Dit zijn de onmisbare factoren voor een gelukkige vakantie

21 december 2016 | Jorien Slager

Acht van de tien mensen zeggen dat een comfortabel bed, een pittoresk uitzicht (60%), en gratis wifi (52%) onmisbaar zijn voor vakantiegeluk. Een derde zegt dat verblijven in een appartement of vakantiehuis met plaatselijke bewoners hen het gelukkigst maakt, terwijl 24% zegt dat ze nieuwe mensen ontmoeten het leukst vinden. Australië kreeg de meeste stemmen (35%) voor de vriendelijkste en gelukkigste locals, gevolgd door Canada (33%) en Italië (29%)

Voor veel mensen staat hun vakantie al maanden van tevoren vast. Ze hebben onderzoek gedaan, naar foto’s van de bestemming gekeken en bekeken welke activiteiten ze tijdens hun verblijf kunnen ondernemen. Ongeacht hoe ver weg de vakantie nog is, de meeste reizigers denken meerdere keren per dag aan hun aankomende vakantie (39%). Er ligt grote druk op de reis om aan alle verwachtingen te voldoen.
 
Een wereldwijd onderzoek in opdracht van Booking.com, de marktleider in het verbinden van reizigers met de prachtigste accommodaties, heeft de ingrediënten onthuld die vakantiedromen uit kunnen laten komen.

Ga op zoek naar gelukkige mensen

De vragenlijst is door 17.000 mensen uit 17 landen wereldwijd ingevuld. De resultaten laten zien dat blije, lachende en vriendelijke locals een direct effect op het eigen geluk van reizigers heeft. Een derde van de respondenten zegt dat verblijven bij een local hen het gelukkigst maakt en een kwart zegt dat ze het ontmoeten van nieuwe mensen het leukst vinden. Dit geluk is duidelijk aanstekelijk, zelfs 47% zegt dat ze een betere band krijgen met hun partner en familie als ze op vakantie zijn. De opgewekte en ontspannen inwoners van Australië staan bovenaan de lijst van gelukkigste en vriendelijkste landen, op de voet gevolgd door Canada en Italië.

Top 10 landen met de gelukkigste en vriendelijkste bewoners:

Australië 35%
Canada 33%
Italië 29%
Spanje 25%
Verenigde Staten 24%
Thailand 20%
Japan 20%
Frankrijk 20%
Nieuw-Zeeland 20%
Brazilië 19%

Shawn Achor, BA, MA, Harvard, toonaangevend expert op het gebied van geluk, auteur op de New York Times-bestsellerlijst en spreker die bekend staat om zijn pleidooi voor de positieve psychologie, legt uit: “Meer dan tien jaar onderzoek heeft aangetoond dat iemand zijn manier van denken en geluk enorm aanstekelijk zijn. Zonder woorden te gebruiken kan optimisme al van invloed zijn op iemands humeur. Als je je omgeeft met positieve mensen is er een grote kans dat je de wereld ook op een positieve manier ervaart. Daarom kunnen vriendelijke locals zoveel impact hebben op de reisbeleving. Bovendien zouden we gestimuleerd moeten worden om nieuwe activiteiten zoals reizen te ondernemen, omdat een positieve instelling het de mensen om ons heen ook makkelijker maakt positief te zijn. Wetenschappelijk gezien is geluk een keuze die ons bindt.”

Reis gelukkig

Het eerste gevoel van geluk overvalt reizigers als ze de accommodatie voor het eerst zien en ze een warm, hartelijk welkom van de receptie krijgen (38%). Daarnaast heeft een vakantie veel meer elementen die het geluksgevoel van reizigers hoog houden. Een kwart dompelt zich onder in de plaatselijke cultuur, 48% zegt dat heerlijk eten een onmisbaar ingrediënt is voor een gelukkige vakantie en bijna de helft (45%) zegt dat een adembenemende omgeving bovenaan de lijst staat.

