seattle. De samenwerking snijdt hout voor beide partijen. Het hotel heeft om de drie maanden een nieuw uiterlijk, omdat dan alle kunstobjecten in de lobby en in de kamers worden vervangen door nieuwe. Lokale kunstenaars en galeries krijgen van het museum een podium in het hotel. Zonder dat leisure of zakelijke gasten alle kunstgaleries van Seattle hoeven te bezoeken krijgt men toch een heldere kijk op de lokale kunstscène. In de Verenigde Staten werkt het merendeel van de hotels die samenwerken met musea en kunstenaars op een lokaal schaalniveau. Een partnerschap is niet voor ieder hotel weggelegd, want het kan ‘risicovol’ zijn. Veel hotelkamerinterieurs vragen om specifieke kunstwerken om de kamer tot een harmonieus geheel te maken. Als dat nu het ene kwartaal wel werkt, en het andere niet, dan krijgen gasten de ene periode mogelijk schele ogen en in de andere kijken ze hun ogen uit hoe goed een kamer is gelukt. Het is trouwens wel zo dat er tegenwoordig goed opgelet moet worden welke kunst er geplaatst wordt. Steeds meer mensen weten kunstwerken op hun artistieke waarde te schatten. De belangstelling om meer van kunst te weten neemt allerhande toe.

Levendige kleuren

Ook al kan men niet van trends spreken in de kunstwereld, in de wereld van hoteldesign gaat dat wat makkelijker. Veel designers neigen richting moderne, abstracte schilderijen met veel levendige kleuren. Volgens experts zijn verschillende schakeringen van de kleuren geel, paars, turkoois en (diep) rood in trek. Dat deze kleuren nu populair zijn is niet zo gek. Hoe beter het gaat met de economie, hoe donkerder en grijzer de kleuren in de mode- en kunstwereld. Zo gaat dat al meerdere economische cycli achtereen. Wees daarop vast voorbereid als de hotelsector weer hoogtijdagen beleeft.  

Met het verwachte verdere herstel is het voor hoteliers wereldwijd zaak om nu te handelen. Nu renoveren en herinrichten betekent dat bij uw toekomstige gasten de schellen van de ogen zullen vallen.

 

Zelf renoveren of restylen? Gebruik deze tips!

  • Bespaar kosten en gebruik materialen die op voorraad of makkelijk voorhanden zijn.
  • Gebruik neutralere kleuren om de trendgevoeligheid van het hotel te dempen.
  • Veranderingen aan vloerbedekking, beddengoed en kunst zijn makkelijk te vervangen en geven het hotel snel een nieuw en modern(er) uiterlijk.
  • Dankzij de crisis is vandaag de dag arbeidsintensief werk een stuk goedkoper dan een paar jaar terug.
  • Via diverse instanties kan financiële hulp worden ingeroepen (subsidies!) om het hotel milieuvriendelijk te maken.

 

HM302010

Overig nieuws