Top 10 ingrediënten voor een gelukkige vakantie:

Heerlijke lokale gerechten 48%
Het perfecte weer 48%
Adembenemende landschappen 45%
Fantastische accommodatie 38%
Een vlot verlopen reis 37%
Reizen met mijn partner 36%
Reizen met familie 34%
Een nieuw land van mijn lijstje schrappen 26%
Onderdompeling in de cultuur 25%

Lekker slapen

Natuurlijk is een geweldige vakantie niet alleen afhankelijk van waar je heen gaat of wat je doet. Waar we op een oor liggen heeft ook een significante invloed op hoe gelukkig we ons voelen als we op reis zijn. Wat accommodatie betreft, staat een comfortabel bed bovenaan de lijst om ons tevreden te houden op vakantie (80%), gevolgd door een pittoresk beeld om elke ochtend bij wakker te worden (60%).

Top 10 accommodatiewensen voor een gelukkige vakantie:

Een comfortabel bed 80%
Een pittoresk uitzicht 60%
Gratis wifi 52%
Mooie toiletartikelen 39%
Zachte hoofdkussens 35%
Een goed roomservicemenu 28%
Regendouche 25%
Een gratis fles wijn bij aankomst 21%
Veel kleerhangers en kastruimte 17%
Sfeerverlichting 13%

“Onze reizen maken de alledaagse aspecten van het leven de moeite waard, het is dus belangrijk dat ze aan onze hoge verwachtingen voldoen. Onderzoek toont aan hoeveel waarde mensen hechten aan ontmoetingen met andere mensen en het opdoen van ervaringen tijdens hun reis. Bij Booking.com weten we dat er voor elke reiziger bepaalde aspecten zijn die het comfort bepalen; van een comfortabel bed tot het perfecte uitzicht, of simpelweg toegang tot gratis wifi. Elke reiziger heeft zijn eigen wensen. Met meer dan één miljoen accommodaties wereldwijd, 30 verschillende accommodatietypes om uit te kiezen en meer dan 102 miljoen geverifieerde gastenbeoordelingen, maakt Booking.com het makkelijk voor reizigers om hun vakantie gelukkig te maken”, zegt David Mau, director of product, Booking.com.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personeel Hotelketens
Erwin M. Bruyn wordt Country Manager bij Deutsche Hospitality

Deutsche Hospitality herstructureert haar merkenportfolio. In de toekomst wordt het traditionele merk Steigenberger Hotels & Resorts gecombineerd met het lifestyle merk Jaz in the City om samen het nieuwe 'upscale' segment te vormen. Hierdoor wordt het mogelijk om gezamenlijke synergi&eu ...

Achtergronden
14 jaar geleden in Hospitality Management; Robert Kranenborg

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Dit keer een artikel uit 2007. Een interview met Robert Kranenborgh. In 2007 chef van het met e ...

De stelling van de maand: 2022 wordt nog uitdagender dan 2021

In deze nieuwe rubriek 'De stelling van de maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De tweede stelling luidt ...

Internationaal
Edition Hotels opent 8 hotels wereldwijd

Edition Hotels kondigt haar verdere internationale uitbreiding aan richting eind 2022, met de geplande opening van acht nieuwe accommodaties verspreid over drie continenten. Onder de nieuwe openingen bevinden zich locaties in Rome, Madrid, Dubai, Reykjavik, Tampa, Doha, Mexico's Riviera Maya ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Hospitality Management vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ...

Economie Interview Ewout Hoogendoorn
BORON investeert: 10.000 bedden op 30 locaties

In een tijd dat de hotellerie gebukt gaat onder de gevolgen van het coronavirus, maakt BORON - de investeringsmaatschappij van de familie J.A. Fentener van Vlissingen (oprichter BCD Travel) - bekend flink te investeren in de hotellerie. De plannen liegen er niet om: 10.000 bedden op minimaal der ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: